IPPP1/443-1064/14-2/MP - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1064/14-2/MP Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2014 r. (data wpływu 15 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Z jest stowarzyszeniem powiatów, którego celem jest wspieranie idei samorządu terytorialnego, integrowanie i obrona wspólnych interesów powiatów, kształtowanie wspólnej polityki, wspieranie inicjatyw na rzecz rozwoju i promocji powiatów, wymiana doświadczeń oraz upowszechnianie modelowych rozwiązań w zakresie rozwoju i zarządzania w powiatach. Celem statutowym Związku jest również realizowanie zadań z zakresu ochrony środowiska (§ 1 Statutu Z). Związek jest czynnym podatnikiem VAT, Zajmuje się również realizacją projektów finansowanych ze środków budżetu Unii Europejskiej.

Program LIFE to jedyny instrument finansowy Unii Europejskiej poświęcony wyłącznie współfinansowaniu projektów z dziedziny ochrony środowiska i klimatu. Jego głównym celem jest wspieranie procesu wdrażania wspólnotowego prawa ochrony środowiska, realizacja unijnej polityki w tym zakresie, a także identyfikacja i promocja nowych rozwiązań dla problemów dotyczących środowiska w tym przyrody.

W dniu 25 sierpnia 2010 r. została zawarta umowa z Komisją Europejską, której przedmiotem jest realizacja projektu pt.... Projekt finansowany jest ze środków programu LIFE +, ze środków dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz środków własnych beneficjentów projektu. Beneficjentami projektu są: Fundacja... (beneficjent koordynujący) Z.... oraz C. z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie (współbeneficjenci).

Projekt realizowany jest w 110 powiatach w Polsce i poświęcony jest aktywizacji administracji samorządowej oraz organizacji pozarządowych w zakresie ochrony klimatu i adaptacji do zmian klimatu.

Zadania Z. w zakresie realizacji projektu są zgodne z celami statutowymi Z. i polegają na:

* organizacji dwóch konferencji krajowych i 16 konferencji regionalnych poświęconych tematyce ochrony klimatu, w tym rekrutacja osób na debaty spośród władz i urzędników administracji samorządowej oraz udział przedstawiciela Z. w wybranych debatach jako moderatora,

* utworzenie sieci powiatów pn, "....", w tym przygotowanie deklaracji przystąpienia powiatu do sieci,

* wydawanie newslettera klimatycznego i jego rozpowszechnianie wśród powiatów,

* publikowaniu na stronach internetowych Z. informacji o celach projektu, przebiegu projektu, wydarzeniach związanych z jego realizacją,

* konsultacjach i przygotowaniu informacji prawnych z zakresu działań prawnych i administracyjnych w dziedzinie ochrony klimatu.

Wszystkie zadania projektowe wykonywane są przez Z. nieodpłatnie i finansowane są ze środków dotacji udzielonej przez Komisję Europejską i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub ze środków własnych stanowiących wkład własny Z. do projektu. Nie przewiduje się by projekt generował jakiekolwiek przychody. Realizacja projektu zakończy się w terminie 31 sierpień 2015 r.

Umowę z Komisją Europejską zawarł w imieniu Z. Beneficjent Koordynujący na podstawie udzielonego pełnomocnictwa (umowa z dnia 25 sierpnia 2010). Również umowa z podmiotem współfinansującym projekt (NFOŚi GW) została zawarta przez Beneficjenta Koordynującego (umowa z dnia 4 października 2010 r.).

W dniu 10 listopada 2010 r., Beneficjent Koordynujący oraz Z. zawarli umowę partnerską, w przedmiocie wykonania przedsięwzięcia nie inwestycyjnego "......" - oznaczonego dla potrzeb Instrumentu Finansowego dla Środowiska LIFE+ nr LIFE..... oraz wykorzystania i rozliczenia dotacji ze środków Komisji Europejskiej. Umowa reguluje również zasady rozliczenia dotacji udzielonej przez podmiot współfinansujący projekt (NFOŚiGW).

Zgodnie z zapisami Postanowień Wspólnych LIFE+ (art. 30.2), w przypadku realizacji projektu dofinansowanego z Instrumentu LIFE+, podatek VAT naliczony może zostać uznany za kwalifikowalny pod warunkiem, że beneficjent koordynujący oraz współbeneficjenci projektu wykażą przy pomocy dokumentów prawnych, że muszą zapłacić i nie mogą odzyskać zapłaconego podatku VAT od towarów i usług wymaganych do realizacji projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Z., które realizuje projekt finansowany ze środków programu LIFE+, ze środków dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz środków własnych przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Z. nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, które nabywane są w celu realizacji projektu, gdyż nie są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wszystkie zadania projektowe wykonywane są przez Z. nieodpłatnie. Nie przewiduje się, żeby projekt generował w przyszłości jakiekolwiek przychody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten jednak nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że została zawarta umowa z Komisją Europejską, której przedmiotem jest realizacja projektu pt. "......". Projekt finansowany jest ze środków programu LIFE +, ze środków dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz środków własnych beneficjentów projektu. Beneficjentami projektu są: Fundacja.... (beneficjent koordynujący), Z..... oraz C. z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie (współbeneficjenci).

Projekt realizowany jest w 110 powiatach w Polsce i poświęcony jest aktywizacji administracji samorządowej oraz organizacji pozarządowych w zakresie ochrony klimatu i adaptacji do zmian klimatu.

Zadania Z. w zakresie realizacji projektu są zgodne z celami statutowymi Z. i polegają na:

* organizacji dwóch konferencji krajowych i 16 konferencji regionalnych poświęconych tematyce ochrony klimatu, w tym rekrutacja osób na debaty spośród władz i urzędników administracji samorządowej oraz udział przedstawiciela Z. w wybranych debatach jako moderatora,

* utworzenie sieci powiatów w tym przygotowanie deklaracji przystąpienia powiatu do sieci,

* wydawanie newslettera klimatycznego i jego rozpowszechnianie wśród powiatów,

* publikowaniu na stronach internetowych Z. informacji o celach projektu, przebiegu projektu, wydarzeniach związanych z jego realizacją,

* konsultacjach i przygotowaniu informacji prawnych z zakresu działań prawnych i administracyjnych w dziedzinie ochrony klimatu.

Wszystkie zadania projektowe wykonywane są przez Z. nieodpłatnie i finansowane są ze środków dotacji udzielonej przez Komisję Europejską i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub ze środków własnych stanowiących wkład własny Z. do projektu. Zakupy towarów i usług nabywane w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nie przewiduje się by projekt generował jakiekolwiek przychody.

Z uwagi na wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał nabywanych towarów i usług w ramach realizacji projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a więc brak jest związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Organ podatkowy informuje ponadto, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z tym, nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl