IPPP1-443-1112/10-2/EK - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego zakupu wyposażenia do świetlicy wiejskiej oraz organizacji imprezy biesiadnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1112/10-2/EK Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego zakupu wyposażenia do świetlicy wiejskiej oraz organizacji imprezy biesiadnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 12 listopada 2010 r. (data wpływu 15 listopada 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 8 listopada 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dn. 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Zgodnie z KRS i statutem, jego celami jest działalność z zakresu:

1.

pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

2.

działalności charytatywnej;

3.

podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej:

4.

działalności na rzecz mniejszości narodowych;

5.

ochrony i promocji zdrowia;

6.

działania na rzecz osób niepełnosprawnych;

7.

promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

8.

upowszechniania i ochrony praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

9.

działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

10.

działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

11.

nauki, edukacji, oświaty i wychowania;

12.

krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;

13.

kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;

14.

upowszechniania kultury fizycznej i sportu

15.

ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

16.

porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym;

17.

upowszechniania wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa

18.

upowszechniania ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich a także działań wspomagających rozwój demokracji

19.

ratownictwa i ochrony ludności;

20.

pomocy ofiarom katastrof klęsk żywiołowych konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

21.

upowszechniania ochrony praw konsumentów;

22.

działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

23.

promocji i organizacji wolontariatu;

24.

działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z późn. zm., w zakresie określonym w pkt 1-23.

Realizując swoje cele stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie będzie prowadzić w najbliższym czasie.

Stowarzyszenie przystąpiło do realizacji operacji pn. "Zakup wyposażenia do świetlicy wiejskiej i organizacja imprezy biesiadnej". Operacja wpisuje się w cele stowarzyszenia: ",podtrzymywania tradycji narodowej..." Na realizację zadania stowarzyszenie otrzymało dwie dotacje:

1.

na podstawie "Umowy przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013" zawartej w dniu 11 sierpnia 2010 r. pomiędzy Samorządem Województwa a Stowarzyszeniem. Zgodnie z postanowieniami umowy, przyznana dotacja w wysokości 25 000,00 zł zostanie wypłacona na zasadzie refundacji poniesionych kosztów (dotacja może być pomniejszona, jeśli poniesione wydatki będą niższe od planowanych)

2.

na podstawie umowy z dnia 13 września 2010 r. zawartej między Gminą a Stowarzyszeniem na realizację zadania publicznego. Zgodnie z postanowieniami umowy przyznana dotacja w wysokości 9525,00 zł została wypłacona stowarzyszeniu w formie zaliczki (ewentualne oszczędności podlegają zwrotowi na konto Gminy).

Ponadto w ramach nieodpłatnej pracy własnej, wniesiony został wkład własny w wysokości 1847,00 zł W ramach realizacji operacji zakupiono wyposażenia do świetlicy wiejskiej oraz zorganizowano imprezę biesiadną poprzedzoną warsztatami kulinarnymi. Zgodnie z ww. umowami, dotacja została przeznaczona na następujące wydatki:

I.

zakup wyposażenia do świetlicy wiejskiej:

- zakup mebli (meble kuchenne, stolik drewniany, krzesła metalowo-tapicerowane)

- zakup termosów i warnika (termos stalowy (10 litrów) termos stalowy (20 litrów) warnik do wody (20 litrów), termos stalowy z przyciskiem (2 litry) termos cateringowy (9,5 litra))

- zakup podgrzewacza z akcesoriami (podgrzewacz do potraw podgrzewany paliwem, pojemnik (8 litrów) do podgrzewacza z pokrywką, paliwo do podgrzewacza)

- zakup sprzętu AGD (piekarnik, maszynka do mięsa, krajalnica, robot kuchenny)

- zakup pojemników na odpady (pojemnik na odpady 100 litrów, popielnica nierdzewna)

- zakup wyposażenia montowanego w świetlicy (zlew metalowy, terma do wody (elektryczna), żyrandol, wentylator, karnisz metalowy (stal nierdzewna))

- zakup pozostałego wyposażenia kuchennego (wózek 3 półkowy ze stali nierdzewnej, patelnia nierdzewna (średnica 40 cm), krajalnico-szatkownica do warzyw ręczna, półmiski)

II.

organizacja imprezy biesiadnej:

- zakup produktów na warsztaty (zakup artykułów spożywczych do przygotowywania potraw (np. mięso, wędliny, napoje, chleb, składniki do ciast, warzywa, owoce itp.), zakup środków czystości i higieny (ścierki, zmywaki, płyn do zmywania, worki na śmieci itp.), zakup art. przemysłowych do przygotowywania potraw (papier do pieczenia, folia do pieczenia, wykałaczki itp.), butla gazowa (do kuchenki gazowej))

- zakup artykułów na poczęstunek na warsztatach

- wynagrodzenie osoby prowadzącej warsztaty

- wynajem sceny z nagłośnieniem i oświetleniem

Stowarzyszenie w związku z realizacją operacji ponosiło więc wydatki, w tym zapłaciło podatek od towarów i usług. Kwalifikowalność podatku VAT w ramach rozliczenia dotacji uzależniona jest od tego, czy Stowarzyszenie będzie mogło odzyskać w całości lub w części uiszczony podatek od towarów i usług (VAT). W związku z tym istnieje obowiązek załączenia do wniosku o płatność stosownej interpretacji indywidualnej w tej sprawie. Do realizacji operacji przystąpiono po podpisaniu ww. umów, ostateczne rozliczenie operacji nastąpi do 31 grudnia 2010 r.. Operacja jest realizowana w ramach działalności nieodpłatnej. Zarówno podczas realizacji operacji, jak i po jej zakończeniu, Stowarzyszenie nie będzie czerpało korzyści majątkowych, w związku z realizowaną operacją (np. nie będzie dokonywać sprzedaży przygotowanych na warsztatach potraw, nie będzie odpłatnie udostępniał zakupionego sprzętu lub sprzedawał go itp.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie realizując operację "Zakup wyposażenia do świetlicy wiejskiej oraz organizacja imprezy biesiadnej" opisaną w pkt 54 niniejszego wniosku, będzie mogło odzyskać w całości lub w części uiszczony podatek od towarów i usług (VAT)".

Stowarzyszenie, realizując swoje cele określone w Statucie i wpisane do KRS nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług a co za tym idzie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 1 ww. ustawy).

W związku z powyższym w odniesieniu do całej działalności Stowarzyszenia w tym do zadań realizowanych w ramach przedmiotowej operacji, dofinansowanych środkami pomocy finansowej pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013 oraz dotacją ze środków Gminy, nie ma zastosowania Ustawa o podatku od towarów i usług, która określa m.in. zasady odliczania i zwrotu ww. podatku (Dział IX).

Na tej podstawie, Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości ani też w jakiejkolwiek części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dn. 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie, realizując swoje cele określone w Statucie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie będzie prowadzić w najbliższym czasie oraz nie jest podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie przystąpiło do realizacji operacji "Zakup wyposażenia do świetlicy wiejskiej i organizacja imprezy biesiadnej". Na realizację zadania Stowarzyszenie otrzymało dwie dotacje oraz w ramach nieodpłatnej pracy własnej, wniesiony został wkład własny. W ramach realizacji operacji zakupiono wyposażenie do świetlicy wiejskiej oraz zorganizowano imprezę biesiadną, poprzedzoną warsztatami kulinarnymi. Operacja była realizowana w ramach działalności nieodpłatnej. Zarówno podczas realizacji operacji, jak i po jej zakończeniu, Stowarzyszenie nie będzie czerpało korzyści majątkowych, w związku z realizowaną operacją (np. nie będzie dokonywać sprzedaży przygotowanych na warsztatach potraw, nie będzie odpłatnie udostępniał zakupionego sprzętu lub sprzedawał go itp.).

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", składających deklaracje VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizowanej operacji.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją operacji będącej przedmiotem pytania, w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl