IPPP1-443-1175/08-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1175/08-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta....., przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2008 r. (data wpływu 17 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Ponieważ wniosek zawierał braki formalne, pismem z dnia 8 lipca 2008 r. wezwano Stronę do uzupełnienia przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w terminie 7 dni od daty otrzymania ww. pisma. Wniosek został uzupełniony w dniu 22 lipca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto K.......... zamierza ubiegać się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa............. projektu pn. "Rozbudowa baseballowego kompleksu turystyczno - rekreacyjno - sportowego w K........... ", polegającego na budowie A.

Projekt zakłada budowę obiektu sportowo - rekreacyjnego, w skład którego wejdą takie pomieszczenia jak: hala basenowa z basenem pływackim i rekreacyjnym, sale fitness, siłownie, zespół saun, solariów i innych dot. odnowy biologicznej, sale do ricochet'a, kręgielnia i inne oraz zaplecze szatni i pomieszczeń technicznych, a także kompleks gastronomiczny i parking zewnętrzny.

Na etapie budowlanym inwestycja realizowana będzie przez jednostkę samorządu terytorialnego. Natomiast po zrealizowaniu przedsięwzięcia (na etapie eksploatacyjnym) obiekt prowadzony będzie przez jednostkę budżetową (Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w K............) lub wyodrębnioną spółkę komunalną, działającą w oparciu o przepisy prawa handlowego i będą w nim wykonywane czynności opodatkowane podatkiem VAT, np. w postaci sprzedaży biletów wstępu oraz wynajmu powierzchni handlowych.

Inwestycja stanowiąca przedmiot projektu przekazana zostanie nieodpłatnie na etapie eksploatacyjnym w trwały zarząd jednostce budżetowej. Pozostanie ona natomiast w ewidencji majątkowej Miasta. Miasto K......... nie uzyska przychodu z tego tytułu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

* czy na etapie realizacji ww. projektu Miasto K............ nie będzie miało możliwości odzyskania podatku VAT tj. czy podatek VAT powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto K............. nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT zatem, podatek ten przy ubieganiu się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa........... będzie kosztem kwalifikowanym.

Koszt podatku VAT kwalifikuje się do współfinansowania ze środków funduszy strukturalnych tylko wówczas, gdy został faktycznie i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta oraz w przypadku, gdy beneficjent nie może odzyskać tego podatku w oparciu o przepisy krajowe.

W Polsce aktem prawnym, w oparciu o który należy badać możliwość odzyskania podatku VAT jest ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Kwestia kwalifikowalności VAT-u sprowadza się więc do stwierdzenia, czy beneficjent może odliczyć VAT czy też nie. W świetle ustawy można wyróżnić przypadki, kiedy VAT nie podlega odliczeniu, czyniąc go tym samym kosztem kwalifikowanym.

Miasto K............... zrealizuje projekt pn: "Rozbudowa baseballowego kompleksu turystyczno - rekreacyjno - sportowego w K.............. - Budowa A........" i będzie jego jedynym beneficjentem. Wykonanie zadań zleci wykonawcom wybranym w drodze procedury zamówień publicznych. Podmioty te mają prawo do odliczania podatku, lecz możliwości tej nie ma gmina, która ostatecznie ponosi koszty VAT opłacając faktury wystawione przez wykonawców.

Z kolei na etapie eksploatacji Aquaparku operatorem obiektu, który będzie pobierał opłaty od użytkowników indywidualnych zostanie podmiot inny niż Miasto K..........., mianowicie jednostka budżetowa (MOSiR) lub wyodrębniona spółka komunalna działająca w oparciu o przepisy prawa handlowego. W takiej sytuacji warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, nie zostanie zachowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy:

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Miasto K............. będzie realizowało projekt pn. " Rozbudowa baseballowego kompleksu turystyczno - rekreacyjno - sportowego w K...........", współfinansowany z Funduszy Unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa............. Powyższa inwestycja obejmowała będzie budowę obiektu sportowo - rekreacyjnego, w skład którego wejdą: hala basenowa, sale fitness, siłownie, zespół saun, solariów i innych dot. odnowy biologicznej, sale do ricochet'a, kręgielnia, zaplecze szatni i pomieszczeń technicznych oraz kompleks gastronomiczny i parking zewnętrzny. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia obiekt zostanie nieodpłatnie przekazany do eksploatacji jednostce budżetowej lub wyodrębnionej spółce komunalnej. Miasto K............... nie uzyska z tego tytułu żadnych przychodów.

W myśl powołanych powyżej przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania inwestycyjnego.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl