IPPB5/423-921/13-3/JC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-921/13-3/JC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki związane ze zorganizowaniem jubileuszu, zakwalifikowane jako koszty reprezentacji, winny zostać w podatku dochodowym od osób prawnych zaliczone do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki związane ze zorganizowaniem jubileuszu, zakwalifikowane jako koszty reprezentacji, winny zostać w podatku dochodowym od osób prawnych zaliczone do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") obchodziła jubileusz 10-lecia. Z tej okazji Spółka zorganizowała trzydniowy jubileusz, którego gośćmi byli zarówno kontrahenci Spółki, jak i jej pracownicy. Spółka poniosła nakłady na zorganizowanie jubileuszu, które obejmowały: wynagrodzenie agencji świadczącej usługi związane z organizacją jubileuszu, koszty oprawy jubileuszu w postaci koncertów artystów, występów kabaretów, obsługi konferansjerskiej, koszty przygotowania zaproszeń na jubileusz, inne.

W związku z organizacją jubileuszu Spółka poniosła również koszt świadczonej przez hotel usługi organizacji kongresu, w skład której wchodziły usługi udostępnienia sali, usługi noclegowe oraz usługi gastronomiczne. Usługa organizacji kongresu została potraktowana przez hotel jako jedna kompleksowa usługa, wykazana na fakturze w jednej pozycji oraz opodatkowana jedną stawką podatku od towarów i usług (23%). Z przedstawionej przez hotel kalkulacji kosztów usługi organizacji kongresu wynika jednak, jaka część kosztów dotyczyła usług noclegowych i gastronomicznych, a jaka część usług pozostałych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy wydatki związane ze zorganizowaniem jubileuszu, zakwalifikowane jako koszty reprezentacji, winny zostać w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "CIT") zaliczone do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

2. Czy naliczony podatek od towarów i usług (dalej: "VAT") od nabycia usług związanych z organizacją jubileuszu, innych niż usługa organizacji kongresu świadczona przez hotel - tj. usług agencji zajmującej się organizacją jubileuszu, usług dotyczących koncertów artystów i występów kabaretów, usług obsługi konferansjerskiej, usług przygotowania zaproszeń na jubileusz - winien zostać w całości odliczony przez Spółkę.

3. Czy naliczony podatek VAT z otrzymanej od hotelu faktury dotyczącej usługi organizacji kongresu winien zostać w całości odliczony przez Spółkę.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytań dotyczących podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) (CIT) do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wyłączając z kosztów podatkowych koszty reprezentacji, ustawa podatkowa nie definiuje terminu "reprezentacja", ani też nie odsyła do innych przepisów prawa, które zawierałyby taką definicję. Z uwagi na brak ustawowej definicji pojęcia "reprezentacji", należy zgodnie z zasadami wykładni językowej przepisów prawa odnieść się do definicji słownikowej tego pojęcia. W internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) pojęcie to zostało zdefiniowane następująco: reprezentacja to "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną". Zgodnie z poglądem przyjętym w doktrynie prawa podatkowego za reprezentację uznaje się, "występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów" (Brzeziński B., Kalinowski M., Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1997, str. 159).

Podobne rozumienie pojęcia "reprezentacji" spotykane jest również w orzecznictwie sądowym: "Celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest właśnie wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny" (wyrok NSA z 17 czerwca 2013 r., II FSK 702/11).

Biorąc pod uwagę, że dominującym celem organizacji przedmiotowego jubileuszu było kreowanie i utrwalenie wizerunku Spółki oraz pozytywnych relacji z kontrahentami, koszty związane z organizacją tego jubileuszu kwalifikowane jako koszty reprezentacji winny zostać przez Spółkę zaliczone do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl