IPPP1/443-1056/12-2/ISZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1056/12-2/ISZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2012 r. (data wpływu 24 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Instytut (w skrócie I.) jest instytutem badawczym. Organem sprawującym nadzór jest Minister Gospodarki. Przedmiotem działania I. jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, doświadczalnych i wdrożeniowych w tym:

* prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz działalności prototypowodoświadczalnej,

* prowadzenie działalności w zakresie badań i certyfikacji w ramach posiadanych uprawnień,

* prowadzenie działalności usługowej w zakresie ekspertyz technicznych i technologicznych: badań, atestacji, oceny stosowanych procesów i organizacji,

* prowadzenie działalności w zakresie doskonalenia metod i technik prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, projektowanie i budowa stanowisk badawczych, aparatury badawczej i kontrolno-pomiarowej,

* prowadzenia współpracy naukowej w kraju i za granicą w zakresie realizacji prac naukowo-badawczych i wdrożeniowych,

* prowadzenie działalności szkoleniowej, normalizacyjnej, ochrony własności przemysłowej oraz informacji naukowo-technicznej,

* upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych.

Działalność naukowo-badawcza Instytutu ma głównie charakter stosowany, ukierunkowany na rozwiązywanie problemów gospodarczych leżących w obszarze specjalizacji statutowej. Udział prac podstawowych, które dotyczą głównie mechaniki konstrukcji, teorii rozdrabniania i przesiewania surowców mineralnych, stanowi również znaczącą część ogółu realizowanych prac. Działalność Instytutu w ostatnich latach obejmuje ponad 60 zrealizowanych projektów statutowych, grantów i projektów celowych. Wyniki badań naukowych i prac rozwojowych prowadzonych w Instytucie są wdrażane w przedsiębiorstwach z sektorów obejmujących zakres działalności Instytutu.

LIFE+ jest jedynym instrumentem finansowym Unii Europejskiej koncentrującym się wyłącznie na współfinansowaniu projektów w dziedzinie ochrony środowiska. Jego głównym celem jest wspieranie procesu wdrażania wspólnotowego prawa ochrony środowiska, realizacja polityki ochrony środowiska oraz identyfikacja i promocja nowych rozwiązań dla problemów dotyczących ochrony środowiska. W szczególności LIFE+ wspiera wdrażanie szóstego Programu Działania Środowiskowego wspólnoty (6th EAR, 2002-2012) włącznie z jego strategiami tematycznymi oraz zapewnia wsparcie finansowe dla środków i przedsięwzięć wnoszących wartość dodaną w dziedzinie ochrony przyrody i środowiska państw członkowskich UE.

W ramach instrumentu LIFE+ Instytut otrzymał dofinansowanie na realizację projektu. Głównym celem projektu jest zademontrowanie funkcjonowania innowacyjnej technologii produkcji energii elektrycznej ze zmikronizowanej biomasy.

Cel główny projektu osiągnięty zostanie poprzez realizację celów strategicznych projektu, którymi są:

* wykonanie i uruchomienie prototypowej instalacji demonstracyjnej - tj. opracowanie łącznie z fazą projektową oraz zakup i adaptacja urządzeń i ich wkomponowanie w instalację produkcyjną. Stworzenie prototypu instalacji demonstracyjnej potwierdza potencjalnym inwestorom rentowność oraz bezpieczeństwo ekologiczne opracowanej technologii,

* przeprowadzenie kampanii informacyjnej skierowanej do potencjalnych uczestników projektu, jak również do ogółu społeczeństwa.

Realizacja projektu przyczyni się również do:

* sprawdzenia opracowanej technologii w skali technicznej,

* zwiększenia świadomości społeczeństwa na temat problemu wykorzystania odnawialnych źródeł energii.

W związku z realizacją projektu prototypowa linia technologiczna nie będzie przynosiła Instytutowi żadnych przychodów - nie będzie na niej realizowana produkcja przeznaczona na sprzedaż, a jedynie w celach demonstracyjnych. Ponadto po zakończeniu realizacji projektu Instytut nie będzie sprzedawał kopii instalacji demonstracyjnej.

Źródłem pokrycia kosztów generowanych przez ośrodki w związku z realizowanymi usługami (realizacja projektu LIFE+) są:

* dotacja z Komisji Europejskiej ze środków instrumentu LIFE+ pokrywająca 46,11% ponoszonych kosztów,

* dotacja ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pokrywająca 45% ponoszonych kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu LIFE+ Instytutowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, W związku z realizacją projektu Instytut nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych VAT (określonych w art. 5 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), zatem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

W związku z powyższym, Instytut nie ma możliwości na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych odzyskania kwoty podatku naliczonego przy realizacji projektu. Tym samym zgodnie z powołaną zasadą nieodliczony podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach instrumentu LIFE+ Instytut otrzymał dofinansowanie na realizację projektu.

Cel główny projektu osiągnięty zostanie poprzez realizację celów strategicznych projektu, którymi są:

* wykonanie i uruchomienie prototypowej instalacji demonstracyjnej - tj. opracowanie łącznie z fazą projektową oraz zakup i adaptacja urządzeń i ich wkomponowanie w instalację produkcyjną. Stworzenie prototypu instalacji demonstracyjnej potwierdza potencjalnym inwestorom rentowność oraz bezpieczeństwo ekologiczne opracowanej technologii,

* przeprowadzenie kampanii informacyjnej skierowanej do potencjalnych uczestników projektu, jak również do ogółu społeczeństwa.

Zatem w związku z realizacją przedmiotowego projektu, Instytut będzie nabywał towary i usługi.

Prototypowa linia technologiczna nie będzie przynosiła Instytutowi żadnych przychodów - nie będzie na niej realizowana produkcja przeznaczona na sprzedaż, a jedynie w celach demonstracyjnych. Ponadto po zakończeniu realizacji projektu Instytut nie będzie sprzedawał kopii instalacji demonstracyjnej. Z opisu sprawy wynika, że realizacja projektu nie jest związana z wykonywaniem przez Instytut czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem dokonane zakupy nie będą miały związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy związane z realizacją ww. projektu - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy Instytut nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach projektu.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym opisie sprawy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Zainteresowanemu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl