IPPP1/443-1019/12-2/ISZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1019/12-2/ISZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2012 r. (data wpływu 12 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową mającą na celu:

1.

działanie na rzecz sprawiedliwego i praworządnego rozwiązywania problemów ukraińskiej mniejszości narodowej oraz innych mniejszości narodowych, etnicznych i wyznaniowych w Polsce;

2.

zachowanie tożsamości kulturowej i świadomości narodowej Ukraińców przez rozwój i pielęgnowanie języka i kultury ukraińskiej w Polsce (w tym jej form regionalnych: łemkowskiej, bojkowskiej, podlaskiej itp.) oraz ochronę zabytków kultury materialnej i miejsc pamięci narodowej Ukraińców;

3.

oddziaływanie na różne sfery życia społecznego i publicznego kraju dla stworzenia właściwych warunków życia i rozwoju mniejszości ukraińskiej;

4.

reprezentowanie społeczności ukraińskiej oraz wyrażanie jej potrzeb i stanowiska wobec władz państwowych, samorządowych i instytucji publicznych;

5.

zapewnienie w społeczności ukraińskiej w Polsce bliskich więzi i kontaktów z Ukrainą i diasporą ukraińską w świecie;

6.

działanie na rzecz polsko-ukraińskiego pojednania, wzajemnego szacunku między narodem ukraińskim i polskim i przezwyciężania uprzedzeń wynikających z zaszłości historycznych;

7.

krzewienie wartości humanistycznych w życiu społecznym, idei poszanowania godności narodowej i osobistej jednostki oraz przeciwdziałanie wszelkim przejawom dyskryminacji na tle narodowościowym, kulturowym lub wyznaniowym;

8.

uczestnictwo w życiu publicznym i organach przedstawicielskich.

Stowarzyszenie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Najprawdopodobniej zostanie beneficjentem środków unijnych, które otrzyma w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" na operacje: "Małe projekty" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zgodnie z zasadami projektu wnioskodawca jest odpowiedzialny za organizację imprez kulturalnych, promocyjnych, rekreacyjnych lub sportowych związanych z promocją lokalnych walorów. Celem projektu realizowanego w ramach działalności statutowej nieodpłatnej jest wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru LSR poprzez wykreowanie produktu turystycznego opartego na lokalnych walorach etnicznych i kulturowych. Poprawa jakości życia na obszarze objętym LSR poprzez zapewnienie dostępu mieszkańców obszarów do imprezy kulturalnej na wysokim poziomie artystycznym. Operacja wpisuje się w cel działania wnioskodawcy zapisany w KRS w części dotyczącej zachowania tożsamości kulturowej i świadomości narodowej Ukraińców przez rozwój i pielęgnowanie języka i kultury ukraińskiej w Polsce. Głównym celem operacji jest podniesienie jakości i atrakcyjności przedsięwzięcia w kierunku wykreowania imprezy na produkt turystyczny Obszaru... jest największą cykliczną imprezą odbywającą się na terenie miasta i gminy i stanowi stały element kalendarza imprez kulturalnych regionu (w tym roku odbyła się w dniach 18-19 sierpnia 2012 r). Organizatorzy chcą przez nią pokazać lokalnej społeczności bogactwo kultury ukraińskiej. Impreza służy również podtrzymaniu tożsamości narodowej społeczności ukraińskiej, przyczynia się do integracji lokalnej społeczności i aktywizacji młodego pokolenia. Impreza jest imprezą bezpłatną dla wszystkich uczestniczących.

W ramach projektu Stowarzyszenie poniosło koszty związane z opracowaniem i drukiem plakatów oraz ulotek a także opłaca honoraria dla zespołów z Ukrainy. Całość wydatków o których mowa wyżej będzie finansowana w 80% ze środków europejskich a 20% ze środków własnych. Wszelkie usługi świadczone przez Stowarzyszenie w ramach projektu były świadczone nieodpłatnie, nie przynoszą korzyści finansowych, nie generują zysku i tym samym nie stanowią obrotu o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Dotacja pozyskana w ramach PROW przeznaczona jest na pokrycie kosztów służących realizacji projektu ma charakter zakupowy, nie ma związku ze sprzedażą nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi i nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie jest uprawnione do odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłaconych w ramach realizacji projektu finansowanych w 80% ze środków Unii Europejskiej (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013) w pozostałych 20% ze środków własnych skoro nie wykonuje czynności opodatkowanych mimo tego, że jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy

Stowarzyszenie uważa, że nie jest uprawniony do odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług w ramach projektu PROW na lata 2007-2013 ponieważ nie występują czynności opodatkowane. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 5.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu sprawy wynika, że Wnioskodawca działający w formie stowarzyszenia w ramach działalności statutowej nieodpłatnej zamierza zostać beneficjentem środków unijnych, które otrzyma w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" na operacje: "Małe projekty" czyli na sfinansowanie imprezy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Dofinansowanie jest w 80% ze środków europejskich, a w 20% ze środków własnych. Wszelkie usługi świadczone przez Stowarzyszenie w ramach projektu były świadczone nieodpłatnie, nie przynoszą korzyści finansowych, nie generują zysku i tym samym nie stanowią obrotu o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Dotacja pozyskana w ramach PROW przeznaczona jest na pokrycie kosztów służących realizacji projektu ma charakter zakupowy, nie ma związku ze sprzedażą nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi i nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Stowarzyszenie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wprawdzie jest czynnym podatnikiem podatku VAT lecz dokonane zakupy w ramach projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach zrealizowanego projektu. Zatem należy uznać, iż Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym opisie sprawy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl