IPPP1-443-1107/11-2/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1107/11-2/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2011 r. (data wpływu 15 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

1.

Spółka S.A. (dalej: "Spółka" lub "T. "), wchodząca w skład grupy kapitałowej T. (dalej: "Grupa T. "), jest jedną z największych spółek medialnych w Polsce. W ramach prowadzonej działalności, T. nadaje szereg programów (kanałów) telewizyjnych, w tym ogólnodostępny naziemny program (kanał) telewizyjny T. oraz inne programy (kanały) tematyczne (dalej: "kanały"). Obecnie Spółka rozważa zmianę struktury organizacyjnej.

W ramach obecnie rozważanego etapu restrukturyzacji Spółka zamierza wyodrębnić w swojej strukturze działalności biznesowej funkcje dotyczące sprzedaży i marketingu, w tym: projektowania polityki wizerunkowej, planowania i organizacji sprzedaży produktów reklamowych (np. reklama TV, sprzedaż spotowa, sponsoring, lokowanie produktów, sprzedaż interaktywna) na antenie kanałów oraz funkcje wsparcia/promocji procesów sprzedażowych i działań marketingowych z wykorzystaniem marek poszczególnych kanałów Spółki (dalej: "marki"). Działalnością tą zajmie się utworzony i dedykowany w tym celu segment sprzedaży i marketingu Spółki (dalej: "Segment Sprzedaży i Marketingu" albo "Segment"), który w strukturze organizacyjnej Spółki będzie najwyższą formą wyodrębnienia. Segment Sprzedaży i Marketingu zostanie wyodrębniony pod względem organizacyjnym oraz finansowym w strukturach dotychczasowej działalności biznesowej T. na podstawie stosownej uchwały Zarządu Spółki (w sposób opisany w niniejszym wniosku).

Opisane w niniejszym wniosku wyodrębnienie Segmentu ukierunkowane jest na połączenie ww. funkcji sprzedażowych i marketingowych Spółki w celu intensyfikacji działań handlowych na rynku reklamy medialnej, m.in. poprzez:

* intensyfikację działań związanych ze sprzedażą czasu antenowego i reprezentacją handlową dla Spółki, innych podmiotów z Grupy T. oraz niezależnych klientów, takich jak... (z którymi już została nawiązana współpraca) czy lokalne media,

* współpracę z zewnętrznym rynkiem producentów telewizyjnych oraz produkcji fabularnych w lokowaniu produktów i przy projektach specjalnych,

* efektywne monitorowanie i kreowanie popytu reklamowego z wykorzystaniem marek kanałów,

* umocnienie identyfikacji wizualnej kanałów, przy zapewnieniu bieżącego zarządzania i administrowania markami.

W ramach dalszego etapu restrukturyzacji, funkcjonujący już w strukturach Spółki Segment Sprzedaży i Marketingu (po przeprowadzeniu wszelkich koniecznych działań mających na celu jego wyodrębnienie wskazanych w niniejszym wniosku) zostanie wniesiony przez T. w drodze aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "spółka mediowa") w zamian za jej udziały. Natomiast pozostałe funkcje biznesowe Spółki (pozostające poza zakresem funkcji przypisanych do Segmentu), związane głównie z (i) zarządzaniem strategicznym i inwestycjami Grupy T. oraz (ii) produkcją audycji, filmów i seriali telewizyjnych oraz nadawaniem i rozpowszechnianiem (dystrybucją) programów telewizyjnych na podstawie udzielonych T. koncesji pozostaną - razem z przypisanymi do tych funkcji aktywami - w T. Powyższe wydzielenie ma na celu zwiększenie efektywności i elastyczności struktury handlowej Grupy T., otwarcie na działania w obszarach nowych produktów oraz skierowanie oferty do nowych podmiotów, spoza Grupy T., mogących korzystać z usług świadczonych przez spółkę mediową.

2.

Zgodnie z planowanymi zmianami biznesowymi w ramach struktury Spółki, Segment Sprzedaży i Marketingu będzie odpowiedzialny za opisane w niniejszym wniosku funkcje sprzedażowe i marketingowe z wykorzystaniem marek kanałów, w szczególności za następujące działania/aktywności realizowane przez wyspecjalizowane komórki organizacyjne Segmentu:

a.

Rozwój strategiczny produktów reklamowych, w tym m.in.:

* projektowanie polityki handlowej oraz ustalanie założeń budżetowych sprzedaży różnorodnych form reklamowych, sponsoringu i lokowania produktów oraz produktów interaktywnych emitowanych na antenach kanałów,

* planowanie i tworzenie ramówek reklamowych kanałów i ich optymalizacja pod kątem wykorzystania czasu reklamowego do generowania przychodów od reklamodawców i z punktu widzenia zarządzania markami kanałów;

b.

Planowanie, organizacja i realizacja sprzedaży różnorodnych form reklamowych i sponsorskich oraz produktów interaktywnych emitowanych na antenach kanałów, w tym m.in.:

* opracowywanie cenników i projektowanie budżetu (w tym także planowanie długoterminowe) oraz nadzór nad jego wykonywaniem,

* ustalanie i wdrażanie strategii/procedur sprzedażowych,

* negocjowanie cen i warunków sprzedaży z kontrahentami oraz przygotowywanie ofert handlowych,

* kolaudacja i digitalizacja materiałów reklamowych oraz kontrola limitów reklamowych,

* planowanie i tworzenie ramówek reklamowych kanałów i ich optymalizacja,

* formatowanie, optymalizowanie i maksymalizowanie czasu reklamowego,

* budowanie i utrzymywanie relacji z klientami;

c.

Prowadzenie badań i analiz produktów reklamowych oraz rynku reklamowego, w tym m.in.:

* badania analizy wyników i struktury oglądalności kanałów oraz poszczególnych audycji programowych emitowanych na antenie kanałów,

* badania rozwój różnorodnych form reklamowych,

* tworzenie koncepcji nowych narzędzi sprzedażowych, form reklamowych i komercjalizacji treści programowych w Grupie T.,

* weryfikacja raportów z badań marketingowych, przygotowywanie oraz zakup raportów rynkowych oraz danych z rynku,

* prognozowanie i raportowanie w zakresie parametrów sprzedaży i rynku reklamy,

* analiza i kontrola efektywności działań wizerunkowych,

* wycena różnorodnych form reklamowych i sponsorskich oraz produktów interaktywnych,

* wykonywanie zadań z zakresu marketingu projektowego (monitorowanie mediów, analiza konkurencji, pozycjonowanie, itp.),

* wsparcie zarządzania relacjami z klientem;

d.

Planowanie usług marketingowych z wykorzystaniem marek kanałów oraz kreowanie popytu reklamowego poprzez działania margetingowe, reklamowe, promocyjne, public relations (PR) oraz wydarzenia specjalne z wykorzystaniem marek kanałów, w tym m.in.:

* tworzenie założeń polityki marketingowej i działań wizerunkowych z wykorzystaniem marek oraz nadzór nad ich realizacją,

* projektowanie polityki wizerunkowej kanałów oraz bieżące zarządzanie i administrowanie markami,

* koOrdynacja i nadzór procesów bieżącego zarządzania markami,

* tworzenie projektów graficznych będących elementem kampanii wizerunkowych,

* projektowanie i realizacja spotów reklamowych, zwiastunów i opraw graficznych,

* współpraca z firmami graficznymi w zakresie realizacji projektów graficznych,

* tworzenie założeń polityki promocyjnej oraz nadzór nad jej realizacją,

* produkcja materiałów promocyjnych i usługi marketingowe,

* organizacja imprez specjalnych, patronatów medialnych, kampanii reklamowych, itp.,

* dobór i zakup mediów na potrzeby działań wizerunkowych,

* komunikacja marketingowa, planowanie oraz realizacja kampanii PR,

* współpraca z agencjami PR,

* przygotowywanie materiałów prasowych dla dziennikarzy,

* tworzenie strategii wizerunkowych dla nowych przedsięwzięć multimedialnych;

e.

Ochrona prawna marek i wsparcie prawne procesów sprzedaży i marketingu, w tym m.in.:

* zarządzanie i monitorowanie procedur rejestrowania nowych marek oraz odnawianie ochrony istniejących,

* rozpatrywanie zapytań dotyczących aspektów prawnych wykorzystania form reklamowych na różnych polach eksploatacji oraz zakresu dysponowania prawami z marek,

* opracowywanie wzorów umów,

* nadzór nad poprawnością uzgodnień umownych z wykorzystaniem marek,

* podejmowanie działań ochronnych w przypadku naruszenia praw ochronnych do marek,

* koOrdynacja współpracy z rzecznikami patentowymi w zakresie ochrony marek,

* opiniowanie zgodności form reklamowych z obowiązującym prawem,

* monitorowanie zmian legislacyjnych wpływających na funkcjonowanie rynku medialnego;

f.

Administrowanie i rozliczanie procesów sprzedaży marketingu, w tym min.:

* gromadzenie i analizowanie danych oraz dokumentacji dotyczącej kontrahentów,

* archiwizacja materiałów reklamowych i promocyjnych,

* kontrola i koOrdynacja realizacji zleceń i rozliczenia zawartych umów,

* kontrola wewnętrzna budżetu i procesów sprzedażowych i marketingowych,

* księgowanie i raportowanie okresowe.

Za wykonanie wyżej wymienionych zadań odpowiedzialne będą osoby przypisane do Segmentu Sprzedaży i Marketingu, tj. w szczególności członkowie kadry zarządzającej (czyli osoby zarządzające Segmentem Sprzedaży i Marketingu), specjaliści ds. sprzedaży, marketingu public relations i promocji, autorzy tekstów, projektanci grafiki, producenci form reklamowych, realizatorzy akcji reklamowych oraz promocyjnych, specjaliści ds. treści multimedialnych, specjaliści ds. planowania i analiz, jak również personel pomocniczy przypisany do zadań Segmentu Sprzedaży i Marketingu (łącznie kilkaset osób). Segment Sprzedaży i Marketingu będzie miał hierarchiczną strukturę organizacyjną, złożoną z jednostek organizacyjnych niższego rzędu, takich jak pion, departament, dział, zespół i sekcja.

3.

W związku z planowanym aportem, wszyscy pracownicy Segmentu Sprzedaży i Marketingu zostaną przeniesieni do spółki mediowej na mocy art. 231; Kodeksu pracy, w ramach tzw. przejścia części zakładu pracy. Przedmiotowa transakcja aportowa będzie obejmowała wszystkie składniki majątku przypisane do Segmentu Sprzedaży i Marketingu zgodnie z ich podstawowym, faktycznym przeznaczeniem (agregat praw obowiązków), służące efektywnej i samodzielnej realizacji powierzonych funkcji, tj.:

* aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące realizacji opisanych wyżej zadań sprzedażowych i marketingowych, w tym: infrastruktura biurowa, bazy danych, sprzęt komputerowy, monitory i maszyny graficzne wraz z oprogramowaniem, projektory, namioty i balony reklamowe, samochody telefony,

* zapasy aktywów obrotowych, takich jak artykuły biurowe i materiały reklamowe,

* prawa do samodzielnego korzystania z powierzchni biurowych i pomocniczych przez Segment Sprzedaży i Marketingu (tj. prawa i obowiązki z umowy najmu),

* prawa związane ze znakami towarowymi tworzącymi marki kanałów, wytworzone we własnym zakresie przez Spółkę (w tym prawa ochronne na znaki towarowe marek),

* prawa i obowiązki (wierzytelności/należności i zobowiązania) wynikające z umów zawartych w związku z działalnością (funkcjami) Segmentu Sprzedaży i Marketingu,

* zobowiązania wobec osób zatrudnionych w ramach Segmentu Sprzedaży i Marketingu,

* prawa i obowiązki z umowy rachunku bankowego Segmentu Sprzedaży i Marketingu (w tym środki zgromadzone na tym rachunku),

* dokumentacja księgowa związana z działalnością Segmentu Sprzedaży i Marketingu.

4.

W ramach wyodrębnienia Segmentu Sprzedaży i Marketingu poszczególne aktywa i zobowiązania Segmentu Sprzedaży i Marketingu zostaną przypisane do niego w systemie księgowym Spółki w sposób umożliwiający identyfikację odrębnego agregatu aktywów i zobowiązań. Segment Sprzedaży i Marketingu będzie posiadał także własną ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W ramach wyodrębnienia organizacyjnego oraz finansowego Segmentu Sprzedaży i Marketingu, będzie on posiadać także rachunek bankowy bądź rachunki bankowe przypisane do jego działalności.

Możliwe również będzie przypisanie do Segmentu Sprzedaży i Marketingu, w strukturze prowadzonej przez Spółkę sprawozdawczości księgowej, poszczególnych kosztów wydatków oraz przychodów (zarówno przychodów zewnętrznych generowanych przez Segment Sprzedaży i Marketingu, takich jak przychody ze sprzedaży czasu reklamowego, sponsoringu, czy lokowania produktów, jak również przychodów alokowanych w ramach wewnętrznej sprawozdawczości zarządczej). Dla Segmentu Sprzedaży i Marketingu będą również sporządzane odrębne bilanse w formie uproszczonej oraz odrębne rachunki zysków i strat.

Działalność Segmentu będzie finansowana ze środków własnych Spółki w ramach odrębnego budżetu Segmentu Sprzedaży i Marketingu, którego realizacja będzie podlegać wewnętrznej kontroli.

5.

W efekcie opisanych wyżej działań, przed dniem aportu dojdzie do wyodrębnienia w ramach T. Segmentu Sprzedaży i Marketingu, zorganizowanego pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym w opisany wyżej sposób. Zgodnie z intencją Spółki rozważana transakcja aportu będzie obejmowała wszystkie (tj. bez wyłączeń) składniki majątku przypisane do Segmentu Sprzedaży i Marketingu (w tym zobowiązania), służące efektywnej i samodzielnej realizacji powierzonych mu zadań/funkcji.

Po dokonaniu aportu w postaci Segmentu Sprzedaży i Marketingu, spółka mediowa będzie realizowała dotychczasowe zadania i funkcje Segmentu Sprzedaży i Marketingu wykorzystując nabyty od Spółki zorganizowany, kompletny i samodzielny agregat/zespół składników materialnych i niematerialnych, przejęte umowy oraz pracowników. Do rozpoczęcia działalności, spółki mediowej nie będzie konieczne nabycie dodatkowych aktywów. Spółka mediowa będzie realizowała przychody dotychczas realizowane przez Segment Sprzedaży i Marketingu (w ramach przeniesionych umów) oraz dodatkowo przychody z planowanych do zawarcia umów.

Wartość Segmentu Sprzedaży i Marketingu wnoszonego aportem, zostanie określona w wycenie przeprowadzonej przez niezależny podmiot, uwzględniającej jej zorganizowany charakter oraz pełnione funkcje biznesowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzący w skład Segmentu Sprzedaży i Marketingu będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

2.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym wniesienie aportem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały Segmentu Sprzedaży i Marketingu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: "podatek VAT") na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

3.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym wniesienie aportem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały, Segmentu Sprzedaży i Marketingu pozostanie bez wpływu na prawo Spółki do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu (lub wytworzeniu) składników będących przedmiotem aportu, w tym w szczególności, że w świetle art. 91 ust. 9 ustawy o VAT Spółka, jako podmiot wnoszący aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie będzie zobowiązana do dokonania ewentualnej korekty podatku naliczonego VAT.

Zdaniem wnioskodawcy

Ad. 1

Zdaniem Spółki, opisany powyżej zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzący w skład Segmentu Sprzedaży i Marketingu będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się: " (...) organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania".

Z powyższej definicji wynika, iż status zorganizowanej części przedsiębiorstwa można przypisać tylko takiej części mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

a.

stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

b.

jest organizacyjnie wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

c.

jest finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

d.

jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych (jest wyodrębniona funkcjonalnie),

e.

mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zdaniem Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym Segment Sprzedaży i Marketingu spełni wszystkie ww. przesłanki, tj. będzie zorganizowanym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), wyodrębnionym w strukturze Spółki pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze - wobec tego będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Za potwierdzeniem powyższego przemawiają następujące okoliczności:

Zespół składników majątkowych

Zgodnie z praktyką stosowania prawa (w tym potwierdzona dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się, iż o spełnieniu pierwszej ze wskazanych wyżej przesłanek decyduje pełne wyodrębnienie w ramach istniejącego przedsiębiorstwa majątku (praw i zobowiązań) związanego z podstawowymi funkcjami realizowanymi przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa, który ma dotyczyć zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako całości.

Mając na uwadze powyższe Spółka pragnie wskazać, iż w związku z rozważaną obecnie restrukturyzacją, w strukturze działalności biznesowej Spółki zostaną wyodrębnione funkcje dotyczące sprzedaży i marketingu z wykorzystaniem marek kanałów (realizowane przez Segment Sprzedaży i Marketingu), przedstawione szczegółowo w opisie zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z intencją Spółki, Segment będący przedmiotem planowanego aportu będzie obejmował wszystkie (tj. bez wyłączeń) składniki majątku (agregat praw i obowiązków, w tym zobowiązania) przypisane do Segmentu zgodnie z ich podstawowym, faktycznym przeznaczeniem, służące efektywnej i samodzielnej realizacji powierzonych funkcji: tj.:

* aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące realizacji opisanych wyżej zadań sprzedażowych i marketingowych, w tym: infrastruktura biurowa, bazy danych, sprzęt komputerowy, monitory i maszyny graficzne wraz z oprogramowaniem, projektory, namioty i balony reklamowe, samochody i telefony,

* zapasy aktywów obrotowych, takich jak artykuły biurowe i materiały reklamowe,

* prawa do samodzielnego korzystania z powierzchni biurowych i pomocniczych przez Segment Sprzedaży i Marketingu (tj. prawa i obowiązki z umowy najmu),

* prawa związane ze znakami towarowymi tworzącymi marki kanałów, wytworzone we własnym zakresie przez Spółkę (w tym, prawa ochronne na znaki towarowe marek),

* prawa i obowiązki (wierzytelności/należności i zobowiązania) wynikające z umów zawartych w związku z działalnością (funkcjami) Segmentu Sprzedaży i Marketingu,

* zobowiązania wobec osób zatrudnionych w ramach Segmentu Sprzedaży i Marketingu,

* prawa i obowiązki z umowy rachunku bankowego Segmentu Sprzedaży i Marketingu (w tym środki zgromadzone na tym rachunku),

* dokumentacja księgowa związana z działalnością Segmentu Sprzedaży i Marketingu.

Powyższe oznacza, iż Segment Sprzedaży i Marketingu będą tworzyć nie przypadkowe, ale odpowiednio dobrane (alokowane do Segmentu) składniki majątku - punktem odniesienia w powyższym doborze będzie rola, jaką składniki te odgrywają przy wykonywaniu powierzonych Segmentowi Sprzedaży i Marketingu funkcji. W konsekwencji, wchodzące w skład Segmentu Sprzedaży i Marketingu składniki majątkowe, pozostające we wzajemnych relacjach z racji pełnionych przez Segment funkcji, będą tworzyły wyodrębnioną całość / zespół majątku. Tym samym, wskazany wyżej zespół składników majątkowych, połączony węzłem organizacyjnym sprawowanych przez Segment funkcji, pozwoli na samodzielną i efektywną realizację powierzonych Segmentowi funkcji (szczegółowo wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego).

W konsekwencji, pierwsza przesłanka zostanie spełniona.

Wyodrębnienie organizacyjne

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia wyodrębnienia organizacyjnego. W praktyce stosowania prawa (w tym potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się jednak, iż o spełnieniu tej przesłanki można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze danego przedsiębiorstwa. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnych charakterze.

W świetle powyższego Spółka pragnie podkreślić, iż Segment Sprzedaży i Marketingu stanowić będzie - po przeprowadzeniu planowanej reorganizacji opisanej przez Spółkę - odrębną jednostkę organizacyjną najwyższego poziomu w strukturze T. (tj. segment). Zgodnie z zasadami budowy struktury organizacyjnej T., Segment Sprzedaży i Marketingu będzie miał hierarchiczną strukturę organizacyjną, złożoną z jednostek organizacyjnych niższego rzędu, takich jak pion, departament, dział, zespół i sekcja. Przedmiotowe wyodrębnienie organizacyjne Segmentu nastąpi od strony formalnej na mocy uchwały Zarządu T. (i innych dokumentów korporacyjnych Spółki niezbędnych do pełnego wyodrębnienia Segmentu Sprzedaży i Marketingu od strony formalnej).

Należy przy tym wskazać, iż Segment Sprzedaży i Marketingu, oparty o własną strukturę organizacyjną, będzie wyodrębniony od pozostałej działalności Spółki. W Segmencie Sprzedaży i Marketingu zatrudnione będą osoby dedykowane do prac związanych z szeroko pojętymi działaniami sprzedażowymi i marketingowymi z wykorzystaniem marek kanałów w ramach Grupy T. W działalności operacyjnej pracownicy Segmentu Sprzedaży i Marketingu wykorzystywać będą składniki majątkowe dedykowane do ich działalności. Zestawienie pracowników dedykowanych do zadań Segmentu Sprzedaży i Marketingu oraz wykaz materialnych i niematerialnych składników majątkowych (w tym zobowiązań) przyporządkowanych do Segmentu będzie odzwierciedlone w dokumentach korporacyjnych T.

Powyższe oznacza, iż od strony faktycznej (z racji pełnionych zadań) oraz formalnej (tj. w sposób udokumentowany stosownymi aktami korporacyjnymi Spółki), Segment Sprzedaży i Marketingu będzie stanowił odrębną organizacyjnie całość, dającą się oddzielić od pozostałej działalności Spółki.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki należy uznać, iż Segment Sprzedaży i Marketingu będzie spełniał drugą ze wskazanych wyżej przesłanek, związaną z wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach Spółki, niezbędną dla uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT.

Wyodrębnienie finansowe

Ustawa o VAT nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem wyodrębnienia finansowego. Niemniej jednak w praktyce stosowania prawa (w tym potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) uznaje się, iż przesłanka ta oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej danego przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

W świetle powyższego Spółka pragnie podkreślić, iż jej system księgowy umożliwi identyfikację przychodów i kosztów / wydatków oraz odrębnego agregatu aktywów i zobowiązań, związanych z zespołem składników alokowanych do Segmentu Sprzedaży i Marketingu. Działalność Segmentu będzie finansowana ze środków własnych Spółki w ramach odrębnego budżetu Segmentu Sprzedaży i Marketingu, którego realizacja będzie podlegać wewnętrznej kontroli. Przy wykorzystaniu posiadanego przez Spółkę systemu księgowego będzie możliwe przygotowanie bilansu oraz rachunku zysków i strat dla Segmentu. Dodatkowo, Segment będzie posiadał odrębny rachunek bankowy.

Powyższe oznacza, iż sposób prowadzenia ewidencji księgowej Spółki pozwoli na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Segmentu Sprzedaży i Marketingu, a ściślej do realizowanych przez niego zadań.

W konsekwencji, zdaniem Spółki opisany zespół składników materialnych i niematerialnych tworzących Segment Sprzedaży i Marketingu spełnia warunek wyodrębnienia finansowego wskazany w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Ustawa o VAT nie zawiera definicji wyodrębnienia funkcjonalnego. Niemniej jednak przesłankę tę - w praktyce potwierdzonej interpretacjami prawa podatkowego - należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa ma bowiem stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. ma obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz określenie funkcji i zakresu działań Segmentu Sprzedaży i Marketingu nie ulega wątpliwości, iż będzie on stanowił zorganizowany kompleks składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych Spółki. Mianowicie, działalność Segmentu Sprzedaży i Marketingu będzie polegała na realizowaniu funkcji dotyczących sprzedaży i marketingu, w tym: projektowania polityki wizerunkowej, planowania i organizacji sprzedaży produktów reklamowych na antenie kanałów oraz wsparcia/promocji procesów sprzedażowych i działań marketingowych z wykorzystaniem marek kanałów, co zostało wyszczególnione w opisie zdarzenia przyszłego. Do Segmentu Sprzedaży i Marketingu przydzielone zostaną wszystkie składniki materialne i niematerialne umożliwiające wykonywanie ww. funkcji (agregat praw i obowiązków) - składniki majątkowe zostały wyszczególnione w opisie zdarzenia przyszłego. Spółka pragnie przy tym podkreślić, iż ww. składniki majątkowe będą wzajemnie powiązane w sposób umożliwiający samodzielne i efektywne realizowanie ww. funkcji.

Powyższe oznacza, iż Segment Sprzedaży i Marketingu będzie stanowił funkcjonalnie odrębną całość, przeznaczoną do samodzielnego prowadzenia powierzonych zadań.

Należy więc uznać, iż spełniony został kolejny warunek niezbędny dla uznania Segmentu Sprzedaży i Marketingu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT.

Zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem

Ostatnią cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielne realizującym określone zadania gospodarcze. W zakresie tej przesłanki uznaje się (zgodnie z praktyką stosowania prawa, potwierdzoną dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych), iż część mienia przedsiębiorstwa może być uznana za jego zorganizowaną część, gdy posiada potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

W ocenie Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym zespół składników materialnych i niematerialnych przypisanych do Segmentu Sprzedaży i Marketingu, połączony węzłem organizacyjnym oraz wyodrębniony finansowo i funkcjonalnie (na co Spółka wskazywała powyżej), wskazuje na wystąpienie możliwości podjęcia przez ewentualnego nabywcę Segmentu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej wyłącznie w oparciu o nabyte składniki majątku Segmentu.

Spółka pragnie bowiem podkreślić, iż zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym przedmiotem wkładu będą wszystkie niezbędne aktywa i pasywa umożliwiające prowadzenie / kontynuowanie działalności Segmentu Sprzedaży i Marketingu (szczegółową listę aktywów i pasywów Spółka przedstawiła w opisie zdarzenia przyszłego). W konsekwencji, w skład Segmentu, wyodrębnionego organizacyjnie i finansowo ze struktury Spółki, wchodzić będą wszystkie aktywa i pasywa niezbędne do wykonywania przypisanych Segmentowi funkcji, w tym prawa do samodzielnego korzystania z powierzchni biurowych i pomocniczych oraz należności i zobowiązania funkcjonalnie związane z działalnością Segmentu.

W konsekwencji, przed dniem dokonania planowanego aportu do spółki mediowej (tj. w ramach istniejącego przedsiębiorstwa Spółki), Segment będzie zdolny do samodzielnego kontynuowania prowadzonej działalności w obrocie gospodarczym za pomocą posiadanych składników majątku oraz wykwalifikowanego personelu przypisanego do Segmentu. Z kolei po otrzymaniu planowanego aportu, spółka mediowa będzie realizowała dotychczasowe zadania i funkcje Segmentu Sprzedaży i Marketingu wykorzystując nabyty od Spółki zorganizowany, kompletny i samodzielny agregat / zespół składników materialnych i niematerialnych oraz pracowników bez konieczności przeprowadzenia zmian w powyższym zakresie.

Powyższe oznacza, iż opisany zespół składników majątkowych wchodzących w skład Segmentu Sprzedaży i Marketingu posiada zdolność funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, co wypełnia ostatnią ze wskazanych wyżej przesłanek definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Podsumowanie

Mając na uwadze przytoczoną powyżej argumentację, Spółka pragnie podkreślić, iż przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego Segment Sprzedaży i Marketingu, jako wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), odpowiada ustawowemu wzorcowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa z uwagi na:

a.

wyodrębnienie organizacyjne,

b.

wyodrębnienie finansowe,

c.

wyodrębnienie funkcjonalne, oraz

d.

zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem.

Powyższe oznacza, iż łącznie spełnione zostaną wszystkie przesłanki warunkujące uznanie Segmentu Sprzedaży i Marketingu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Ad. 2.

Spółka stoi na stanowisku, iż w analizowanej sytuacji aport Segmentu Sprzedaży i Marketingu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT.

UZASADNIENIE

W pierwszej kolejności Spółka pragnie wskazać, iż z opodatkowania podatkiem VAT ustawodawca wyłączył czynności określone w art. 6 ustawy o VAT. W konsekwencji, mając na uwadze sytuację Spółki, planującej wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, analizie należy poddać art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z normą art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisów tej ustawy " (...) nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa".

W tym kontekście wskazać należy, iż zgodnie z ugruntowanym podejściem organów podatkowych pojęcie transakcji zbycia, którym posłużono się w treści art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów". Tak więc, transakcja zbycia obejmować będzie wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel. W szczególności pojęcie transakcji zbycia obejmować będzie swym zakresem takie czynności jak sprzedaż, zamianę, darowiznę oraz przeniesienie prawa własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Powyższe oznacza, iż w świetle art. 6 pkt 1 ustawy o VAT poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT są transakcje zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa dokonane w formie wkładów niepieniężnych (aportów).

Biorąc powyższe pod uwagę oraz zważywszy na fakt, iż planowany przez Spółkę aport Segmentu Sprzedaży i Marketingu należy uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT (co zostało przez Spółkę wykazane w ramach prezentowania stanowiska w zakresie pytania pierwszego), transakcja wniesienia przez Spółkę aportem Segmentu Sprzedaży i Marketingu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym Spółka nie będzie zobowiązana do wykazania VAT należnego w związku z transakcją aportu.

Ad. 3.

Zdaniem Spółki, wniesienie aportem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały Segmentu Sprzedaży i Marketingu pozostanie bez wpływu na jej prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu (lub wytworzeniu) składników będących przedmiotem aportu. W szczególności, w świetle art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, Spółka, jako podmiot wnoszący aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie będzie zobowiązana do dokonania ewentualnej korekty podatku naliczonego VAT.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, określona w art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT korekta podatku naliczonego VAT odliczonego przez zbywcę dokonywana jest przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przepis ten wprowadza więc swoisty rodzaj sukcesji obowiązku dokonywania korekt podatku naliczonego odliczonego przez zbywcę przy nabyciu towarów i usług wchodzących w skład zbywanego przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Po dacie zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, obowiązek ten ciąży na nabywcy (w przypadku zaistnienia przesłanek korekty określonych w art. 91). Art. 91 ust. 9 ustawy o VAT skutkuje jednocześnie wyłączeniem obowiązku dokonywania ww. korekty po stronie zbywcy. W szczególności, bez wpływu na wcześniejsze odliczenia podatku naliczonego przez zbywcę pozostaje fakt, że składniki majątkowe wchodzące w skład przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części zbywane są w ramach transakcji wyłączonej z zakresu stosowania przepisów o VAT.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT obowiązek dokonania ewentualnych korekt podatku naliczonego dotyczącego towarów i usług wchodzących w skład przedmiotu wkładu niepieniężnego (aportu) zostanie przeniesiony na podmiot otrzymujący aport (Spółkę mediową). W konsekwencji, to spółka mediowa będzie zobowiązana do dokonania, na zasadach określonych w art. 91 ustawy o VAT, ewentualnej korekty podatku naliczonego VAT odliczonego przez Spółkę przy nabyciu towarów i usług będących przedmiotem wkładu niepieniężnego w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W rezultacie, Spółka jako podmiot wnoszący aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie zobowiązana do korekty podatku naliczonego VAT odliczonego przez Spółkę przy nabyciu towarów i usług wchodzących w skład aportu. Wniesienie aportem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały, Segmentu Sprzedaży i Marketingu pozostanie bez wpływu na prawo Spółki do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu (lub wytworzeniu) składników majątkowych wchodzących w skład przedmiotu aportu.

Podsumowanie

Podsumowując Spółka stoi na stanowisku, iż wniesienie Segmentu Sprzedaży i Marketingu aportem do spółki mediowej, w zamian za jej udziały, będzie stanowiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w związku z czym na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie w świetle art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, Spółka, jako podmiot wnoszący aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie będzie zobowiązana do dokonania ewentualnej korekty podatku naliczonego VAT przy nabyciu (lub wytworzeniu) składników majątkowych wchodzących w skład przedmiotu aportu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl