IPPB5/4510-631/16-4/MR - Zastosowanie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 up.d.o.p. do sprzedaży nieruchomości klubu sportowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/4510-631/16-4/MR Zastosowanie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 up.d.o.p. do sprzedaży nieruchomości klubu sportowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2015 r., poz. 613 z późn. zm) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2016 r. (data wpływu 30 czerwca 2016 r.) uzupełnione pismem z dnia 25 lipca 2016 r. (data wpływu 3 sierpnia 2016 r.) uzupełniającymi braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/4510-631/15-2/MR z dnia 19 lipca 2016 r. (data nadania 20 lipca 2016 r., data doręczenia 26 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Klub Sportowy jest stowarzyszeniem kultury fizycznej, wpisany do KRS przy Sądzie Rejonowym Wydział Gospodarczy KRS. Wcześniej był wpisany do Rejestru Stowarzyszeń Kultury Fizycznej i Związków Sportowych RSZS Sąd Okręgowy Wydział Cywilny. Stowarzyszenie działało na podstawie statutu sporządzonego w dniu 14 czerwca 1995 r., zmienionym w części w dniu 21 grudnia 2003 r., następnie w dniu 11 grudnia 2012 r. Klub jest reprezentowany przez Prezesa jednoosobowo bądź przez dwóch innych członków zarządu działających łącznie, w tym przez wiceprezesa. Stowarzyszenie zgłosiło przedmiot swojej działalności, tj. usługi związane ze sportem, pozostałe oraz, tj. usługi w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek.

Celami stowarzyszenia "Klub Sportowy" są:

1.

organizowanie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;

2.

dążenie do objęcia swą działalnością najszerszych rzecz osób;

3.

stałe podnoszenie poziomu sportowego;

4.

udział w lokalnym i ogólnopolskim życiu sportowym, organizowanie imprez i szkolenia;

5.

prowadzenie działalności profilaktyki zdrowotnej;

6.

prowadzenie działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie kultury fizycznej i sportu;

7.

prowadzenie działań w zakresie przeciwdziałania narkomanii poprzez realizację stosownych programów o zasięgu lokalnym, regionalnym i ponadregionalnym;

8.

prowadzenie działań w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi poprzez realizację stosownych programów o zasięgu lokalnym, regionalnym i ponadregionalnym;

9.

kształtowanie u członków Klubu patriotyzmu i wysokich walorów moralnych, poczucia godności osobistej, zrozumienia zasad dyscypliny solidarności oraz potrzeb sumiennego wypełniania obowiązków społecznych i obywatelskich.

Stowarzyszenie wszystkie uzyskiwane dochody przekazuje na powyżej wskazane cele. Klub Sportowy zamierza zawrzeć umowę przyrzeczenia z podmiotem zajmującym się działalnością deweloperską (dalej "Deweloper"). W ramach tej umowy Deweloper wybuduje obiekty sportowe wg wskazań Klubu, Klub zaś zobowiąże się do przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działki, będącej obecnie we władaniu Klubu. Nabyte w ten sposób obiekty sportowe Stowarzyszenie będą przeznaczone na cele własne oraz pod wynajem, dochody zaś uzyskiwane z wynajmu będą w całości przeznaczone na działalność statutową Stowarzyszenia.

Klub Sportowy posiada prawo użytkowania wieczystego do działki, która ulegnie podziałowi na dwie działki. Przedmiotowa działką Klub włada od 1970 r. Na działce znajdują się budynki. Łączna wielkość działki wynosi 3.6805 ha. Na działce tej znajdują się obecnie dwa budynki. Jeden - 34 m2. Drugi o łącznej powierzchni zabudowy 454 m. Jest to budynek trzykondygnacyjny. Działka nie jest działką rolną, nie został jednak uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru, na którym znajduje się Klub Sportowy. KS nie posiada także decyzji o warunkach zabudowy.

Klub sportowy zamierza podzielić przedmiotową działkę i przekazać ją na rzecz Dewelopera w zamian za wybudowanie przez Dewelopera na działce Klubu Sportowego obiektów sportowych, które zostaną przekazane na własność Klubowi. Wielkość działki, mającej zostać przekazana Deweloperowi wynosi 3.1485 ha. Na działce tej znajdują się budynek 34 m2 oraz cześć budynku o łącznej powierzchni zabudowy 178 m. Stowarzyszenie w ramach umowy z Deweloperem podzieli budynek o łącznej wartości 454 m na dwie części. Pierwsza z nich będzie w dalszym ciągu we władaniu Stowarzyszenia, wielkość tej nieruchomości będzie wynosić 295 m. Druga część budynku zostanie przekazana na rzecz Dewelopera, łączna powierzchnia zabudowy będzie wynosić 178 m. Na rzecz Dewelopera będzie również przeniesiony drugi budynek - 34 m2. Inwestorzy, będący osobami fizycznym założyli spółkę celową, której przedmiotem ma być wybudowanie osiedla mieszkaniowego.

Strony powyżej wskazanej inwestycji sporządziły niezależne operaty szacunkowe, zgodnie z którymi wartość działki, którą KS przekaże Deweloperowi jest równa bądź zbliżona do wartości robót budowlanych, które wykona Deweloper na działce Klubu Sportowego wraz z kosztem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na 7 100 000 zł. Obiekty sportowe, które wykona Deweloper będą wykorzystywane przez KS zarówno na wynajem oraz do prowadzenia działalności gospodarczej statutowej niepodlegającej podatkowi VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 25 lipca 2016 r. (data wpływu 3 sierpnia 2016 r.) Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku tj. wskazał, że:

1. Klub Sportowy realizuje cele statutowe w następujący sposób:

a.

w zakresie organizowania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu klub prowadzi systematyczne zajęcia treningowe dla dzieci i młodzieży w grupach:

* dzieci w wieku 8-10 lat w wymiarze 2 razy w tygodniu po 90 minut,

* dzieci w wieku 11-12 lat w wymiarze 3 razy w tygodniu po 90 minut, uczestniczą w zawodach o zasięgu wojewódzkim,

* młodzicy w wieku 13-14 lat w wymiarze 3-4 razy w tygodniu po 90 minut, uczestniczą w zawodach wojewódzkich, międzywojewódzkich i Mistrzostwach Polski,

* juniorzy młodsi, juniorzy i młodzieżowcy w wieku 15-23 lata w wymiarze 4-6 razy w tygodniu oraz uczestniczą w zawodach sportowych objętych systemem sportu dzieci i młodzieży tj. Ogólnopolskiej Olimpiadzie Młodzieży, Mistrzostwach Polski, Pucharach Polski i innych imprezach organizowanych przez Polski Związek Sportowy i inne organizacje. Zajęcia treningowe odbywają się w obiektach własnych klubu.

Zawodnicy uczestniczą w zgrupowaniach szkoleniowych organizowanych przez klub i okręgowy związek sportowy.

b.

w dążeniu do objęcia swą działalnością najszerszych rzesz osób klub organizuje pokazy sportowe w miejscach publicznych, umieszcza informacje w budynkach mieszkalnych i szkołach oraz na własnej stronie internetowej,

c.

w zakresie podnoszenia poziomu sportowego zawodnicy klubu uczestniczą w rozgrywkach sportowych rangowanych przez okręgowy i polski związek sportowy,

d.

w zakresie profilaktyki zdrowotnej klub prowadzi zajęcia usprawniające dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz zajęcia rekreacyjne dla członków klubu po zakończeniu wyczynowego uprawiana sportu.

Realizując swe cele klub (organizuje i prowadzi sekcje sportowe, utrzymuje obiekty i urządzenia sportowe, współdziała z organami samorządowymi, gromadzi środki materialne i gospodaruje nimi wykonując następujące czynności:

* dokonuje zakupu sprzętu sportowego i wyposażenia w tym: piłki do gier, siatki na bramki, judogi, dresy treningowe i reprezentacyjne, obuwie sportowe, materace gimnastyczne, maty do judo, stół do tenisa, sztangi i hantle, urządzenia do ćwiczeń siłowych, bramki na boisko, kamery i monitory, komputery, kosiarki;

* pokrywa koszty organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach w tym: wynajem obiektów sportowych, zabezpieczenie opieki medycznej podczas imprezy, wypłaty ryczałtów sędziowskich, zwroty kosztów podróży i zakwaterowania sędziów, zabezpieczenie obsługi technicznej i porządkowych, materiały biurowe, dyplomy, medale, nagrody, transport sprzętu sportowego i wyposażenia, opłata licencji zawodniczych, opłata startowego w zawodach, przejazdy zawodników, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenia mienia, NNW i OC;

* pokrywa koszty korzystania z obiektów sportowych i utrzymanie własnych obiektów dla celów szkolenia sportowego w tym: wynajem sal i boisk sportowych, energia, woda i ścieki, wywóz nieczystości, koszenie boiska, sprzątanie obiektu;

* finansuje wynagrodzenia kadry szkoleniowej.

Wszystkie wymienione cele i działania są zgodne z art. 2 ust. 1 i ust. ustawy o sporcie z dnia 25 czerwca 2010 r. (Dz. U. z 20I0 r., nr 127 poz. 857 z późn. zm.) a tym samym z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. Z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.).

2. Klub uzyskuje przychody z:

a.

składek członkowskich,

b.

dotacji na realizacje zadań Własnych Gminy Miasta w zakresie kultury fizycznej i sportu,

c.

dotacji Urzędu Marszałkowskiego na realizację zadań w zakresie szkolenia kadry województwa juniorów i juniorów młodszych,

d.

prowadzonej przez klub działalności gospodarczej w zakresie wynajmu obiektów własnych:

* sali sportowej treningowej o powierzchni 121 m2 wyposażonej w specjalistyczną matę do judo dla Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Policealnej Szkoły Detektywów i Pracowników Ochrony w wymiarze średnio 18 godzin miesięcznie,

* placu parkingowego o powierzchni 900 m2,

* pomieszczenia biurowego o powierzchni 50 m2.

Dochód uzyskany z tej działalności w całość przeznaczany jest na cele statutowe klubu.

3. Decyzja lokalizacyjna inwestycji celu publicznego o znaczeniu gminnym obejmuje: budowę hali sportowej, budynku zaplecza, boiska wielofunkcyjnego, toru łuczniczego, wiaty i urządzenia reklamowego na części działki nr ew. 140. W ramach porozumienia Developer zrealizuje inwestycję i nowe obiekty sportowe zostaną przekazane na własność Klubowi Sportowemu w drodze zamiany za część nieruchomości.

Stowarzyszenie klub Sportowy przeznaczy nową nieruchomość z obiektami sportowymi na działalność własną statutową, tzn. będą się w nich odbywać zawody sportowe w Judo, Tenisa stołowego, Badmintona i innych dyscyplinach, treningi dla zawodników sekcji sportowych oraz zajęcia rekreacyjne dla pozostałych dzieci, młodzieży i dorosłych w salach treningowych, siłowni, strzelnicy, torze łuczniczym i boisku wielofunkcyjnym.

W hali będą się mieściły szatnie, sauna, jacuzzi, sale pobytu dziennego dla dzieci, pokój dla sędziów sportowych i trenerów, biura administracji i Zarządu. Część pomieszczeń biurowych (około 100 m2) oraz niektóre sale treningowe w godzinach wolnych od zajęć sekcji klubowych będą wynajmowane. Dochody z najmu Stowarzyszenie Klub Sportowy przeznaczy na realizację celów statutowych, czyli na działalność kultury fizycznej i sportu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy powstały po stronie Stowarzyszenia dochód uzyskany ze sprzedaży lub zamiany nieruchomości podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, w sytuacji, gdy nowe obiekty sportowe, służyć będą działalności statutowej klubu w ten sposób, że wykorzystywane będą na potrzeby własne Klubu Sportowego oraz pod wynajem, gdzie dochód z najmu przeznaczony będzie na cele statutowe stowarzyszenia ?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochód uzyskany ze sprzedaży lub zamiany nieruchomości będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, o ile zostanie przeznaczony na cele statutowe.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-technicza, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Powyższe zwolnienia mają charakter warunkowy. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełniać łącznie dwa warunki:

* celem jego działalności musi być jedna z działalności wymieniona w tym przypisie, przy czym statut może wymieniać inne cele,

* ponadto uzyskane dochody muszą być przeznaczone na cele działalności preferowanej przez ustawodawcę. Przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskiwanych z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i la oraz dochodów, które bez względu na czas ich osiągnięcia zostały wydatkowane na inne cele, niż cele wymienione w powołanym przypisie.

W związku z powyższym, w przypadku, gdy Stowarzyszenie uzyska dochód w drodze sprzedaży lub zamiany nieruchomości, a będzie on służył bezpośrednio realizacji celów działalności statutowej, dochód ten będzie podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych. Zwolnienie to będzie miało zastosowanie niezależnie od tego, czy stowarzyszenie uzyska dochód w drodze umowy sprzedaży czy zamiany. Zatem jeśli Stowarzyszenie Klub Sportowy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej całość uzyskanego dochodu przeznaczy na cele statutowe, zgodnie z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy i nie będzie osiągać przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i la, to dochody te będą zwolnione z podatku dochodowego i to bez względu na termin ich wydatkowania na cele statutowe.

Zdaniem wnioskodawcy, w świetle powyższych wyjaśnień przyjąć należy, iż zbycie części budynku i prawa użytkowania wieczystego działki w drodze sprzedaży lub zamiany na nowe obiekty sportowe w tym: hala sportowa, boisko wielofunkcyjne, tor łuczniczy w sytuacji, gdy nowe obiekty będą służyły realizacji celów statutowych oraz będą wynajmowane a dochody z najmu będą przeznaczone wyłącznie na cele statutowe Klubu Sportowego, nie prowadzi to do powstania dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

Stosowanie do regulacji przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.; dalej: u.p.d.o.p.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Nawiązując do przepisu art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Dopiero tak ustalony dochód można rozpatrywać pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, że ramy wyżej omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a i art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy podatkowej.

Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1.

a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podp, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o p.d.o.p., przedmiotowe zwolnienie wynikające z przepisu ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.,

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,

4.

podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

5.

dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku od osób prawnych.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Jeżeli podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, ponoszą wydatki, które w myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ich równowartość wpływa na zwiększenie dochodu. Jeżeli jednak wydatki te były poniesione na cele inne niż statutowe, dochód powstały z tego tytułu nie będzie wolny od podatku.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Należy wskazać, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki dochód ten jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia; źródłem dochodów mogą być np. dochody z działalności statutowej, jak i z działalności pozastatutowej.

Podkreślenia wymaga fakt, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek rozszerzająca wykładnia w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Ze złożonego wniosku wynika, że Klub Sportowy jest stowarzyszeniem kultury fizycznej, wpisany do KRS i działała na podstawie statutu.

Celami stowarzyszenia "Klub Sportowy są:

* organizowanie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;

* dążenie do objęcia swą działalnością najszerszych rzecz osób;

* stałe podnoszenie poziomu sportowego;

* udział w lokalnym i ogólnopolskim życiu sportowym, organizowanie imprez i szkolenia;

* prowadzenie działalności profilaktyki zdrowotnej;

* prowadzenie działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie kultury fizycznej i sportu;

* prowadzenie działań w zakresie przeciwdziałania narkomanii poprzez realizację stosownych programów o zasięgu lokalnym, regionalnym i ponadregionalnym;

* prowadzenie działań w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi poprzez realizację stosownych programów o zasięgu lokalnym, regionalnym i ponadregionalnym;

* kształtowanie u członków Klubu patriotyzmu i wysokich walorów moralnych, poczucia godności osobistej, zrozumienia zasad dyscypliny solidarności oraz potrzeb sumiennego

* wypełniania obowiązków społecznych i obywatelskich.

Realizując swe cele klub (organizuje i prowadzi sekcje sportowe, utrzymuje obiekty i urządzenia sportowe, współdziała z organami samorządowymi, gromadzi środki materialne i gospodaruje nimi. Wszystkie wymienione cele i działania są zgodne z art. 2 ust. 1 ustawy o sporcie z dnia 25 czerwca 2010 r. (Dz. U. z 20I0 r., nr 127 poz. 857 z późn. zm.), a tym samym z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. Z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.).

Klub uzyskuje przychody z:

a.

składek członkowskich,

b.

dotacji na realizacje zadań Własnych Gminy Miasta w zakresie kultury fizycznej i sportu,

c.

dotacji Urzędu Marszałkowskiego na realizację zadań w zakresie szkolenia kadry województwa juniorów i juniorów młodszych,

d.

prowadzonej przez klub działalności gospodarczej w zakresie wynajmu obiektów własnych:

* sali sportowej treningowej o powierzchni 121 m2 wyposażonej w specjalistyczną matę do judo dla Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Policealnej Szkoły Detektywów i Pracowników Ochrony w wymiarze średnio 18 godzin miesięcznie,

* placu parkingowego o powierzchni 900 m2,

* pomieszczenia biurowego o powierzchni 50 m2.

Dochód uzyskany z tej działalności w całość przeznaczany jest na cele statutowe klubu.

Klub Sportowy zamierza zawrzeć umowę przyrzeczenia z podmiotem zajmującym się działalnością deweloperską (dalej "Deweloper"). W ramach tej umowy Deweloper wybuduje obiekty sportowe wg wskazań Klubu, Klub zaś zobowiąże się do przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działki, będącej obecnie we władaniu Klubu. Nabyte w ten sposób obiekty sportowe Stowarzyszenie będą przeznaczone na cele własne oraz pod wynajem, dochody zaś uzyskiwane z wynajmu będą w całości przeznaczone na działalność statutową Stowarzyszenia, tzn. będą się w nich odbywać zawody sportowe w Judo, Tenisa stołowego, Badmintona i innych dyscyplinach, treningi dla zawodników sekcji sportowych oraz zajęcia rekreacyjne dla pozostałych dzieci, młodzieży i dorosłych w salach treningowych, siłowni, strzelnicy, torze łuczniczym i boisku wielofunkcyjnym.

Część pomieszczeń biurowych oraz niektóre sale treningowe w godzinach wolnych od zajęć sekcji klubowych będą wynajmowane. Dochody z najmu Stowarzyszenie Klub Sportowy przeznaczy na realizację celów statutowych, czyli na działalność kultury fizycznej i sportu.

Jak wcześniej wskazano, art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mówi, że wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego, w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem do zastosowania zwolnienia wynikającego z przytoczonego przepisu jest przekazanie dochodu na cele określone w tym przepisie. Oznacza to, że dochody Stowarzyszenia będą zwolnione z opodatkowania jedynie wówczas, gdy przekazane i wydatkowane będą na cele statutowe Stowarzyszenia tożsame lub zbieżne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. Dochody przeznaczone na cele statutowe, inne niż wymienione w ustawie podatkowej będą opodatkowane na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy, zastosowanie zwolnienia uzależnione jest nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania przeznaczonego dochodu na wskazane cele. Zaznaczyć przy tym należy, że ustawodawca nie określił terminu wydatkowania dochodów przeznaczonych na realizację wymienionych w ustawie celów.

Ponadto, w ramach wydatkowania dochodu zwolnionego z opodatkowania, art. 17 ust. 1b dopuszcza także nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że nowe obiekty sportowe, służyć będą działalności statutowej klubu w ten sposób, że wykorzystywane będą na potrzeby własne Klubu Sportowego oraz pod wynajem, gdzie dochód z najmu przeznaczony będzie na realizację celów statutowych stowarzyszenia. Cele statutowe, jak podano we wniosku, związane są z realizacją zadań "w zakresie związanym ze sportem", wobec czego, zgodne są z powołanym wyżej przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Stowarzyszenie przeznaczając i wydatkując osiągnięte ze sprzedaży lub zamiany nieruchomości dochody na budowę nowych obiektów sportowych służących realizacji swoich celów statutowych "w zakresie związanym ze sportem", spełnia warunki zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodów Stowarzyszenia na cele statutowe tożsame do wymienionych w powołanym przepisie, uprawnia do zwolnienia z opodatkowania tychże dochodów.

W związku z powyższym, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochody Stowarzyszenia, pochodzące ze sprzedaży lub zamiany nieruchomości, przeznaczone na budowę nowych obiektów sportowych, które będą służyć wyłącznie działalności statutowej Stowarzyszenia, jako przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe Stowarzyszenia, zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ponadto, w myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy obowiązani są do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Z tak udokumentowanych wydatków powinien wynikać nie tylko ich związek z prowadzoną działalnością, ale przede wszystkim, związek z realizacją tych celów statutowych, które podlegają zwolnieniu na podstawie omawianego przepisu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl