IPPP1/443-1047/09-4/IG - Określenie miejsca świadczenia usług finansowych dla potrzeb opodatkowania podatkiem VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1047/09-4/IG Określenie miejsca świadczenia usług finansowych dla potrzeb opodatkowania podatkiem VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieopodatkowania podatkiem od towarów i usług w Polsce świadczonych usług finansowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieopodatkowania podatkiem od towarów i usług w Polsce, świadczonych usług finansowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 18 lutego 2009 r. C. S.A. (dalej: C. lub Spółka) zawarł z osobą fizyczną (dalej: niemiecka osoba fizyczna), będącą udziałowcem w spółce mającej siedzibę w Niemczech - S. GMBH (dalej: S.) umowę, na podstawie której dokonano sprzedaży udziałów posiadanych przez niemiecką osobę fizyczną w S. na rzecz Spółki. Jednocześnie, niemiecka osoba fizyczna zrzekła się roszczeń przysługujących jej z tytułu pełnionej funkcji dyrektora zarządzającego i umowy o pracę z S., a spółka zależna od niemieckiej osoby fizycznej przekazała nieruchomość na rzecz innej spółki niemieckiej zależnej od S.-H. GMBH (dalej: H.).

W ramach ceny sprzedaży określonej w umowie została uwzględniona wartość zobowiązań spółek S. oraz H. wobec niemieckiej osoby fizycznej.

Spółka zawarła porozumienie z S., na mocy którego uregulowała zobowiązania w imieniu S. wobec niemieckiej osoby fizycznej z tytułu roszczeń wynikających z umowy o pracę.

H. zobowiązała się do zwrotu wydatków poniesionych przez Spółkę w imieniu i na rachunek S. wraz z odsetkami.

Spółka zawarła również porozumienie z H., na mocy którego uregulowała zobowiązania w imieniu H. wobec niemieckiej osoby fizycznej z tytułu przeniesienia własności nieruchomości na rzecz H.

H. zobowiązała się do zwrotu wydatków poniesionych przez Spółkę w imieniu i na rachunek H. wraz z odsetkami. Zwrot przedmiotowych kwot nastąpi poprzez przelew na rachunek Spółki albo poprzez kompensatę wzajemnych wierzytelności.

Zwrot przedmiotowych kwot przez S. i H. na rachunek Spółki spowoduje powstanie różnic kursowych.

Spółka udziela pożyczek. W statucie Spółki ujęty jest zapis, iż prowadzona przez nią działalność obejmuje między innymi pozostałe formy udzielania kredytów oraz pozostałą finansową działalność usługową gdzie indziej nie sklasyfikowaną z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

Spółka ustala różnice kursowe w oparciu o przepisy Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy działania podjęte przez Spółkę stanowią świadczenie usług finansowych na rzecz S. oraz H. oraz czy usługi te podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce.

Zdaniem wnioskodawcy podjęte przez nią działania w ramach umowy podpisanej z niemiecką osobą fizyczną, stanowią świadczenie usług finansowych na rzecz kontrahentów niemających siedziby w Polsce i jako takie nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce.

Odpłatne świadczenie usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów.

Jakkolwiek ustawa o VAT nie zawiera szczegółowej definicji świadczenia usług, to zgodnie z orzecznictwem ETS oraz sądów administracyjnych, przez opodatkowane VAT świadczenie usług rozumie się świadczenie spełniające łącznie następujące warunki:

*

istnieje jednoznacznie wskazany konsument świadczenia, tj. konkretny podmiot, który w związku ze świadczeniem czerpie określone korzyści,

*

świadczenie jest odpłatne, tj. musi istnieć związek pomiędzy świadczeniem, a otrzymywanym wynagrodzeniem (ekwiwalentność świadczenia).

Zgodnie z opisanym powyżej stanem faktycznym, Spółka dokonuje na rzecz S. i H. świadczenia polegającego na udostępnianiu środków pieniężnych. Udostępnienie środków finansowych nastąpiło poprzez uregulowanie ciążących na S. i H. zobowiązań pieniężnych.

Zgodnie z porozumieniami zawartymi z S. oraz H. w zamian za udostępnienie środków finansowych C. jest uprawniona do otrzymania wynagrodzenia w postaci odsetek. Odsetki te zostały ustalone jako określony procent od udostępnionych S. oraz H. kwot pieniężnych i będą naliczane w stosunku rocznym.

W świetle powyższych okoliczności nie ulega wątpliwości, iż udostępnienie przez C. na rzecz S. oraz H. środków finansowych za wynagrodzeniem w postaci odsetek, stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zwolnienie z VAT usług świadczonych przez Spółkę.

Poprzez zapłatę kwoty roszczeń oraz ceny nieruchomości, C. udostępniła obu spółkom określone kwoty pieniężne na czas określony, które to udostępnienie podlega oprocentowaniu.

W związku z powyższym należy uznać, iż Spółka udzieliła S. oraz H. pożyczek w wysokości kwot odpowiadających wartości roszczeń oraz cenie nieruchomości.

Zgodnie z jednolitym stanowiskiem Ministerstwa Finansów usługa udzielania pożyczek podatnikom VAT należy do kategorii usług finansowych w rozumieniu art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy o VAT. Na potwierdzenie powyższego stanowiska Spółka powołuje interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 kwietnia 2009 r., sygn. IBPP2/443-33/09/RSz, cyt.:

"O ile faktycznie czynność udzielania przez Wnioskodawcę pożyczek dla kontrahentów - podmiotów zagranicznych spełniających kryteria określone w przepisie art. 27 ust. 3 ustawy o VAT i jest klasyfikowana jako usługa udzielania pożyczek poza systemem bankowym, wówczas miejscem świadczenia tych usług będzie, stosownie do ww. art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. (...) Czynności polegające na udzielaniu pożyczek pieniężnych świadczone poza systemem bankowym zaliczane są do grupy usług pośrednictwa finansowego, sklasyfikowanego w sekcji J. dział 65 PKWiU, a tego rodzaju działalność mieści się w definicji działalności gospodarczej zamieszczonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, wobec powyższego udzielenie pożyczek podlega regulacjom zawartym w ustawie o podatku od towarów i usług".

Zgodnie z art. 27 ust. 3 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy o VAT, w przypadku, gdy usługi finansowe są świadczone na rzecz podatników VAT mających siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usług posiada siedzibę.

Z uwagi na fakt, iż nabywcami pożyczek udzielonych przez Spółkę są S. oraz H., mające siedzibę na terytorium Niemiec, miejscem świadczenia tych usług jest terytorium Niemiec.

Jako, iż miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest terytorium Niemiec, świadczone przez Spółkę usługi nie będą podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce.

Zaprezentowane przez Spółkę stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 lipca 2008 r., sygn. ILPP/443-392/08-3/AT, cyt.:

"W przypadku pożyczek udzielonych na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium Unii Europejskiej, poza terytorium Polski oraz podmiotów spoza krajów członkowskich Unii (tj. krajów trzecich), ze względu na treść art. 27 ust. 3 i ust. 4 ustawy o VAT, ww. usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. O sposobie rozliczania podatku od wartości dodanej (lub podatku o podobnej konstrukcji obowiązującego w tych krajach) i jego wysokości, oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia przesądzają w takim przypadku, przepisy obowiązujące w kraju nabywcy usług finansowych (usługobiorcy)."

Podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w Interpretacji indywidualnej z dnia 3 kwietnia 2009 r., sygn. IBPP2/443-33/09/RSz.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl