IPPB6/4510-422/15-3/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB6/4510-422/15-3/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2015 r. (data wpływu 2 listopada 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego specjalnego podatku węglowodorowego w zakresie możliwości obniżenia przyszłych zysków z działalności wydobywczej węglowodorów o stratę na działalności wydobywczej bez względu na okres, w którym generowane zyski pozwolą na pokrycie przedmiotowych strat oraz wysokość rozliczanej w danym roku straty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości obniżenia przyszłych zysków z działalności wydobywczej węglowodorów o stratę na działalności wydobywczej bez względu na okres, w którym generowane zyski pozwolą na pokrycie przedmiotowych strat oraz wysokość rozliczanej w danym roku straty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca, Spółka) jest spółką zależną P. S.A. Wnioskodawca wraz z innymi podmiotami powiązanymi wchodzi w skład Grupy Kapitałowej P. (dalej: Grupa P.). Działalność gospodarcza Wnioskodawcy polega w głównej mierze na: poszukiwaniu i rozpoznawaniu złóż węglowodorów, prowadzeniu wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego, wykonywaniu usług związanych z poszukiwaniem oraz rozpoznawaniem i eksploatacją złóż ropy naftowej i gazu ziemnego.

Dodatkowo, zgodnie z polityką Grupy P., Spółka realizuje strategię poszerzania portfela posiadanych aktywów Grupy P., poprzez rozwój prac poszukiwawczo-rozpoznawczych w Polsce, w tym poprzez akwizycję nowych danych sejsmicznych, interpretację archiwalnych danych geologicznych oraz prace wiertnicze i intensyfikacyjne.

W ramach podstawowej działalności, tj. poszukiwania, rozpoznawania i eksploatacji złóż ropy naftowej i gazu ziemnego, Wnioskodawca jest jednym z liderów poszukiwań złóż węglowodorów w Polsce. Przedmiotową działalność, Spółka prowadzi na podstawie licznych koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż:

1.

ropy naftowej,

2.

gazu ziemnego.

Dodatkowo, Spółka realizuje także przedsięwzięcia we współpracy z Y. S.A., tj.m.in.:

1.

przedsięwzięcie prowadzone na podstawie koncesji nr: 13/2014/p, 14/2014/p, 15/2014/p, 16/2014/p,17/2014/p, 18/2014/p, 19/2014/p, 20/2014/p; oraz

2.

przedsięwzięcie prowadzone na podstawie koncesji nr: 69/98/p oraz 10/99/p.

Spółka, w zakresie prowadzonej działalności mającej na celu wydobycie węglowodorów, ponosi szereg wydatków, w tym, w szczególności:

I.

wydatki dotyczące poszukiwania i rozpoznawania geologicznego, badań i analizy danych sejsmicznych i otworowych, wierceń poszukiwawczych i rozpoznawczych,

II.

wydatki związane z przygotowaniem odwiertów rozpoznawczych lub wydobywczych, w tym z pracami projektowania, inżynieryjnymi, geologicznymi i geofizycznymi, wydatki związane z uzyskaniem dostępu i przygotowaniem miejsca prac wiertniczych i ich organizacją, wydatki związane z realizacją prac wiertniczych, wydatki na uruchomienie i utrzymanie odwiertów rozpoznawczych lub wydobywczych oraz produkcji, w tym zabiegi intensyfikacji,

III.

wydatki związane z zaprojektowaniem, przygotowaniem i budową infrastruktury wspierającej działalność wydobywczą węglowodorów, w tym budynków i budowli, urządzeń, maszyn i innych konstrukcji oraz wyposażenia,

IV.

inne wydatki związane z działalnością w zakresie wydobycia węglowodorów.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż zgodnie z wprowadzonymi regulacjami, działalność wydobywcza węglowodorów podać będzie opodatkowaniu na mocy ustawy z dnia 25 lipca 2014 r. o specjalnym podatku węglowodorowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 1215, dalej: ustawa o SPW), wchodzącej w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. Z uwagi na charakterystykę prowadzenia działalności z zakresu wydobycia węglowodorów oraz regulacje ustawy o SPW, Spółka pragnie wskazać, iż przedstawione powyżej wydatki związane z działalnością wydobywczą, ponosiła także w okresie przed wejściem w życie powołanej ustawy - w tym, w szczególności, w okresie od 1 stycznia 2012 r.

Spółka w ramach prowadzonej działalności wydobywczej ponosiła wydatki, które zgodnie z polityką rachunkową traktowane były jako środki trwałe oraz środki trwałe w budowie. Przedmiotowe środki trwałe były oddawane przez Spółkę do użytkowania zarówno przed 1 stycznia 2012 r., jak również po tej dacie.

Co więcej, z uwagi na specyfikę funkcjonowania w branży wydobywczej - tj. długotrwały okres prowadzenia prac poszukiwawczych oraz rozpoznawczych - Spółka na działalności związanej z wydobyciem węglowodorów nie generuje obecnie przychodów pozwalających na pokrycie ponoszonych wydatków. W szczególności, wartość wprowadzonego mocą powołanej ustawy wskaźnika skumulowanych przychodów do skumulowanych wydatków kwalifikowanych związanych z działalnością wydobywczą węglowodorów, w obecnej chwili przyjmuje wartość 0.

Biorąc pod uwagę powyższe, a także brak wykształconej linii interpretacyjnej w przedmiotowym zakresie, Spółka powzięła wątpliwości związane z praktyczną implementacją wprowadzonych regulacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jest uprawniona do obniżania przyszłych zysków z działalności wydobywczej węglowodorów o zaewidencjonowaną zgodnie z ustawą o SPW stratą na działalności wydobywczej, bez względu na okres, w którym generowane zyski pozwolą na pokrycie przedmiotowych strat oraz wysokość rozliczanej w danym roku straty.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 25 lipca 2014 r. o specjalnym podatku węglowodorowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 1215, dalej: ustawa o SPW), Spółka jest uprawniona do obniżenia przyszłych zysków z działalności wydobywczej o zaewidencjonowaną zgodnie z ustawą o SPW stratę na działalności wydobywczej, bez względu na okres, w którym generowane zyski pozwolą na pokrycie przedmiotowych strat oraz wysokość rozliczanej w danym roku straty.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy o SPW, podstawą opodatkowania jest zysk z działalności wydobywczej węglowodorów stanowiący nadwyżkę uzyskanych w danym roku podatkowym przychodów z działalności wydobywczej węglowodorów nad poniesionymi w danym roku podatkowym wydatkami kwalifikowanymi. Jeżeli wydatki kwalifikowane przekraczają w danym roku sumę przychodów, różnica jest stratą z działalności wydobywczej węglowodorów.

W przedmiotowym zakresie, Spółka pragnie wskazać, iż ustawodawca kolejno w art. 9 i 10 oraz art. 11 i art. 26 wprost określił pozycje przychodów podlegających opodatkowaniu oraz wydatków kwalifikowanych (poniesionych po wejściu ustawy w życie, jak również wydatków kwalifikowanych poniesionych przed tym okresem, które podatnik jest uprawniony ująć w kalkulacji podstawy opodatkowania w pierwszym roku obowiązywania ustawy o SPW) jakie mają wpływ na określenie wyniku podatkowego na działalności wydobywczej w myśl ustawy o SPW.

Ponadto, jak wynika z art. 13 ust. 2 ustawy o SPW, podatnicy są uprawnienia do obniżenia zysku z działalności wydobywczej węglowodorów w kolejnych latach podatkowych o wysokość straty, o której mowa w ust. 1 w zdaniu drugim.

W powyższym zakresie, Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż w prawie podatkowym zastosowanie znajduje przede wszystkim wykładnia literalna i dopiero wówczas, gdy nie prowadzi ona do jednoznacznych wyników co do treści normy prawnej, możliwe jest odwołanie się do innych metod wykładni. W tym kontekście trzeba stwierdzić, że treść art. 13 ustawy o SPW nie powoduje, w ocenie Wnioskodawcy, trudności w zrekonstruowaniu normy prawnej, którą zawarł w nim ustawodawca i tym samym to właśnie znaczenie słownikowe użytych w nim wyrażeń powinno być decydujące dla określenia, w stosunku do jakich stanów faktycznych norma prawna znajdzie zastosowanie. W analizowanym przepisie ustawodawca bezpośrednio wskazał, że strata poniesiona w danym roku podatkowym może zostać rozliczona przez podatników w kolejnych latach podatkowych. Należy zatem stwierdzić, że zgodnie z literalnym brzmieniem art. 13 ust. 2 ustawy o SPW, ustawodawca nie wskazał ograniczenia czasowego, w którym możliwe jest rozliczenie poniesionych strat. Wprost przeciwnie ustawodawca wskazał, iż strata może być rozliczana w kolejnych latach. W konsekwencji, w ocenie Spółki zawarte w nim regulacje powinny znaleźć zastosowanie bez względu na okres w przyszłości, w jakim będzie rozliczana przedmiotowa strata na działalności wydobywczej.

Równocześnie, Spółka pragnie podkreślić, iż powyższe stanowisko jest również zgodne z uzasadnieniem do projektu ustawy, w którym ustawodawca podkreślał, iż: "(...) w przypadku wystąpienia straty, poniesionej w roku podatkowym, podatnik otrzymuje możliwość obniżenia zysku z działalności wydobywczej węglowodorów o wysokość tej straty w kolejnych latach podatkowych. Rozliczenie straty nie jest ograniczone czasowo ani kwotowo, zatem cała powstała w działalności wydobywczej strata zostanie przez podatnika podatku rozliczona w kolejnych latach podatkowych. Należy dodać, że w przypadku gdy relacja skumulowanych przychodów do skumulowanych wydatków kwalifikowanych (wskaźnik R) nie przekroczy 1,5 podatnik zastosuje stawkę 0%, więc nie uiści podatku, pomimo powstania zysku".

Brak ograniczenia czasowego w odniesieniu do możliwości rozliczenia poniesionej straty na działalności wydobywczej w myśl ustawy o SPW, jest w ocenie Wnioskodawcy, spójne z przyjętą metodologią kalkulacji wskaźnika R, określającego termin powstania obowiązku zapłaty podatku, a także stawkę podatku. Zgodnie bowiem z przyjętą przez ustawodawcę regulacją, wysokość wskaźnika R kalkulowana jest narastająco począwszy od momentu rozpoczęcia działalności wydobywczej węglowodorów przez podatników.

Możliwość rozliczenia w kolejnych okresach straty poniesionej na działalności wydobywczej - bez ograniczenia czasowego, czy też kwotowego odliczenia zaewidencjonowanej straty w danym roku - w ocenie Wnioskodawcy, jest także spójne z celem wprowadzanych przez ustawodawcę regulacji, który biorąc pod uwagę kapitałochłonność projektów związanych z poszukiwaniem i wydobyciem węglowodorów w pierwszej fazie działalności oraz odroczony termin uzyskiwania przychodów z tej działalności, miał na celu umożliwienie potrącenia przez podatników kosztów, rzeczywiście związanych z prowadzoną działalnością wydobywczą, a poniesionych przed datą wejścia w życie ustawy o SPW. Dotyczy to w szczególności wydatków poniesionych przed dniem wejścia w życie ustawy o SPW, które podlegają zaliczeniu do wydatków kwalifikowanych w pierwszym roku obowiązywania ustawy o SPW na mocy art. 26 powołanej ustawy. Przedstawiona konkluzja znajduje także potwierdzenie w treści uzasadnienia do ustawy o SPW, zgodnie z którym: "Wskazane odliczenia pozwolą na uwzględnienie poniesionych przez przedsiębiorcę nakładów inwestycyjnych z okresu sprzed wejścia w życie ustawy, przyczyniając się do obniżenia poziomu opodatkowania w pierwszych latach obowiązywania ustawy".

Mając na uwadze powyższe, tj. literalne brzmienie przepisów oraz wskazane uzasadnienie do projektu ustawy, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Spółka jest uprawniona do obniżania o wysokość straty poniesionej na działalności wydobywczej węglowodorów, zysków z tejże działalności osiąganych w kolejnych latach, bez względu na okres osiągnięcia, jak i wartość generowanych zysków, które pozwolą na pokrycie przedmiotowej straty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości obniżenia przyszłych zysków z działalności wydobywczej węglowodorów o stratę na działalności wydobywczej bez względu na okres, w którym generowane zyski pozwolą na pokrycie przedmiotowych strat oraz wysokość rozliczanej w danym roku straty, jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl