IPPB5/4510-817/16-2/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/4510-817/16-2/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 12 sierpnia 2016 r. (data wpływu 24 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie alokowania kosztów podatkowych związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie alokowania kosztów podatkowych związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

P. S.A. (dalej: Spółka Dzielona lub Wnioskodawca I) jest spółką prawa polskiego, podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: CIT) od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca I jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie produkcji i dystrybucji produktów żywnościowych pod rozpoznawalnymi markami.

C. Sp. z o.o. jest spółką prawa polskiego (dalej: Nowa Spółka lub Wnioskodawca II), podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (dalej Wnioskodawca I oraz Wnioskodawca II, łącznie jako: Wnioskodawcy, Spółki). Zakresem działalności Wnioskodawcy II jest produkcja i dystrybucja produktów żywnościowych, w szczególności lodów.

Co do zasady, transakcje realizowane przez Wnioskodawców w ramach działalności gospodarczej są opodatkowane podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT). W związku z powyższym Wnioskodawcy są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT. Równocześnie, z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności (działalność produkcyjno-dystrybucyjna podlegająca opodatkowaniu VAT według właściwych stawek), co do zasady, Wnioskodawcom przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie towarów/usług wykorzystywanych w ramach tej działalności.

Zgodnie z aktami wewnętrznymi obowiązującymi u Wnioskodawcy I jego działalność jest podzielona m.in. na następujące dywizje biznesowe: Kulinaria, Słodycze, Napoje, Lody. Dywizja Lodów stanowi dział biznesowy obejmujący: (i) zakład produkcyjny w N., stanowiący jednocześnie zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorców oddział Wnioskodawcy I funkcjonujący pod nazwą N. Oddział w N., niebędący jednakże jednostką samobilansującą się oraz (ii) dedykowane wyłącznie do obsługi Dywizji Lodów piony sprzedaży, marketingu oraz kontrolingu.

Obecnie, zaplanowane jest dokonanie prawnego podziału Wnioskodawcy I, w oparciu o regulację art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych (dalej: k.s.h.), poprzez przeniesienie części majątku obejmującej Dywizję Lodów na Wnioskodawcę II - tzw. podział przez wydzielenie (dalej: Podział).

Przedmiotem transferu na rzecz Nowej Spółki będzie zespół materialnych i niematerialnych składników wchodzących w skład przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej, niezbędnych do kontynuowania działalności w zakresie produkcji i dystrybucji lodów w jej obecnym kształcie. W konsekwencji, Spółka Dzielona (Wnioskodawca I) nie przestanie istnieć, będzie kontynuować działalność w zakresie pozostałych dywizji. Nastąpi jedynie przeniesienie części jej aktywów i zobowiązań, związanych z Dywizją Lodów na Wnioskodawcę II.

Wnioskodawcy pragną wskazać, iż interpretacjami indywidualnymi prawa podatkowego z 10 czerwca 2016 r. (sygn. IPPB5/4510-445/16-2/AK oraz IPPB5/4510-444/16-3/AK) oraz z 8 czerwca 2016 r. (sygn. IPPP3/4512-306/16-2/JF) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający z upoważnienia Ministra Finansów, potwierdził, że zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) oraz zobowiązań, wydzielony z majątku Wnioskodawcy I na skutek Podziału oraz przenoszony na Wnioskodawcę II, a także majątek pozostający u Wnioskodawcy I po Podziale będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy CIT oraz art. 2 pkt 27e ustawy VAT (dalej w odniesieniu do przenoszonego majątku: ZCP).

Stosownie do art. 530 § 2 k.s.h. przeniesienie ZCP nastąpi i zacznie wywierać skutki prawne z dniem wpisu do KRS podwyższenia kapitału zakładowego Nowej Spółki (dalej: Dzień Podziału). W związku z Podziałem, nie będą zamykane księgi rachunkowe Wnioskodawców (Zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm., dalej: UR), można nie zamykać ksiąg rachunkowych, jeżeli podział jednostki następuje przez wydzielenie), a w konsekwencji nie będzie się kończył ich rok podatkowy. Podział zostanie przeprowadzony w trakcie trwającego roku podatkowego, każdej ze Spółek (Planowym Dniem Podziału jest 1 września 2016 r.).

Od momentu dokonania Podziału w Nowej Spółce będzie istnieć system księgowy pozwalający na prowadzenie ewidencji zdarzeń gospodarczych, umożliwiający przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do działalności w zakresie produkcji i dystrybucji lodów.

Natomiast, w Spółce Dzielonej istnieją mechanizmy pozwalające na wyodrębnienie, w szczególności, danych o przychodach, kosztach, należnościach, zobowiązaniach, składnikach majątku, etc. związanych z Dywizją Lodów do Dnia Podziału (np. wyodrębnienie zapasów surowców oraz wyrobów gotowych przyporządkowanych do Dywizji Lodów poprzez unikatowe kody produktów, podział na centra kosztowe właściwe dla poszczególnych aktywów związanych z Dywizją Lodów, jak również centra przychodowe, identyfikowalne według numerów zamówień oraz kodów produktu opatrzonych oznaczeniami danej lokalizacji).

W związku z działalnością ZCP ponoszone są i będą wydatki o różnym charakterze, tj.:

* bezpośrednio związane z przychodami, potrącalne w tym roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody, np. surowce do produkcji lodów, a także

* inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie), potrącalne w dacie ich poniesienia, np. koszty administracyjne.

Co do zasady, Wnioskodawcy zakładają, iż faktury dokumentujące wydatki związane z działalnością ZCP poniesione/potrącalne w okresie do Dnia Podziału zostaną wystawione przez kontrahentów Wnioskodawców (dalej: Kontrahenci) na rzecz Spółki Dzielonej, a te faktury dokumentujące wydatki poniesione/potrącalne po Dniu Podziału zostaną wystawione na rzecz Nowej Spółki. Wnioskodawcy przewidują jednak, iż mogą się zdarzyć przypadki, gdy z różnych przyczyn wydatki potrącalne w/po Dniu Podziału zostaną udokumentowane przez wystawienie faktury na rzecz Spółki Dzielonej, ewentualnie, wydatki potrącalne przed Dniem Podziału zostaną udokumentowane przez wystawienie faktury na rzecz Nowej Spółki. W pierwszym przypadku może to przykładowo dotyczyć sytuacji, gdy nabycie konkretnej usługi dystrybucji lodów (a więc wydatek stanowiący na gruncie podatku CIT koszt bezpośredni) nastąpi i zostanie udokumentowane/należność zostanie uiszczona przed Dniem Podziału, a przychód podatkowy z tytułu sprzedaży lodów dystrybuowanych przez świadczącego tę usługę, zostanie uzyskany po Dniu Podziału przez Nową Spółkę. W drugim przypadku może się zdarzyć, iż usługa promocyjna wykonana przez Kontrahenta na rzecz Spółki Dzielonej przed Dniem Podziału zostanie zafakturowana na Nową Spółkę po tym Dniu.

Analogicznie, Wnioskodawcy zakładają, iż faktury dokumentujące wydatki związane z działalnością ZCP, z tytułu których prawo do odliczenia VAT naliczonego powstanie do Dnia Podziału, zostaną wystawione przez Kontrahentów na rzecz Spółki Dzielonej, a faktury dokumentujące wydatki związane z działalnością ZCP, z tytułu których prawo do odliczenia VAT naliczonego powstanie w/po Dniu Podziału zostaną wystawione na rzecz Nowej Spółki. Wnioskodawcy przewidują jednak, iż mogą się zdarzyć przypadki, gdy z różnych przyczyn wydatki, z tytułu których prawo do odliczenia VAT naliczonego powstanie w/po Dniu Podziału, zostaną udokumentowane przez wystawienie faktury na rzecz Spółki Dzielonej, ewentualnie, wydatki, z tytułu których prawo do odliczenia VAT naliczonego powstanie przed Dniem Podziału, zostaną udokumentowane przez wystawienie faktury na rzecz Nowej Spółki. Może to przykładowo dotyczyć sytuacji, gdy faktura dokumentująca świadczenie usług/dokonanie dostawy towarów zrealizowane na rzecz Spółki Dzielonej w okresie przed Datą Podziału zostanie wystawiona na Spółkę Dzieloną, ale otrzyma ją już przez Nowa Spółka po Dacie Podziału.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy kryterium, w oparciu o które Wnioskodawcy powinni dokonać ustalenia, która Spółka (tj. Dzielona czy Nowa) będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z działalnością ZCP, jest kryterium momentu powstania prawa do odliczenia VAT, tj.:

a. Spółka Dzielona będzie uprawniona do odliczenia VAT od wydatków związanych z działalnością ZCP, w przypadku których prawo do odliczenia VAT powstało/powstanie przed Dniem Podziału, a

b. Nowa Spółka będzie uprawniona do odliczenia VAT od wydatków związanych z działalnością ZCP, w przypadku których prawo do odliczenia VAT powstanie w/po Dniu Podziału?

2. Czy kryterium, w oparciu o które Wnioskodawcy powinni dokonać alokowania poszczególnych kosztów podatkowych związanych z działalnością ZCP dla celów rozliczenia podatku CIT, jest kryterium momentu powstania prawa do ich potrącenia dla celów CIT, tj.:

a. Spółka Dzielona będzie uprawniona do wykazania kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością ZCP, w stosunku do których prawo do ich uwzględnienia w rozliczeniu podatkowym (tj. prawo do ich potrącenia do celów podatkowych) powstanie przed Dniem Podziału, a

b. Nowa Spółka będzie uprawniona do wykazania kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością ZCP, w stosunku do których prawo do ich uwzględnienia w rozliczeniu podatkowym (tj. prawo do ich potrącenia do celów podatkowych) powstanie w/po Dniu Podziału?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie oznaczone numerem 2 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania oznaczonego numerem 1 dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad. 2

Stanowisko Wnioskodawców

Zdaniem Wnioskodawców, kryterium, w oparciu, o które Wnioskodawcy powinni dokonać alokowania poszczególnych kosztów podatkowych związanych z działalnością ZCP dla celów rozliczenia podatku CIT, jest kryterium momentu powstania prawa do ich potrącenia dla celów CIT, tj.:

a. Spółka Dzielona będzie uprawniona do wykazania kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością ZCP, w stosunku do których prawo do ich uwzględnienia w rozliczeniu podatkowym (tj. prawo do ich potrącenia do celów podatkowych) powstanie przed Dniem Podziału, a

b. Nowa Spółka będzie uprawniona do wykazania kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością ZCP, w stosunku do których prawo do ich uwzględnienia w rozliczeniu podatkowym (tj. prawo do ich potrącenia do celów podatkowych) powstanie w/po Dniu Podziału.

W rezultacie, powyższe kryterium powinno być stosowane, bez względu na okoliczność, na którą (tj. Dzieloną czy Nową) zostanie wystawiona przez Kontrahenta faktura/inny dokument potwierdzający poniesienie wydatku.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawców

Przepisy ustawy CIT znajdujące zastosowanie w niniejszej sprawie

Należy zaznaczyć, iż analizy zasad sukcesji podatkowej należy każdorazowo dokonywać z uwzględnieniem konstrukcji danego podatku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przepis ten określa, jakie warunki powinny być spełnione, aby dany wydatek mógł zostać uznany za koszt podatkowy. Z kolei zasady dotyczące momentu potrącalności kosztów dla celów podatku dochodowego (tj. momentu, w którym po stronie podatnika powstaje uprawnienie do uwzględnienia danego kosztu do celów rozliczenia CIT) zostały uregulowane w poszczególnych ustępach art. 15 ustawy CIT, tj. ust. 4-4h.

Odnosząc się do kwestii momentu ujęcia danych wydatków w kosztach uzyskania przychodów oraz biorąc pod uwagę główne kategorie kosztów ponoszonych przez Spółki w związku z działalnością ZCP, należy wskazać przede wszystkim na podział dokonany na gruncie ustawy CIT, na koszty bezpośrednio i inne niż bezpośrednio związane z przychodem. Bowiem charakter wydatku decyduje o momencie jego potrącalności dla celów podatkowych.

Przepisy ustawy CIT nie zawierają definicji kosztów "bezpośrednio związanych z przychodami" ani "innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami". Z definicji pojęcia "bezpośredni" zawartej w Słowniku Języka Polskiego PWN wynika, iż "bezpośredni" to "dotyczący kogoś lub czegoś wprost". W konsekwencji stwierdzić należy, iż koszty bezpośrednie to koszty, które są ściśle związane z uzyskiwanymi przez podatnika przychodami. To ścisłe powiązanie oznacza, iż można ustalić, jakie konkretne przychody zostały uzyskane w wyniku poniesienia konkretnych kosztów.

I tak, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy CIT, koszty bezpośrednio związane z przychodami poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są co do zasady, potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Natomiast koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodem (tzw. koszty pośrednie) są, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy CIT, potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą/ Zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy CIT za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, uważa się, co do zasady, dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Konsekwencje wynikające z analizy zasad sukcesji podatkowej i poszczególnych przepisów ustawy CIT

Mając na względzie powyższe przepisy ustawy CIT oraz wziąwszy pod uwagę zasady sukcesji podatkowej częściowej, Wnioskodawcy stoją na stanowisku, że jeżeli prawo do potrącenia danego kosztu podatkowego związanego z działalnością ZCP, tj. prawo do uwzględnienia go w rozliczeniu podatkowym powstanie przed Dniem Podziału (Stosownie do brzmienia art. 530 § 2 k.s.h. przeniesienie ZCP zaczyna wywierać skutki prawne z Dniem Podziału, dlatego też Dzień Podziału należy uznać za datę graniczną pozwalającą na rozdzielenie rozliczeń podatkowych związanych z ZCP pomiędzy Wnioskodawców), to dany koszt podatkowy powinien zostać rozpoznany przez Spółkę Dzieloną. Bowiem w momencie, w którym powstaje prawo do potracenia danego kosztu dla celów podatkowych, konkretyzuję się/materializuje się uprawnienie podatnika do zaliczenia danych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. W konsekwencji, jeżeli moment ten nastąpi przed Dniem Podziału, rozliczenia danego wydatku powinna dokonać Spółka Dzielona.

Natomiast wszelkie koszty ponoszone w związku z działalnością ZCP, których moment potrącenia do celów podatkowych powstanie w/po Dniu Podziału, tj. uprawnienie do jego potrącenia skonkretyzuje się/zmaterializuje się w/po Dniu Podziału, powinny zostać uwzględnione w kosztach podatkowych Nowej Spółki.

Powyższych konkluzji nie zmienia okoliczność, iż, jak zakładają Wnioskodawcy, w związku z Podziałem mogą się zdarzyć przypadki, gdy z różnych przyczyn wydatki potrącalne w/po Dniu Podziału zostaną udokumentowane przez wystawienie faktury na rzecz Spółki Dzielonej, ewentualnie, wydatki potrącalne przed Dniem Podziału zostaną udokumentowane przez wystawienie faktury na rzecz Nowej Spółki. Może to przykładowo dotyczyć sytuacji, gdy, w pierwszym przypadku, nabycie konkretnej usługi dystrybucji lodów (a więc wydatek stanowiący na gruncie podatku CIT koszt bezpośredni) nastąpi i zostanie udokumentowane/należność zostanie uiszczona przed Dniem Podziału, a przychód z tytułu sprzedaży lodów dystrybuowanych przez świadczącego tę usługę zostanie uzyskany po Dniu Podziału przez Nową Spółkę, natomiast w drugim przypadku, może to dotyczyć sytuacji, gdy usługa promocyjna wykonana przez Kontrahenta na rzecz Spółki Dzielonej przed Dniem Podziału zostanie zafakturowana na Nową Spółkę po tym Dniu.

Zdaniem Wnioskodawców, okoliczność, na którą Spółkę (tj. Dzieloną czy Nową) zostanie wystawiona faktura/inny dokument potwierdzający/dokumentujący poniesienie kosztu związanego z działalnością ZCP nie może mieć rozstrzygającego znaczenia dla określenia, która Spółka ma prawo do uwzględnienia danego kosztu podatkowego w rozliczeniach dla celów CIT.

W tym miejscu podkreślić należy, iż szczegółowe kwestie dotyczące faktur (tj. np. okoliczności, w jakich sytuacjach należy wystawić fakturę, wymagana treść faktury, terminy wystawienia faktury, zasady ich korygowania) zostały uregulowane w przepisach dotyczących VAT (przede wszystkim art. 106a-108 ustawy VAT). W konsekwencji to regulacje dotyczące VAT, a nie CIT, wskazują, kiedy Kontrahent powinien wystawić fakturę i w konsekwencji, dane jakiego podmiotu jako nabywcy, powinny zostać wskazane na fakturze.

Jednakże przepisy ustawy VAT i regulacje dotyczące wystawiania faktur na gruncie tego podatku, nie mogą przesądzać o prawie do potrącenia kosztu podatkowego dla celów CIT. Na gruncie tego podatku zostały odrębnie uregulowane zasady dotyczące potrącalności kosztów podatkowych. Okoliczność, jaki podmiot ma prawo do potrącenia danego kosztu została uzależniona od daty jego potrącalności, a nie danych podmiotu wskazanych na fakturze (analogicznie innych dokumentach potwierdzających poniesienie kosztu).

W sytuacji więc, gdy faktura/inny dokument potwierdzający poniesienie kosztu zostanie wystawiony na Spółkę Dzieloną, a prawo do potrącenia danego kosztu do celów CIT powstanie w/po Dniu Podziału to, zgodnie z zasadami sukcesji podatkowej, prawo do uwzględnienia tego wydatku w rozliczeniach CIT przejdzie na Nową Spółkę.

W konsekwencji, w opinii Spółek, Spółka Dzielona będzie uprawniona do wykazania kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością ZCP, w stosunku do których prawo do ich uwzględnienia w rozliczeniu podatkowym (tj. prawo do ich potrącenia do celów podatkowych) powstanie przed Dniem Podziału, a Nowa Spółka będzie uprawniona do wykazania kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością ZCP, w stosunku do których prawo do ich uwzględnienia w rozliczeniu podatkowym (tj. prawo do ich potrącenia do celów podatkowych) powstanie w/po Dniu Podziału, bez względu na dodatkowe okoliczności takie jak, na którą Spółkę zostanie wystawiona przez Kontrahenta faktura/inny dokument potwierdzający poniesienie kosztu.

Potwierdzenie stanowiska Wnioskodawców w orzecznictwie/pismach organów podatkowych

Za prawidłowością przedstawionego przez Wnioskodawców stanowiska przemawia ponadto treść szeregu interpretacji indywidualnych wydanych z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektorów Izb Skarbowych.

Tytułem przykładu, można przywołać interpretację indywidualną z 26 sierpnia 2015 r. (sygn. ILPB3/4510-1-258/15-3/EK), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził m.in., iż:

"W przypadku wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego kategorii kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością wydzielanej ZCP, sukcesja pomiędzy Spółką dzieloną a Spółką przejmującą powinna nastąpić w następujący sposób:

* koszty bezpośrednio związane z przychodami, dla których odpowiadający im przychód zostanie wykazany przez Spółkę dzieloną do dnia poprzedzającego dzień wydzielenia, powinny zostać wykazane w całości przez Spółkę dzieloną, natomiast w sytuacji, gdy odpowiadający tym kosztom przychód zostanie wykazany przez Spółkę przejmującą w dniu wydzielenia lub po tym dniu, powinny zostać one wykazane w całości przez Spółkę przejmującą,

* koszty pośrednio związane z przychodami, które zostaną ujęte w księgach Spółki dzielonej na dzień poprzedzający dzień wydzielenia powinny zostać wykazane w całości przez Spółkę dzieloną, natomiast w przypadku, gdy ujęcie w księgach, o którym mowa w art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie mieć miejsce na dzień wydzielenia, lub po dniu wydzielenia, powinny zostać wykazane w całości dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych przez Spółkę przejmującą (...)".

Podobnie w interpretacji indywidualnej z 22 grudnia 2014 r. (sygn. IBPBI/2/423-1174/14/MS) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził m.in., iż:

"Sukcesja prawno-podatkowa w rozliczeniach z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych oznacza obowiązek wykazania w rozliczeniu rocznym spółki, do której została wniesiona (wydzielona) zorganizowana część przedsiębiorstwa, przychodów i kosztów podatkowych wygenerowanych w trakcie całego roku podatkowego prze przejętą zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki dzielonej. W praktyce oznacza to, że w rozliczeniu rocznym Spółki przejmującej powinien zostać uwzględniony dochód osiągnięty od początku roku do dnia podziału związany z przydzielonymi w planie podziału składnikami majątku Spółki dzielonej (...) Równocześnie uznać należy, że prawo do uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów związanych z zorganizowana częścią przedsiębiorstwa powstałych oraz potraconych zgodnie z ustawa CIT przed dniem podziału (w 2014 r.), pozostaje do stronie Spółki dzielonej". (podkreślenia Wnioskodawców]

Analogiczne stanowisko zostało wyrażone również m.in. w:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 21 lutego 2014 r. (sygn. IBPBI/2/423-1539/13/AP),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26 maja 2014 r. (sygn. ITPB3/423-95/14/PS).

Mając na uwadze przedstawione wyżej argumenty, Wnioskodawcy wnoszą jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie oraz Zainteresowanemu niebędącemu Stroną przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl