IPPP1-443-1161/11-4/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1161/11-4/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.) - uzupełnionym w dniu 26 września 2011 r. na wezwanie Organu z dnia 12 września 2011 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 12 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma prowadzi działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia szkoleń oraz usługi pozostałe w zakresie handlu detalicznego, usługi w zakresie pośrednictwa komercyjnego. Do działalności w zakresie prowadzenia szkoleń firma w roku 2010 stosowała stawkę zwolnioną z VAT. Usługi pozostałe w zakresie handlu detalicznego oraz usługi w zakresie pośrednictwa komercyjnego są opodatkowane w stawce 22%. Wyliczona proporcja bazowa z roku 2009 wynosi 0,1072. Firma do deklaracji stosowała proporcję bazową 0%. Proporcja bazowa wyliczona z roku 2010 wynosi 1,2287. Firma do deklaracji zastosowała proporcję bazową 0% w miesiącach, w których dokonuje sprzedaży opodatkowanej i sprzedaży zwolnionej.

Firma złożyła dokumentację konkursową - Działanie IV.3.E - technologie dla przedsiębiorstw Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Działanie stanowi uzupełnienie wsparcia inwestycyjnego MSP dla firm, które planują swój rozwój na rynku w oparciu o świadczenie usług internetowych (on-line), gdyż w ten sposób stają się częścią procesu tworzenia społeczeństwa informacyjnego w regionie.

Celem działania jest wyrównanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) na terenie Województwa oraz poprawa wykorzystania zaawansowanych technologii informacyjnych przez mieszkańców. Firma zamierza rozszerzyć działalność o usługi internetowe opodatkowane stawką VAT 23%. W roku 2011 po zmianie art. 43 ustawy o VAT usługi w zakresie szkoleń zostały opodatkowane stawką 23%. Stawkę zwolnioną firma może stosować tylko dla szkoleń w 100% finansowanych ze środków publicznych. W miesiącach luty i maj 2011 r. firma dokonywała tylko sprzedaży opodatkowanej stawką 23%. W miesiącach luty i maj roku 2011 firma dokonała zakupów:

1.

Zestawy komputerowe + instalacja i konfiguracja

2.

Platforma Internetowa A.

Firma dokonała odliczenia podatku naliczonego od ww. zakupów.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż zakupy dokonane w ramach działania IV.3.E SA wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy firma prowadząc działalność w zakresie szkoleń oraz planując rozwój firmy o usługi w zakresie usług on-line postąpiła prawidłowo odliczając podatek VAT od zakupów nabytych w ramach działania IV.3.E - technologie dla przedsiębiorstw Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy postąpił on prawidłowo odliczając podatek VAT od ww. zakupów. W miesiącach, w których dokonano zakupów w ramach działania IV.3.E - technologie dla przedsiębiorstw Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 firma dokonywała tylko sprzedaży opodatkowanej. W miesiącach luty, maj 2011 nie wystąpiła sprzedaż zwolniona więc firma nie miała obowiązku rozliczać zakupów stosując proporcję wyliczoną z roku poprzedniego. Firma stoi na stanowisku, iż miała prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów - Zestawy komputerowe + instalacja i konfiguracja, P I A.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego uregulowania wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powołany wyżej przepis wyklucza jednocześnie możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT).

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca złożył dokumentację konkursową - Działanie IV.3.E - technologie dla przedsiębiorstw Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Działanie stanowi uzupełnienie wsparcia inwestycyjnego dla firm, które planują swój rozwój na rynku w oparciu o świadczenie usług internetowych (on-line), gdyż w ten sposób stają się częścią procesu tworzenia społeczeństwa informacyjnego w regionie. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność o usługi internetowe opodatkowane stawką VAT 23%. W miesiącach luty i maj roku 2011 Wnioskodawca dokonał zakupu zestawów komputerowych wraz z instalacją i konfiguracją oraz Platformy Internetowej. Od ww. zakupów Wnioskodawca odliczył podatek naliczony. Zakupy dokonane w ramach działania IV.3.E są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy mógł On odliczyć podatek VAT od zakupów nabytych w ramach opisanego działania.

Zestawiając zaistniałe w sprawie okoliczności z treścią cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT należy stwierdzić, iż spełniona została podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego - związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem ponieważ zakupione w ramach działania IV.3.E zestawy komputerowe wraz z instalacją i konfiguracją oraz platformę internetową Wnioskodawca wykorzystuje wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych w ramach działania zakupów należało uznać za prawidłowe.

Należy również podkreślić, iż zgodnie z generalną zasadą Wnioskodawca w pierwszej kolejności powinien ustalać, jaka część ponoszonych wydatków związana jest wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi i dokonywać w całości odliczenia podatku naliczonego, a jaka część jest związana z czynnościami zwolnionymi i w tej części w ogóle nie dokonywać odliczenia podatku naliczonego.

W myśl bowiem art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (ust. 2).

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (ust. 3).

Zatem zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie tylko do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju czynności.

W przypadku zakupu zestawów komputerowych wraz z instalacją i konfiguracją oraz platformy internetowej Wnioskodawca ma możliwość przyporządkowania ich do określonych czynności, gdyż jak stwierdził on sam w uzupełnieniu do wniosku - zakupy dokonane w ramach działania IV.3.E są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem przedmiotowe zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i przepisy dotyczące proporcjonalnego odliczania podatku nie mają zastosowania do wymienionych w stanie faktycznym zakupów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl