IPPP1-443-1168/09-2/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1168/09-2/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier w zakresie opodatkowania organizowanego konkursu promocyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od gier w zakresie opodatkowania organizowanej konkursu promocyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi sklep internetowy i chciałaby urządzić konkurs promocyjny dla swoich klientów, konkurs miałby polegać na złożeniu zamówienia w serwisie internetowym sklepu na sprzęt określonej marki. Codziennie wygrywałaby jedna osoba, która złoży zamówienie na najwyższą kwotę danego dnia. Nagrodami w konkursie miałyby być kwoty pieniężne w określonej wysokości. Po weryfikacji zamówień z danego dnia, które spełniają warunki regulaminu konkursu zostanie wskazany zwycięzca przez powołaną w tym celu komisję. Nagrody zostaną przekazane laureatom przelewem na wskazany rachunek bankowy w terminie 14 dni od zakończenia realizacji zamówienia i dostarczenia podpisanych dokumentów (oświadczenie o przyznaniu i przyjęciu nagrody).

Istnieje również możliwość odbioru nagrody w gotówce w siedzibie Spółki. Wyniki konkursu zostaną zamieszczone na stronie internetowej sklepu. Pracownik sklepu poinformuje Zwycięzców drogą mailową lub telefoniczną o wygranej. Rozstrzygnięcie poszczególnych etapów konkursu nastąpi następnego dnia roboczego do godziny 12:00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wyżej zaproponowane rozwiązanie promujące działalność spółki można potraktować jako konkurs promocyjny i czy mechanizm wyłaniania zwycięzców nie zawiera elementów losowości co spowodowałoby zakwalifikowanie tego typu promocji jako loterii promocyjnej.

Spółka w przedstawionym stanie zdarzenia przyszłego stwierdza, że w świetle przedstawionych przepisów Ustawy o grach i zakładach wzajemnych traktuje przedstawioną działalność promocyjną jako konkurs promocyjny nieposiadający elementów losowości. Czynnikiem różnicującym na podstawie którego dokonano takiej oceny jest wystąpienie elementu rywalizacji wśród uczestników. Nagroda pieniężna będzie przyznawana uczestnikowi który dokona zakupów na najwyższą kwotę danego dnia co skutecznie eliminuje czynnik przypadku i losowości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (tekst jedn.: Dz. U. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Za gry losowe należy uznać m.in. loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe (art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy).

Stosownie do art. 40 ust. 4 ustawy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier prowadzenie działalności w zakresie wymienionym w art. 2 ust. 1 pkt 9 i 10.Zauważyć należy, iż z ww. definicji ustawowej wynika, że za grę losową należy uznać gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin.

Brzmienie art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazuje, że grą losową jest również loteria promocyjna, która spełnia następujące przesłanki:

* nieodpłatne uczestnictwo poprzez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze,

* oraz podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Z zaprezentowanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza urządzić konkurs promocyjny dla swoich klientów polegający na przekazaniu określonej kwoty pieniędzy stanowiących nagrodę, w zamian za złożenie zamówienia danego dnia na najwyższą kwotę towarów określonej marki. Odwołując się do brzmienia definicji słownikowej "loterii" zawartej w Internetowym Słowniku Języka Polskiego, loteria to gra, w której uczestnicy nabywają losy, a o wygranej decyduje losowanie. W kontekście ww. definicji zauważyć należy, iż istotną cechą loterii promocyjnych jest ich losowość, przypadkowość.

Jednakże należy zwrócić uwagę na fakt, iż organizowany przedmiotowy konkurs promocyjny nie ma charakteru losowego, gdyż na skutek spełnienia określonych warunków, mianowicie nabycia towarów o największej wartości, klient otrzymuje określoną kwotę. Każdy, kto spełni warunki określone w regulaminie promocji, ma prawo do odbioru nagrody - i ten brak losowości wyklucza stosowanie dla przedmiotowego konkursu promocyjnego regulacji zawartych w ustawie o grach i zakładach wzajemnych. W zaistniałych okolicznościach, w przypadku spełnienia warunków określonych przez Wnioskodawcę, nabywca może być pewien otrzymania nagrody, w przeciwieństwie do loterii promocyjnych, w przypadku których nabycie towarów lub usług umożliwia danemu podmiotowi jedynie wzięcie udziału w losowaniu.

Reasumując, należy stwierdzić, iż w świetle przedstawionych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych przedstawiona przez Spółkę działalność promocyjna nie stanowi loterii promocyjnej, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż pozbawiona jest elementu losowości, w konsekwencji czego nie podlega uregulowaniom niniejszej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl