IPPP1-443-1068/11-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1068/11-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2011 r. (data wpływu 7 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2011 r. (data wpływu 5 października 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 23 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki VAT dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki VAT dla świadczonych usług.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia z dnia 3 października 2011 r. (data wpływu 5 października 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 23 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Ośrodek jest zakładem budżetowym Gminy Działa na postawie statutu. W zakresie swoich zadań OSIR świadczy m.in. usługi określone poprzez następujące stany faktyczne:

1.

Udostępnianie pływalni i prowadzenie przez instruktorów zatrudnionych na podstawie umowy-zlecenia przez OSiR nauki pływania dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Zajęcia obejmują naukę pływania od podstaw oraz doskonalenie umiejętności w tym zakresie. Usługa ma charakter odpłatny. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z 31.05.2011 tak określony stan faktyczny zakwalifikował zgodnie z zasadami metodycznymi do grupowania PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

2.

Udostępnianie zarządzanych przez siebie obiektów sportowych (stadion, pływalnia, hala, boiska) i współorganizowanie amatorskich zawodów sportowych (m.in. lig miejskich) dla mieszkańców (dzieci, młodzieży, dorosłych) w wielu dyscyplinach sportowych. Na pokrycie kosztów organizacyjnych (przygotowanie obiektów, zapewnienie sprzętu sportowego, obsługi sędziowskiej i symbolicznych nagród) od uczestników pobiera się tzw. wpisowe w kwocie określonej zależnie od specyfiki danych zawodów i jest to jedyna forma odpłatności. OKiN US w Łodzi tak przedstawiony stan faktyczny zakwalifikował do grupowania PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

3.

Udostępnienie zarządzanych przez siebie obiektów i działania organizacyjne na potrzeby uczestników festynów, imprez rekreacyjnych, turniejów organizowanych dla mieszkańców lub grup mieszkańców - podejmowane na pisemne zlecenie władz gminy - właściciela obiektów. Nie ma podczas tego typu imprez odpłatności dla uczestników ani biletów wstępu. Wszystkie koszty organizacyjne ponoszone przez OSiR na zapewnienie ochrony imprez, toalet przenośnych, opieki medycznej, obsługi technicznej (nagłośnienie sceny, oświetlenie, agregat prądotwórczy, płotki wygradzające itp.) pokrywa Gmina na podstawie wystawionej przez OSiR faktury opiewającej na kwoty wydatkowanej pokrycie kosztów związanych z realizacją poszczególnych festynów i imprez. OSiR nic na tym nie zarabia, jest tylko wykonawcą zlecenia Gminy działającej jako organ założycielski. Tej usłudze zdaniem Wnioskodawcy należy przyporządkować również kod PKWiU 93.11.10.0 lub ew. 93.29.19.0.

4.

Prowadzenie dla chłopców szkół podstawowych i gimnazjalnych szkolenia w sekcji piłki nożnej. Polega ono na prowadzeniu przez trenerów i instruktorów, zatrudnionych przez OSiR na podstawie umów o pracę zajęć treningowych i udziale z drużynami w meczach ligowych trampkarzy w lidze prowadzonej przez Związek Piłki Nożnej. Boiska treningowe udostępniane są na treningi i mecze prowadzonych grup bezpłatnie. Na opłacenie opieki lekarskiej, ubezpieczenia zawodników, koszty transportu na mecze, sprzętu, sędziowania i ewentualne zapewnienie napojów i posiłków, od rodziców uczestników sekcji piłkarskiej, o której wyżej, pobierane jest wpisowe za każde dziecko uczestniczące w zajęciach. Zdaniem Wnioskodawcy usługi o tak określonym stanie faktycznym należy zakwalifikować do grupowania PKWiU pod nr 93.11.10.0 (Tak też przyporządkowano stan faktyczny w piśmie OKiN US, o którym w pkt 1).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jakie stawki VAT zastosować przy wystawianiu faktur za świadczenie usług w określonych w pkt 1-4 stanach faktycznych lub zdarzeniach przyszłych - 8% czy 23%.

2.

Czy tzw. wpisowe na pokrycie kosztów jest objęte VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy: - działalność (świadczenie usług) określona w pkt 1-4 stanu faktycznego jest opodatkowana wg stawki 8% jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych - poz. 179 załącznika 3 do ustawy (po zmianach) - PKWiU z 2008 r. - 93.11.10.0.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Co do zasady, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnieniem od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 179, symbol PKWiU 93.11.10.0, wymieniono "usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 ustawy o VAT wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług - art. 43 ust. 18 ustawy.

Konstrukcja przywołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy wprowadza zatem zwolnienie podmiotowo-przedmiotowe dla usług związanych ze sportem, wskazując jednocześnie na szereg warunków, które muszą zostać spełnione łącznie, aby możliwe było zastosowanie wskazanego zwolnienia z VAT.

Warunkiem jednak niezbędnym dla zastosowania zwolnienia jest, aby przedmiotowe usługi w zakresie sportu były świadczone przez kluby sportowe lub związki sportowe lub związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Należy zauważyć, iż w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857), działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna (art. 3 ust. 2 ustawy o sporcie).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o sporcie, kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń (art. 6 ust. 2 ustawy o sporcie).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zakładem budżetowym gminy. Działa na podstawie statutu. W zakresie swoich usług świadczy m.in:

* udostępnianie pływalni i prowadzenie przez instruktorów zatrudnionych na podstawie umowy-zlecenia przez OSiR nauki pływania dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

* udostępnianie zarządzanych przez siebie obiektów sportowych (stadion, pływalnia, hala, boiska) i współorganizowanie amatorskich zawodów sportowych (m.in. lig miejskich) dla mieszkańców (dzieci, młodzieży, dorosłych) w wielu dyscyplinach sportowych.

* udostępnienie zarządzanych przez siebie obiektów i działania organizacyjne na potrzeby uczestników festynów, imprez rekreacyjnych, turniejów organizowanych dla mieszkańców lub grup mieszkańców - podejmowane na pisemne zlecenie władz gminy - właściciela obiektów.

* prowadzenie dla chłopców szkół podstawowych i gimnazjalnych szkolenia w sekcji piłki nożnej.

Ponadto z opisu stanu faktycznego i własnego stanowiska wynika, iż wszystkie ww. wymienione usługi Wnioskodawca klasyfikuje w PKWiU 2008 r. 93.11.10.0 jako "usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia poprawności zastosowania właściwych stawek podatku VAT na ww. usługi.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca posiada status jednostki budżetowej - nie jest ani klubem sportowym, ani związkiem sportowym, ani związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Zatem przedmiotowe usługi opisane we wniosku, nie mogą korzystać ze zwolnienia zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z uwagi na fakt niewypełnienia przesłanki o charakterze podmiotowym.

Zatem dla opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług obniżoną stawką podatku VAT 8% istotne znaczenie ma klasyfikacja statystyczna, a mianowicie fakt zidentyfikowania przedmiotowych usług pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. Stwierdzić należy, iż poz. 179 załącznika nr 3, o którym mowa powyżej, wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.0. Poprzez obiekt sportowy, rozumie się samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU 2008) określonymi w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU 2008 należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU 2008, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent lub usługodawca może zwrócić się o pomoc do właściwej jednostki określonej w komunikacie Prezesa GUS w sprawie udzielania informacji dotyczącej standardów klasyfikacyjnych, publikowanego w Dzienniku Urzędowym GUS.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług a w razie wątpliwości może on w tym zakresie zwrócić się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Wobec powyższego informuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi związane z udostępnieniem pływalni i prowadzeniem nauki pływania, udostępnieniem obiektów sportowych (stadionu, pływalni, hali, boiska) i współorganizowanie amatorskich zawodów sportowych dla mieszkańców, udostępnienie zarządzanych przez siebie obiektów i działania organizacyjne na potrzeby uczestników festynów, imprez rekreacyjnych, turniejów organizowanych dla mieszkańców, prowadzenie dla chłopców szkół podstawowych i gimnazjalnych szkolenia w sekcji piłki nożnej, sklasyfikowane do symbolu PKWiU 2008 93.11.10.0 jako "usługi związane z działalnością obiektów sportowych", podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT na mocy art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, jako wymienione w pozycji nr 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Końcowo tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W myśl art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

W związku z powyższym w odniesieniu do usługi udostępniania obiektów i działań organizacyjnych na potrzeby uczestników festynów, imprez rekreacyjnych, turniejów organizowanych na potrzeby mieszkańców, w celu określenia stawki VAT, oparto się w niniejszej interpretacji wyłącznie na konkretnie wskazanej, zarówno w stanie faktycznym, jak i własnym stanowisku, klasyfikacji PKWiU 93.11.10.0, tj. "usługi związane z działalnością obiektów sportowych". Natomiast tut. organ nie rozstrzygał w zakresie stawki VAT dla ww. usługi w oparciu o klasyfikację PKWiU podaną jako "ewentualna".

Ad 2

Z opisu sprawy wynika, iż w przypadku usługi udostępniania obiektów sportowych i współorganizowania amatorskich zawodów sportowych dla mieszkańców na pokrycie kosztów organizacyjnych (przygotowanie obiektów, zapewnienie sprzętu sportowego, obsługi sędziowskiej i symbolicznych nagród) od uczestników pobiera się tzw. wpisowe. Również w przypadku usługi prowadzenia dla chłopców szkół podstawowych i gimnazjalnych szkolenia w sekcji piłki nożnej, na opłacenie opieki lekarskiej, ubezpieczenia zawodników, kosztów transportu na mecze, sprzętu, sędziowania, ewentualnie zapewnienia napojów i posiłków, od rodziców uczestników pobierane jest wpisowe za każde dziecko uczestniczące w zawodach.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii opodatkowania odpłatności uiszczanej w formie wpisowego tut. organ stwierdza co następuje.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Opłata pobierana od uczestników, bądź rodziców uczestników w przypadku dzieci ww. zawodów i treningów, tj. osób chcących skorzystać z usług świadczonych przez Wnioskodawcę, polegających na zorganizowaniu i przeprowadzeniu ww. zawodów i treningów, jest związana z organizowaniem tych zawodów i treningów i pokrywa koszty tej organizacji.

Zatem opłata za uczestnictwo w zawodach czy treningu przez jej uczestników, jest wynagrodzeniem za świadczenie usługi na rzecz uczestników. Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5 ustawy, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

W konsekwencji Wnioskodawca winien opodatkować przedmiotowe usługi, sklasyfikowane w PKWiU 93.11.10. "usługi związane z działalnością obiektów sportowych", świadczone w zamian za wynagrodzenie w postaci wpisowego, w myśl art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, jako wymienione w pozycji nr 179 załącznika nr 3 do ustawy, stawką VAT 8%, zgodnie ze wskazaniem w odpowiedzi na pyt. nr 1.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl