IPPP1-443-1114/09-2/PR - Opłaty pobierane na podstawie umowy użyczenia terenu za parkingi społeczne od członków spółdzielni.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1114/09-2/PR Opłaty pobierane na podstawie umowy użyczenia terenu za parkingi społeczne od członków spółdzielni.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat eksploatacyjnych za miejsca postojowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat eksploatacyjnych za miejsca postojowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

1.

Spółdzielnia posiada w swoich zasobach ogrodzone parkingi społeczne, z których korzystają jej członkowie. Za parkingi spółdzielnia pobiera opłaty na podstawie umów użyczenia terenów zawartych z Komitetami Parkingowymi, które zostały powołane do zarządzania parkingami społecznie strzeżonymi na mocy uchwał: Nr 3/. Zebrania Przedstawicieli oraz Nr,./96 Rady Nadzorczej z dnia 9 maja 1996 r. Zasady gospodarowania miejscami do parkowania określa regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą dnia 14 marca 2005 r. (Uchwała Nr,./2005).

Spółdzielnia pobiera opłaty równoważne kosztom eksploatacji parkingów na podstawie wystawionych faktur VAT ze stawką 22 %. Opisana działalność prowadzona jest bezwynikowo.

Z obowiązujących przepisów budowlanych wynika, że Spółdzielnia ma zapewnić miejsca postojowe dla mieszkańców, które ściśle związane są z zamieszkiwaniem w danej nieruchomości. Fakt więc ich ogrodzenia i społecznego nadzoru nie powinno mieć wpływu na rodzaj działalności gospodarczej. Statut Spółdzielni w § 5 pkt 1 określa, iż celem Spółdzielni jest zaspokajanie i potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków i ich rodzin przez dostarczanie samodzielnych lokali mieszkalnych, a także lokali o innym przeznaczeniu w pkt 1c) zaspokajanie potrzeb w zakresie miejsc parkingowych. Czy opisana działalność jest działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkami VAT czy też statutową związaną z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

2.

Spółdzielnia pobiera opłaty za miejsca postojowe usytuowane pod budynkiem od członków spółdzielni posiadających własnościowe prawa do miejsc postojowych na mocy przydziału. W umowie budowy lokali mieszkalnych miejsce postojowe było przynależne do lokalu mieszkalnego, lecz w świetle obowiązujących przepisów Spółdzielnia wydała przydziały odrębnie dla lokali mieszkalnych i miejsc postojowych. Opłaty za ww. miejsca postojowe wnoszone są jak za lokale mieszkalne Spółdzielnia nie wystawia faktur VAT i rozlicza wynik w ramach Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi.

Zgodnie z § 67 pkt 1-5 statutu Spółdzielni, członkowie spółdzielni posiadające prawa do lokali, będący właścicielami lokali, osoby niebędące członkami którym przysługują własnościowe prawa do lokali lub będący właścicielami lokali - obowiązani są uczestniczyć nie tylko w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokalu, ale również związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu zgodnie z postanowieniami statutu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy opłaty pobierane na podstawie umowy użyczenia terenu za parkingi społeczne od członków Spółdzielni mogą być wykazane jako przychody z Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi, które to zwolnione są od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.),.

2.

Czy opłaty pobierane od członków Spółdzielni na podstawie przydziału własnościowego prawa do miejsca postojowego w budynku mieszkalnym mogą być wykazane jako przychody z Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi, które to zwolnione są z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.),.

Zdaniem Spółdzielni opłata za miejsca parkingowe, według przedstawionego w opisie stanu faktycznego mieści się w zakresie przedmiotowym opłat, o których mowa w powołanych regulacjach Statutu. Powołane regulacje Statutu są identyczne z przepisami art. 4 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.), natomiast czynności objęte tymi przepisami są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Reasumując, zdaniem Spółdzielni czynności pobierania opłat za miejsca parkingowe, na które przysługuje własnościowe prawo do ww. miejsc, oraz pobieranie opłat za miejsca na parkingach społecznych podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

W świetle powołanych powyżej przepisów oraz na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl natomiast art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku VAT wynosi 22 %. Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) wynika, iż zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

Powołany wyżej przepis art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. z 2003 r. Dz. U. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) stanowi, iż:

*

członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu,

*

członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu,

*

właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5,

*

członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że zwolnienie od podatku VAT odnosi się do czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni mieszkaniowych, a także osób niebędących członkami spółdzielni. Muszą być oni właścicielami lokali mieszkalnych, a w przypadku członka spółdzielni może przysługiwać im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego. Rodzaje opłat wymienione w prawie spółdzielczym dotyczą wszelkich opłat. Jednakże przepis art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów wyraźnie wskazują na właścicieli lokali mieszkalnych, członków spółdzielni i osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokalu mieszkalnego. Stąd też, zwolnienie od podatku dotyczy wyłącznie czynności (za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) związanych z lokalami mieszkalnymi, nie dotyczy zaś czynności związanych z lokalami użytkowymi.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze, nie wskazują definicji "lokal mieszkalny" i "lokal użytkowy". W myśl art. 2 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, lokalem jest samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 powołanej ustawy o własności lokali, przez samodzielny lokal mieszkalny rozumie się wydzieloną trwałymi ścianami w obrębie budynku izbę lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Natomiast w myśl ust. 4 powyższego artykułu, do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej "pomieszczeniami przynależnymi".

Ponadto Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) w § 3 pkt 14 określa lokal użytkowy jako pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, wydzielone stałymi przegrodami budowlanymi, niebędące mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym.

W związku z powyższym, garaż choć w sensie prawnym stanowi wprawdzie część składową lokalu mieszkalnego, nie należy do pomieszczeń pomocniczych lecz przynależnych do danego lokalu i w sensie funkcjonalnym nie jest przestrzenią przeznaczoną dla bezpośredniego zaspokajania mieszkaniowych potrzeb ludzi, lecz służyć ma zaspokojeniu innych potrzeb tych osób, które korzystają z samodzielnego lokalu mieszkalnego. Jedno miejsce postojowe w garażu jest więc ułamkową częścią pomieszczenia przynależnego. A zatem garaż w budynku mieszkalnym składający się z miejsc postojowych jest lokalem użytkowym. Natomiast jedno miejsce postojowe jako udział w części wspólnej nieruchomości (garażu) jest ułamkową częścią lokalu użytkowego.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że zwolnienie od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług odnosi się do czynności związanych z lokalami mieszkalnymi (za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4, i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych), nie dotyczy zaś czynności związanych z garażami lub miejscami postojowymi. Należy podkreślić, iż zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazane w ustawie i rozporządzeniu wykonawczym mają charakter wyjątkowy, a jako takie winny być interpretowane ściśle, nie zaś w sposób rozszerzający. Zatem, zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług podlegają jedynie opłaty eksploatacyjne naliczane z tytułu użytkowania lokali mieszkalnych. Natomiast wszelkie opłaty wnoszone na pokrycie kosztów utrzymania (opłaty eksploatacyjne) miejsc postojowych podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22 %, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że w opinii Wnioskodawcy czynności pobierania opłat za miejsca parkingowe, na które przysługuje własnościowe prawo do ww. miejsc, oraz pobieranie opłat za miejsca na parkingach społecznych podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przytoczone wyżej przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku okoliczności należy stwierdzić, iż pobierane przez Spółdzielnię opłaty eksploatacyjne dotyczące lokalu użytkowego jakim jest garaż, bądź ułamkowej jego części tj. miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%. Opłaty pobierane przez Wnioskodawcę z tytułu użytkowania ww. lokalu, który nie ma charakteru mieszkalnego (nie służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych), nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w cytowanych przepisach ustawy o VAT.

Reasumując, pobierane przez Spółdzielnię przedmiotowe opłaty za eksploatację miejsc parkingowych, na które przysługuje własnościowe prawo do ww. miejsc, oraz za miejsca na parkingach społecznych podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 22 %, bez względu na to czy przedmiotowe miejsca postojowe w garażu stanowią pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego czy też garaż traktowany jest jako odrębny lokal.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl