IPPP1-443-1022/09-2/PR - Zwolnienie od podatku usług zarządzania płynnością finansową.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1022/09-2/PR Zwolnienie od podatku usług zarządzania płynnością finansową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2009 r. (data wpływu 20 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług zarządzania płynnością finansową (cash-pooling) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług zarządzania płynnością finansową (cash-pooling).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje przystąpienie do Umowy zarządzania środkami finansowymi pomiędzy Spółką z siedzibą w Holandii (zwaną dalej Spółką Centralizująca) i spółkami będącymi jej podmiotami zależnymi (zwanymi dalej Spółkami Scentralizowanymi). Udziałowcem Spółek Scentralizowanych (w tym Spółki z siedzibą w Hiszpanii, posiadającej 76 % udziałów w Spółce) jest Spółka Centralizująca.

Zgodnie z Umową Spółki Scentralizowane będą brały udział w cash-poolingu ze Spółką Centralizującą. Jak wynika z pkt 4.4. Umowy, w przypadku gdy na wewnątrzfirmowym rachunku bankowym będzie saldo kredytowe (dodatnie) to wówczas, uczestnik cash-poolingu otrzyma odsetki w wysokości Euribor 1 month - 0,05 %. Natomiast w przypadku, gdy na wewnątrzfirmowym rachunku bankowym będzie saldo debetowe (ujemne) to wówczas, uczestnik cash-poolingu zapłaci odsetki w wysokości Euribor 1 month + 0,25 %.

Spółka jest w posiadaniu dokumentu opisującego strukturę przepływów pieniężnych w ramach cash-poolingu. Środki pieniężne będą przepływać między subkontami a kontem głównym Spółki prowadzonymi przez Bank Polski. Następnie przepływy następują pomiędzy kontem głównym Spółki prowadzonym przez Bank Polski, a kontem głównym Spółki prowadzonym przez Bank. Jest to przelew międzynarodowy. Środki pieniężne przepływają pomiędzy kontem głównym Spółki prowadzonym przez Bank.., a kontem Spółki Centralizującej prowadzonym przez Bank... W analogiczny sposób przepływają środki pieniężne pomiędzy pozostałymi uczestnikami cash-poolingu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy czynności wykonywane w ramach umowy cash-poolingʼu stanowią usługi pośrednictwa finansowego, korzystające ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

2.

Jak należy opodatkować usługi nabywane przez Spółkę i co stanowić będzie podstawę opodatkowania VAT dla tych usług.

Wnioskodawca, w odniesieniu do pytania nr 1 stwierdził, iż analizując niniejszą sprawę należy wskazać, iż umowa cash-poolingʼu stanowi formę zarządzania finansami stosowaną przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej (holdingu) lub podmioty powiązane ekonomicznie w inny sposób. Istotą tej umowy jest koncentrowanie środków z jednostkowych rachunków (sald) poszczególnych podmiotów (rachunki uczestników) na wspólnym rachunku grupy (rachunek główny) i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą przy wykorzystaniu korzyści skali. Jako podstawowy walor cash-poolingʼu należy wskazać możliwość koncentracji środków kilku podmiotów oraz kompensowania przejściowych nadwyżek wykazywanych przez jedne z podmiotów z przejściowymi niedoborami zaistniałymi u innych podmiotów. Dzięki takiej konstrukcji następuje minimalizowanie kosztów kredytowania działalności podmiotów z grupy (poprzez kredytowanie się przy wykorzystaniu środków własnych grupy), przy jednoczesnej optymalizacji globalnej pozycji finansowej.

Polskie przepisy podatkowe nie regulują zasad opodatkowania umowy cash-poolingʼu. Występująca w obrocie prawnym jako umowa nienazwana, umowa cash-poolingʼu, porównywana jest często z umową pożyczki. Chociaż umowa ta do pewnego stopnia przypomina w swym charakterze uregulowaną w polskim prawie umowę pożyczki, jednak nie wyczerpuje istotnych jej znamion. Nie dochodzi w tym przypadku do zawarcia urnowy pożyczki, ponieważ brak jest zobowiązania do przeniesienia określonej ilości pieniędzy na określony w umowie podmiot. Uczestnik tego typu umowy nie wie, czy środki jego zostaną wykorzystane, w jakiej wysokości i przez którego uczestnika. Tym samym nie jest skonkretyzowana druga strona transakcji, jak też jej przedmiot, ponieważ źródłem, z którego zostanie zasilony rachunek o saldzie debetowym, jest rachunek zbiorczy, na którym gromadzone są wolne środki wszystkich posiadających je uczestników umowy cash poolingʼu.

Jedyną zidentyfikowaną stroną jest pool leader, który świadczy zróżnicowane usługi finansowe.

Istnieją w związku z powyższym wątpliwości co do kwestii opodatkowania otrzymanych odsetek oraz zapłaty odsetek lub prowizji wynikających z treści umowy. W tym miejscu należy wskazać na istotną dla omawianej kwestii opinię Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie, który sklasyfikował usługi wykonywane w ramach porozumień o wspólnym zarządzaniu płynnością finansową przez grupę spółek w grupowaniu PKWiU 65.23.10-00.00 jako "Usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej nie sklasyfikowane". Na tej podstawie należy uznać, że stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1, zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r., usługa ta będzie zwolniona z opodatkowania VAT.

W opinii Wnioskodawcy Spółka Centralizująca będzie w rzeczywistości świadczącym usługi podobne do usług świadczonych przez banki i instytucje finansowe, jednakże usługi te ograniczone będą do określanych podmiotów z grupy kapitałowej tego podmiotu. Mając na względzie powyższe, przedmiotowe usługi świadczone przez Spółkę Centralizującą powinny zostać uznane za usługi pośrednictwa finansowego, klasyfikowane w sekcji J ex (65-67) Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Usługi te na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT będą korzystały ze zwolnienia od opodatkowania.

W odniesieniu do drugiego pytania, badając kwestię opodatkowania usług, w przypadku gdy stronami transakcji są podmioty z dwóch różnych krajów, należy zawsze wskazać miejsce świadczenia (czyli kraj opodatkowania) tych usług oraz podmiot, który winien je ostatecznie rozliczyć. Te warunki implikują bowiem sposób rozliczenia transakcji. Elementem niezbędnym dla określenia sposobu opodatkowania opisanych w stanie faktycznym usług finansowych jest ustalenie miejsca ich świadczenia. W analizowanej sprawie na uwadze należy mieć, iż zgodnie z art. 27 ust. 3, w związku z art. 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy usługi wymienione w ust. 4 świadczone są na rzecz:

*

osób fizycznych, prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

*

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, wówczas miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku takowego - stały adres lub miejsce zamieszkania.

Usługi pośrednictwa finansowego należą do katalogu usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy o VAT. Tym samym, miejscem świadczenia przedmiotowych usług będzie Polska. Jednocześnie podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku będzie każdorazowo Spółka jako usługobiorca (na mocy art. 17 ust. 2 ustawy).

Trzeba jednak pamiętać, iż w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, usługi wymienione w załączniku 4 do Ustawy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W punkcie 3 wspomnianego załącznika (tzn. lista usług zwolnionych z VAT) wspomina się o "usługach pośrednictwa finansowego". Tym samym, nabywane przez Spółkę w ramach cash-poolingʼu usługi będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski, jednakże będą zwolnione z opodatkowania tymże podatkiem.

Obowiązek podatkowy w powyższej sytuacji powstawał będzie z momentem wykonania usługi, za który należy uznać w każdym przypadku wymagalność należnych odsetek, a jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, z chwilą wystawienia faktury, w tym faktury za częściowe wykonanie usługi, nie później niż w 7. dniu licząc od dnia wykonania usługi. Nabycie ww. usług Spółka będzie zobowiązana dokumentować fakturą wewnętrzną. Za dany okres rozliczeniowy Spółka może wystawić jedną fakturę wewnętrzną dokumentującą czynności dokonane w tym okresie, tj. w danym miesiącu.

Określając podstawę opodatkowania przedmiotowych usług na względzie należy mieć, iż w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót - czyli kwota należna z tytułu świadczenia usług pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwotą należną z tytułu analizowanych usług, a tym samym obrotem (a zatem i podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług) mogą być tylko uiszczone (zapłacone) odsetki oraz odsetki wprawdzie nieuiszczone, lecz których termin zapłaty minął.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, tut. organ w wydanej interpretacji odniósł się wyłącznie do klasyfikacji statystycznych podanych przez Wnioskodawcę we wniosku.

Kwestia opodatkowania usługi podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz podatkiem dochodowym od osób prawnych stanowi przedmiot odrębnych interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl