IPPP1-443-1019/11-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1019/11-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 28 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego poniesionego w związku z realizowanym projektem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego poniesionego w związku z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. (dalej "Spółka") prowadzi działalność w zakresie usług inżynieryjno-budowlanych. Swoje usługi Spółka świadczy na zasadach generalnego wykonawstwa dla branży chemicznej, rafineryjno-petrochemicznej, energetycznej, ochrony środowiska oraz budownictwa przemysłowego i ogólnego. Spółka działa również w obszarze budownictwa drogowego, kolejowego oraz infrastruktury komunalnej.

W celu rozwoju własnej kadry pracowniczej Spółka postanowiła zrealizować, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, projekt szkoleniowy polegający na przeprowadzeniu szkoleń dla swoich pracowników.

W ramach projektu szkoleniowego Spółka realizuje swoim pracownikom m.in. następujące szkolenia:

* Metodyka Project Mangement;

* Finanse w projekcie;

* Komunikacja i praca zespołowa w projekcie;

* Zarządzanie ryzykiem w projekcie;

* Prawne aspekty umów;

* Negocjacje;

* Skuteczna komunikacja;

* Trening trenerów (mentorów);

* Prezentacja danych i wystąpienia publiczne;

* Efektywna organizacja czasu pracy;

* Twórcze zarządzanie konfliktem;

* Kierowanie zespołem - motywacja i coaching;

* Prowadzenie rozmów oceniających z podwładnymi;

* Zarządzanie zmianą;

* koszty certyfikacji PMI na poziomie I "D";

* Koszty certyfikacji PMI na poziomie II "C".

W ramach realizacji projektu Spółka nabywa towary i usługi.

Spółka otrzymuje od usługodawców oraz dostawców towarów faktury, na których wykazany został podatek VAT. Spółka nie odlicza przedmiotowego podatku VAT.

Szkolenia pracowników są w 60% finansowane ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 40% ze środków własnych Spółki. Otrzymane przez Spółkę dofinansowanie na realizację projektu jest przeznaczone tylko i wyłącznie na pokrycie części (60%) kosztów projektu.

Kwota dotacji nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych przez Spółkę usług oraz dostarczanych przez Spółkę towarów. W związku z powyższym Spółka zwraca się z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w zakresie poniższego pytania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekt szkoleniowy dla pracowników, dofinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty należnego podatku VAT o kwotę naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione przez Spółkę wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki realizując przedmiotowy projekt szkoleniowy dla swoich pracowników, dofinansowany z funduszy europejskich, nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione przez nią wydatki w związku z realizacją projektu.

Powyższe stanowisko Spółka argumentuje następująco:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej: ustawa o VAT: "W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124."

Powyższy przepis przyznaje podatnikom VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, co do zasady, prawo to nie przysługuje podatnikom w przypadku nabywania towarów i usług służących wykonywaniu czynności zwolnionych z opodatkowania lub czynności w ogóle niepodlegajacych opodatkowaniu.

Nabywane przez Spółkę towary i usługi są bezpośrednio związane z realizacją projektu szkoleniowego. W wyniku realizacji projektu Spółka otrzymuje dotacje finansowaną z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży (całość świadczenia należnego nabywcy), pomniejszona o kwotę należnego podatku. Ponadto, obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W świetle powołanego powyżej przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlegają wyłącznie dotacje, które stanowią dopłatę do ceny towarów lub usług.

Otrzymana przez Spółkę dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą prowadzoną przez Spółkę i nie została jej przyznana jako dopłata do ceny usługi lub towaru, lecz jest wyłącznie przeznaczona na pokrycie kosztów ponoszonych w ramach realizowanego projektu szkoleniowego.

Z uwagi na fakt, iż dotacja ta nie jest dopłatą do ceny usługi lub towaru, nie stanowi ona dotacji o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i jako taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Otrzymanie takiej dotacji nie stanowi zatem dla Spółki czynności opodatkowanej.

Spółka wskazuje ponadto, iż poniosła koszty w związku z realizacją przedmiotowego projektu szkoleniowego i brak jest możliwości przyporządkowania ich do konkretnej transakcji opodatkowanej. W świetle przedstawionej powyżej argumentacji, Spółka stoi na stanowisku, iż z uwagi na bezpośredni związek nabywanych towarów i usług z otrzymaną przez Spółkę dotacją nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu tych towarów oraz usług dokonywanych w ramach projektu szkoleniowego.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji z dnia 30 grudnia 2008 r. (sygn. IPPP1-443-1973/08-2/JL) stwierdził: "Z uwagi zatem na dokonane wyżej ustalenia, iż przedmiotowa dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - zgodnie z ww. art. 86 ust. 1 ustawy, Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach opodatkowanych podatkiem VAT stanowiących koszty kwalifikowane podlegające dofinansowaniu opisaną we wniosku dotacją"

Analogiczne stanowisko zostało zawarte w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wydanej 3 kwietnia 2009 r. (sygn. IBPP4/443-111/09/EJ): "Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym."

Oraz w interpretacji wydanej przez ten sam organ podatkowy dnia 14 stycznia 2010 r. (sygn. IBPP4/443-1641/09/EJ).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył więc podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością Zainteresowanego można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji lub darowizn. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków - fakt, że dotacja nie podlega opodatkowaniu nie skutkuje automatycznym brakiem prawa do odliczenia podatku. Istotny dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest wyłącznie związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podstawowe znaczenie ma związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, natomiast bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków. Jednak przy ustalaniu tego prawa należy mieć na uwadze ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca, prowadzi działalność w zakresie usług inżynieryjno-budowlanych. Swoje usługi Spółka świadczy na zasadach generalnego wykonawstwa dla branży chemicznej, rafineryjno-petrochemicznej, energetycznej, ochrony środowiska oraz budownictwa przemysłowego i ogólnego. Spółka działa również w obszarze budownictwa drogowego, kolejowego oraz infrastruktury komunalnej. W celu rozwoju własnej kadry pracowniczej Spółka postanowiła zrealizować, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, projekt szkoleniowy polegający na przeprowadzeniu szkoleń dla swoich pracowników. W ramach projektu szkoleniowego Spółka realizuje swoim pracownikom m.in. następujące szkolenia:

* Metodyka Project Mangement;

* Finanse w projekcie;

* Komunikacja i praca zespołowa w projekcie;

* Zarządzanie ryzykiem w projekcie;

* Prawne aspekty umów;

* Negocjacje;

* Skuteczna komunikacja;

* Trening trenerów (mentorów);

* Prezentacja danych i wystąpienia publiczne;

* Efektywna organizacja czasu pracy;

* Twórcze zarządzanie konfliktem;

* Kierowanie zespołem - motywacja i coaching;

* Prowadzenie rozmów oceniających z podwładnymi;

* Zarządzanie zmianą;

* koszty certyfikacji PMI na pozomie I "D";

* Koszty certyfikacji PMI na poziomie II "C".

W ramach realizacji projektu Spółka nabywa towary i usługi. Spółka otrzymuje od usługodawców oraz dostawców towarów faktury, na których wykazany został podatek VAT. Spółka nie odlicza przedmiotowego podatku VAT. Szkolenia pracowników są w 60% finansowane ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 40% ze środków własnych Spółki.

Biorąc pod uwagę opis przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, a także obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług związane z projektem szkoleniowym w sposób pośredni związane są z czynnościami opodatkowanymi, bowiem wydatki ponoszone na przedmiotowe zakupy w celu podniesienia kwalifikacji własnych pracowników, a w efekcie w celu zwiększenia efektywności świadczonej dla Spółki pracy (Wnioskodawca działa ewidentnie w interesie własnym, a nie pracowników) niewątpliwie korzystnie wpłynie na jakość czynności wykonywanych przez Spółkę, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawcy przysługuje, na zasadach ogólnych przewidzianych w cyt. powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione przez Spółkę wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należało uznać za nieprawidłowe.

W tym miejscu dodać jednocześnie należy, iż z dniem 26 sierpnia 2011 r. ogłoszony został tekst jednolity ustawy o VAT - Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.

Jednocześnie organ podatkowy zauważa, iż interpretacje prawa podatkowego wydawane są w odniesieniu do indywidualnych i właściwych tylko im stanów faktycznych i tylko do nich się zawężają. Ich różnorodność stanowi odpowiedź na różnorodność przedstawionych przez podatników stanów faktycznych. Powołane przez Spółkę interpretacje indywidualne: IBPP4/443-111/09/EJ oraz IBPP4/443-1641/09/EJ nie mogą mieć zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem wydane zostały w odmiennych stanach faktycznych - projekty w nich zaprezentowane skierowane są do odbiorców zewnętrznych, a nie pracowników Wnioskodawców.

Ponadto wskazać należy, iż zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydawane przez upoważnione do tego organy każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Minister Finansów może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl