IPPB5/423-985/13-2/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-985/13-2/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2013 r. (data wpływu 9 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zobowiązania do pobrania podatku u źródła przez Wnioskodawcę w przypadku przekazywania uczestnikom pożytków z papierów wartościowych wniesionych do Funduszy rozliczeniowych (pytanie oznaczone nr 1) - jest prawidłowe,

* obowiązków płatnika w przypadku przekazywania przychodów na rzecz uczestników z inwestowanych środków pieniężnych wniesionych do Funduszy rozliczeniowych (pytanie oznaczone nr 2) - jest prawidłowe,

* obowiązków płatnika w przypadku przekazywania przez C. na rzecz uczestników przychodów z inwestowania środków pieniężnych w papiery wartościowe wyemitowane przez Skarb Państwa (pytanie oznaczone nr 3) - jest prawidłowe,

* powstania obowiązku podatkowego w przypadku wypłaty przychodów ze środków pieniężnych wniesionych do Funduszy zabezpieczających (pytanie oznaczone nr 4) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika, poboru podatku u źródła oraz momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku wypłaty przychodów ze środków pieniężnych wniesionych do depozytu zabezpieczającego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

C., jako podmiot zależny od KD. Spółka Akcyjna (dalej: KD.) prowadzi system zabezpieczania płynności rozliczeń transakcji zawieranych w obrocie instrumentami finansowymi, w tym system gwarantowania rozliczeń transakcji zawieranych na rynku regulowanym oraz w alternatywnym systemie obrotu (dalej: System). Prowadzenie Systemu zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej: UOIF) należy do zadań KD., a na podstawie art. 48 ust. 7 UOIF, w drodze pisemnej umowy zostało przekazane C. KD. umową w sprawie przekazania rozliczeń transakcji przekazał spółce C. wykonywanie wszystkich czynności z zakresu zadań określonych w art. 48 ust. 2 UOIF, w tym prowadzenie Systemu. C. jest Izbą rozliczeniową i prowadzi rozliczenia transakcji z zastosowaniem szeregu mechanizmów pozwalających na systemowe obniżenie ryzyka niewywiązania się stron ze zobowiązań wynikających z zawartych transakcji.

Tym samym, C. prowadzi system zabezpieczeń płynności rozliczeń, w ramach którego C.:

(i) Gromadzi i zarządza środkami stanowiącymi depozyty zabezpieczające;

(ii) Gromadzi i zarządza środkami tworzącymi fundusz rozliczeniowy zabezpieczający rozliczenia transakcji zawieranych na rynku regulowanym, środkami tworzącymi fundusze zabezpieczające rozliczenia transakcji zawieranych w alternatywnych systemach obrotu oraz środkami tworzącymi fundusz zabezpieczający rozliczenia transakcji zawieranych poza obrotem zorganizowanym (dalej: rynek OTC);

(iii) Dokonuje bieżących rozliczeń pomiędzy stronami transakcji;

(iv) We współpracy z KD. organizuje system automatycznych pożyczek papierów wartościowych.

C. na podstawie art. 48 ust. 7 w zw. z art. 48 ust. 2 UOIF oraz art. 65 ust. 4 oraz art. 68 ust. 1 i 7 UOIF organizuje i zarządza funduszem rozliczeniowym zabezpieczającym prawidłowe wykonanie zobowiązań wynikających z transakcji zawieranych na rynku regulowanym, a także funduszami zabezpieczającymi prawidłowe wykonanie zobowiązań wynikających z transakcji zawieranych w poszczególnych alternatywnych systemach obrotu oraz zawieranych poza obrotem zorganizowanym (dalej: Fundusz lub Fundusze rozliczeniowe). Wpłaty do poszczególnych Funduszy rozliczeniowych wnoszą uczestnicy posiadający status uczestnika rozliczającego w zakresie transakcji objętych danym funduszem. Zgodnie z art. 67 ust. 1 oraz art. 68 ust. 3 i 17 UOIF, masy majątkowe poszczególnych Funduszy stanowią współwłasność łączną uczestników. Jednakże, przepisy te nie wyłączają możliwości indywidualnego określania obowiązków uczestnika w związku z wykorzystaniem funduszu rozliczeniowego, spowodowanym przez działania tego uczestnika. Tym samym, każdy Fundusz stanowi odrębną masę majątkową będącą współwłasnością łączną uczestników C. wnoszących do niego wpłaty. Natomiast obowiązki poszczególnych uczestników są ustalane indywidualnie w odniesieniu do każdego z nich.

Wpłaty do Funduszy rozliczeniowych polegają na wniesieniu środków pieniężnych lub skarbowych papierów wartościowych (obligacje emitowane przez Skarb Państwa oraz bony skarbowe).

Środki pieniężne wnoszone są na rachunek bankowy KD., prowadzony przez NBP.

Rachunki papierów wartościowych, na których rejestrowane są papiery wartościowe wnoszone do poszczególnych funduszy rozliczeniowych przez uczestników są prowadzone przez KD. Z uwagi na to, że podstawowym systemem rejestracji, w którym rejestrowane są bony skarbowe, jest system prowadzony przez NBP, ich zapisanie na takim rachunku wymaga uprzedniego przeniesienia w systemie prowadzonym przez NBP bonów skarbowych wnoszonych do danego Funduszu na tzw. konto pomocnicze prowadzone w NBP dla KD. oraz wskazania w informacji dodatkowej do zlecenia składanego NBP w celu dokonania takiego przeniesienia, właściwego dla tego Funduszu rachunku papierów wartościowych prowadzonego w KD., na którym mają zostać zarejestrowane te bony w depozycie papierów wartościowych prowadzonym przez KD. (§ 46 ust. 3 Regulaminu Rejestru Papierów Wartościowych wprowadzonego uchwałą Nr 71/2010 Zarządu NBP z dnia 23 grudnia 2010 r., z późn. zm.). Analityka w podziale na uczestników, dotycząca bonów skarbowych wniesionych przez nich do poszczególnych Funduszy rozliczeniowych jest prowadzona przez C. Przedmiotem wpłaty wnoszonej w papierach wartościowych, zgodnie z Regulaminami poszczególnych Funduszy rozliczeniowych, mogą być wyłącznie skarbowe papiery wartościowe.

KD. w ramach realizacji zadania określonego w art. 48 ust. 1 pkt 4 UOIF pośredniczy w przekazywaniu świadczeń pieniężnych wypłacanych na rzecz osób uprawnionych przez emitentów papierów wartościowych rejestrowanych w depozycie papierów wartościowych, w tym przez Skarb Państwa jako emitenta obligacji i bonów skarbowych wnoszonych do poszczególnych Funduszy tytułem wpłat. W praktyce emitenci wpłacają na rachunek bankowy KD. prowadzony w NBP środki pieniężne, do wypłaty których są zobowiązani z tytułu wyemitowanych przez nich papierów wartościowych rejestrowanych w depozycie papierów wartościowych, w celu ich dalszego przekazania przez KD. posiadaczom prowadzonych w KD. kont depozytowych, rachunków zbiorczych oraz rachunków papierów wartościowych.

Rachunki papierów wartościowych, na których rejestrowane są papiery wnoszone do poszczególnych Funduszy rozliczeniowych prowadzone są na podstawie umowy pomiędzy KD. a C. KD. jest zobowiązany przekazać pożytki wypłacane na papiery wniesione do poszczególnych Funduszy rozliczeniowych, do dyspozycji C., który jest podmiotem uprawnionym do zarządzania ich aktywami. Z kolei C. w regulaminach tych Funduszy rozliczeniowych zobowiązał się do przekazywania pożytków z papierów wartościowych wniesionych do poszczególnych Funduszy rozliczeniowych uczestnikom, którzy wnieśli te papiery. C. może zachować pożytki z papierów wartościowych na poczet zobowiązań, z których wykonaniem uczestnik się opóźnia. KD. wypłaca środki ze swojego rachunku bankowego działając, jako agent ds. płatności ustanowiony przez C. Przekazanie pożytków uczestnikowi następuje w dniu ich otrzymania, w wysokości uwzględniającej pomniejszenie ich o należne podatki. Środkami pieniężnymi wniesionymi do Funduszu rozliczeniowego zarządza C., jednak na podstawie umowy w sprawie realizacji przepływów pieniężnych oraz zarządzania środkami (dalej: Umowa), C. zlecił wykonywanie tych czynności KD.

Środki pieniężne są wnoszone na rachunek bankowy KD., który został wskazany przez C. jako rachunek właściwy do wnoszenia wpłat do poszczególnych Funduszy rozliczeniowych.

Środki pieniężne zgromadzone na Funduszu rozliczeniowym są inwestowane w:

(i) instrumenty bankowe, w tym depozyty bankowe;

(ii) bony i obligacje emitowane przez Skarb Państwa i NBP;

(iii) dłużne instrumenty finansowe gwarantowane przez Skarb Państwa lub NBP emitowane przez inne podmioty;

(iv) obligacje emitowane przez Europejski Bank Inwestycyjny.

Nabywane z tych środków aktywa są gromadzone na rachunkach KD., prowadzonych w KD., w NBP lub w bankach komercyjnych. Lokaty dokonywane są również w bankach, gdzie KD. nie posiada rachunku.

Zgodnie z Regulaminem, przychody z lokowania środków pieniężnych są stawiane do dyspozycji uczestnikom Funduszu rozliczeniowego pod koniec każdego kwartału. Wypłata środków następuje z rachunku KD., na zlecenie C. Należy podkreślić, że KD. dokonuje technicznej wypłaty środków, działając, jako agent ds. płatności ustanowiony przez C. Natomiast raz w miesiącu KD., w imieniu C. przekazuje uczestnikom informacje o przychodach wypracowanych w wyniku inwestowania środków pieniężnych wniesionych do poszczególnych Funduszy rozliczeniowych. Przychód jest uzyskiwany w postaci odsetek z instrumentów bankowych, obligacji, bonów i innych instrumentów finansowych.

Na mocy postanowień Umowy, KD. otrzymuje od C. wynagrodzenie kwartalne z tytułu zarządzania środkami pieniężnymi zgromadzonymi na Funduszu rozliczeniowym w wysokości 0,17% średniej wartości aktywów w danym kwartale.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy C. będzie zobowiązana do pobrania podatku u źródła w przypadku przekazywania uczestnikom pożytków z papierów wartościowych wniesionych do Funduszy rozliczeniowych.

2. Czy w przypadku przekazywania przychodów na rzecz uczestników z inwestowanych środków pieniężnych wniesionych do Funduszy rozliczeniowych, C. jest płatnikiem podatku u źródła.

3. Czy w przypadku przekazywania przez C. na rzecz uczestników przychodów z inwestowania środków pieniężnych w papiery wartościowe wyemitowane przez Skarb Państwa, C. jest płatnikiem podatku u źródła.

4. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku wypłaty przychodów ze środków pieniężnych wniesionych do Funduszy zabezpieczających.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

C., jako podmiot przekazujący pożytki z papierów wartościowych wniesionych do Funduszy rozliczeniowych, nie będzie zobowiązana do poboru podatku u źródła w przypadku wypłaty pożytków z papierów wartościowych. Z uwagi na fakt, że do Funduszy rozliczeniowych mogą być wnoszone wyłącznie skarbowe papiery wartościowe, obowiązek pobrania podatku u źródła będzie ciążył na podmiocie, który prowadzi rachunek papierów wartościowych, na którym te papiery są zapisane.

UZASADNIENIE

Podniesiono, że w opisanym stanie faktycznym, kluczowym zagadnieniem jest rozstrzygnięcie, który podmiot w świetle obecnie obowiązujących przepisów jest zobowiązany do pobrania podatku dochodowego z tytułu przekazywania uczestnikom pożytków z papierów wartościowych wniesionych do Funduszy rozliczeniowych.

Wskazano, że zgodnie z art. 8 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1991 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Podkreślono, że status płatnika, zgodnie z regulacjami Ordynacji podatkowej, zostaje nadany danemu podmiotowi wyłącznie poprzez określenie go w przepisach prawa podatkowego. Tym samym, przypisanie tej cechy wymaga wykazania, że w konkretnym przypadku na podstawie określonego przepisu cecha ta danemu podmiotowi przysługuje i taki obowiązek nie może wynikać z domniemania.

Z kolei art. 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.; dalej: "ustawa o CIT"), osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z dywidend oraz innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, a także z odsetek (dyskonta) wypłacanych na rzecz podmiotów niebędących polskimi rezydentami podatkowymi, są obowiązane jako płatnicy, pobierać w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Ponadto, w przypadku należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa i zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, niebędących polskimi rezydentami podatkowymi, zryczałtowany podatek dochodowy pobierają jako płatnicy, podmioty prowadzące te rachunki, jeżeli wypłata należności następuje za ich pośrednictwem.

Zdaniem Wnioskodawcy przepis art. 26 ust. 1 Ustawy CIT, wyraźnie wskazuje, że płatnikiem jest podmiot "dokonujący wypłat". Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych, a także linią orzeczniczą sądów administracyjnych, pojęcie "wypłaty" nie należy rozumieć w kategoriach czynności technicznej, lecz w kategoriach czynności prawnych. W konsekwencji, za podmioty dokonujące wypłaty nie należy uznawać podmiotów, które są faktycznie pośrednikami w dokonywaniu takich wypłat, których czynności, w zasadzie sprowadzają się do technicznych działań polegających na przekazaniu przychodów z papierów wartościowych, bądź odnotowaniu wypłaty w swoim systemie transakcyjnym. Przez podmiot dokonujący wypłat należy rozumieć podmiot, który jest prawnie zobowiązany do dokonania wypłaty, a tym samym odpowiedzialny za postawienie środków do dyspozycji w celu dokonania wypłaty na rzecz ostatecznego odbiorcy.

Wyjątkiem od tej zasady, jak stanowi art. 26 ust. 1 zd. 2 Ustawy CIT, jest wypłata należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa i zapisanych na rachunkach papierów wartościowych wypłacanych na rzecz podmiotów, niebędących polskimi rezydentami podatkowymi. W takiej sytuacji, obowiązki płatnika podatku u źródła ciążą na podmiocie prowadzącym te rachunki.

Mając na uwadze powyższe, należy zdaniem Wnioskodawcy stwierdzić, że skoro możliwe jest wniesienie do Funduszy rozliczeniowych wyłącznie papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa, to płatnikiem podatku u źródła z tytułu wypłaty pożytków uzyskanych z takich papierów będzie podmiot prowadzący rachunek papierów wartościowych, na którym te papiery są zapisane.

W konsekwencji Spółka stoi na stanowisku, że w stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, za płatnika nie może być uznana C. z uwagi na fakt, że nie jest podmiotem prowadzącym rachunek papierów wartościowych, na którym są zapisane papiery wartościowe wyemitowane przez Skarb Państwa.

Ad. 2.

W przypadku powstania przychodów ze środków pieniężnych wniesionych do Funduszy rozliczeniowych, płatnikiem podatku dochodowego będzie C.

UZASADNIENIE

W świetle opisanego powyżej stanu faktycznego, w pierwszej kolejności należy zdaniem Wnioskodawcy rozstrzygnąć, który ze wskazanych podmiotów jest prawnie zobowiązanym do realizacji świadczeń wobec ostatecznych uczestników procesu rozliczeń.

Podniesiono, że zgodnie z art. 67 ust. 1 oraz art. 68 ust. 3 i 7 UOIF, masy majątkowe poszczególnych Funduszy stanowią współwłasność łączną ich uczestników. Jednakże, przepisy te nie wyłączają możliwości indywidualnego określania obowiązków uczestnika w związku z wykorzystaniem danego Funduszu spowodowanym przez działania tego uczestnika.

Natomiast art. 195 Kodeksu cywilnego stanowi, że współwłasność oznacza przysługiwanie prawa własności do tej samej rzeczy niepodzielnie kilku osobom.

Wskazano, że Ustawa CIT przewiduje, że przychody ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału).

Podniesiono, że przepis ten opisuje sposób rozliczania przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych przychodów i kosztów z tytułu wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych z innymi podmiotami, które mogą być podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych lub nie W przypadku współwłasności przychody i koszty zawsze przypadają współwłaścicielowi w proporcji do posiadanego udziału we własności. W tym przypadku nie ma możliwości ustalenia w umowie innego podziału zysków ze współwłasności.

Na podstawie powyższych przepisów oraz wzorców umownych wydanych przez C. należy zdaniem Wnioskodawcy stwierdzić, że środki pieniężne wniesione do Funduszu stanowią wspólną masę majątkową wszystkich uczestników Funduszu. Przychód uzyskiwany ze wspólnej masy majątkowej, jaką stanowi Fundusz, w skład której wchodzą środki pieniężne, jest rozdzielany do uczestników co do zasady proporcjonalnie do wysokości wniesionych przez każdego z nich wpłat do tego Funduszu.

Mając na uwadze regulacje art. 8 Ordynacji podatkowej oraz art. 26 ust. 1 Ustawy CIT, zauważono, że za płatnika podatku u źródła uważa się podmiot, który dokonuje wypłaty.

Zgodnie bowiem z art. 8 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Podkreślono, że status płatnika, zgodnie z regulacjami Ordynacji podatkowej, zostaje nadany danemu podmiotowi wyłącznie poprzez określenie go w przepisach prawa podatkowego. Tym samym, przypisanie tej cechy wymaga wykazania, że w konkretnym przypadku na podstawie określonego przepisu cecha ta danemu podmiotowi przysługuje i taki obowiązek nie może wynikać z domniemania.

Natomiast art. 26 Ustawy CIT stanowi, że osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z dywidend oraz innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, a także z odsetek (dyskonta) wypłacanych na rzecz podmiotów niebędących polskimi rezydentami podatkowymi, są obowiązane jako płatnicy, pobierać w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Ponadto, w przypadku należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa i zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, niebędących polskimi rezydentami podatkowymi, zryczałtowany podatek dochodowy pobierają jako płatnicy, podmioty prowadzące te rachunki, jeżeli wypłata należności następuje za ich pośrednictwem.

Podniesiono, że przepis art. 26 ust. 1 Ustawy CIT, wyraźnie wskazuje, że płatnikiem jest podmiot "dokonujący wypłaty". Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych, a także linią orzeczniczą sądów administracyjnych pojęcia "wypłaty" nie należy rozumieć w kategoriach czynności technicznej, lecz w kategoriach czynności prawnych. W konsekwencji za podmioty dokonujące wypłaty nie należy uznawać podmiotów, które są faktycznie pośrednikami w dokonywaniu takich wypłat, których czynności, w zasadzie sprowadzają się do technicznych działań polegających na przekazaniu przychodów z papierów wartościowych, bądź odnotowaniu wypłaty w swoim systemie transakcyjnym Przez podmiot dokonujący wypłat należy rozumieć podmiot, który jest prawnie zobowiązany do dokonania wypłaty, a tym samym odpowiedzialny za postawienie środków do dyspozycji w celu dokonania wypłaty na rzecz ostatecznego odbiorcy.

Wskazano, że w opisanej w stanie faktycznym sytuacji, w przypadku wypłaty przychodów z inwestowania środków pieniężnych wniesionych do Funduszy rozliczeniowych, istnieją dwa stosunki zobowiązaniowe. Pierwszy powstaje pomiędzy C. oraz uczestnikiem wnoszącym do C. środki pieniężne w ramach Funduszu. Natomiast odrębnym stosunkiem zobowiązaniowym jest relacja pomiędzy KD. inwestującym na zlecenie C. środki pieniężne będące wkładem do Funduszu, a podmiotem emitującym papiery wartościowe (ewentualnie bankiem otwierającym lokaty), w które środki te zostały zainwestowane.

Podniesiono, że różnica pomiędzy papierami wartościowymi, a środkami pieniężnymi wniesionymi do Funduszy rozliczeniowych polega na tym, że w przypadku środków pieniężnych każdy uczestnik posiada w każdej inwestycji dokonywanej zbiorczo z Funduszy rozliczeniowych swój udział. Udział jest wyliczony i zarejestrowany w systemie informatycznym do zarządzania aktywami. W związku z późn. zm. wielkości zabezpieczeń, udział ten ulega zmianie każdego dnia. Raz w miesiącu KD., w imieniu C., przekazuje uczestnikom informację o wypracowanych przychodach. Natomiast bank bądź emitent papierów wartościowych nie posiada informacji jakie środki odpowiadają udziałom poszczególnych uczestników i nie jest w stanie przypisać konkretnej wypłaty do poszczególnych uczestników.

Spółka stoi na stanowisku, że przychód po stronie uczestnika C. powstaje, zatem, w związku z relacją, jaka łączy go z C. działającym za pośrednictwem KD., przy braku bezpośredniej relacji prawnej pomiędzy uczestnikiem C. a podmiotem emitującym papiery wartościowe (ewentualnie bankiem). W konsekwencji, w przypadku wypracowania przychodów z inwestycji środków pieniężnych zgromadzonych na Funduszach rozliczeniowych, emitent/bank wypłaci takie przychody na rachunek KD., a następnie KD. dokonana wypłaty w ustalonym terminie przychodów na rzecz uczestników Funduszu, działając w tym zakresie w imieniu i na rzecz C.

Podniesiono, że w omawianym przypadku C. (za pośrednictwem KD.) dokonuje inwestycji przekazanych mu środków pieniężnych i w stosunku z bankiem bądź emitentem papierów wartościowych działa jak inwestor przekazanych mu środków. Jednakże, to KD. występuje wobec emitenta lub banku inwestując środki powierzone mu przez C., z obowiązkiem zwrotu i rozliczenia się, przy czym KD., na zlecenie C., dodatkowo rozlicza C. wobec uczestników. Podmiotem prawnie zobowiązanym do realizacji świadczeń wobec uczestników i ostatecznych odbiorców jest C. Tym samym, bank (lub emitent) nie jest w stanie określić, że przekazane mu środki pieniężne należą do innego podmiotu niż ten, z którym łączy go stosunek zobowiązaniowy, czyli z KD. Dodatkowo podkreślono, że zgodnie z przepisami prawa, to C. jest podmiotem zobowiązanym do prowadzenia rozliczeń w ramach systemu zabezpieczeń, tym samym to C. jest związany stosunkiem zobowiązaniowym z uczestnikami. KD. wykonuje wyłącznie czynności na zlecenie C. i nie ma znaczenia fakt, że technicznie dokonuje rozliczeń w ramach systemu zabezpieczeń.

W takiej sytuacji należy zdaniem Wnioskodawcy uznać, że inaczej niż w przypadku wypłaty Pożytków z papierów wartościowych wniesionych do Funduszy rozliczeniowych, to na C., jako na podmiocie, który "dokonuje wypłaty" przychodów, zgodnie z rozumieniem art. 26 ust. 1 Ustawy CIT i jest prawnie zobowiązany do takiej wypłaty, będzie ciążył obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku u źródła z tytułu wypłaty przychodów na rzecz uczestników, czyli będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego (podatku u źródła) w rozumieniu przepisów Ustawy CIT oraz Ordynacji podatkowej.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, obowiązki płatnika podatku dochodowego w przypadku wypłaty przychodów z inwestowania środków pieniężnych wniesionych do Funduszy rozliczeniowych będzie C.

Ad. 3.

W przypadku powstania przychodów ze środków pieniężnych wniesionych do Funduszu rozliczeniowego, w postaci odsetek (lub dyskonta) z papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa, w które te środki zostały ulokowane, płatnikiem podatku dochodowego będzie C.

UZASADNIENIE

Podniesiono, że zgodnie z art. 26 ust. 1 zd. 2 Ustawy CIT, w przypadku należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa i zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, niebędących polskimi rezydentami podatkowymi, zryczałtowany podatek dochodowy pobierają jako płatnicy, podmioty prowadzące te rachunki, jeżeli wypłata należności następuje za ich pośrednictwem. Przepis ten, stanowi wyjątek, od ogólnej zasady, że płatnikiem podatku jest podmiot dokonujący wypłaty. Jednakże, w przypadku środków pieniężnych wniesionych do Funduszy rozliczeniowych, zainwestowanych w papiery wartościowe wyemitowane przez Skarb Państwa, wskazanie podmiotu odpowiedzialnego za obliczenie i pobranie podatku, zdaniem Wnioskodawcy, nie podlega regulacji art. 26 ust. 1 zd. 2 Ustawy CIT.

Podniesiono, że jak zostało wskazane w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 2), w przypadku wypłaty przychodów z inwestowania środków pieniężnych wniesionych do Funduszy rozliczeniowych, istnieją dwa stosunki zobowiązaniowe. Pierwszy powstaje pomiędzy C. oraz uczestnikiem wnoszącym do C. środki pieniężne. Natomiast odrębnym stosunkiem zobowiązaniowym jest relacja pomiędzy KD. inwestującym na zlecenie C. środki pieniężne wniesione do Funduszy rozliczeniowych, a podmiotem emitującym papiery wartościowe (ewentualnie bankiem otwierającym lokaty), w które środki te zostały zainwestowane. Papiery wartościowe są rejestrowane na rachunkach papierów wartościowych prowadzonych w przypadku bonów skarbowych przez NBP albo w przypadku obligacji skarbowych przez KD. W ramach wskazanych stosunków zobowiązaniowych środki pieniężne w postaci odsetek (lub dyskonta) z papierów wartościowych są przekazywane przez podmiot emitujący papiery wartościowe (ewentualnie bank otwierający lokaty) z rachunków prowadzonych przez wskazane wyżej podmioty do KD., który następnie na zlecenie C. dokonuje ich wypłaty uczestnikom. Informacja o uprawnionych uczestnikach jest przekazywana przez C. do KD. w oparciu o umowę o zarządzanie aktywami zawartą pomiędzy tymi dwoma podmiotami.

W odniesieniu do środków pieniężnych każdy uczestnik posiada w każdej inwestycji dokonywanej zbiorczo z Funduszy rozliczeniowych swój udział. Udział jest wyliczony i zarejestrowany w systemie informatycznym do zarządzania aktywami W związku z późn. zm. wielkości zabezpieczeń, udział ten ulega zmianie każdego dnia. Raz w miesiącu KD., w imieniu C., przekazuje uczestnikom informację o wypracowanych przychodach. Tym samym ani bank, ani emitent papierów wartościowych, w które zainwestowane zostały aktywa pieniężne Funduszu, ani też prowadzący rachunek papierów wartościowych nie posiada informacji jakie środki odpowiadają udziałom poszczególnych uczestników i nie jest w stanie przypisać konkretnej wypłaty do poszczególnych uczestników.

Przychód po stronie uczestnika C. powstaje zatem zdaniem Wnioskodawcy, w związku z relacją, jaka łączy go z C. działającym za pośrednictwem KD., przy braku bezpośredniej relacji prawnej pomiędzy uczestnikiem C. a podmiotem emitującym papiery wartościowe (ewentualnie bankiem) oraz prowadzącym rachunek papierów wartościowych. Dlatego też, w przypadku wypracowania przychodów z inwestycji środków pieniężnych zgromadzonych w Funduszach rozliczeniowych, emitent/bank wypłaci takie przychody na rachunek KD., a następnie KD. dokonana wypłaty w ustalonym terminie przychodów na rzecz uczestników, działając w tym zakresie w imieniu i na rzecz C.

W konsekwencji, Zdaniem Wnioskodawcy tylko C., jako podmiot prawnie zobowiązany do wypłaty przychodów na rzecz uczestników, jest w stanie określić, na czyją rzecz wypłaca wypracowane przysporzenie. Tym, samym, zastosowanie regulacji wynikającej z art. 26 ust. 1 zd. 2 Ustawy CIT, nie jest możliwe do zrealizowania w praktyce.

W takiej sytuacji uznano, że to na C., jako na podmiocie, który "dokonuje wypłaty" przychodów, zgodnie z rozumieniem art. 26 ust. 1 Ustawy CIT, będzie ciążył obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku u źródła z tytułu wypłaty przychodów na rzecz uczestników, czyli będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego (podatku u źródła) w rozumieniu przepisów Ustawy CIT oraz Ordynacji podatkowej również w przypadku wypłaty przychodów z inwestowania środków pieniężnych wniesionych do Funduszy rozliczeniowych w skarbowe papiery wartościowe.

Podniesiono, że dodatkowym argumentem potwierdzającym stanowisko Wnioskodawcy, jest fakt, że w przypadku, stwierdzenia, że to podmiot prowadzący rachunek papierów wartościowych jest płatnikiem podatku u źródła istniałoby ryzyko podwójnego opodatkowania otrzymywanych odsetek - raz w momencie ich przekazywania KD, a drugi raz w momencie ich rozliczania z uczestnikiem C. Podkreślono także, że na skutek strat na innych inwestycjach wysokość odsetek przekazywanych faktycznie uczestnikowi będzie niższa od odsetek uzyskanych z papierów, w które środki pieniężne wniesione przez uczestnika do Funduszu, zostały zainwestowane. To doprowadziłoby do opodatkowania środków, które w istocie nie stanowią przysporzenia dla ich ostatecznego odbiorcy.

Tym samym zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek płatnika, również w przypadku wypłaty przychodów ze środków pieniężnych zainwestowanych w papiery wartościowe wyemitowane przez Skarb Państwa, będzie ciążył na C., a nie na podmiocie prowadzącym rachunek papierów wartościowych.

Ad. 4.

Obowiązek podatkowy po stronie płatnika, jakim jest C. powstaje w momencie wypłaty na rzecz uczestników przychodów ze środków pieniężnych wniesionych do Funduszy rozliczeniowych.

UZASADNIENIE

Podniesiono, że zgodnie z art. 26 ust. 1 Ustawy CIT, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat są obowiązane, pobierać w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

Biorąc pod uwagę brzmienie wskazanych regulacji zauważono, że przepis w sposób wyraźny wskazuje, że termin poboru zryczałtowanego podatku dochodowego jest tożsamy z momentem wypłaty środków pochodzących między innymi z odsetek, podatnikowi, a zatem ostatecznemu odbiorcy.

Podniesiono, że w opisanym stanie faktycznym, wypłata przychodów na rzecz uczestników następuje na podstawie kwartalnej kalkulacji. Dopiero po kwartalnym obliczeniu przychodu uczestnika, uzyskane przysporzenie staje się wymagalne. Natomiast przed dokonaniem kalkulacji kwartalnej nie ma miejsca żadna płatność na rzecz uczestnika, która skutkowałaby powstaniem obowiązku zapłaty podatku u źródła przez płatnika. W szczególności, przychody nie są ani wymagalne ani w inny sposób podlegające roszczeniu. Nie zmienia tego fakt, że uczestnik jest informowany raz w miesiącu o stanie rozliczeń.

Podniesiono, że stanowisko powyższe zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 stycznia 2011 r. (IPPB5/423-725/10-2/JC), w której organ podatkowy zgodził się ze zdaniem wnioskodawcy i potwierdził, że: "dopiero po przeprowadzeniu miesięcznej kalkulacji, jeżeli w jej rezultacie Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty odsetek, powstanie obowiązek podatkowy do zapłaty podatku u źródła według stawki wynikającej z ustawy o CIT lub odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania."

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że obowiązek podatkowy po stronie płatnika, jakim jest C., powstanie w momencie rzeczywistej wypłaty na rzecz uczestników przychodów ze środków pieniężnych wniesionych do Funduszy zabezpieczających.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie

* zobowiązana do pobrania podatku u źródła przez Wnioskodawcę w przypadku przekazywania uczestnikom pożytków z papierów wartościowych wniesionych do Funduszy rozliczeniowych (pytanie oznaczone nr 1) - jest prawidłowe,

* obowiązków płatnika w przypadku przekazywania przychodów na rzecz uczestników z inwestowanych środków pieniężnych wniesionych do Funduszy rozliczeniowych (pytanie oznaczone nr 2) - jest prawidłowe,

* obowiązków płatnika w przypadku przekazywania przez C. na rzecz uczestników przychodów z inwestowania środków pieniężnych w papiery wartościowe wyemitowane przez Skarb Państwa (pytanie oznaczone nr 3) - jest prawidłowe,

* powstania obowiązku podatkowego w przypadku wypłaty przychodów ze środków pieniężnych wniesionych do Funduszy zabezpieczających (pytanie oznaczone nr 4) - jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 1-4.

Końcowo, w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl