IPPP1-443-1037/11-4/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1037/11-4/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.)w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 31 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania Gminom majątku wytworzonego w ramach wspólnej realizacji projektu oraz prawa do odliczenia podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania Gminom majątku wytworzonego w ramach wspólnej realizacji projektu oraz prawa do odliczenia podatku VAT. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 31 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zarząd Powiatu w dniu 26 października 2010 r. podpisał z Marszałkiem Województwa umowę o dofinansowanie projektu "Rozwój...", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach priorytetu II, działania 2.2 "Rozwój e-usług" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. Celem projektu jest uruchomienie w Starostwie Powiatowym (Lider) i Urzędach Gmin (Partnerzy) oraz w ich jednostkach podległych elektronicznych usług publicznych dla obywateli i przedsiębiorców. W ramach projektu zostanie wdrożona Platforma Teleinformatyczna e-Urząd dla 35 podmiotów, umożliwiająca świadczenie usług publicznych drogą elektroniczną zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Wraz z systemem elektronicznego obiegu dokumentów zostanie dostarczona, zainstalowana i skonfigurowana infrastruktura potrzebna do realizacji elektronicznego obiegu dokumentów: komputery, zestawy do składania i weryfikowania bezpiecznego podpisu elektronicznego, skanery, urządzenia wielofunkcyjne, czytniki kodów paskowych do identyfikacji dokumentów, serwery, urządzenia sieciowe, dostosowanie serwerowni do wymogów przetwarzania danych osobowych (zabezpieczenie fizyczne i przed utratą danych), oprogramowanie antywirusowe stanowiące zabezpieczenie danych na stanowiskach roboczych, komponenty sprzętu i oprogramowania niezbędne dla prawidłowej współpracy z portalem e-Usług publicznych w realizacji elektronicznych usług publicznych.

Zarówno w Starostwie Powiatowym (u Lidera) i Urzędach Gmin (u Partnerów) oraz w ich jednostkach podległych będą przeprowadzone roboty budowlane polegające m.in. na budowie lub modernizacji pomieszczeń przeznaczonych na serwerownie.

Koszt całkowity projektu (wydatki kwalifikowane w złotych): 6 622 857,84

Kwota współfinansowana ze środków EFRR: 5 629 429,16

Wkład krajowy: 993 428,68

Dofinansowanie przekazane Beneficjentom ze środków EFRR stanowi nie więcej niż 85% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu, a wkład własny Lidera i Partnerów stanowi co najmniej 15% całkowitych wydatków kwalifikowalnych.

Lider, tj. Powiat m.in. reprezentuje wszystkich partnerów projektu, koordynuje realizację projektu, podpisuje umowę z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych, dokonuje zakupów we własnym imieniu i odpowiada za rozliczenie rzeczowe i finansowe projektu. Partnerzy zobowiązują się współdziałać z Liderem oraz odpowiadają za zobowiązania finansowe związane z realizacją projektu do wysokości swoich udziałów. Po zakończeniu realizacji projektu Lider przekaże zakupiony sprzęt elektroniczny oraz wytworzony majątek na własność Partnerów projektu.

W ramach realizacji przedmiotowego projektu będzie zatrudniony (umowa zlecenie) doradca technologiczny, który będzie odpowiedzialny za zarządzanie i realizację zadań merytorycznych w projekcie.

Całkowity koszt przypadający na poszczególnych partnerów wynika z rzeczywistych potrzeb i przedstawia się następująco (w złotych, kwota brutto)

1.

Powiat S. 1 259 917,00

2.

Gmina B. 500416,00

3.

Gmina C. 760 764,00

4.

Gmina J. 571 865,00

5.

Miasto Gmina K. 993 S30,00

6.

Gmina K. 569 113,00

7.

Gmina R. 595 828,00

8.

Gmina S. 628 039,00

9.

Gmina S. 743 3 85,00

Zgodnie z art. 57 ust. 1 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999, Beneficjent zobowiązuje się zachować trwałość projektu w terminie 5 lat od zakończenia rzeczowej realizacji projektu.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, iż wytworzony w ramach realizacji projektu majątek, który zostanie przez Powiat przekazany nieodpłatnie Gminom w celu wyposażenia urzędów gmin oraz podległym jednostkom organizacyjnym będzie wykorzystywany do wykonywania czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Wynika to z charakteru zadań realizowanych przez te podmioty (jak urzędy gmin czy szkoły). Nie można jednak wykluczyć, iż w niewielkim zakresie część jednostek sprzętu elektronicznego, który zostanie przekazany Gminom w ramach projektu, będzie wykorzystywana także w związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jak np. sprzedażą przedmiotów majątku gmin czy też umowami najmu lub dzierżawy mienia należącego do Gmin.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze wspólną realizacją przez Powiat wraz z Gminami projektu, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach priorytetu II, działanie 2.2 "Rozwój e-usług" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, czynność przekazania przez Powiat jako Lidera projektu, Gminom będącym Partnerami w projekcie, wytworzonego w ramach projektu majątku (w tym sprzętu wraz z oprogramowaniem) jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług... W związku z tym, czy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług mogą podlegać te czynności, w przypadku których spełniony został zarówno podmiotowy, jaki przedmiotowy zakres opodatkowania. NSA, formułując tę tezę w wyroku z dnia 25 lutego 2010 r., sygn. akt I FSK 2138/08, podkreślił, że musi zaistnieć czynność określona jako opodatkowana, która została wykonana przez podmiot mający cechy podatnika. Obie te cechy powinny występować jednocześnie, co oznacza, iż w odniesieniu od danej czynności konkretny podmiot powinien występować w charakterze podatnika.

Z utrwalonego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego i Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wydanego na tle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT oraz art. 4 ust. 1 i 2 VI Dyrektywy, wyraźnie wynika, że niezbędnym do uznania danego podmiotu za podatnika VAT jest ustalenie, że działa on niezależnie jako producent, handlowiec, usługowca, pozyskujący zasoby naturalne, rolnik czy wykonujący wolny zawód. W sytuacji, gdy określona czynność wykonana została poza zakresem działań wymienionych podmiotów, to podmiot taki nie jest uznawany za podatnika VAT nawet wówczas, gdy czynność tę wykonał jednorazowo, lecz w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy czy też wielokrotnie. Definiując działalność gospodarczą dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT ustawodawca wskazał, iż działalność ta obejmuje wszelką działalność wyżej wymienionych podmiotów, a także obejmuje czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W wyroku siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 października 2007 r., sygn. akt FPS 3/07, dokonano analizy art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT oraz ustępów 1 I 2 VI Dyrektywy, z której wyraźnie wynika, że warunkiem niezbędnym dla uznania danego podmiotu za podatnika VAT jest ustalenie, iż działa on niezależnie jako producent, handlowiec, usługodawca itp. Ani więc formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, ani okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie bądź jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości, nie mogą przesądzić o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, że w odniesieniu od tej konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku VAT.

W świetle powyższego należy przyjąć, że przekazanie przez Powiat gminom w ramach wytworzonego majątku w ramach projektu "Rozwój E-usług" nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W analizowanym stanie faktycznym brak jest elementów sprzedaży towarów uprzednio nabytych oraz odpłatnego świadczenia usług w relacji Powiat - Gminy jako beneficjenci. Powiat nabył towary i usługi w imieniu własnym, jednakże w celu, żeby następnie przekazać je nieodpłatnie tym beneficjentom.

Brak jest zatem elementu odsprzedaży. Okoliczność, że Gminy przekazały określone środki finansowe jako wkład własny na częściowe pokrycie ceny nabycia towarów i usług, nie stanowi automatycznie o odpłatnym przekazaniu (odsprzedaży) tychże przez Powiat Gminom.

W doktrynie przyjmuje się, iż przez odpłatność należy rozumieć prawo podmiotu do żądania od kontrahenta lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub jej ekwiwalentu z tytułu wykonania określonego świadczenia. Odpłatność musi mieć bezpośredni związek z danym świadczeniem. W relacjach Powiat - Gminy brak jest ekwiwalentności i wzajemności świadczeń. Konsekwencją przyjęcia, że czynności przekazania jest czynnością nieopodatkowaną podatkiem od towarów i usług, jest niemożność odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupów tych towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika (ust. 2 pkt 2 tego artykułu).

Zgodnie zaś z art. 8 ust. 2a ustawy w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - art. 2 pkt 22 ustawy.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Zatem, w przypadku gdy transakcja jest dokonywana odpłatnie, art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 nie mogą mieć zastosowania, ponieważ dotyczą one wyłącznie transakcji dokonywanych nieodpłatnie.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosowanie do brzmienia ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (DZ. U. 73 poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji (art. 4 ust. 1 pkt 23 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym).

Ponadto zgodnie z art. 5 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, powiat może zawierać porozumienia w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego, a także z województwem, na którego obszarze znajduje się terytorium powiatu. Porozumienia, o których mowa w ust. 1 i 2, podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. (art. 5 ust. 3 ww. ustawy).

Z okoliczności sprawy wynika, iż Zarząd Powiatu podpisał z Marszałkiem Województwa umowę o dofinansowanie projektu, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach priorytetu II, działania 2.2 "Rozwój e-usług" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. Celem projektu jest uruchomienie w Starostwie Powiatowym (Lider) i Urzędach Gmin (Partnerzy) oraz w ich jednostkach podległych elektronicznych usług publicznych dla obywateli i przedsiębiorców. W ramach projektu zostanie wdrożona Platforma Teleinformatyczna e-Urząd dla 35 podmiotów, umożliwiająca świadczenie usług publicznych drogą elektroniczną zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Wraz z systemem elektronicznego obiegu dokumentów zostanie dostarczona, zainstalowana i skonfigurowana infrastruktura potrzebna do realizacji elektronicznego obiegu dokumentów. Dofinansowanie przekazane Beneficjentom ze środków EFRR stanowi nie więcej niż 85% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu, a wkład własny Lidera i Partnerów stanowi co najmniej 15% całkowitych wydatków kwalifikowalnych. Wnioskodawca jako Lider projektu reprezentuje wszystkich partnerów projektu, koordynuje realizację projektu, podpisuje umowę z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych, dokonuje zakupów we własnym imieniu i odpowiada za rozliczenie rzeczowe i finansowe projektu. Partnerzy zobowiązują się współdziałać z Liderem oraz odpowiadają za zobowiązania finansowe związane z realizacją projektu do wysokości swoich udziałów. Po zakończeniu realizacji projektu Lider przekaże zakupiony sprzęt elektroniczny oraz wytworzony majątek na własność Partnerów projektu.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę cytowane przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca, w części dotyczącej inwestycji realizowanej na rzecz poszczególnych partnerów projektu będzie występował w roli podatnika podatku VAT, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca działając zgodnie z ustaleniami realizacji projektu, będzie działał w imieniu własnym, lecz na rzecz innego podmiotu.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż nawiązany stosunek prawny między Powiatem a partnerami projektu będzie stosunkiem cywilnoprawnym, powstaje on bowiem na mocy porozumienia o wspólnej realizacji projektu, a nie na skutek np. przekazania przez Wnioskodawcę (Powiat) swoich kompetencji innemu podmiotowi. W omawianej sprawie mimo faktu, iż Wnioskodawca na mocy zawartego porozumienia wykona cały projekt kompleksowo, to niewątpliwe mamy do czynienia ze wspólnym realizowaniem przedsięwzięcia. Należy zauważyć, iż zawarte przez Wnioskodawcę (Powiat) porozumienie nie może ingerować w sferę stosunków prawnopodatkowych i odmiennie kształtować zakresu praw i obowiązków kilku odrębnych podmiotów, a w wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego - w tym konkretnym przypadku ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z faktem, iż Partnerzy projektu zobowiązani są do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów oraz odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów projektu. A zatem z uwagi na fakt, iż część projektu została wykonana na rzecz Partnerów, którzy uczestniczyli w ich finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie Partnerzy projektu) niż podmiot obciążony (Powiat - Lider projektu) przez dokonującego dostawy towaru (świadczącego usługę), Wnioskodawca zobowiązany był przenieść na faktycznego odbiorcę (Partnerów projektu). Przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuacje, w których koszty niektórych towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez dokonującego dostawy towaru lub przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych porozumień przenoszone na faktycznego odbiorcę. Wnioskodawca sam wskazał, iż efekty projektu po zakończeniu jego realizacji będą przekazane partnerom.

W następstwie powyższego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu, którego część została wykonana na rzecz Partnerów, po zakończeniu realizacji stanie się własnością podmiotów będących stronami porozumienia (Partnerów projektu) są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w tym przypadku znajdzie zastosowanie przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Rozwój e-usług w Powiecie" w części w jakiej majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanie się własnością Partnerów projektu. Jednocześnie jest zobowiązany - jako sprzedający towary i świadczący usługi - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż przekazanie przez Powiat gminom w ramach wytworzonego majątku w ramach projektu "Rozwój E-usług" nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę orzeczenia sygn. akt I FSK 2138/08, wskazać należy, iż wyrok ten stanowi rozstrzygnięcie w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznych odmiennym od stanu faktycznego będącego przedmiotem niniejszej interpretacji. Mianowicie dotyczy on opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności podziału przez wydzielenie i przeniesienie na nowo powstałą spółkę części majątku spółki dzielonej w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, dokonywanej w ramach planowanej restrukturyzacji grupy kapitałowej, do której należy spółka. Powołany wyrok NSA z dnia 29 lipca 2007 r. sygn. akt I FPS 3/07 dotyczy sprzedaży gruntów przez osoby fizyczne nabytych do majątku prywatnego. Ponadto w orzeczeniu tym NSA stwierdził, że cyt. "Podkreślić przy tym należy, że odpowiedź na pytanie czy dany podmiot w odniesieniu do danej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do konkretnych okoliczności faktycznych danej sprawy (...)".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl