IPPP1-443-1032/11-4/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1032/11-4/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 28 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 5 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 28 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zadaniem U. jest ograniczanie ryzyka związanego z eksploatacją urządzeń technicznych w Polsce do poziomu akceptowalnego przez społeczeństwo. Zgodnie z Ustawą z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 122, poz. 1321, z późn. zm.), Urząd nie jest centralnym organem administracji państwowej, lecz państwową osobą prawną, prowadzącą samodzielną gospodarkę finansową. U podlega ministrowi właściwemu do spraw gospodarki. Prezes U jest organem właściwym, w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w sprawach należących do zakresu działania U, zaś organem wyższego stopnia jest minister właściwy do spraw gospodarki.

W ramach prowadzenia działalności dobrowolnej U pod szyldem A U prowadzi różnego rodzaju szkolenia oraz służy pomocą swoich wykładowców innym firmom szkoleniowym. U nie jest objęty systemem oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

U organizuje kursy specjalistyczne dla osób ubiegających się o uzyskanie szczególnych kwalifikacji na stanowiska w ruchu zakładu górniczego na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 11 czerwca 2002 r. (Dz. U. Nr 84 z 2002 z późn. zm.) w sprawie kwalifikacji wymaganych od osób kierownictwa i dozoru ruchu górniczego, mierniczego górniczego i geologa górniczego oraz wykazu stanowisk w ruchu zakładu górniczego.

Są to następujące szkolenia:

* Kurs specjalistyczny dla górników strzałowych w ruchu podziemnych zakładów górniczych,

* Kurs specjalistyczny dla wydawców materiałów wybuchowych w ruchu podziemnych zakładów górniczych,

* Kurs specjalistyczny dla instruktorów strzałowych w ruchu podziemnych zakładów górniczych,

* Kurs specjalistyczny dla sygnalistów szybowych w ruchu podziemnych zakładów górniczych,

* Kurs specjalistyczny dla rewidentów urządzeń elektrycznych maszyn wyciągowych i sygnalizacji szybowych w ruchu podziemnych zakładów górniczych,

* Kurs specjalistyczny dla rewidentów urządzeń wyciągowych w ruchu podziemnych zakładów górniczych,

* Kurs specjalistyczny dla rewidentów urządzeń systemów łączności, bezpieczeństwa i alarmowania w ruchu podziemnych zakładów górniczych,

* Kurs specjalistyczny dla elektromonterów w zakresie bhp przy sprzęcie elektrycznym o napięciu do 1 kV w ruchu podziemnych zakładów górniczych,

* Kurs specjalistyczny dla elektromonterów w zakresie bhp przy sprzęcie elektrycznym o napięciu powyżej 1 kV w ruchu podziemnych zakładów górniczych,

* Kurs specjalistyczny dla spawaczy w zakresie spawania elektrycznego i gazowego w ruchu podziemnych zakładów górniczych.

Na podstawie wyżej wymienionego rozporządzenia w sprawie kwalifikacji wymaganych od osób kierownictwa i dozoru ruchu górniczego, mierniczego górniczego i geologa górniczego oraz wykazu stanowisk w ruchu zakładu górniczego, które wymagają szczególnych kwalifikacji, działa Komisja Egzaminacyjna dla sprawdzenia kwalifikacji kandydatów na stanowiska wymagające szczególnych kwalifikacji w ruchu zakładu górniczego:

* górników strzałowych,

* instruktorów strzałowych,

* wydawców materiałów wybuchowych,

* sygnalistów szybowych,

* rewidentów urządzeń elektrycznych maszyn wyciągowych i sygnalistów szybowych,

* rewidentów urządzeń wyciągowych,

* rewidentów urządzeń i systemów łączności, bezpieczeństwa i alarmowania,

* spawaczy,

* elektromonterów sprzętu elektrycznego o napięciu do 1 kV i powyżej 1kv.

Zgodnie z § 44 ust. 1 rozporządzenia, osoba ubiegająca się o stwierdzenie kwalifikacji uiszcza opłatę egzaminacyjną (w chwili obecnej w wysokości 280 zł).

U organizuje kursy specjalistyczne dla osób zatrudnionych w kierownictwie i dozorze ruchu zakładu górniczego na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2002 r. (Dz. U. Nr 139 z 2002 z późn. zm.) w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w podziemnych zakładach górniczych.

Są to następujące szkolenia:

* Kurs specjalistyczny dla inżynierów strzałowych w zakładach górnictwa podziemnego,

* Kurs specjalistyczny dla techników pyłowych w górnictwie węgla,

* Kurs specjalistyczny dla osób dozoru nadzorującego ruch wyciągów szybowych,

* Kurs specjalistyczny dla osób dozoru wentylacji podziemnych zakładów górniczych,

* Kurs specjalistyczny dla osób dozoru ruchu zatrudnionych w służbie ds. tąpań i dyspozytorów kopalnianych stacji geofizyki górniczej,

* Metanometria automatyczna w kopalniach gazowych dla dozoru,

* Kurs dla osób dozoru zatrudnionego przy podsadzaniu wyrobisk,

* Specjalistyczne przeszkolenie dla osób dozoru ruchu, których zakres czynności obejmuje sprawy: techniki strzałowej,

* Specjalistyczne przeszkolenie dla osób dozoru ruchu, których zakres czynności obejmuje sprawy: przewietrzania i zwalczania zagrożeń: pyłowego, pożarowego, metanowego, wyrzutami gazów i skał,

* Specjalistyczne przeszkolenie dla osób dozoru ruchu, których zakres czynności obejmuje sprawy: zagrożenia tąpaniami,

* Specjalistyczne przeszkolenie dla osób dozoru ruchu, których zakres czynności obejmuje sprawy: podsadzania wyrobisk górniczych,

* Specjalistyczne przeszkolenie dla osób dozoru ruchu, których zakres czynności obejmuje sprawy: ruchu wyciągów szybowych,

* Dyspozytorów metanometrii w zakładach górniczych eksploatujących złoża (pokłady) zaliczane do II, III i IV kategorii zagrożenia metanowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy powyższe szkolenia przeprowadzane przez U podlegają zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

2.

Czy opłata egzaminacyjna za sprawdzenie kwalifikacji kandydatów na stanowiska wymagające szczególnych kwalifikacji w ruchu zakładu górniczego przeprowadzane przez U jest zwolniona z opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

3.

Czy powyższe szkolenia specjalistyczne dla pracowników dozoru pracujących w górnictwie przeprowadzane przez U podlegają zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1

Kursy specjalistyczne nie powinny być obciążone podatkiem VAT (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r.), gdyż celem tych kursów jest m.in. spełnienie wymagań przepisów zawartych w § 20 pkt 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki Dz. U. Nr 84 z dnia 11 czerwca 2002 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od osób kierownictwa i dozoru ruchu zakładów górniczych, mierniczego górniczego i geologa górniczego oraz wykazu stanowisk w ruchu zakładu górniczego, które wymagają szczególnych kwalifikacji.

Wspomniany przepis wskazuje, iż określone stanowiska mogą zajmować jedynie osoby, które przeszły szkolenie specjalistyczne, potwierdzone zaświadczeniem ukończenia określonego kursu. Dodatkowo załączniki do rozporządzenia wskazują, jaki rodzaj kursu specjalistycznego powinien zostać ukończony przez osobę ubiegającą się o określone stanowisko. Ponadto zgodnie z rozporządzeniem osoby, które są zatrudnione w ruchu zakładów górniczych na określonych stanowiskach mogą ubiegać się o stwierdzenie kwalifikacji. Jednym z warunków przystąpienia do egzaminu kwalifikacyjnego jest przedstawienie zaświadczenia o ukończeniu kursu specjalistycznego.

Ad. 2

Egzaminy te nie powinny być obciążone podatkiem VAT (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r.), gdyż konieczność ich zdawania wynika z odrębnych przepisów dotyczących uzyskiwania wymaganych kwalifikacji w określonych zawodzie (rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 11 czerwca 2002 r., Dz. U. Nr 84 z 2002 z późn. zm.), a także z przepisów Prawa geologicznego i górniczego oraz rozporządzenia wykonawczego do ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. prawo geologiczne i górnicze (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie z podatku VAT będzie także wypełnieniem Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), wg której zwolnione jest m.in. kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Ad. 3

Kursy specjalistyczne nie powinny być obciążone podatkiem VAT (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r.), gdyż celem tych kursów jest min. spełnienie § 17 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w podziemnych zakładach górniczych (Dz. U. Nr 139, poz. 1169).

Wspomniany przepis wskazuje, iż określone stanowiska mogą zajmować jedynie osoby, które przeszły szkolenie specjalistyczne, potwierdzone zaświadczeniem ukończenia określonego kursu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie z podatku VAT będzie także wypełnieniem Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), wg której zwolnione jest m.in. kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Stosownie do treści obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z treścią art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;

Jak wynika z powyższego ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje szereg zwolnień dla usług związanych z nauczaniem i kształceniem zawodowym, m.in. dla usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty (art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a), usług prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a), usług świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b), finansowanych w całości ze środków publicznych (art. 43 ust. 1 pkt 29c).

W związku z powyższym dla oceny, czy usługi wykonywane przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia od podatku VAT konieczna jest ich analiza pozwalająca również określić, który z powyższych przepisów dotyczących zwolnień ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzenia działalności dobrowolnej U pod szyldem AKADEMIA U prowadzi różnego rodzaju szkolenia oraz służy pomocą swoich wykładowców innym firmom szkoleniowym. U nie jest objęty systemem oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

U organizuje kursy specjalistyczne dla osób ubiegających się o uzyskanie szczególnych kwalifikacji na stanowiska w ruchu zakładu górniczego na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 11 czerwca 2002 r. (Dz. U. Nr 84 z 2002 z późn. zm.) w sprawie kwalifikacji wymaganych od osób kierownictwa i dozoru ruchu górniczego, mierniczego górniczego i geologa górniczego oraz wykazu stanowisk w ruchu zakładu górniczego.

Na podstawie wyżej wymienionego rozporządzenia w sprawie kwalifikacji wymaganych od osób kierownictwa i dozoru ruchu górniczego, mierniczego górniczego i geologa górniczego oraz wykazu stanowisk w ruchu zakładu górniczego, które wymagają szczególnych kwalifikacji, działa Komisja Egzaminacyjna dla sprawdzenia kwalifikacji kandydatów na stanowiska wymagające szczególnych kwalifikacji w ruchu zakładu górniczego:

* górników strzałowych,

* instruktorów strzałowych,

* wydawców materiałów wybuchowych,

* sygnalistów szybowych,

* rewidentów urządzeń elektrycznych maszyn wyciągowych i sygnalistów szybowych,

* rewidentów urządzeń wyciągowych,

* rewidentów urządzeń i systemów łączności, bezpieczeństwa i alarmowania,

* spawaczy,

* elektromonterów sprzętu elektrycznego o napięciu do 1 kV i powyżej 1kv.

Zgodnie z § 44 ust. 1 rozporządzenia, osoba ubiegająca się o stwierdzenie kwalifikacji uiszcza opłatę egzaminacyjną (w chwili obecnej w wysokości 280 zł).

Ponadto, U organizuje kursy specjalistyczne dla osób zatrudnionych w kierownictwie i dozorze ruchu zakładu górniczego na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2002 r. (Dz. U. Nr 139 z 2002 z późn. zm.) w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w podziemnych zakładach górniczych.

W uzasadnieniu własnego stanowiska Zainteresowany podaje, iż konieczność zdawania wskazanych egzaminów wynika z odrębnych przepisów, m.in. z przepisów Prawa geologicznego i górniczego oraz rozporządzenia wykonawczego do ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. prawo geologiczne i górnicze (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947 z późn. zm.).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy szkolenia zawodowe dotyczące górnictwa i branży technicznej świadczone przez Urząd Dozoru Technicznego są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

* czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

* czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Z art. 74 ust. 1-7 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. prawo geologiczne i górnicze (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947 z późn. zm.) wynika, że Przedsiębiorca jest zobowiązany przeszkolić pracowników zakładu górniczego w zakresie znajomości przepisów regulujących bezpieczne wykonywanie pracy w zakładzie górniczym i nie może zatrudnić pracownika, który nie wykazał się dostateczną znajomością tych przepisów. Obowiązek przeszkolenia pracowników, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorca może powierzyć jednostce organizacyjnej trudniącej się szkoleniem. Przedsiębiorca lub jednostka organizacyjna trudniąca się szkoleniem pracowników zakładu górniczego zobowiązani są posiadać odpowiednią kadrę oraz niezbędne środki umożliwiające właściwe przeszkolenie pracowników.

Spełnienie warunków, o których mowa w ust. 3, stwierdza w drodze decyzji wydanej na okres 5 lat organ nadzoru górniczego na wniosek przedsiębiorcy lub jednostki organizacyjnej trudniącej się szkoleniem.

W przypadku stwierdzenia naruszenia warunków określonych w decyzji wydanej na podstawie ust. 4 właściwy organ nadzoru górniczego może, w drodze decyzji, nakazać przedsiębiorcy albo jednostce organizacyjnej trudniącej się szkoleniem dokonanie zmian mających na celu zapewnienie spełnienia tych warunków, ustalając termin dokonania zmian. W przypadku niedochowania terminu właściwy organ nadzoru górniczego może stwierdzić wygaśnięcie decyzji, o której mowa w ust. 4.

Przeszkolenie pracowników, o którym mowa w ust. 1, na stanowiskach w ruchu zakładu górniczego, innych niż stanowiska kierownictwa i dozoru ruchu, które mogą zajmować osoby o szczególnych kwalifikacjach zawodowych i warunkach zdrowotnych, odbywa się na podstawie programów przeszkolenia, opracowanych dla poszczególnych stanowisk przez przedsiębiorców lub jednostki organizacyjne trudniące się szkoleniem. Programy przeszkolenia, o których mowa w ust. 7, są zatwierdzane, w drodze decyzji, przez właściwy organ nadzoru górniczego na wniosek przedsiębiorcy lub jednostki organizacyjnej trudniącej się szkoleniem.

Stosownie do § 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 11 czerwca 2002 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od osób kierownictwa i dozoru ruchu zakładów górniczych, mierniczego górniczego i geologa górniczego oraz wykazu stanowisk w ruchu zakładu górniczego, które wymagają szczególnych kwalifikacji (Dz. U. Nr 84, poz. 755 z późn. zm.) rozporządzenie określa:

1.

kwalifikacje ogólne i zawodowe wymagane od osób kierownictwa i dozoru ruchu w poszczególnych rodzajach zakładów górniczych oraz w działach ruchu tych zakładów,

2.

kwalifikacje ogólne i zawodowe wymagane od mierniczego górniczego i geologa górniczego,

3.

wykaz stanowisk w ruchu zakładu górniczego, innych niż wymienione w pkt 1 i 2, które mogą zajmować osoby o szczególnych kwalifikacjach zawodowych i warunkach zdrowotnych, oraz rodzaj tych kwalifikacji i warunków,

4.

sposób postępowania w sprawach stwierdzania kwalifikacji osób, o których mowa w pkt 1-3, tryb powoływania komisji egzaminacyjnych, skład komisji egzaminacyjnej do sprawdzania wiadomości kandydatów oraz zakres wiadomości podlegających sprawdzeniu,

5.

wysokość opłat związanych ze stwierdzaniem kwalifikacji i sposób ich uiszczania,

6.

tryb stwierdzania kwalifikacji oraz wysokość wynagrodzenia dla członków komisji egzaminacyjnych.

Wskazane rozporządzenie w § 20 ust. 1 zawiera wykaz stanowisk, które mogą zajmować osoby o szczególnych kwalifikacjach zawodowych i warunkach zdrowotnych, oraz rodzaj tych kwalifikacji i warunków określa:

1.

w ruchu podziemnego zakładu górniczego - załącznik nr 1 do rozporządzenia,

2.

w ruchu odkrywkowego zakładu górniczego - załącznik nr 2 do rozporządzenia,

3.

w ruchu zakładu górniczego wydobywającego kopaliny otworami wiertniczymi - załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Szczególne kwalifikacje zawodowe, o których mowa w ust. 1, obejmują (§ 20 ust. 2):

1.

ukończenie odpowiedniej szkoły, potwierdzone świadectwem wydanym zgodnie z odrębnymi przepisami,

2.

staż pracy, określony czasem jej trwania oraz rodzajem wykonywanych czynności,

3.

szkolenie specjalistyczne, potwierdzone zaświadczeniem ukończenia określonego kursu.

Szczególne warunki zdrowotne, o których mowa w ust. 1, obejmują (§ 20 ust. 3):

1.

wiek,

2.

stan zdrowia, potwierdzony wykonywanymi z odpowiednią częstotliwością badaniami psychofizycznymi.

Ponadto, w myśl § 1 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w podziemnych zakładach górniczych (Dz. U. z 2002 r. Nr 139, poz. 1169 z późn. zm.), rozporządzenie określa szczegółowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego związanego z ruchem w poszczególnych rodzajach podziemnych zakładów górniczych, a także szczegółowe zasady oceniania i dokumentowania ryzyka zawodowego oraz stosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających to ryzyko w formie dokumentu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników zatrudnionych w ruchu tych zakładów.

Stosownie do § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, przepisy rozporządzenia stosuje się do:

1.

przedsiębiorców,

2.

pracowników zatrudnionych w ruchu podziemnych zakładów górniczych, zwanych dalej "zakładami górniczymi".

Zaś w § 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. Nr 89, poz. 828 z późn. zm.) określa:

1.

rodzaje prac, stanowisk oraz urządzeń, instalacji i sieci energetycznych, przy których eksploatacji jest wymagane posiadanie kwalifikacji;

2.

zakres wymaganej wiedzy niezbędnej do uzyskania potwierdzenia posiadanych kwalifikacji;

3.

tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego;

4.

jednostki organizacyjne, przy których powołuje się komisje kwalifikacyjne, i tryb ich powoływania;

5.

wysokość opłat pobieranych za sprawdzenie kwalifikacji;

6.

wzór świadectwa kwalifikacyjnego.

Szereg przepisów wykonawczych określa: kwalifikacje wymagane od osób kierownictwa i dozoru ruchu zakładów górniczych, mierniczego górniczego i geologa górniczego oraz wykazu stanowisk w ruchu zakładu górniczego, które wymagają szczególnych kwalifikacji; rodzaje specjalistycznych urządzeń, przy których obsłudze i konserwacji wymagane jest posiadanie szczególnych kwalifikacji oraz zasady stwierdzania posiadania kwalifikacji.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi szkolenia zawodowego dotyczące górnictwa i branży technicznej spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te mają na celu przeszkolenie pracowników zakładu górniczego w zakresie znajomości przepisów regulujących bezpieczne wykonywanie pracy w zakładzie górniczym oraz stwierdzenie posiadania szczególnych kwalifikacji do wykonywania tej pracy.

Zasady organizowania i przeprowadzania ww. szkoleń zostały ściśle uregulowane w przepisach ustawy prawo geologiczne i górnicze oraz przepisach wykonawczych. Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Ponadto w przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 opłaty egzaminacyjnej za sprawdzenie kwalifikacji kandydatów na stanowiska wymagające szczególnych kwalifikacji w ruchu zakładu górniczego przeprowadzane przez U.

Stosownie do § 21 ww. rozporządzenia z dnia 11 czerwca 2002 r., stwierdzenie kwalifikacji osób kierownictwa i dozoru ruchu, mierniczych górniczych i geologów górniczych następuje po ustaleniu, że kandydat posiada kwalifikacje ogólne i zawodowe, oraz złożeniu z wynikiem pozytywnym egzaminu.

Stwierdzenie kwalifikacji osób kierownictwa i dozoru ruchu, mierniczego górniczego i geologa górniczego następuje na wniosek osoby ubiegającej się o stwierdzenie tych kwalifikacji (§ 22 ust. 1 rozporządzenia).

W myśl § 23 ust. 1 i 2, organ właściwy do stwierdzania kwalifikacji powołuje komisję egzaminacyjną:

1.

spośród pracowników organu nadzoru górniczego posiadających wyższe wykształcenie techniczne lub prawnicze oraz przedstawicieli przedsiębiorców, którzy posiadają stwierdzone kwalifikacje osób kierownictwa lub wyższego dozoru ruchu - dla stwierdzenia kwalifikacji osób kierownictwa i dozoru ruchu,

2.

spośród specjalistów z zakresu geodezji górniczej i geologii górniczej oraz prawa - dla stwierdzenia kwalifikacji mierniczych górniczych i geologów górniczych.

W skład komisji egzaminacyjnej, wchodzą przewodniczący, jego zastępca, sekretarz oraz członkowie.

Komisja egzaminacyjna, przeprowadza egzamin w zespole egzaminacyjnym, zwanym dalej "zespołem", w zakresie obejmującym znajomość przepisów:

1.

prawa geologicznego i górniczego,

2.

związanych z prowadzeniem ruchu określonego rodzaju zakładów górniczych i występujących w nich zagrożeń,

3.

niezbędnych do wykonywania czynności w kierownictwie ruchu zakładu górniczego - dla osób kierownictwa i dozoru ruchu,

4.

niezbędnych do wykonywania czynności mierniczego górniczego i geologa górniczego - dla mierniczych górniczych i geologów górniczych (§ 24 ust. 1).

Zauważyć należy, że szczegółowe zasady i formy przeprowadzania egzaminów określają poszczególne paragrafy rozdziału 5 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji wymaganych od osób kierownictwa i dozoru ruchu zakładów górniczych, mierniczego górniczego i geologa górniczego oraz wykazu stanowisk w ruchu zakładu górniczego, które wymagają szczególnych kwalifikacji.

Zgodnie z § 30 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku uzyskania pozytywnego wyniku egzaminu organ właściwy do stwierdzania kwalifikacji wydaje świadectwo, które określa:

1.

stanowisko oraz rodzaj zakładów górniczych - w odniesieniu do osób kierownictwa ruchu zakładu górniczego, mierniczego górniczego oraz geologa górniczego,

2.

szczebel dozoru ruchu, specjalność techniczną oraz rodzaj zakładów górniczych - w odniesieniu do osób sprawujących dozór ruchu.

Obowiązek dokonania opłaty o, którą pyta Wnioskodawca wynika wprost z § 44 ust. 1, który stanowi, iż osoba ubiegająca się o stwierdzenie kwalifikacji uiszcza opłatę egzaminacyjną w wysokości 280 zł.

Zatem, należy stwierdzić, że egzaminy są elementem koniecznym, kończącym szkolenie. Wszystkie bowiem uregulowania wraz z koniecznością opłaty wynikają z tego samego rozporządzenia co kwestie przeprowadzania samych szkoleń.

W związku z tym oplata korzysta z tego samego zwolnienia, które zostało przewidziane dla usługi prowadzenia szkoleń.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż od 1 stycznia 2011 r. zarówno usługi szkolenia zawodowego prowadzone na podstawie odrębnych przepisów dotyczące górnictwa i branży technicznej świadczone przez Wnioskodawcę jak i sama opłata za egzamin sprawdzający kwalifikacje kandydatów na poszczególne stanowiska, będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl