IPPP1-443-1015/08-2/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1015/08-2/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2008 r. (data wpływu 28 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i terminu odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i terminu odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług transportowych, kurierskich.

W ramach porozumień zawartych w poprzednich latach obrotowych, Spółka świadczy ww. usługi na rzecz Spółek A, B, C z Grupy X - zwanych dalej "Spółkami". W roku 2008 zostały podpisane umowy z poszczególnymi Spółkami będącymi bezpośrednimi nabywcami usług, w których ustalono, że z uwagi na ilość i wartość zakupionych i opłaconych przez Spółki usług przewozowych świadczonych przez Spółkę na rzecz tych Spółek w 2007 rokuSpółka wypłaci premię pieniężną z tego tytułu.

Premia pieniężna wypłacana jest dla poszczególnych Spółek w określonej wysokości kwotowej ustalonej pomiędzy stronami w tychże umowach. Premia pieniężna zostanie wypłacona Spółkom w ciągu 30 dni od otrzymaniu przez Spółkę faktur wystawionych przez poszczególne Spółki.

Spółki z Grupy X są podmiotami krajowymi, niepowiązanymi, w związku z powyższym, zgodnie z zapisami umów wystawiły na rzecz Spółki faktury za osiągnięcie pułapu ilościowego oraz wartościowego usług zakupionych w 2007 r. zgodnie z umową opodatkowane według podstawowej stawki podatkowej w wysokości 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z powyższym, udzielenie premii pieniężnej przez Spółkę dla Spółek A, B, C należy traktować jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dalej jako "ustawa o VAT" czy też świadczenie wyłączone z ww. opodatkowania.

2.

Czy w związku z tym, podatek naliczony VAT wyszczególniony na fakturach zakupu wystawionych przez Spółki A, B, C i przekazanych Spółce będzie podlegał odliczeniu przez Spółkę w miesiącu otrzymania bądź w miesiącu następnym na zasadach wynikających z art. 86 ust. 10 i ust. 11 i tym samym ujęciu w rejestrze podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznana Spółkom premia pieniężna powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z zapisami przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT a tym samym podatek naliczony z faktur zakupu otrzymanych przez Spółkę powinien podlegać odliczeniu zgodnie z art. 86 ust. 10 i ust. 11.

W związku z tym, że Spółki są bezpośrednimi, krajowymi nabywcami usług przewozowych, zatem od ich działań zależało, czy będą miały prawo do otrzymania premii.

W przedmiotowym stanie faktycznym premia pieniężna otrzymana przez Spółki za osiągnięcie wysokiego pułapu ilościowego i wartościowego nabywanych usług powinna być opodatkowana podatkiem VAT jako wynagrodzenie za wyświadczoną usługę.

Spółka, poprzez świadczenie usług na najwyższym poziomie realizuje swój cel ekonomiczny, a Spółki nie decydują się na zakup usług u innego dostawcy. Efektem tego działania jest fakt, że Spółka czerpie korzyści ze stałej współpracy, której wynikiem są zamówienia usług przewozowych przez Spółki. W ocenie Wnioskodawcy premie pieniężne, które mają być wypłacone na podstawie otrzymanych faktur zakupu są ściśle związane z osiągniętymi przychodami i miały bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży.

Dlatego też Strona uznaje, że wypłacony bonus nie ma charakteru dobrowolnego, lecz zależał od określonego zachowania poszczególnych Spółek, tzn. nabywania usług w dużej ilości i wartości. Zatem pomiędzy stronami zaistniała pewnego rodzaju relacja zobowiązaniowa, którą według opinii Strony należy uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem spełniającej przesłanki przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, premia pieniężna stanowi świadczenie usługi zgodnie z art. 8 ust. 1 podlegającej opodatkowaniu podatkiem należnym w wysokości 22% przez Spółki wystawiające faktury i tym samym podatek naliczony podlega odliczeniu przez Spółkę na zaadach wynikających z art. 86 ust. 10 i ust. 11.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka powołuje interpretacje prawa podatkowego i Wyjaśnienie Podsekretarza Stanu z dnia 30 grudnia 2004 r. sygn. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl regulacji art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970).

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca na podstawie umów, wypłaca swoim kontrahentom, premie pieniężne za osiągnięcie wysokiego pułapu ilościowego i wartościowego nabywanych usług przewozowych.

Tutejszy organ zauważa, iż w przedmiotowej sprawie wypłacane przez Stronę premie stanowią ekwiwalent określonego świadczenia ze strony odbiorców, a nie świadczenie usług, jak to określił Wnioskodawca w pytaniu pierwszym.

W efekcie, premie stanowią wynagrodzenie z tytułu wyświadczonej przez kontrahentów usługi, podlegającej opodatkowaniu VAT, które powinny zostać udokumentowane fakturą VAT na podstawie art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl regulacji art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Odnosząc się do drugiego pytania zwartego we wniosku stwierdzić należy, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego może zostać wykorzystane przez podatnika VAT w ściśle określonych terminach.

Podstawową zasadą jest, że prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje u podatnika, za okres w którym otrzymał fakturę lub dokument celny dokumentujące: nabycie towarów lub usług, potwierdzające dokonanie przedpłaty, dostawę od komitenta towarów będących przedmiotem umowy komisu (art. 86 ust. 10 pkt 1 uptu).

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11).

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka wypłaca swoim kontrahentom premie pieniężne za osiągniętą w 2007 r. określoną ilość i wartość zakupionych usług przewozowych. Wypłacenie premii następuje w ciągu 30 dni od otrzymania faktur wystawionych przez kontrahentów.

Otrzymane przez Spółkę faktury dokumentują wyświadczone już usługi, tak więc ma ona prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur za okres, w którym otrzymała faktury lub za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11).

Reasumując, wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług, które powinny zostać udokumentowane fakturą VAT na podstawie art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług. Stronie zaś przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielone kontrahentom premie pieniężne, na zasadach i w terminach wynikających z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwzględnieniem wyłączeń, o których mowa w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl