IPPB5/423-97/13-4/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-97/13-4/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu 4 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2013 r. (data nadania: 13 kwietnia 2013 r., data wpływu: 16 kwietnia 2013 r.) stanowiącym odpowiedz na wezwanie nr: IPPB5/423-54/13-3/KS z dania: 2 kwietnia 2013 r. (data nadania: 2 kwietnia 2013 r., data doręczenia: 8 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* określenia czy prowadzone przez Stowarzyszenie placówki są odrębnymi od założyciela podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe,

* prowadzenia wspólnych rozliczeń podatkowych-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia czy prowadzone przez Stowarzyszenie placówki są odrębnymi od założyciela podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, oraz prowadzenia wspólnych rozliczeń podatkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie (zwane dalej również "Stowarzyszeniem") prowadzi niepubliczne oddziały przedszkolne, szkoły podstawowe, gimnazja i licea. Rzeczone szkoły i placówki podlegają i są prowadzone w zgodzie z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. jedn. z 2 grudnia 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, w szczególności są wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez odpowiednie jednostki samorządu terytorialnego (prezydent miasta, burmistrz), a także podlegają urzędowemu nadzorowi pedagogicznemu (kuratorowi oświaty).

Umowy o kształcenie, stanowiące podstawę do otrzymywania czesnego (wynagrodzenia za usługi edukacyjne) są zawierane pomiędzy rodzicami uczniów oraz osobą prowadzącą określoną szkołę / placówkę, tj. w każdym przypadku ze Stowarzyszeniem. Wpłaty rodziców z tego tytułu dokonywane są na wskazany w umowie rachunek bankowy Stowarzyszenia.

Dotacje publiczne (subwencje oświatowe) należne z tytułu prowadzenia szkół i przedszkoli, zgodnie z ww. przepisami regulującymi funkcjonowanie oświaty są przekazywane przez właściwe jednostki samorządu terytorialnego (urzędy miast, urzędy dzielnic) przelewem na specjalnie wyodrębnione konta Stowarzyszenia.

Niektóre placówki znajdują się w fizycznie odrębnych lokalizacjach (np. szkoła podstawowa męska w W.), inne zaś znajdują się obok siebie (np. szkoła podstawowa żeńska oraz przedszkole w J. - każda placówka dysponuje odrębnym budynkiem, które są jednak ze sobą połączone łącznikiem i stoją na jednej nieruchomości gruntowej).

Wszystkimi placówkami zarządza Stowarzyszenie poprzez zatrudnionych w nim pracowników: od nauczycieli, przez dyrektorów placówek, aż po pracowników administracyjnych. Stowarzyszenie prowadzi jedną księgowość, w której uwzględniane są wszystkie placówki przezeń prowadzone; całość traktowana jest jako jeden organizm, poszczególne placówki są traktowane odrębnie tylko o tyle, o ile jest to konieczne z powodów prawnych (np. otrzymywanie subwencji oświatowej, wpis do ewidencji placówek niepublicznych, etc.) lub pragmatycznych (np. związanych z bieżącym funkcjonowaniem określonej placówki). Stowarzyszenie swobodnie, wg własnego uznania, dysponuje środkami finansowymi na potrzeby poszczególnych placówek.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 12 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe dotyczące wniosku z dnia 28 stycznia 2013 r. o następujące informacje:

1.

Żadna z utworzonych przez Wnioskodawcę placówka, nie mając podmiotowości prawnej, nie będzie posiadała zdolności posiadania majątku, którego własność pozostanie w 100% przy Wnioskodawcy.

2.

Placówki będą posiadały własne struktury organizacyjne, co należy, zdaniem Wnioskodawcy, rozumieć przede wszystkim w kategoriach faktycznych, tj. pewnego faktycznego stanu rzeczy. Określone placówki będą się bowiem mieściły na odrębnych nieruchomościach, a przynajmniej w odrębnych budynkach i będą zorganizowane tak, jak w praktyce szkoła zorganizowana być powinna (dyrektor, rada pedagogiczna, nauczyciele, uczniowie, plan lekcji i innych zajęć, wyposażenie klas, itd., itp.).

3.

Placówki nie będą mogły być samodzielnymi, niezależnymi od swego założyciela, stronami stosunków prawnych. Placówki korzystać będą z podmiotowości prawnej swojego podmiotu założycielskiego.

4.

Placówki nie będą miały zdolności zaciągania zobowiązań. Taką zdolność posiadać będzie wyłącznie organ prowadzący, tj. Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prowadzone przez Stowarzyszenie placówki są odrębnymi od Stowarzyszenia i siebie nawzajem podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, a tym samym Stowarzyszenie nie ma ani prawa, ani obowiązku rozliczania podatku CIT od dochodów uzyskiwanych w związku z prowadzeniem przedmiotowych placówek.

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzone przez Stowarzyszenie placówki nie są odrębnymi od Stowarzyszenia i siebie nawzajem podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, a tym samym Stowarzyszenie ma prawo i obowiązek rozliczania podatku CIT od dochodów uzyskiwanych w związku z prowadzeniem przedmiotowych placówek.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 CITU, podatnikami są również "jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej"; dalej: "jonop". Kwestią kluczową w niniejszej sprawie jest zatem odpowiedź na pytanie, czy prowadzone przez Stowarzyszenie placówki są "jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej" w rozumieniu art. 1 ust. 2 CITU. Rzecz w tym, że CITU, ani w ogóle żadna polska ustawa nie definiuje tego pojęcia, a potoczne jego rozumienie (każda struktura o pewnym stopniu odrębności i zorganizowania) jest z pewnością zbyt szerokie, bowiem obejmuje takie jednostki organizacyjne jak np. rodzina czy gospodarstwo domowe, co do których nie ma wątpliwości, że podatnikami CIT nie są.

Wobec powyższego należy postawić pytanie, jakimi cechami charakteryzować się musi "jednostka organizacyjna", aby można było uznać ją za podatnika... Z punktu widzenia celu istnienia podatku dochodowego oraz zasad jego funkcjonowania należałoby oczekiwać od racjonalnego ustawodawcy, nadawania statusu podatnika (nadawania podmiotowości podatkowej) takim "organizmom", które przede wszystkim posiadają jakiś byt prawny, jeśli nie osobowość prawną, to przynajmniej zdolność prawną, tj. mogą być stroną stosunków cywilnoprawnych (których konsekwencją jest zwykle zawiązanie się stosunku publicznoprawnego w zakresie podatków), nabywać prawa i zaciągać zobowiązania mocą swojego działania, pozywać i być pozywanymi.

Wśród ww. cech najważniejszymi wydają się, z podatkowego punktu widzenia, zdolność dysponowania majątkiem (z czym wiąże się nierozerwalnie zdolność osiągania przychodów i ponoszenia kosztów) i posiadania majątku. Posiadanie autonomii w sferze majątkowej pozwala na wykonanie obowiązku zapłaty podatku.

Warto też zauważyć, że Rozdział 15 Działu III "Odpowiedzialność podatkowa osób trzecich" ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa nie wspomina o odpowiedzialności osoby prowadzącej szkołę za zobowiązania podatkowe szkoły! Zważywszy na to, jak bardzo rozbudowany jest ów Rozdział 15, jak bardzo zabezpiecza Skarb Państwa na wypadek niewypłacalności dłużnika podatkowego, należy stwierdzić, że brak odpowiedzialności osoby prowadzącej szkołę za długi podatkowe szkoły nie wynika z niedopatrzenia ustawodawcy, ale z faktu, że szkoła nie może być podatnikiem, nie może mieć żadnych długów, w tym długów podatkowych, a podatnikiem jest zawsze bezpośrednio osoba prowadząca szkołę.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, w szczególności w przedmiotowej sprawie, iż prowadzone przez Stowarzyszenie placówki nie są "jonop", którym można przypisać status samodzielnego podatnika CIT. Przede wszystkim, dochody związane z prowadzeniem placówek otrzymuje Stowarzyszenie i to Stowarzyszenie jest stroną stosunku cywilnoprawnego z rodzicami opłacającymi czesne i stosunku administracyjno-prawnego z jednostkami samorządu terytorialnego przekazującymi Stowarzyszeniu (a nie szkołom) dotacje (subwencje oświatowe). Żadna z placówek nie ma swojej własnej podmiotowości prawnej - w sensie prawnym nie istnieje jako coś odrębnego - jest tylko niesamodzielną, zależną częścią Stowarzyszenia i funkcjonuje wyłącznie w jego ramach.

Warto też posiłkowo zauważyć, że Ustawa o VAT, w art. 15 ust. 1, uznaje za podatnika tego podatku, obok osób prawnych i fizycznych, również jonop. Pomimo to, ustawodawca uznał za słuszne, w art. 15 ust. 3b tejże ustawy, zezwolić, na zasadzie wyjątku i za specjalną zgodą organu podatkowego, na stanie się podatnikiem przez jednostki organizacyjne osoby prawnej, jeśli osoba prawna ma status organizacji pożytku publicznego, a jej jednostka organizacyjna samodzielnie sporządza sprawozdanie finansowe. Rzecz w tym, że skoro jednostka organizacyjna osoby prawnej, aby stać się podatnikiem, potrzebuje specjalnego zapisu w art. 15 ust. 3b i do tego specjalnej zgody organu administracyjnego, to znaczy, że jednostka taka, z zasady, nie jest jonop, bo gdyby taką była, to byłaby podatnikiem na mocy art. 15 ust. 1 i wówczas art. 15 ust. 3b byłby w ogóle zbędny. W CITU nie ma żadnych zapisów, z których można by wywieść, wprost lub pośrednio, że jednostki organizacyjne osoby prawnej mogą lub muszą stać się odrębnymi od tej osoby prawnej podatnikami CIT, a argumentacja porównawcza z Ustawą o VAT wskazuje, że pojęcie "jonop" nie obejmuje swoim zakresie jednostek organizacyjnych osób prawnych, które same nie posiadają żadnej odrębności (zdolności) prawnej (jak to ma miejsce w szczególności w przedmiotowej sprawie).

Niejakim podsumowaniem powyższych wywodów niechaj będzie teza Naczelnego Sądu Administracyjnego, wyrażona w wyroku z dnia 8 października 2008 r. sygn. akt. II FSK (978107): "Sąd pierwszej instancji trafnie przyjął, że niepubliczny zakład opieki zdrowotnej utworzony przez osobę prawną, posiadający zdolność prawną, odrębną strukturę organizacyjną, odrębny przedmiot działania, odrębną gospodarkę finansową i odrębny majątek, jest jako jonop podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 1 ust. 2 CITU.".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

* określenia czy prowadzone przez Stowarzyszenie placówki są odrębnymi od założyciela podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - za prawidłowe,

* prowadzenia wspólnych rozliczeń podatkowych-za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) są osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji. Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Takie też jednostki nieposiadające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 z późn. zm.).

Ustalenia poczynione na gruncie prawa podatkowego w zestawieniu z art. 33 Kodeksu cywilnego (wskazującego na jednostki organizacyjne wyposażone na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną), jak też art. 331 Kodeksu cywilnego nakazującego stosowanie odpowiednich przepisów o osobach prawnych do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną - pozwalają poczynić konstatację, że z powołanego wyżej przepisu art. 1 ust. 2 ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że ustawa nadaje podmiotowość prawnopodatkową również tym jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej, które są zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi - co pozwala im uczestniczyć w obrocie gospodarczym mimo braku osobowości prawnej. Artykuł 331 § 1 Kodeksu cywilnego stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

Analiza posiadania podmiotowości prawno-podatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych przez niepubliczne szkoły i przedszkola utworzone przez Wnioskodawcę wymaga odniesienia się do przepisów regulujących ich status, a mianowicie - przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), która określa zasady na jakich prowadzone są przedszkola, szkoły, placówki oświatowo-wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne, oraz kolegia pracowników służb społecznych. W świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą.

Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne. Stosownie do treści art. 82 ust. 1 osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Wpis do ewidencji określa m.in. statut szkoły, tworzący zakres działania i organizację oraz ustalający prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów.

Zgodnie z art. 84 ustawy o systemie oświaty szkoła lub placówka działa na podstawie statutu nadanego przez osobę prowadzącą. Statut powinien określać w szczególności:

1.

nazwę, typ szkoły lub cel placówki oraz ich zadania;

2.

osobę prowadzącą szkołę lub placówkę;

3.

organy szkoły lub placówki oraz zakres ich działań;

4.

organizację szkoły lub placówki;

5.

prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów szkoły lub placówki, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły lub placówki;

6.

sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły lub placówki;

7.

zasady przyjmowania uczniów do szkoły lub placówki.

W myśl art. 5 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o systemie oświaty do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) i organizacyjnej szkoły lub placówki. W tym miejscu należy podkreślić, iż w dniu 11 marca 2013 r. ogłoszone zostało Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 30 stycznia 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330).

Mając na względzie treść ww. przepisów szkoły oraz placówki niepubliczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, jeżeli posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych (taki jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazują dostateczny stopień niezależności i samodzielności), mogą samodzielne działać oraz pozwala to na uznane ich za jednostki organizacyjne.

Jeśli natomiast placówka oświatowa nie będzie wyposażona w odrębny majątek, nie będzie posiadała wykształconej struktury organizacyjnej i będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, wówczas będzie to stanowić podstawę do uznania, że podmiotem podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie organ prowadzący placówkę oświatową.

Jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je prowadzi i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Należy zauważyć, iż nadanie nr NIP placówce oświatowej nie przesądza o formie organizacyjnej jednostki, decydują o tym przepisy ustaw oraz statut. Fakt posiadania nr NIP nie przesądza o tym, że dane placówki oświatowe są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzi niepubliczne oddziały przedszkolne, szkoły podstawowe, gimnazja i licea. Rzeczone szkoły i placówki podlegają i są prowadzone zgodzie z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, w szczególności są wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez odpowiednie jednostki samorządu terytorialnego (prezydent miasta, burmistrz), a także podlegają urzędowemu nadzorowi pedagogicznemu (kuratorowi oświaty).

Zgodnie z wnioskiem umowy o kształcenie, stanowiące podstawę do otrzymywania czesnego (wynagrodzenia za usługi edukacyjne) są zawierane pomiędzy rodzicami uczniów oraz osobą prowadzącą określoną szkołę/placówkę, tj. w każdym przypadku z Wnioskodawcą. Wpłaty rodziców z tego tytułu dokonywane są na wskazany w umowie rachunek bankowy Stowarzyszenia.

Dotacje publiczne (subwencje oświatowe) należne z tytułu prowadzenia szkół i przedszkoli, zgodnie z ww. przepisami regulującymi funkcjonowanie oświaty są przekazywane przez właściwe jednostki samorządu terytorialnego (urzędy miast, urzędy dzielnic) przelewem na specjalnie wyodrębnione konta Stowarzyszenia.

Niektóre z placówek znajdują się w fizycznie odrębnych lokalizacjach, inne zaś znajdują się obok siebie, tzn. każda z placówek dysponuje odrębnym budynkiem, które są ze sobą połączone łącznikiem i stoją na jednej nieruchomości gruntowej. Wszystkimi placówkami zarządza Wnioskodawca poprzez zatrudnionych w nich pracowników. Stowarzyszenie prowadzi jedną księgowość dla wszystkich prowadzonych placówek; poszczególne placówki traktowane są odrębnie tylko w przypadku, kiedy jest to niezbędne z powodów prawnych (np. otrzymywanie subwencji oświatowej, wpis do ewidencji placówek niepublicznych, etc.) lub pragmatycznych (np. związanych z bieżącym funkcjonowaniem określonej placówki). Stowarzyszenie swobodnie, wg własnego uznania, dysponuje środkami finansowymi na potrzeby poszczególnych placówek.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 12 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż żadna z utworzonych przez Wnioskodawcę placówek nie mając podmiotowości prawnej, nie będzie posiadała zdolności posiadania majątku, którego własność pozostanie w 100% przy Wnioskodawcy. Placówki będą posiadały własne struktury organizacyjne, co należy, zdaniem Wnioskodawcy, rozumieć przede wszystkim w kategoriach faktycznych, tj. pewnego faktycznego stanu rzeczy. Określone placówki będą się bowiem mieściły na odrębnych nieruchomościach lub w odrębnych budynkach. Szkoły, jak podkreśla Wnioskodawca, zorganizowane będą w sposób w jaki szkoła zorganizowana być powinna (tekst jedn.: dyrektor, rada pedagogiczna, nauczyciele, uczniowie, plan lekcji i innych zajęć, wyposażenie klas...). Poza tym, placówki nie będą mogły być samodzielnymi, niezależnymi od swego założyciela, stronami stosunków prawnych, będą korzystać z podmiotowości prawnej swojego podmiotu założycielskiego. Placówki nie będą miały również zdolności zaciągania zobowiązań. Taką zdolność posiadać będzie wyłącznie organ prowadzący, tj. Wnioskodawca.

Odnosząc się zatem do przedstawionej powyżej definicji jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej oraz okoliczności wskazanych w stanie faktycznym uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2013 r., należy stwierdzić, że aby niepubliczne szkoły i placówki oświatowe można było uznać za jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, odrębne od założyciela, a co za tym idzie, aby można było je uznać za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, winny posiadać wyodrębniony zespół środków organizacyjnych, majątkowych, charakteryzować się niezależnością i samodzielnością w stosunkach cywilno - prawnych.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, utworzone placówki wprawdzie posiadają wykształconą strukturę organizacyjną, które określają organy szkoły lub placówki, organizację zajęć, czy wyposażenie klas lekcyjnych, jednak podległe są Wnioskodawcy, to Wnioskodawca zarządza tymi placówkami poprzez zatrudnionych pracowników. Dodatkowo żadna z prowadzonych przez Stowarzyszenie placówek nie posiada odrębnego majątku - właścicielem całego majątku jest Wnioskodawca. Przedmiotowe placówki nie będą miały zdolności do zaciągania zobowiązań, a także będą korzystać z podmiotowości prawnej swojego podmiotu założycielskiego, czyli Wnioskodawcy.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż szkoły i placówki utworzone przez Wnioskodawcę nie spełniają przesłanek pozwalających uznać je za odrębnych od założyciela podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Prowadzone przez Wnioskodawcę szkoły stanowią jedynie wyodrębnioną organizacyjnie formę działalności Stowarzyszenia, które je utworzyło.

Na mocy art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Odrębne przepisy, o których mowa w tym artykule zawarte są w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330).

Stosownie natomiast do art. 27 ust. 1 tej ustawy, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Jak wykazano powyżej placówki utworzone przez Wnioskodawcę nie spełniają przesłanek pozwalających uznać je za odrębnych od założyciela podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Szkoły i placówki stanowią tylko wyodrębnioną organizacyjnie formę działalności Stowarzyszenia, które je utworzyło. W związku z tym placówki, których założycielem jest Wnioskodawca nie mają obowiązku prowadzić odrębnych od Wnioskodawcy rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych, a co za tym idzie nie mają obowiązku składać odrębnego od Stowarzyszenia zeznania podatkowego, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zeznanie składane przez Wnioskodawcę do właściwego urzędu skarbowego winno uwzględniać informację o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym przez prowadzone przez Stowarzyszenie placówki.

W tym miejscu podnieść jednak należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego, w którym zastosowanie znajdą np. przepisy art. 180 i 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Specyfika postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego polega między innymi na tym, że właściwy organ interpretujący "porusza się" niejako tylko i wyłącznie w obrębie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz wyrażonej przez Niego oceny prawnej (stanowisko) - art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Organ interpretujący nie przeprowadza w tego rodzaju sprawach postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną i jednoznaczną ocenę, czy utworzone przez Wnioskodawcę szkoły i placówki stanowią jednostki organizacyjne w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ogranicza się jedynie do analizy okoliczności podanych we wniosku. Pełna ocena postawionych przez Wnioskodawcę wątpliwości możliwa będzie po dokonaniu analizy dokumentów źródłowych.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia czy prowadzone przez Wnioskodawcę placówki są odrębnymi od założyciela podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, a tym samym odnośnie prawa i obowiązku rozliczania podatku CIT od dochodów uzyskiwanych w związku z prowadzeniem przedmiotowych placówek należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl