IPPP1/443-1009/08-6/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1009/08-6/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podmiotu zobowiązanego do wystawiania korygujących faktur VAT, zmniejszających podatek należny, w przypadku podziału spółki przez wydzielenie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podmiotu zobowiązanego do wystawiania korygujących faktur VAT, zmniejszających podatek należny, w przypadku podziału spółki przez wydzielenie. W dniu 21 lipca 2008 r. wpłynęła odpowiedź na wezwanie nr IPPP1/443-1009/08-3/SM z dnia 7 lipca 2008 r., w której Spółka sprecyzowała pytanie nr 2 oraz sprostowała treść wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

UXXX YXXX S.A. (dalej: spółka dzielona) jest producentem i dystrybutorem szerokiej gamy produktów FMCG (produkty szybko zbywalne), takich jak: kosmetyki, środki czystości, artykuły spożywcze. Spółka ta zamierza dokonać restrukturyzacji poprzez wydzielenie składników majątkowych i niemajątkowych działu marketingu i sprzedaży (dalej: MSO) oraz przeniesienie ich do istniejącej spółki - UXXX YXXX Sp. z o.o. (dalej: UXXX, spółka przejmująca).

Podział spółki dzielonej zostanie przeprowadzony w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). MSO stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z art. 530 § 2 k.s.h., wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej (dalej: dzień wydzielenia).

Nie można również wykluczyć, że po dniu wydzielenia niektóre faktury wystawione przez spółkę dzieloną za okres przed dniem wydzielenia będą wymagały skorygowania. Korekta może skutkować obniżeniem lub zwiększeniem kwoty podatku należnego i być wynikiem zarówno udzielenia rabatu potransakcyjnego (ew. innego rodzaju podobnego zdarzenia potransakcyjnego) bądź błędu (w stawce, cenie etc.).

W związku z powyższym (po uwzględnieniu ww. odpowiedzi na wezwanie) zadano następujące pytanie.

Który podmiot (spółka dzielona czy spółka przejmująca majątek w wyniku wydzielenia) powinien wystawić faktury korygujące w odniesieniu do faktur VAT wystawionych przed dniem wydzielenia przez spółkę dzieloną a odnoszących się do działalności prowadzonej po dniu wydzielenia przez spółkę przejmującą w następujących sytuacjach:

* w momencie wystawienia faktury pierwotniej popełniono błąd, którego skorygowanie skutkuje zmniejszeniem VAT należnego.

Zdaniem wnioskodawcy:

Sposób ujęcia faktury korygującej dla potrzeb VAT w związku z podziałem jest zdaniem UXXX zależny przede wszystkim od tego, co jest przyczyną konieczności dokonania korekty: błąd popełniony już w momencie wystawiania faktury pierwotnej czy też zdarzenie potransakcyjne.

Jeżeli istnieje konieczność wystawienia faktury korygującej po dniu wydzielenia ze względu na błąd spółki dzielonej powodujący zmniejszenie kwoty podatku należnego w deklaracji złożonej przez spółkę dzieloną przed dniem wydzielenia, wówczas fakturę korygującą również powinna wystawić spółka dzielona. Korekta tego typu również powinna zostać ujęta w rozliczeniu za miesiąc, w którym została wystawiona faktura pierwotna. Zaś faktyczną możliwość korekty rozliczeń pierwotnych (historycznych) będzie miała jedynie spółka dzielona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku (...).

W myśl art. 29 ust. 4 - obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) - w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 16 ust. 3 rozporządzenia - przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Natomiast zgodnie z § 17 ust. 1 - fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zgodnie z § 16 ust. 4 - sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Uwzględniając powyższe, w przypadku wystawienia faktury korygującej powodującej zmniejszenie kwoty podatku należnego - faktura ta winna być ujęta w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym sprzedawca otrzyma potwierdzenie odbioru tej faktury (tj. na bieżąco), a nie w miesiącu, w którym została wystawiona faktura pierwotna.

Zgodnie z art. 93c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

Zatem do wystawienia faktury korygującej i dokonania korekty deklaracji (bieżącej) w tym przypadku zobowiązana będzie spółka przejmująca (pod warunkiem, że korekta dotyczyć będzie działalności przedsiębiorstwa przeniesionego na tę spółkę).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl