IPPB5/423-997/13-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-997/13-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2013 r. (data wpływu 13 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wspólnotowych środków pomocowych za prace badawcze w ramach Projektu 7 Programu Ramowego U.E. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wspólnotowych środków pomocowych za prace badawcze w ramach Projektu 7 Programu Ramowego U.E.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest członkiem międzynarodowego Konsorcjum, które zawarło kontrakt z Komisją Europejską w ramach 7 Programu Ramowego na prace badawcze w ramach konkursu przy realizacji projektu (akronim projektu "P."). Jest to kontrakt na realizację projektu badawczego typu COLLABORATIVE PROJECT przeznaczony dla konsorcjów złożonych z jednostek naukowych oraz MŚP (Małych i Średnich Przedsiębiorstw) oraz w sposób bezzwrotny dofinansowany ze środków wspólnotowych poprzez Program Ramowy Unii Europejskiej PR7.

Realizacja Projektu rozpoczęła się XX listopada 2013 r.

Tytuł projektu w języku angielskim (...). Tytuł projektu w języku polskim: (...)

W skład konsorcjum realizującego Projekt wchodzi 18 partnerów z 6 krajów Unii Europejskiej: przedsiębiorstwa, jednostki naukowo-badawcze, przedstawiciele samorządu lokalnego oraz inwestorzy z sektora energetycznego.

Koordynator Projektu, hiszpańska firma T., rozlicza Projekt bezpośrednio przed Generalną Dyrekcją Badań i Rozwoju Komisji Europejskiej w Brukseli. Zgodnie z zapisami umowy z Komisją Europejską, Wnioskodawca pełni rolę Uczestnika i Beneficjenta tego Projektu, biorącym udział w pracach badawczo-rozwojowych.

Przekazywanie środków finansowych z tytułu realizacji projektu na konto Wnioskodawcy jest realizowane zgodnie z Umową Konsorcyjną w ten sposób, że Koordynator Projektu - firma XXX, realizuje płatności na rzecz Wnioskodawcy w formie zaliczek na wykonanie zadań według harmonogramu iw wysokości zapisanej w Umowie Konsorcyjnej. Dofinansowanie projektu obejmuje m.in. koszty wynagrodzeń pracowników bezpośrednio realizujących cele projektu i jest ustalone na poziomie 75% kwalifikowanych kosztów wynagrodzenia pracowników realizujących zadania badawcze.

Zgodnie z wymaganiami Komisji Europejskiej, koszty wynagrodzeń finansowanych ze środków Projektu mają być rejestrowane w miesięcznych kartach pracy wypełnianych przez pracowników. Karty pracy zawierają następujące informacje: imię i nazwisko pracownika, datę, nazwę projektu, opis czynności wykonanych przy realizacji danego zadania projektu oraz liczbę godzin wykorzystanych na jego realizację.

Karty pracy będą uwzględnianie przy określaniu wysokości miesięcznego wynagrodzenia wypłacanego pracownikom iw związku z tym przygotowywane będą dwie listy płac:

a.

lista podstawowa - dotycząca wynagrodzeń pracowników bezpośrednio realizujących cele projektu a finansowanych ze środków własnych Wnioskodawcy i obejmujących wynagrodzenia stanowiące 25% osobowych kosztów kwalifikowanych projektu nie podlegających dofinansowaniu przez Komisję Europejską, oraz wynagrodzenia za inne prace nie związane bezpośrednio z realizacją projektu,

b.

lista dodatkowa - obejmująca wynagrodzenia osób bezpośrednio realizujących cele projektu, stanowiące 75% osobowych kosztów kwalifikowanych projektu finansowanych ze środków Komisji Europejskiej.

Zaliczki na p.d.o.f. z tytułu wynagrodzeń będą odprowadzane w sposób następujący:

a.

od dochodów z tytułu wynagrodzeń objętych podstawową listą płac "a" zaliczki na p.d.o.f. będą naliczane i odprowadzane zgodnie z Ustawą.

b.

od dochodów z tytułu wynagrodzeń objętych dodatkową lista płac "b", zaliczki na p.d.o.f. nie będą naliczane i nie będą odprowadzane.

Tak więc część wynagrodzenia wypłacana pracownikom bezpośrednio realizujących cele projektu i finansowana przez KE nie będzie podlegała p.d.o.f., a pozostała cześć wynagrodzenia finansowana ze środków Wnioskodawcy będzie nadal podlegała p.d.o.f. Należy zaznaczyć, że zwolnienie z p.d.o.f. będzie dotyczyło wyłącznie wynagrodzeń wypłacanych z faktycznie otrzymanych środków otrzymanych od Koordynatora Projektu zgodnie z zapisami umowy z Komisją Europejską. Nie będzie miała miejsca sytuacja. gdy Wnioskodawca najpierw wypłaca wynagrodzenie ze swoich środków" które następnie są refundowane przez Komisję Europejską.

Przy realizacji omawianego projektu, oprócz zatrudnienia pracowników etatowych, spółka będzie zatrudniać również osoby fizyczne na umowę zlecenie. Osoby zatrudnianie na podstawie umowy zlecenia będą bezpośrednio realizować zadania projektu pracując pod bezpośrednim nadzorem pracownika etatowego Wnioskodawcy odpowiedzialnego za zarządzanie i koordynację projektu.

Taka sytuacja prawna jest dopuszczana przez Komisję Europejską, a dokumentowana w przepisach ogólnych dotyczących uznawania kosztów realizacji projektu jako kosztów kwalifikowanych. Podobnie, jak w przypadku pracowników etatowych, pracownicy zatrudnieni na umowę zlecenie zobowiązani będą do prowadzenia kart pracy, na podstawie których określane będą odpowiednie składniki wynagrodzenia w analogiczny sposób jak dla pracowników etatowych i na takiej samej zasadzie odprowadzane będą również zaliczki na podatek dochodowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy różnica pomiędzy kosztami faktycznie poniesionymi przez Wnioskodawcę przy realizacji projektu P. a dofinansowaniem projektu ze środków Komisji Europejskiej stanowi dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych.

2. Czy dochody pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę w ramach umowy o pracę bezpośrednio realizujących cele projektu P., będą mogły być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w części finansowanej przez Komisję Europejską.

3. Czy dla pracowników zatrudnianych przez Wnioskodawcę na umowę zlecenie i realizujących bezpośrednio cele projektu P., w przedmiotowej sprawie obowiązują te same zasady określania zaliczek na p.d.o.f. od wypłacanych wynagrodzeń jak dla pracowników etatowych.

Niniejsza interpretacja dotyczy zagadnienia w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wspólnotowych środków pomocowych za prace badawcze w ramach Projektu 7 Programu Ramowego U.E. (pytanie Nr 1).

Odpowiedź na pytania Nr 2 i 3 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu tut. Organu podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe na realizację projektu P. przekazywane Wnioskodawcy z Komisji Europejskiej za pośrednictwem Koordynatora Projektu, są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wspólnotowych środków pomocowych za prace badawcze w ramach Projektu 7 Programu Ramowego U.E., jest prawidłowe.

Należy wskazać, że na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisu otrzymana dotacja - co do zasady - stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z powyższego przepisu wynika, że środki z programów ramowych są wolne od podatku dochodowego.

Nawiązując do opisanego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy wskazać, że 7 Program Ramowy (2007-2013) Unii Europejskiej jest największym programem finansowania badań naukowych i rozwoju technologicznego w Europie powołany decyzją Nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącą powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013).

Jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.

O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną.

7 Program Ramowy ma następujące cele:

* wspieranie współpracy ponadnarodowej we wszystkich obszarach badań i rozwoju technologicznego,

* zwiększenie dynamizmu, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych w pionierskich dziedzinach nauki,

* wzmocnienie potencjału ludzkiego w zakresie badań i technologii poprzez zapewnienie lepszej edukacji i szkoleń, łatwiejszego dostępu do potencjału i infrastruktury badawczej, wzrost uznania dla zawodu naukowca oraz zachęcenie badaczy do mobilności i rozwijania kariery naukowej,

* zintensyfikowanie dialogu między światem nauki i społeczeństwem w Europie celem zwiększenia społecznego zaufania do nauki,

* wspieranie szerokiego stosowania rezultatów i rozpowszechniania wiedzy uzyskanej w wyniku działalności badawczej, finansowanej ze środków publicznych.

W przedmiotowej sprawie należy zatem stwierdzić, że Spółka otrzymała dotację z programu unijnego 7 Programu Ramowego, a jak wykazano powyżej - środki z programów ramowych są wolne od podatku dochodowego w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku z realizacją projektu P. Spółce jako Uczestnikowi i Beneficjentowi tego projektu przysługuje zwolnienie przedmiotowe od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ różnica pomiędzy kosztami faktycznie poniesionymi przez Spółkę przy realizacji prac badawczych, a dofinansowaniem projektu P. ze środków UE, odpowiadającym wartości faktur wystawionych przez Wnioskodawcę za badania naukowe realizowane na rzecz partnerów Konsorcjum w części stanowiącej dochód Spółki ma charakter rozliczeń wewnętrznych pomiędzy partnerami Projektu w 100% realizowanego ze środków unijnych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wspólnotowych środków pomocowych za prace badawcze w ramach Projektu 7 Programu Ramowego U.E. należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl