IPPP1-443-1046/09-6/LP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1046/09-6/LP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.), uzupełnionym na wezwania tut. organu z dnia 30 października 2009 r. (skutecznie doręczone w dniu 5 listopada 2009 r.) i z dnia 4 grudnia 2009 r. (skutecznie doręczone 8 grudnia 2009 r.) pismami z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) oraz z dnia 9 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. "Zachowanie miejsc pracy w kryzysie - szkolenia dla osób pracujących w Województwie X" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. "Zachowanie miejsc pracy w kryzysie - szkolenia dla osób pracujących w Województwie X".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r. oraz pismem z dnia 9 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka Akcyjna jest podmiotem prawa publicznego. Większościowe pakiety akcji należą do Województwa oraz Gminy (zależność zarządcza). Podmioty te przystąpiły do Spółki celem wykonywania zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami a polegających na pobudzaniu aktywności gospodarczej, podnoszeniu poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki, promocji gminy, współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw (art. 7 ust. 1 pkt 11, 17, 18, 20 ustawy o samorządzie gminnym,; art. 11 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 ustawy o samorządzie województwa. Oznacza to, że działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę związana jest z interesem publicznym, potrzebami o charakterze powszechnym. Działalność Spółki polega także na wykonywaniu czynności promocyjnych, edukacyjnych i wydawniczych służących rozwojowi województwa jak również na rzecz samorządu terytorialnego oraz ma na celu aktywizację gospodarczą, ożywienie rynku lokalnego, ograniczenie bezrobocia (art. 13 ustawy o samorządzie województwa, art. 10 ustawy o gospodarce komunalnej).

Spółka w dniu 31 sierpnia 2009 r. podpisało z Samorządem Województwa umowę o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki "Zachowanie miejsc pracy w kryzysie - szkolenia dla osób pracujących w Województwie ", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W wyniku podpisania umowy, Instytucja Pośrednicząca przyznała Beneficjentowi (Spółce) dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację Projektu. Celem głównym Projektu jest podniesienie kwalifikacji pracowników przedsiębiorstw z terenu województwa w zakresie handlu i turystyki lokalnej, j. angielskiego, rozwoju kompetencji zawodowych, zagadnienia z zakresu prawa pracy, rachunkowości, funduszy UE, zarządzania projektami oraz zaawansowane negocjacje w sprzedaży produktów i usług. Celem szczególnym Projektu jest podniesienie kwalifikacji uczestników (osoby pracujące na terenie Województwa) w sektorze handlu, usług i turystyki, wzrost znajomości języków obcych w branżach handlu, usług i turystyki, nabycie umiejętności zarządzania firmą, pobudzenie nastawienia mieszkańców Województwa na kształcenie ustawiczne, przełamanie barier w myśleniu i kształtowaniu swojej ścieżki kariery. Realizowany przez Spółkę projekt mający na celu poprawę jakości kapitału ludzkiego, zwiększenie spójności społecznej, wyrównanie różnic regionalnych, podniesienie poziomu zatrudnienia, wpisuje się w Priorytet 3 Strategii Rozwoju Kraju 2007-2013 - wzrost zatrudnienia i podniesienie jego jakości oraz jest zgodny ze Strategią Rozwoju Województwa na lata 2006-2012 - cel 2.2 Podniesienie poziomu wykształcenia wiedzy mieszkańców Województwa, cel 2.3. Wzrost zatrudnienia oraz lepsze wykorzystanie zasobów ludzkich w regionie.

W ramach Projektu - szkoleń, Spółka wydatkuje środki zgodnie z budżetem Projektu. Duża część pozycji budżetowych to zakup towarów i usług, które opodatkowane są podatkiem VAT.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że Spółka Akcyjna z siedzibą w L. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz, że świadczone usługi w ramach realizowanego przez Spółkę projektu posiadają numer PKWiU 80.42 - usługi szkoleniowe, stawka zwolnione.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego w oparciu o dołączone do zapytania dokumenty tj. odpis z KRS Spółki, wniosek o dofinansowanie projektu, naliczony podatek VAT przy zakupach stanowiących koszty kwalifikowane podlegające dofinansowaniu dotacją podlega odliczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym konkretnym stanie faktycznym znajdzie zastosowanie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności związane z realizacją Projektu służą ogółowi społeczeństwa, a to ma związek z wykonywaną przez Spółkę działalnością - promocja aktywizacja gospodarcza, ożywienie rynku lokalnego, podniesienie poziomu konkurencyjności innowacyjności gospodarki, edukacja. Jednakże zastosowanie przepisu umożliwiającego odliczenie podatku VAT naliczonego przy opodatkowanych zakupach i usługach stanowiących koszty kwalifikowane w realizowanym Projekcie, jest niejednoznaczne. Spółka nabywa w Projekcie usługi oraz towary celem podniesienia kwalifikacji pracowników świadczących pracę na terenie Województwa X i realizacji zadań publicznych. Przyjmując, że Spółka działa w interesie własnym i ma to związek z prowadzoną działalnością opodatkowaną, to winna ona odliczyć VAT od zakupów i usług w Projekcie i tym samym podatek ten nie jest kosztem kwalifikowanym Projektu. Zgodnie bowiem z art. 86 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowej jednak sprawie można także przyjąć, że realizacja projektu szkoleniowego (pierwszy tego rodzaju projekt realizowany przez Spółkę) nie jest związana z bieżącą działalnością Spółki, polegającą na dostawie usług i towarów w rozumieniu przepisów o VAT, a udzielona dotacja nie stanowi obrotu przedsiębiorcy i nie podlega opodatkowaniu VAT. Stosownie bowiem do przepisów ustawy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego, związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu. W takiej sytuacji podatek VAT jest uznany za koszt kwalifikowany w Projekcie.

Na wezwanie tut. organu dotyczące podania własnego stanowiska w sprawie, Wnioskodawca w odpowiedzi stwierdził, iż w przedstawionym stanie faktycznym, podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym Projektu, a tym samym zdaniem Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy opodatkowanych zakupach i usługach związanych z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej, przy czym związek ten powinien mieć charakter bezpośredni i bezsporny.

Zatem przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 31 sierpnia 2009 r. podpisał z Samorządem Województwa X umowę o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki "Zachowanie miejsc pracy w kryzysie - szkolenia dla osób pracujących w Województwie X", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W wyniku podpisania umowy, Instytucja Pośrednicząca przyznała Beneficjentowi (Wnioskodawcy) dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację Projektu. Celem głównym Projektu jest podniesienie kwalifikacji pracowników przedsiębiorstw z terenu Województwa X w zakresie handlu i turystyki lokalnej, j. angielskiego, rozwoju kompetencji zawodowych, zagadnienia z zakresu prawa pracy, rachunkowości, funduszy UE, zarządzania projektami oraz zaawansowane negocjacje w sprzedaży produktów i usług.

W ramach Projektu - szkoleń, Wnioskodawca wydatkuje środki zgodnie z budżetem Projektu. Duża część pozycji budżetowych to zakup towarów i usług, które opodatkowane są podatkiem VAT. W uzupełnieniu Wnioskodawca dodał, iż w ramach realizowanego projektu Spółka świadczy usługi sklasyfikowane do symbolu PKWiU 80.42 jako usługi szkoleniowe.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, usługi w zakresie edukacji oznaczone symbolem PKWiU ex 80 wymienione pod pozycją 7 w załączniku nr 4 do ustawy, zwolnione są od podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego w odniesieniu do przywołanych przepisów należy stwierdzić, iż w zakresie w jakim nabyte towary i usługi, służą czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Spółce nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami edukacyjnymi w ramach opisanego we wniosku projektu.

Nadmienia się, iż tutejszy organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług. Zgodnie bowiem z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Powyższej interpretacji dokonano w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę numer PKWiU.

Ponadto wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl