IPPP1/443-1032/13-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1032/13-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 249 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2013 r. (data wpływu 8 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług. w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja, w partnerstwie ze Stowarzyszeniem i Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, realizuje projekt "Integracja i akceptacja. Uchodźcy w społeczeństwie polskim", współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców w ramach Programu "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi".

Projekt realizowany jest w terminie 01.02.2012-31.10.2013 na terenie miasta oraz powiatu - Ośrodek dla Uchodźców.

Grupę docelową projektu stanowią uchodźcy zamieszkali na terenie ośrodka (wraz z członkami rodzin-dzieci) oraz uchodźcy mieszkający poza ośrodkiem na terenie miasta i powiatu. Wsparciem objętych będzie łącznie 150 osób (w tym 50 dzieci), posiadających status uchodźcy oraz objętych ochroną międzynarodową.

Działania podejmowane w ramach projektu dedykowane tej grupie docelowej obejmować będą:

1.

przygotowanie uchodźcy do funkcjonowania w społeczeństwie większościowym poprzez naukę języka polskiego, zajęcia wprowadzające w kulturę, obyczaj i tradycję polską, aktywizację zawodową i doradztwo oraz usługi świadczone przez Punkt Wsparcia Uchodźcy (pomoc psychologiczno-prawna i tłumaczenie).

2.

wsparcie dzieci uchodźców poprzez organizację zajęć wyrównawczych oraz zajęć teatralno - muzycznych i plastyczno - ruchowych, wspomagających proces adaptacji do środowiska szkolnego.

Projekt adresowany jest także do społeczeństwa przyjmującego, dla którego oferuje:

1.

akcję informacyjną poświęconą problematyce uchodźczej (w tym audycje radiowe i telewizyjne, warsztaty dla dzieci i młodzieży wprowadzające w tematykę uchodźczą, imprezy integracyjne - Dni Uchodźcy - ułatwiające proces integracji uchodźców ze społeczeństwem przyjmującym i proces akceptacji dla odmienności kulturowych,

2.

szkolenia dla urzędników mających w pracy kontakt z uchodźcami (ośrodki pomocy społecznej, urzędy pracy, placówki oświatowe, urzędy adm. samorządowej, urząd wojewódzki)

Celem projektu jest rozwinięcie i poprawa oferty integracyjnej dla osób ubiegających się o status uchodźcy. W ramach projektu kupowane będą m.in. następujące produkty i usługi: catering na szkolenia i doradztwo, certyfikowane szkolenia zawodowe, sprzęt na szkolenia i doradztwo, odzież sezonowa dla dzieci z ośrodka, środki czystości, pomoce edukacyjne.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie są wykorzystywane przez Fundację do wykonywania czynności opodatkowanych (za wyjątkiem dwóch pozycji zaliczane do katalogu kosztów pośrednich w projekcie tj. opłat za najem powierzchni biurowych oraz usług pocztowych, telefonicznych, telegraficznych, internetowych i kurierskich. Zatem Fundacja realizując projekt nie odzyskuje kosztu podatku VAT. od kosztów bezpośrednich projektu, ponieważ ww. dotacja nie wchodzi do podstawy opodatkowania, natomiast koszty pośrednie rozliczane w projekcie tj: opłata za najem powierzchni biurowych, usługi pocztowe, telefoniczne, internetowe, kurierskie stanowią koszty administracyjne jednostki i jest od nich odzyskiwany VAT według obowiązującego wskaźnika struktury, ponieważ koszty te dotyczą zarówno sprzedaży opodatkowanej, zwolnionej jak i pozostałej działalności statutowej (realizacja projektu).

Projekt wpisuje się w działalność statutową Fundacji (wspomaganie lokalnych inicjatyw społecznych i samorządowych, działanie na rzecz społeczności lokalnych).

Dochodami Fundacji są w szczególności:

1.

darowizny, spadki, zapisy,

2.

dotacje i subwencje osób prawnych,

3.

dochody ze zbiórek publicznych,

4.

udziały w zyskach osób prawnych,

5.

środki pochodzące z emisji obligacji,

6.

wpływy z działalności statutowej, w tym z prowadzenia szkół,

7.

dochody z działalności gospodarczej,

8.

wpływy z działalności pożytku publicznego.

Wpływy przeznaczane są na realizację celów statutowych oraz pokrycie kosztów działalności Fundacji (zysk przeznaczany jest w całości na działalność statutową).

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie nie objętym działalnością statutową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Fundacja zwraca się z pytaniem, czy może odzyskiwać podatek VAT płacony z tytułu realizacji zadań projektowych (projekt "Integracja i akceptacja. Uchodźcy w społeczeństwie polskim") i wnioskuje o wydanie indywidualnej interpretacji. Zgodnie z wymaganiami Komisji Europejskiej beneficjent projektu, który wykazuje VAT kwalifikowalny, jest zobowiązany do przedstawienia wiążącej indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego. Wiążąca interpretacja prawa podatkowego powinna zostać wydana przez uprawnione organy skarbowe na podstawie art. 14b-14p ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005.08.60 z późn. zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. 2007.112.770 z późn. zm.).

Podmiotem wymagającym od Fundacji przedłożenia indywidualnej interpretacji jest Władza Wdrażająca Programy Europejskie.

Fundacja - stoi na stanowisku, że realizując projekt "Integracja i akceptacja. Uchodźcy w społeczeństwie polskim", współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców w ramach Programu "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi" nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego w trakcie realizacji projektu podatku VAT od kosztów bezpośrednich projektu, ponieważ realizowana dotacja nie wchodzi do podstawy opodatkowania. Natomiast rozliczając ryczałtem koszty pośrednie projektu (stanowiące koszty administracyjne jednostki) Fundacja może odzyskać 33% podatku VAT rozliczanego obowiązującym wskaźnikiem struktury (art. 90 ustawy), ponieważ koszty te dotyczą zarówno działalności opodatkowanej, zwolnionej i pozostałej statutowej - jaką są np. projekty dofinansowane z UE.

Koszty pośrednie projektu stanowiące 7% kosztów bezpośrednich są i tak wartościowo mniejsze, niż wartość kosztów netto pozostających w kosztach administracyjnych. Tzn. na przykład:

Koszt najmu powierzchni biurowej za m-c wynosi 1 000,00 netto + 23% VAT = 230,00.

Koszt ten księgowany jest w koszty zespołu "4" usługi obce - w wysokości 1 000,00

Podatek VAT - 33% (obowiązujący wskaźnik struktury) z kwoty 230,00 = 75,90 księgowany jest na koncie 221 - podatek VAT naliczony do odzyskania z Urzędu Skarbowego.

Podatek VAT - 67% - pozostała część od struktury z kwoty 230,00 154,10 księgowana jest w koszty zespołu "4" - podatek VAT nie do odliczenia,

i kwota brutto kosztu na zespole "2" z analityka na dostawcę kosztu - kwota 1 230,00.

W kosztach ogółem znajduje się kwota 1 154,10 a zgodnie z zasadami realizowanego projektu możemy rozliczyć ryczałtem 7% kosztów bezpośrednich projektu. W związku z tym rozliczane przez Fundację w projekcie koszty pośrednie dotyczące kosztów administracyjnych zawsze mieszczą się w kwocie kosztów pozostających w zespole "4".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych z podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób techniczno-prawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Artykuł 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt, którego celem jest rozwinięcie i poprawa oferty integracyjnej dla osób ubiegających się o status uchodźcy. W ramach projektu kupowane będą m.in. produkty i usługi: catering na szkolenia i doradztwo, certyfikowane szkolenia zawodowe, sprzęt na szkolenia i doradztwo, odzież sezonowa dla dzieci z ośrodka, środki czystości i pomoce edukacyjne. Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wyjątek stanowią dwie pozycje zaliczane do katalogu kosztów pośrednich w projekcie tj. opłaty za najem powierzchni biurowych oraz usługi pocztowe, telefoniczne, telegraficzne, internetowe i kurierskie, które służą zarówno czynnościom opodatkowanym, zwolnionym jak i niepodlegającym opodatkowaniu.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którym wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, według proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług służących wyłącznie realizacji projektu, z uwagi na brak związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy o VAT.

W odniesieniu natomiast do zakupów, które będą służyły czynnościom opodatkowanym, zwolnionym i niepodlegającym opodatkowaniu, Wnioskodawcy przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego według proporcji, określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie sposobu obliczania współczynnika proporcji na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, bowiem nie postawiono w tym zakresie pytania, ani też nie zajęto stanowiska.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl