IPPP1/443-1195/11-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1195/11-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych z niepubliczną emisją akcji i wprowadzeniem ich do obrotu w alternatywnym systemie obrotu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.08. 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych z niepubliczną emisją akcji i wprowadzeniem ich do obrotu w alternatywnym systemie obrotu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Bank S.A. (dalej: "Bank") jest bankiem krajowym prowadzącym działalność na podstawie ustawy z dnie 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.).

Na podstawie umowy o świadczenie usług związanych z niepubliczną emisją akcji i wprowadzeniem ich do obrotu w alternatywnym systemie obrotu (dalej "ASO") NEWCONNECT (dalej "Umowa") Bank będzie świadczył na rzecz Emitenta usługę polegającą na:

1.

doradztwie w zakresie sposobu pozyskania kapitału w drodze emisji akcji oraz przygotowania i przeprowadzenia Oferty Prywatnej oraz udziału w sporządzeniu Memorandum Ofertowego w związku z Ofertą Prywatną (dalej "Przygotowanie Oferty Prywatnej");

2.

udziale w sporządzeniu Dokumentu Informacyjnego (dalej "Sporządzenie dokumentu informacyjnego"),

3.

udziale w procesie związanym z rejestracją Akcji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych i wprowadzeniem Akcji do ASO (dalej "Wprowadzenie akcji"),

4.

wykonywaniu czynności i zadań Autoryzowanego Doradcy (dalej "Autoryzowany Doradca").

Zakres czynności wykonywanych przez Bank

Ad. 1 Przygotowanie Oferty Prywatnej

Zakres czynności wykonywanych przez Bank obejmuje doradztwo w zakresie sposobu i formy pozyskania kapitału w drodze emisji akcji struktury planowanej oferty oraz współdziałanie w sporządzeniu projektu Memorandum Ofertowego w związku z Ofertą Prywatną.

W zakres czynności Banku wchodzi również przygotowanie, przeprowadzenie, obsługa i rozliczenie Oferty Prywatnej, zgodnie z zasadami przyjętymi w Memorandum Ofertowym, w tym:

1.

przeprowadzenie analizy i wyceny Akcji Emitenta i określenie możliwego do pozyskania kapitału w drodze subskrypcji Akcji Nowej Emisji, a także proponowany harmonogram Prywatnej Oferty,

2.

przygotowanie prezentacji dla inwestorów, zawierającej informacje o Ofercie Prywatnej Akcji Nowej Emisji oraz przeszkolenia przedstawicieli Emitenta w zakresie prezentacji Oferty Prywatnej Akcji Nowej Emisji,

3.

podjęcie niezbędnych działań w okresie pre-marketingu Oferty Prywatnej wśród inwestorów, które zakończę się przedstawieniem Emitentowi, przez Bank, stopnia zainteresowania inwestorów Ofertą Prywatną oraz sugerowanego przedziału ceny emisyjnej,

4.

przeprowadzenie procesu budowania księgi popytu na akcje objęte Ofertą Prywatną wśród inwestorów, przy czym poprzez budowę księgi popytu należy rozumieć przeprowadzenie niezbędnych spotkań z inwestorami, które doprowadzą do złożenia przez tych inwestorów deklaracji zainteresowania nabyciem akcji oferowanych w remach Oferty Prywatnej ze wskazaniem liczby Akcji Nowej Emisji, jaką są zainteresowani oraz ich ceny emisyjnej,

5.

rekomendowanie przedziału cenowego (po zakończeniu pre-marketingu) oraz ceny emisyjnej (po zakończeniu procesu budowy księgi popytu) Akcji Nowej Emisji,

6.

przedstawienie Emitentowi w ciągu dwóch dni roboczych od dnia zakończenia Oferty Prywatnej, raportu dotyczącego wszystkich inwestorów, którzy złożyli formularz nabycia Akcji Nowej Emisji, w formie umożliwiającej dokonanie przydziału Akcji Nowej Emisji przez Emitenta, na zasadach określonych w Dokumencie informacyjnym,

7.

zwrot inwestorom, na zasadach określonych w Memorandum Ofertowym, ewentualnych nadpłat w przypadku nieprzydzielenia im przez Emitenta części lub całości subskrybowanych Akcji Nowej Emisji,

8.

przekazanie na wskazany rachunek Emitenta środków pochodzących z wpłat na objęcie Akcji Nowej Emisji w następnym dniu roboczym po dostarczeniu przez Emitenta oryginału lub uwierzytelnionej kopii postanowienia Sądu o rejestracji Akcji Nowej Emisji.

Ad. 2 Sporządzenie dokumentu informacyjnego

Czynności wykonywane przez Bank polegają na współdziałaniu w sporządzeniu, zgodnie z obowiązującymi regulacjami dotyczącymi ASO, w tym w szczególności zgodnie z załącznikiem nr 1 do Regulaminu ASO, projektu Dokumentu Informacyjnego oraz wydrukowaniu odpowiedniej liczby egzemplarzy Dokumentu Informacyjnego koniecznych do złożenia wraz z wnioskiem o wprowadzenie do ASO.

Ad.3 Wprowadzenie akcji

Zakres czynności Banku obejmuje udział w postępowaniu przed Organizatorem ASO oraz Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych (dalej "KDPW") związanym z rejestracją Akcji w KDPW i wprowadzeniem Akcji Emitenta do obrotu w ASO oraz opracowanie stosownych dokumentów składanych do KDPW i Organizatora ASO związanych z rejestracją Akcji i wprowadzeniem Akcji do obrotu w ASO.

Ad. 4 Autoryzowany Doradca

Zakres czynności Banku obejmuje:

1.

1 przygotowanie Emitenta do funkcjonowania w ASO,

2.

przeprowadzenie badania, czy sporządzenie Dokumentu Informacyjnego w związku z ubieganiem się o wprowadzenie do obrotu danych instrumentów finansowych nastąpiło zgodnie z wymogami określonymi w Regulaminie ASO,

3.

złożenie oświadczenia, że Dokument Informacyjny zastał sporządzony zgodnie z wymogami określonymi w Regulaminie ASO, oraz że według jego najlepszej wiedzy i zgodnie z dokumentami i informacjami przekazanymi mu przez Emitenta, informacje zawarte w Dokumencie Informacyjnym są prawdziwe, rzetelne i zgodne ze stanem faktycznym, że nie pominięto w nim żadnych faktów, które mogłyby wpływać na wycenę instrumentów finansowych wprowadzanych do obrotu, a także że opisuje on rzetelnie czynniki ryzyka związanie z udziałem w obrocie danymi instrumentami;

4.

przeprowadzenie badania, czy zostały spełnione warunki wprowadzenia instrumentów finansowych Emitenta do obrotu w alternatywnym systemie, oraz złożenia w tym zakresie stosownego oświadczenia;

5.

współpracę z Emitentem przy wyborze prawidłowych mechanizmów wdrażania wypracowanych regulacji i procedur na potrzeby funkcjonowania Emitenta w ASO;

6.

przedstawienie Emitentowi obowiązujących w alternatywnym systemie obrotu zasad ładu korporacyjnego;

7.

badanie czy zostały spełnione wymogi wprowadzenia Akcji do ASO;

8.

współdziałanie z Emitentem, od dnia pierwszego notowania Akcji w ASO przez okres roku, jako autoryzowany doradca, w sprawach obowiązków informacyjnych Emitenta wynikających z obowiązujących regulacji dotyczących ASO oraz bieżącego doradztwa w zakresie dotyczącym Akcji wprowadzonych do ASO;

9.

wykonywanie innych obowiązków, w tym składanie wymaganych oświadczeń, określonych w obowiązujących regulacjach dotyczących ASO, na podstawie dostarczonych przez Emitenta informacji.

10.

zwrot inwestorom, na zasadach określonych w Memorandum Ofertowym, ewentualnych nadpłat w przypadku nieprzydzielenia im przez Emitenta części lub całości subskrybowanych Akcji Nowej Emisji,

Wynagrodzenie Banku

Tytułem świadczenia wyżej wymienionych czynności związanych z przeprowadzeniem emisji papierów wartościowych w trybie subskrypcji prywatnej oraz wprowadzeniem akcji Emitenta do ASO NEWCONNECT, Bank będzie otrzymywać wynagrodzenie wypłacane na zasadach określonych w Umowie, tj. z tytułu:

a.

Przygotowanie Oferty Prywatnej: wynagrodzenie w wysokości ustalonej jako procent wartości Akcji Nowej Emisji przydzielonych inwestorom wskazanym przez Bank, należne z dniem podpisania Umowy i płatne w ratach:

i.

I rata, jako zaliczka na poczet wynagrodzenia,

ii. II rata po dniu sporządzenia Memorandum Ofertowego,

iii. III rata wynagrodzenia po dacie odpowiednio przydziału lub sprzedaży Akcji Nowej Emisji.

b.

Sporządzenie dokumentu informacyjnego: wynagrodzenie ryczałtowe płatne po dacie sporządzenia Dokumentu Informacyjnego.

c.

Wprowadzenie akcji oraz Autoryzowany Doradca: wynagrodzenie miesięczne z góry za każdy rozpoczęty miesiąc kalendarzowy, w którym Akcje będą wprowadzone do obrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa świadczona na podstawie Umowy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej podatek VAT) w świetle ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej "ustawa o VAT").

Analizowane przepisy

Ustawa o VAT wprowadza do katalogu usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT m.in. następujące usługi:

* usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 211, poz. 1384, z późn. zm., dalej "ustawa o obrocie instrumentami finansowymi"), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT);

* usługi stanowiące element powyższych usług, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej, oprócz usług stanowiących element usług pośrednictwa (zgodnie z art. 43 ust. 13 oraz ust. 14 ustawy o VAT).

Jednocześnie ustawa o VAT wyłącza ze świadczenia z opodatkowania usługi w zakresie doradztwa (art. 43 ust. 15 pkt 2 ustawy o VAT) oraz usługi dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

1.

tytuł prawny do towarów;

2.

tytuł własności nieruchomości;

3.

prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

4.

udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

5.

prawa majątkowe, których instrumentami są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku (art. 43 ust. 16 ustawy o VAT).

Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, instrumentami finansowymi są papiery wartościowe. Jednocześnie art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych rozumie się przez to akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych prawa do akcji, warranty subskrypcyjne kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Akcje i prawa do akcji stanowią przedmiot obrotu w ASO, co wynika z treści § 1 ust. 2 Regulaminu ASO obowiązującego na rynku NEWCONNECT, zgodnie z którym przedmiotem obrotu w alternatywnym systemie obrotu mogą być zdematerializowane akcje, prawa do akcji (PDA), prawa poboru, kwity depozytowe, obligacje (z wyłączeniem obligacji emitowanych przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski) oraz inne udziałowe papiery wartościowe lub inne dłużne instrumenty finansowe emitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego, wprowadzone do tego obrotu.

Definicja ASO została natomiast określona w art. 3 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, zgodnie z którym przez alternatywny system obrotu rozumie się organizowany przez firmę inwestycyjną lub podmiot prowadzący rynek regulowany, poza rynkiem regulowanym, wielostronny system kojarzący oferty kupna i sprzedaży instrumentów finansowych w taki sposób, że do zawarcia transakcji dochodzi w ramach tego systemu, zgodnie z określonymi zasadami; nie stanowi alternatywnego systemu obrotu rynek organizowany przez Narodowy Bank jak również organy publiczne, którym powierzono zarządzanie długiem publicznym lub które uczestniczą w takim zarządzaniu, w tym lokując środki pochodzące z tego długu.

Stanowisko Spółki

Zgodnie z Umową celem wszystkich czynności podejmowanych przez Bank w ramach Umowy, jest przeprowadzenie niepublicznej emisji akcji i wprowadzenie ich do obrotu w ASO NEWCONNECT.

Zdaniem Spółki w świetle przywołanych wyżej przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi czynności, których cel stanowi emisja i wprowadzenie do obrotu akcji, zostały zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Stanowią one bowiem usługę, której przedmiotem są instrumenty finansowe, tj. akcje.

W zakres kompleksowej usługi związanej z niepubliczną emisją akcji i wprowadzeniem ich do obrotu w ASO NEWCONNECT wchodzą czynności związane z przygotowaniem Oferty Prywatnej sporządzenie dokumentu informacyjnego, wprowadzenie akcji oraz czynności Autoryzowanego Doradcy. Czynności te składają się na usługę o charakterze kompleksowym, której celem jest emisja i wprowadzenie do obrotu akcji Emitenta. Bez wykonania wszystkich powyższych czynności wprowadzenie akcji Emitenta na ASO NEWCONNECT nie byłoby możliwe.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN przez słowo "kompleksowy" należy rozumieć "obejmujący całość elementów lub zagadnień a nie tylko ich fragment". Powyższa definicja oddaje charakter czynności, które będą wykonywane przez Bank na podstawie Umowy. Wprowadzenie akcji na rynek niepubliczny jest skomplikowanym procesem wymagającym wysokiej specjalizacji podmiotu, który dokonuje tego procesu oraz wielopoziomowej pogłębionej analizy w kilku kluczowych obszarach. Niewątpliwie zakres czynności niezbędnych dla wprowadzenia akcji na rynek niepubliczny jest szeroki i obejmuje wiele zagadnień. Tym samym, w opinii Spółki mamy do czynienia z jedną kompleksową usługą w zakresie instrumentów finansowych, na którą składa się szereg wykonywanych przez Bank czynności.

W konsekwencji zdaniem Banku czynności świadczone przez Bank na podstawie Umowy, w tym czynności wykonywane w ramach Przygotowania Oferty Prywatnej, Sporządzenia dokumentu informacyjnego, Wprowadzenia akcji oraz czynności Autoryzowanego Doradcy stanowią część składową kompleksowej usługi w zakresie akcji (instrumentów finansowych).

Stanowisko Banku potwierdza również interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 marca 2011 r. (sygn. IPPP1-443-13/11-2/AS), w której stwierdzono, że usługa przeprowadzenia publicznej oferty oraz wprowadzenia akcji do obrotu giełdowego jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT" Należy przy tym zaznaczyć, że stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę obejmował również min. sporządzenie części prospektu, bieżące doradztwo w opracowaniu strategii przeprowadzenia oferty, sporządzenie wniosku do Komisji Nadzoru Finansowego, KDPW i Giełdy Papierów Wartościowych.

Uzasadniając swoje stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził ponadto, że:

"Z opisu sprawy wynika, że wszystkie czynności podejmowane w ramach usługi związanej z przeprowadzeniem publicznej oferty oraz wprowadzenia akcji do obrotu giełdowego będą realizowane kompleksowo, w ramach jednej umowy zawieranej z klientem (...)" wobec powyższego "wyłączenia ze zwolnienia od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 13-14 ustawy nie znajdą w niniejszej sprawie zastosowania. Wyłączenia te dotyczą bowiem czynności polegających na świadczeniu odrębnych usług stanowiących element usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy. Przedmiotowe usługi nie zostały również wymienione w katalogu wyłączeń ze zwolnienia wymienionych w art. 43 ust. 15-16.

Zatem usługi związane z przeprowadzeniem publicznej oferty oraz wprowadzeniem akcji do obrotu giełdowego spełniają przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. i korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usługi."

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyraźnie odniósł się do kompleksowego charakteru czynności podejmowanych w ramach usługi związanej z przeprowadzeniem publicznej oferty oraz wprowadzeniem akcji do obrotu giełdowego i jego wpływu na zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy VAT poszczególnych czynności. Skoro czynności realizowane są kompleksowo w ramach jednej umowy i zawieranej z klientem, nie powinny one być w żaden sposób wyszczególniane i osobno opodatkowywane podatkiem VAT. Mając na względzie powyższe można wnioskować, że wynagrodzenie Banku z tytułu wykonywania czynności na podstawie Umowy, powinno być w całości zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Ponadto, w opinii Banku sztuczne dzielenie usług dla celów podatku VAT należy uznać za niewłaściwe. Przeciwko sztucznemu dzieleniu usług opodatkowanych podatkiem VAT wielokrotnie wypowiadał się również Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Dla przykładu w wyroku z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Hoge Raad der Nederlanden) Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że "jeśli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) (...) są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej".

Podobnie w wyroku z 25 lutego 1999 r., C-349/96 w sprawie Card Protection Plan Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że:

"Każde świadczenie usług musi być zasadniczo uznawane za odrębne i niezależne i, po drugie, świadczenie obejmujące jedną usługę z ekonomicznego punktu widzenia nie powinno być sztucznie dzielone, by nie zakłócić funkcjonowania systemu VAT, należy określić zasadnicze cechy transakcji w celu ustalenia, czy podatnik świadczy rzecz klienta, który jest typowym klientem, kilka odrębnych usług zasadniczych czy też jedną usługę (...). Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą podczas gdy inny łub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej."

Reasumując, zdaniem Banku czynności związane z niepubliczną emisją akcji i ich wprowadzeniem do obrotu wykonywane przez Bank na podstawie Umowy winny być zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Czynności te stanowią bowiem kompleksową usługę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie zatem do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy zwolnieniu podlegają usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Jednocześnie ustawodawca w art. 43 ust. 13 ustawy o VAT wskazał, iż zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy).

Z art. 43 ust. 14 wynika, że przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Natomiast z art. 43 ust. 15 ustawy wynika, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

Z kolei stosownie do zapisu art. 43 ust. 16 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 41, nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

1.

tytuł prawny do towarów;

2.

tytuł własności nieruchomości;

3.

prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

4.

udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

5.

prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Z okoliczności sprawy wynika, iż na podstawie umowy o świadczenie usług związanych z niepubliczną emisją akcji i wprowadzeniem ich do obrotu w alternatywnym systemie obrotu (dalej "ASO") NEWCONNECT (dalej "Umowa") Bank będzie świadczył na rzecz Emitenta usługę polegającą na:

1.

doradztwie w zakresie sposobu pozyskania kapitału w drodze emisji akcji oraz przygotowania i przeprowadzenia Oferty Prywatnej oraz udziału w sporządzeniu Memorandum Ofertowego w związku z Ofertą Prywatną (dalej "Przygotowanie Oferty Prywatnej"). Zakres czynności wykonywanych przez Bank obejmuje doradztwo w zakresie sposobu i formy pozyskania kapitału w drodze emisji akcji struktury planowanej oferty oraz współdziałanie w sporządzeniu projektu Memorandum Ofertowego w związku z Ofertą Prywatną. W zakres czynności Banku wchodzi również przygotowanie, przeprowadzenie, obsługa i rozliczenie Oferty Prywatnej, zgodnie z zasadami przyjętymi w Memorandum Ofertowym, w tym: przeprowadzenie analizy i wyceny Akcji Emitenta i określenie możliwego do pozyskania kapitału w drodze subskrypcji Akcji Nowej Emisji, a także proponowany harmonogram Prywatnej Oferty, przygotowanie prezentacji dla inwestorów, zawierającej informacje o Ofercie Prywatnej Akcji Nowej Emisji oraz przeszkolenia przedstawicieli Emitenta w zakresie prezentacji Oferty Prywatnej Akcji Nowej Emisji, podjęcie niezbędnych działań w okresie pre-marketingu Oferty Prywatnej wśród inwestorów, które zakończę się przedstawieniem Emitentowi, przez Bank, stopnia zainteresowania inwestorów Ofertą Prywatną oraz sugerowanego przedziału ceny emisyjnej, przeprowadzenie procesu budowania księgi popytu na akcje objęte Ofertą Prywatną wśród inwestorów, przy czym poprzez budowę księgi popytu należy rozumieć przeprowadzenie niezbędnych spotkań z inwestorami, które doprowadzą do złożenia przez tych inwestorów deklaracji zainteresowania nabyciem akcji oferowanych w remach Oferty Prywatnej ze wskazaniem liczby Akcji Nowej Emisji, jaką są zainteresowani oraz ich ceny emisyjnej, rekomendowanie przedziału cenowego (po zakończeniu pre-marketingu) oraz ceny emisyjnej (po zakończeniu procesu budowy księgi popytu) Akcji Nowej Emisji, przedstawienie Emitentowi w ciągu dwóch dni roboczych od dnia zakończenia Oferty Prywatnej, raportu dotyczącego wszystkich inwestorów, którzy złożyli formularz nabycia Akcji Nowej Emisji, w formie umożliwiającej dokonanie przydziału Akcji Nowej Emisji przez Emitenta, na zasadach określonych w Dokumencie informacyjnym, zwrot inwestorom, na zasadach określonych w Memorandum Ofertowym, ewentualnych nadpłat w przypadku nieprzydzielenia im przez Emitenta części lub całości subskrybowanych Akcji Nowej Emisji, przekazanie na wskazany rachunek Emitenta środków pochodzących z wpłat na objęcie Akcji Nowej Emisji w następnym dniu roboczym po dostarczeniu przez Emitenta oryginału lub uwierzytelnionej kopii postanowienia Sądu o rejestracji Akcji Nowej Emisji.

2.

udziale w sporządzeniu Dokumentu Informacyjnego (dalej "Sporządzenie dokumentu informacyjnego"). Czynności wykonywane przez Bank polegają na współdziałaniu w sporządzeniu, zgodnie z obowiązującymi regulacjami dotyczącymi ASO, w tym w szczególności zgodnie z załącznikiem nr 1 do Regulaminu ASO, projektu Dokumentu Informacyjnego oraz wydrukowaniu odpowiedniej liczby egzemplarzy Dokumentu Informacyjnego koniecznych do złożenia wraz z wnioskiem o wprowadzenie do ASO.

3.

udziale w procesie związanym z rejestracją Akcji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych i wprowadzeniem Akcji do ASO (dalej "Wprowadzenie akcji"). Zakres czynności Banku obejmuje udział w postępowaniu przed Organizatorem ASO oraz Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych (dalej "KDPW") związanym z rejestracją Akcji w KDPW i wprowadzeniem Akcji Emitenta do obrotu w ASO oraz opracowanie stosownych dokumentów składanych do KDPW i Organizatora ASO związanych z rejestracją Akcji i wprowadzeniem Akcji do obrotu w ASO.

4.

wykonywaniu czynności i zadań Autoryzowanego Doradcy (dalej "Autoryzowany Doradca"). Do zakresu czynności realizowanych przez Bank będzie przygotowanie Emitenta do funkcjonowania w ASO, przeprowadzenie badania, czy sporządzenie Dokumentu Informacyjnego w związku z ubieganiem się o wprowadzenie do obrotu danych instrumentów finansowych nastąpiło zgodnie z wymogami określonymi w Regulaminie ASO, złożenie oświadczenia, że Dokument Informacyjny zastał sporządzony zgodnie z wymogami określonymi w Regulaminie ASO, oraz że według jego najlepszej wiedzy i zgodnie z dokumentami i informacjami przekazanymi mu przez Emitenta, informacje zawarte w Dokumencie Informacyjnym są prawdziwe, rzetelne i zgodne ze stanem faktycznym, że nie pominięto w nim żadnych faktów, które mogłyby wpływać na wycenę instrumentów finansowych wprowadzanych do obrotu, a także że opisuje on rzetelnie czynniki ryzyka związanie z udziałem w obrocie danymi instrumentami; przeprowadzenie badania, czy zostały spełnione warunki wprowadzenia instrumentów finansowych Emitenta do obrotu w alternatywnym systemie, oraz złożenia w tym zakresie stosownego oświadczenia; współpracę z Emitentem przy wyborze prawidłowych mechanizmów wdrażania wypracowanych regulacji i procedur na potrzeby funkcjonowania Emitenta w ASO; przedstawienie Emitentowi obowiązujących w alternatywnym systemie obrotu zasad ładu korporacyjnego; badanie czy zostały spełnione wymogi wprowadzenia Akcji do ASO; współdziałanie z Emitentem, od dnia pierwszego notowania Akcji w ASO przez okres roku, jako autoryzowany doradca, w sprawach obowiązków informacyjnych Emitenta wynikających z obowiązujących regulacji dotyczących ASO oraz bieżącego doradztwa w zakresie dotyczącym Akcji wprowadzonych do ASO; wykonywanie innych obowiązków, w tym składanie wymaganych oświadczeń, określonych w obowiązujących regulacjach dotyczących ASO, na podstawie dostarczonych przez Emitenta informacji; zwrot inwestorom, na zasadach określonych w Memorandum Ofertowym, ewentualnych nadpłat w przypadku nieprzydzielenia im przez Emitenta części lub całości subskrybowanych Akcji Nowej Emisji.

Tytułem świadczenia wyżej wymienionych czynności związanych z przeprowadzeniem emisji papierów wartościowych w trybie subskrypcji prywatnej oraz wprowadzeniem akcji Emitenta do ASO NEWCONNECT, Bank będzie otrzymywać wynagrodzenie wypłacane na zasadach określonych w Umowie, tj. z tytułu:

a.

Przygotowanie Oferty Prywatnej: wynagrodzenie w wysokości ustalonej jako procent wartości Akcji Nowej Emisji przydzielonych inwestorom wskazanym przez Bank, należne z dniem podpisania Umowy i płatne w ratach:

i.

I rata, jako zaliczka na poczet wynagrodzenia,

ii. II rata po dniu sporządzenia Memorandum Ofertowego,

iii. III rata wynagrodzenia po dacie odpowiednio przydziału lub sprzedaży Akcji Nowej Emisji.

b.

Sporządzenie dokumentu informacyjnego: wynagrodzenie ryczałtowe płatne po dacie sporządzenia Dokumentu Informacyjnego.

c.

Wprowadzenie akcji oraz Autoryzowany Doradca: wynagrodzenie miesięczne z góry za każdy rozpoczęty miesiąc kalendarzowy, w którym Akcje będą wprowadzone do obrotu.

Wskazać należy, iż ustawodawca określając ramy przedmiotowe art. 43 ust. 1 pkt 41 odwołał się do definicji zawartej w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384). Zwrócić należy uwagę, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawy, ustawa reguluje zasady, tryb i warunki podejmowania i prowadzenia działalności w zakresie obrotu papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi, prawa i obowiązki podmiotów uczestniczących w tym obrocie oraz wykonywanie nadzoru w tym zakresie.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 pkt 1 instrumentami finansowymi są m.in. papiery wartościowe, pod pojęciem których należy rozumieć akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.2)), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego (art. 3 pkt 1 lit. a) tejże ustawy).

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ilekroć mowa o alternatywnym systemie obrotu, rozumie się przez to organizowany przez firmę inwestycyjną lub podmiot prowadzący rynek regulowany, poza rynkiem regulowanym, wielostronny system kojarzący oferty kupna i sprzedaży instrumentów finansowych w taki sposób, że do zawarcia transakcji dochodzi w ramach tego systemu, zgodnie z określonymi zasadami; nie stanowi alternatywnego systemu obrotu rynek organizowany przez Narodowy Bank Polski, jak również organy publiczne, którym powierzono zarządzanie długiem publicznym lub które uczestniczą w takim zarządzaniu, w tym lokując środki pochodzące z tego długu.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy papiery wartościowe będące przedmiotem oferty publicznej lub dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu lub emitowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski

- nie mają formy dokumentu od chwili ich zarejestrowania na podstawie umowy, której przedmiotem jest rejestracja tych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych (dematerializacja).

Istotnym na gruncie niniejszej sprawy jest zagadnienie usługi kompleksowej. Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Uwzględniając wyżej wskazane przepisy, wskazać należy, iż akcje są instrumentami finansowymi, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. Z opisu sprawy wynika ponadto, iż świadczona przez Wnioskodawcę usługa sprowadza się do oferowania papierów wartościowych w ramach oferty prywatnej - nie jest zatem usługą przechowywania i zarządzania tymi instrumentami finansowymi. Ponadto cały kompleks zadań realizowanych przez Wnioskodawcę sprowadza się do wprowadzenia akcji kontrahenta do obrotu w alternatywnym systemie obrotu Newconnect.

Zatem biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, iż realizowane przez Wnioskodawcę usługi oferowania instrumentów finansowych, na którą składają się czynności opisane we wniosku, należy traktować jako jedną usługę kompleksową, która ma na celu skuteczne oferowanie akcji kontrahenta w ofercie prywatnej i wprowadzenie ich do obrotu na alternatywnym systemie obrotu.

W konsekwencji w ocenie tut. Organu podatkowego wskazaną usługę oferowania instrumentów finansowych zaliczyć należy do usług pośrednictwa finansowego, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi.

Z uwagi na fakt, iż wszystkie czynności opisane we wniosku realizowane są kompleksowo, uregulowania, o których mowa w art. 43 ust. 13-14 ustawy o VAT nie znajdą w niniejszej sprawie zastosowania. Przepisy te bowiem dotyczą czynności polegających na świadczeniu odrębnych usług stanowiących element usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Przedmiotowe usługi nie zostały również wymienione w katalogu wyłączeń ze zwolnienia wymienionych w art. 43 ust. 15-16 ustawy o VAT.

Konkludując usługa oferowania instrumentów finansowych obejmującej m.in. czynności takie jak: doradztwo w zakresie sposobu pozyskania kapitału w drodze emisji akcji oraz przygotowania i przeprowadzenia Oferty Prywatnej oraz udziału w sporządzeniu Memorandum Ofertowego w związku z Ofertą Prywatną udziale w sporządzeniu Dokumentu Informacyjnego, udziale w procesie związanym z rejestracją Akcji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych i wprowadzeniem Akcji do ASO, wykonywaniu czynności i zadań Autoryzowanego Doradcy spełnia przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. i korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl