IPPP1-443-1168/10-6/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1168/10-6/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2010 r. (data wpływu 18 listopada 2010 r.) - uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2011 r. (data w pływu 11 stycznia 2011 r.) na wezwanie organu z dnia 28 grudnia 2010 r. oraz pismem z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 15 lutego 2011 r.) na wezwanie organu z dnia 26 stycznia 2011 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konsekwencji podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konsekwencji podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 4 stycznia 2011 r. (data w pływu 11 stycznia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z dnia 28 grudnia 2010 r. oraz pismem z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 15 lutego 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z dnia 26 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. zajmuje się świadczeniem usług doradztwa personalnego i pośrednictwem pracy. Spółka posiada także nieruchomość wykorzystywaną gospodarczo, w skład której wchodzi grunt i posadowiony na nim budynek biurowo - usługowy. Spółka zamierza wnieść zorganizowaną część prowadzonego przedsiębiorstwa w formie aportu do nowozakładanej spółki komandytowej. Przeniesiona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiąca opisaną nieruchomość biurowo - usługową wraz ze wszelkimi związanymi z nią prawami i obowiązkami: własność gruntu i budynku, obciążenie kredytowe, podpisane i wykonywane umowy najmu powierzchni biurowej i usługowej w tym budynku, umowy obsługi technicznej nieruchomości (zaopatrzenie w wodę, energię elektryczną, wywóz śmieci, remonty itd.) oraz część pracowników. Majątek opisany powyżej to zespół składników materialnych i niematerialnych, który stanowi odrębnie zakład mogący samodzielnie realizować zadania gospodarcze - zarządzanie i wykorzystywanie nieruchomości na cele biurowo - usługowe.

W piśmie będącym uzupełnieniem do wniosku, Wnioskodawca sprecyzował przedstawione zdarzenie przyszłe wskazując, iż ze statutu spółki, regulaminu lub aktu o podobnych charakterze nie wynika, że opisana we wniosku nieruchomość stanowiłaby odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze przedsiębiorstwa, taką jak wydział, dział czy oddział. Działalność opisanej nieruchomości jest wraz ze związanymi z nią prawami i obowiązkami całkowicie niezależna organizacyjnie od pozostałej działalności Spółki. Pozostała działalność Spółki to świadczenie usług w zakresie doradztwa personalnego, nie związanego z rynkiem, obrotem czy zarządzaniem nieruchomościami. Sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej Spółki pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań (czyli realizowanych przez nią zadań gospodarczych) do mającej być wniesioną aportem części Spółki. Przedmiotem aportu będą wszystkie zobowiązania przypisane do przenoszonej części majątku przedsiębiorstwa. Mający stać się aportem zespół składników przedsiębiorstwa Spółki stanowi funkcjonalnie odrębną całość, co oznacza, że obejmuje on wszystkie niezbędne elementy do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Co więcej, pozostała (nie wnoszona aportem do nowej spółki) część przedsiębiorstwa również stanowi wszystkie niezbędne elementy do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych. Przenoszone w formie aportu składniki posiadają zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe (materialne i niematerialne) wchodzące w skład aportowanej części przedsiębiorstwa Spółki są w stanie umożliwić nowej spółce podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa tylko w oparciu o aportowane składniki, bez konieczności zwiększania/zmniejszania personelu czy wyposażenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wniesienie takiego wkładu do spółki komandytowej (będącego zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa) nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ogóle nie będzie podlegało przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z dyrektywą 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 347/1 z późn. zm.), stanowi w art. 19, że w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. Powyższa zasada obowiązuje w Polsce właśnie w odniesieniu do aportu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części nie korzysta ze zwolnienia z VAT, lecz jest wyłączone poza zakres obowiązywania ustawy. Nabywca przedsiębiorstwa (lub zakładu) staje się następcą prawnym zbywcy i przejmuje m.in. obowiązek dokonywania (lub kontynuowania) korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej.

Z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyłączono czynności określone w art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów", tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie prawa własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia "przedsiębiorstwo", należy więc odwołać się odpowiednio do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 55#185; Kodeksu cywilnego, przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 55#178; Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zdefiniował "zorganizowaną część przedsiębiorstwa" jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi zatem charakteryzować niezależność finansowa i organizacyjna, a po wydzieleniu część przedsiębiorstwa musi stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

Zgodnie z powyższym, muszą być spełnione łącznie trzy warunki, aby można było uznać, że mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, a mianowicie:

1.

zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) musi być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie; o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć nie tylko samodzielne sporządzanie bilansu przez oddział, ale każde wyodrębnienie, na podstawie którego możemy poznać sytuację finansową części przedsiębiorstwa, które będzie przedmiotem zbycia;

2.

wyodrębnione składniki muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych;

3.

po wyodrębnieniu część przedsiębiorstwa musi być niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym te zadania.

Powyższe oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników. Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem niezbędnym jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Jak wynika z treści art. 2 pkt 27e ustawy o VAT organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi istnieć w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Nie jest zatem wystarczające, aby zbywane składniki majątkowe utworzyły przedsiębiorstwo u nabywcy. Zbywane składniki majątkowe muszą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa u zbywcy.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku VAT.

W analizowanej sprawie, Spółka zamierza wnieść aportem do innej spółki zorganizowaną część swojego przedsiębiorstwa stanowiącą nieruchomość biurowo - usługową wraz ze wszelkimi związanymi z nią prawami i obowiązkami: własność gruntu i budynku, obciążenie kredytowe, podpisane i wykonywane umowy najmu powierzchni biurowej i usługowej w tym budynku, umowy obsługi technicznej nieruchomości (zaopatrzenie w wodę, energię elektryczną, wywóz śmieci, remonty itd.) oraz część pracowników. Ponadto z pisma będącego odpowiedzią na wezwanie Organu wynika, iż działalność opisanej nieruchomości jest wraz ze związanymi z nią prawami i obowiązkami całkowicie niezależna organizacyjnie od pozostałej działalności Spółki. Sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej Spółki pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do aportowanej części przedsiębiorstwa Spółki. Przedmiotem aportu będą wszystkie zobowiązania przypisane do przenoszonej części majątku przedsiębiorstwa. Mający stać się aportem zespół składników przedsiębiorstwa Spółki stanowi funkcjonalnie odrębną całość, co oznacza, że obejmuje on wszystkie niezbędne elementy do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Przenoszone w formie aportu składniki posiadają zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe (materialne i niematerialne) wchodzące w skład aportowanej części przedsiębiorstwa Spółki są w stanie umożliwić nowej spółce podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa tylko w oparciu o aportowane składniki, bez konieczności zwiększania/zmniejszania personelu czy wyposażenia.

Zestawiając powyższe okoliczności oraz powołane przepisy, zdaniem tut. Organu opisany zespół składników majątkowych posiada zdolność funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo i stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Co prawda, ze statutu spółki, regulaminu lub aktu o podobnych charakterze nie wynika, że opisana we wniosku nieruchomość stanowiłaby odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze przedsiębiorstwa, taką jak wydział, dział czy oddział, jednak okoliczności faktyczne przedstawione w przedmiotowej sprawie wskazują, że mająca być przedmiotem aportu część przedsiębiorstwa Spółki stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa. Działalność opisanej nieruchomości jest bowiem, wraz ze związanymi z nią prawami i obowiązkami, całkowicie niezależna organizacyjnie od pozostałej działalności Spółki, a sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej Spółki pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do aportowanej części przedsiębiorstwa Spółki. Należy zatem uznać, że zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) mający być przedmiotem aportu jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki.

O wyodrębnieniu finansowym świadczy w analizowanym przypadku sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej Spółki, który pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do aportowanej części przedsiębiorstwa Spółki i do realizowanych przez nią zadań gospodarczych, i na podstawie którego można ocenić sytuację finansową tej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Ponadto należy zauważyć, że wyodrębnione składniki (budynek, grunt, pracownicy, zobowiązania, należności, i inne) są przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych u Wnioskodawcy - w zakresie zarządzania nieruchomościami i wykorzystywania nieruchomości na cele biurowe. Składniki te obejmują zatem wszystkie elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych w strukturze przedsiębiorstwa zbywcy. Stwierdzić również należy, iż z przedstawionych okoliczności wynika, iż po wyodrębnieniu tych składników z przedsiębiorstwa Spółki będą one nadal tworzyły niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące dotychczasowe zadania. Nabywca aportu będzie zatem w stanie kontynuować dotychczasową działalność Spółki, wykonywaną w ramach aportowanej masy majątkowej, tylko w oparciu o nabyte składniki.

Wskazania wymaga, iż art. 2 pkt 27e ustawy nie określa katalogu składników majątku przedsiębiorstwa, których wydzielenie bądź pozostawienie w przedsiębiorstwie pozwalałoby w każdym przypadku ustalić, iż doszło do wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jednak należy wskazać, iż nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest nabyciem ogółu praw i obowiązków związanych z prowadzeniem tej części przedsiębiorstwa, czyli nabywający wstępuje w prawnie wyodrębniony majątek swego poprzednika.

W opinii Organu w niniejszej sprawie sytuacja taka ma miejsce. Dochodzi tu bowiem do organizacyjnego wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy. Warunkiem niezbędnym do uznania przekazywanego, wydzielonego zespołu składników przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest wydzielenie pod względem organizacyjnym tego zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie. Jak wspomniano wyżej, z treści art. 2 pkt 27e ustawy o VAT wynika, iż organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi istnieć w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. W analizowanym przypadku Wnioskodawcy dojdzie do pełnego wyodrębnienia niezbędnego majątku związanego z działalnością Wnioskodawcy w zakresie zarządzania nieruchomościami i wykorzystywania nieruchomości na cele biurowe, dojdzie więc do organizacyjnego i finansowego wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa zbywcy.

W rezultacie można powiedzieć, że w opisanym zdarzeniu przyszłym dojdzie do aportu zespołu składników majątkowych mogących potencjalnie stanowić niezależnie funkcjonujące na rynku przedsiębiorstwo. O tym, czy doszło do wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa decyduje pełen zakres wydzielonego majątku, praw i zobowiązań, wyodrębnienie to musi dotyczyć zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako całości, a nie tylko niektórych jej składników, nawet o znacznej wartości.

Wnioskodawca planuje wnieść aportem do spółki komandytowej własność gruntu i budynku, obciążenie kredytowe, podpisane i wykonywane umowy najmu powierzchni biurowej i usługowej w tym budynku, umowy obsługi technicznej nieruchomości (zaopatrzenie w wodę, energię elektryczną, wywóz śmieci, remonty itd.), część pracowników, wszystkie zobowiązania przypisane do przenoszonej części majątku przedsiębiorstwa, a zatem wszystkie składniki niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służą w strukturze przedsiębiorstwa.

Zdaniem Organu, w przedmiotowej sprawie istnieje zatem węzeł organizacyjny łączący elementy (składniki majątkowe) wchodzące w skład aportu. Zakres aportowanej masy majątkowej wskazuje na umożliwienie nabywcy podjęcia działalności gospodarczej tylko w oparciu o nabyte składniki. Opisany zespół składników majątkowych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy posiada zdolności funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo.

Reasumując, w świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż składniki majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy będące przedmiotem aportu, będą posiadały na dzień wniesienia aportu cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i mieszczą się w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, w przedmiotowej sprawie przepis art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług znajdzie zastosowanie i czynność wniesienia wkładu niepieniężnego przez Wnioskodawcę do spółki komandytowej nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych. W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa (art. 91 ust. 9 ustawy).

W związku z powyższym po wniesieniu aportem ww. zorganizowanej części przedsiębiorstwa przez Wnioskodawcę, do dokonywania ewentualnych korekt podatku naliczonego zobowiązany będzie nabywca przedmiotu aportu - spółka komandytowa.

Przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT należało zatem uznać za prawidłowe.

Tutejszy Organ nadmienia jednocześnie, iż niniejsza interpretacja dotyczy zagadnień z zakresu podatku VAT. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto zgodnie z art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł W sytuacji, gdy w jednym wniosku wystąpi kilka odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych opłatę pobiera się od każdego odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej). W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca zadał 3 pytania i dokonał opłaty w wysokości 225 zł (3x75 zł.). Należna opłata wynosi jednak w analizowanym przypadku 120 zł (3x40 zł). Jedno zadane pytanie dotyczyło podatku VAT zatem opłata należna za wydanie interpretacji z zakresu podatku VAT wynosi w przedmiotowej sprawie 40 zł. Ponieważ 1/3 wpłaconej przez Wnioskodawcę kwoty - 75 zł dotyczy interpretacji w zakresie podatku VAT, różnica w wysokości 35 zł stanowi nadpłatę i podlega zwrotowi zgodnie z art. 14f § 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl