IPPB5/423-920/13-2/JC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-920/13-2/JC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2013 r. (data wpływu 14 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wymienionych przykładowo w stanie faktycznym kosztów poniesionych przez Spółkę w związku ze świadczeniem usługi marketingowej podlegających refakturowaniu na Zleceniodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wymienionych przykładowo w stanie faktycznym kosztów poniesionych przez Spółkę w związku ze świadczeniem usługi marketingowej podlegających refakturowaniu na Zleceniodawcę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: "Spółka") jest wieloletnim liderem w dziedzinie systemowych rozwiązań CRM na rynku farmaceutycznym ale także oferuje swoim klientom kompleksowe i różnorodne usługi w zakresie szeroko rozumianego wsparcia sprzedaży i marketingu. Są to między innymi takie usługi jak: jakościowe i ilościowe badania rynkowe z audytem działań promocyjnych oraz pomiarem efektywności sprzedażowych, kampanie e-mailingowe, szkolenia dla pracowników branży medycznej, internetowe serwisy medyczne na łamach portalu www.esculap.pl, telemarketing, czy wreszcie wynajem kontraktowych przedstawicieli medycznych. Spółka posiada największą w Polsce medyczną bazę danych OneKey, która stanowi podstawę wszystkich dostarczanych usług.

Poniższy wniosek dotyczy prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której Spółka świadczy na rzecz producentów i dystrybutorów produktów leczniczych i wyrobów medycznych (dalej: "Zleceniodawcy") usługi dotyczące zorganizowania i przeprowadzenia akcji informacyjnych i promocyjnych (dalej: "usługi marketingowe"), polegające m.in. na: inicjowaniu i prowadzeniu badań rynku medycznego oraz rozwoju planów marketingowych, przygotowaniu i dystrybucji materiałów informacyjnych (ulotek itp.), reklamowaniu, promowaniu farmaceutyków w środowisku medycznym i farmaceutycznym, informowaniu o właściwościach farmaceutyków i ich promowaniu na kongresach lekarzy i farmaceutów, prowadzeniu kampanii informacyjnych, reprezentowaniu klientów w kontaktach z hurtowniami, przeprowadzaniu badań dotyczących działań farmaceutyków, wykonywaniu czynności związanych z rejestracją farmaceutyków, monitoringu działań niepożądanych itp. W ramach zawieranych umów Spółka zapewnia zespół przedstawicieli medycznych lub farmaceutycznych (dalej: "Przedstawiciele") wraz z narzędziami niezbędnymi do wykonania zlecenia. W ramach umowy Spółka nie zajmuje się sprzedażą produktów, a także nie zawiera umów w imieniu i na rzecz Zleceniodawców. Wynagrodzenie za świadczenie przez Spółkę usługi marketingowej, jako usługi ciągłej, płatne jest w okresach rozliczeniowych przewidzianych w kontrakcie ze Zleceniodawcą, np. raz w miesiącu.

W ramach umowy Zleceniodawca ma prawo zlecić przeprowadzenie aktywności dodatkowych, mających na celu zwiększenie efektywności akcji informacyjnej. Aktywności te nie są samoistną usługą świadczoną przez Spółkę, a pełnią jedynie rolę pomocniczą względem, świadczonej na rzecz Zleceniodawcy, usługi marketingowej. W ramach aktywności dodatkowych Spółka m.in.:

* organizuje i przeprowadza indywidualne spotkania marketingowe z przedstawicielami służby zdrowia, osobami upoważnionymi do wypisywania recept oraz z prowadzącymi obrót produktami leczniczymi (dalej: "Osoby upoważnione"). Spotkania takie organizowane są samodzielnie przez Przedstawicieli. W ramach spotkań Przedstawiciele w szczególności zajmują się promocją leków oraz dostarczaniem informacji o lekach produkowanych/dystrybuowanych przez Zleceniodawcę, przedstawiają nowości farmaceutyczne, a także gromadzą informacje o działaniach niepożądanych promowanych produktów produkowanych/dystrybuowanych przez Zleceniodawcę. Spotkania te, co do zasady odbywają się w gabinetach lub ośrodkach opieki zdrowotnej. Opisane powyżej spotkania mogą być połączone z przejawami gościnności zgodnymi z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm., dalej: "Prawo farmaceutyczne"), obejmującymi m.in. zakup drobnego poczęstunku, słodyczy (ciast, ciastek) i napojów bezalkoholowych (kawy, herbaty, soków). Spotkania takie mogą się także odbywać w restauracjach lub kawiarniach. Podczas takich spotkań oferowany jest poczęstunek. Przedstawiciele zamawiają potrawy z menu. Spółka pokrywa koszty związane z zakupem wskazanych powyżej usług gastronomicznych oraz zakupem produktów żywnościowych. Spotkania takie odbywać się mogą na terenie całego kraju;

* organizuje i przeprowadza grupowe spotkania promocyjne z Osobami upoważnionymi.

Spotkania takie organizowane są albo samodzielnie przez Przedstawicieli albo centralnie przez Spółkę, po uprzednim wskazaniu miejsc oraz charakteru spotkania przez Zleceniodawcę. Podczas takich spotkań Przedstawiciele prowadzą reklamę promowanych produktów tj. m.in. przeprowadzają dla Osób upoważnionych ich prezentacje, przedstawiają wyniki badań klinicznych dotyczących tych produktów, nowości farmaceutyczne, przeprowadzają szkolenia z zakresu stosowania tych produktów, a także zbierają informacje o ich działaniach niepożądanych. Spotkania te mogą odbywać się w placówkach służby zdrowia lub poza nimi, w wynajętych salach bądź restauracjach. Wówczas Przedstawiciele dokonują zakupu drobnego poczęstunku, słodyczy (ciast, ciastek), napojów bezalkoholowych (kawy, herbaty, soków), zamawiają usługi cateringowe lub gastronomiczne. Spółka pokrywa koszty związane z zakupem opisanych powyżej towarów i usług, a także inne koszty związane np. z wynajęciem sali, wypożyczeniem sprzętu multimedialnego, drukiem materiałów reklamowych itd. Spotkania takie odbywać się mogą na terenie całego kraju;

* dokonuje nieodpłatnych świadczeń rzeczowych na rzecz Osób upoważnionych podczas ww. spotkań. Spółka przekazuje m.in. materiały promocyjne oraz upominki o niskiej wartości, związane z praktyką medyczną lub farmaceutyczną (w rozumieniu Prawa farmaceutycznego). Spółka ponosi wydatki związane z promocją reklamowanych produktów, obejmujące zakup upominków o niskiej wartości oraz koszty przygotowania i dystrybucji materiałów promocyjnych wśród Osób upoważnionych. Spółka ponosi również koszty związane z przekazywaniem Osobom upoważnionym przedmiotów o znikomej wartości, związanych z praktyką medyczną lub farmaceutyczną (np. drobny sprzęt medyczny oraz biurowy). Wszystkie wymienione powyżej produkty opatrzone są logo Zleceniodawcy lub logo produktów Zleceniodawcy reklamowanych przez Spółkę, a ich wartość jednostkowa nie przekracza 100 zł brutto;

* sponsoruje Osobom upoważnionym wyjazdy na szkolenia, konferencje lub kongresy farmaceutyczne/medyczne. W ramach sponsoringu Spółka opłaca przede wszystkim koszty udziału, przejazdu i zakwaterowania lekarzy i farmaceutów. Wskazane umowy sponsoringowe stanowią sponsoring nieprawidłowy, tj. lekarze/farmaceuci nie są z ich tytułu zobowiązani do jakichkolwiek świadczeń ekwiwalentnych na rzecz Spółki ani jej Zleceniodawców.

Należy podkreślić, że z uwagi na specyfikę usługi marketingowej, nie jest jednak możliwe stworzenie zamkniętego katalogu kosztów aktywności, jednak reprezentowane powyżej wydatki są "typowymi" i najczęściej ponoszonymi.

Zgodnie z umową ze Zleceniodawcą, Spółka ma prawo do zwrotu wszelkich uzgodnionych kosztów poniesionych w interesie Zleceniodawcy. Na podstawie zapisu o zwrocie kosztów, obciąża Zleceniodawców np. kosztami usług gastronomicznych (spotkania Przedstawicieli z Osobami upoważnionymi), poczęstunku, drobnych prezentów i upominków oraz wydatków na szkolenia pracowników Spółki. Kwoty obejmujące zwrot wydatków są ujmowane w treści wystawianych faktur odrębnie od wynagrodzenia, jako jedna pozycja zbiorcza. Obciążenie z tytułu zwrotu wydatków jest dokumentowane bez narzutów (1:1). W konsekwencji rzeczywisty ciężar ekonomiczny z tytułu poniesienia powyższych wydatków nie spoczywa na Spółce.

Umowa zawarta ze Zleceniodawcą jest "umową starannego działania" a nie "umową rezultatu", w konsekwencji przychody Spółki nie zależą od ilości sprzedanych produktów Zleceniodawcy (Spółka nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży, produkcji, importu promowanych/reklamowanych produktów), lecz od podjętych przez nią działań. Spółka nie prowadzi także działalności produkcyjnej lub handlowej, w szczególności nie produkuje ani nie dokonuje zakupu/importu produktów wytwarzanych przez Zleceniodawcę celem ich dalszej odsprzedaży w kraju lub zagranicą.

Dodatkowo również Spółka finansuje wyjazdy swoich pracowników lub współpracowników (zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych oraz prowadzących własną działalność gospodarczą) na szkolenia, w tym na szkolenia zagraniczne, organizowane przez Zleceniodawcę. Początkowo koszt szkolenia pokrywany jest przez Zleceniodawcę i refakturowany na Spółkę. Następnie powyższe wydatki są przerzucane na Zleceniodawcę w drodze wkalkulowania kosztów takich szkoleń do wysokości wynagrodzenia Spółki za świadczenie usługi marketingowej.

Podkreślenia wymaga fakt, że Spółka nie prowadzi działalności mającej na celu reprezentację bądź reklamę samej Spółki lub jej produktów. Wszystkie działania podejmowane są bowiem w celu świadczenia usługi marketingowej w ramach umowy zawartej ze Zleceniodawcą i dotyczą wyłącznie promocji Zleceniodawcy i promocji produktów przez niego wytwarzanych/dystrybuowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym wymienione powyżej przykładowe koszty, poniesione przez Spółkę w związku ze świadczeniem przez Spółkę usługi marketingowej, a następnie podlegające refakturowaniu na Zleceniodawcę, stanowią dla Spółki w całości koszty uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wymienione powyżej przykładowe koszty, poniesione przez Spółkę w związku ze świadczeniem przez Spółkę usługi marketingowej, a następnie podlegające refakturowaniu na Zleceniodawcę, stanowią dla Spółki w całości koszty zyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: "ustawa CIT") kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, ustawodawca wyróżnia przy tym koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód) oraz koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Kosztami uzyskania przychodów będą zatem takie koszty, które spełniają łącznie następujące warunki:

* zostały poniesione przez podatnika,

* pozostają w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą,

* ich poniesienie miało na celu uzyskanie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,

* nie zostały wyłączone z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy CIT.

Dla możliwości uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu, konieczne jest ponadto jego właściwe udokumentowanie.

W przedstawionym stanie faktycznym, Spółka w związku ze świadczeniem przez Spółkę usługi marketingowej na rzecz Zleceniodawcy, ponosi m.in.:

* wydatki związane z organizacją spotkań z Osobami upoważnionymi, jak np. na usługi gastronomiczne, cateringowe oraz artykuły spożywcze, wynajem sali, sprzętu multimedialnego, wydruk materiałów reklamowych dotyczących produktów oferowanych przez Zleceniodawcę;

* wydatki na upominki o niskiej wartości (do 100 zł brutto), związane z praktyką medyczną lub farmaceutyczną, opatrzone logo Zleceniodawcy, przekazywane następnie Osobom upoważnionym;

* wydatki za udział (obejmujące m.in. opłaty rejestracyjne, opłaty wstępne i inne wydatki o podobnym charakterze), przejazd oraz zakwaterowanie Osób upoważnionych na szkoleniach, konferencjach oraz kongresach farmaceutycznych/medycznych;

* wydatki w postaci sfinansowania pracownikom Spółki szkoleń, w tym szkoleń zagranicznych, organizowanych przez Zleceniodawcę.

Na mocy zawartej umowy o świadczenie przez Spółkę usługi marketingowej, Spółce przysługuje zwrot wymienionych wydatków ponoszonych w interesie Zleceniodawcy.

Przedmiotowe wydatki są zatem ponoszone w związku z odpłatnym świadczeniem przez Spółkę usługi marketingowej i mają na celu uzyskanie przychodów z tego tytułu, tj. zwrotu wydatków i wynagrodzenia za realizowane usługi. Wyżej wymienione koszty, jako służące prowadzeniu działalności gospodarczej Spółki, spełniają wobec tego przesłankę celowości, wynikającą z art. 15 ust. 1 ustawy CIT. Są one bowiem związane z przychodami osiąganymi z tytułu świadczenia usługi marketingowej.

Kwalifikacja podatkowa tych wydatków wymaga również odniesienia się do art. 16 ust. 1 ustawy CIT.

W szczególności, wśród wydatków wyłączonych z kategorii kosztów uzyskania przychodów, ustawodawca wymienił koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy CIT). Jak wskazał Minister Finansów w interpretacji z dnia 1 czerwca 2012 r. (sygn. DD6-033-25/SOH/PK-1655/09/10), termin,reprezentacja" użyły w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT należy rozumieć jako "przedstawicielstwo podatnika, działanie w jego imieniu, w jego interesie, na jego rzecz". Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 24 stycznia 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB5/423-1128/12-4/KS) stwierdził, że "skoro spotkania służą świadczeniu wykonywanemu na rzecz Zleceniodawcy przez Spółkę, czyli de facto są wykonywane na rzecz Zleceniodawcy, w jego interesie, i to jego obciążają ekonomicznie, to nie może być mowy o tym, że stanowią dla Spółki działania reprezentacyjne. Jeżeli w takim przypadku miałyby miejsce działania reprezentacyjne, to ewentualnie stanowiłyby reprezentację Zleceniodawcy a nie Spółki, dla której są to koszty świadczenia usługi za wynagrodzeniem, co oznacza, że z całą pewnością niesłużące reprezentacji Spółki". Wprawdzie wydatki ponoszone przez wnioskodawcę w przedstawionej interpretacji stanowiły element kalkulacyjny ceny usługi świadczonej przez Spółkę na rzecz Zleceniodawcy (metoda "koszt plus"), jednak wnioski w niej zawarte mają zastosowanie także w niniejszym stanie faktycznym, gdzie dochodzi do refakturowania kosztów związanych z usługą marketingową w stosunku 1:1. Powyższa metoda "koszt plus" uzależnia wysokość przychodów podatnika od poniesionych kosztów. Ma to zatem wpływ jedynie na strukturę przychodów podatnika. Natomiast podatkowe traktowanie kosztów uzyskania przychodów podatnika zarówno przy metodzie "koszt plus", jak i przy refakturowaniu w stosunku 1:1, jest identyczne.

Strony zawierające umowę, stosownie do art. 353 (1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm., dalej: "Kodeks cywilny"), mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. W konsekwencji, powyższe wydatki, świadczone w ramach usługi marketingowej, ponoszone przez Spółkę, a następnie refakturowane na Zleceniodawcę, w związku ze spotkaniami z Osobami upoważnionymi, odbywanymi wyłącznie w interesie Zleceniodawcy, nie służą reprezentacji Spółki. Nie ma do nich zatem zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy CIT. Takie stanowisko zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 29 czerwca 2009 r. (sygn. ITPB3/423-160a/09/MT). Wydatki związane z organizacją spotkań z Osobami upoważnionymi mogą zatem stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki.

Prawidłowość powyższej argumentacji znajduje także potwierdzenie w szeregu indywidualnych interpretacji wydawanych przez organy podatkowe w analogicznych sprawach, jak m.in.:

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 grudnia 2012 r. (sygn. IPPB1/415-621/12-2/AM) na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, w której stwierdzono, że poniesione przez podatnika wydatki związane z organizacją spotkań z kontrahentami Zleceniodawcy, a w szczególności wydatki związane z zakupem usług gastronomicznych i produktów spożywczych, refakturowane następnie na Zleceniodawcę, nie są reprezentacją i reklamą podatnika, a dotyczą tylko i wyłącznie produktów Zleceniodawcy i zasadniczo nie wpływają na promocję samego podatnika. "Specyfika prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, nie pozwała na uznanie, iż wydatki, o których mowa wyżej de facto dotyczą prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej. Wydatki wskazane we wniosku są ponoszone w imieniu i na rzecz kontrahenta zagranicznego Wnioskodawcy. Wydatki w związku z zakupem usług gastronomicznych, zakupem żywności oraz napojów, w tym alkoholowych oraz organizacją spotkań z kontrahentami, Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej".

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 września 2012 r. (sygn. IPPB5/423-482/12-4/JC), w której organ stwierdził, że "Spółka ma prawo zaliczenia do podatkowych kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustany CIT, wydatków poniesionych w ramach wykonania umowy o świadczenie usług na rzecz podmiotu zagranicznego, tj. koszty usług gastronomicznych i artykułów spożywczych (poniesionych w zakresie indywidualnych spotkań pracowników Spółki z partnerami biznesowymi, nabywanych w ramach i na potrzeby poczęstunku w trakcie organizowanych dla podmiotów zewnętrznych prezentacji produktów oferowanych przez Zleceniodawcę, nabywanych w ramach organizowanych spotkań merytoryczno-zawodowych dla pracowników Wnioskodawcy oraz osób realizujących zadania promocyjno-reklamowe na rzecz Spółki), o ile działania wynikają ściśle z zawartej umowy i dotyczą tylko i wyłącznie produktów Zleceniodawcy (nie mamy tu do czynienia z promocją, reklamą, reprezentacją Spółki-Wnioskodawcy,) oraz pod warunkiem ich prawidłowego udokumentowania (art. 9 ust. 1 ustawy CIT)".

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 maja 2012 r. (sygn. IPPB5/423-236/12-2/RS), w której podkreślono, że "wydatki ponoszone w tej części przez Wnioskodawcę w związku z nieodpłatnymi świadczeniami na rzecz beneficjentów Zleceniodawcy w ramach świadczonych usług na rzecz Zleceniodawcy, o ile przedmiotowe wydatki nie noszą znamion promocji Wnioskodawcy, można zasadniczo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy CIT".

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 grudnia 2009 r. (sygn. IPPB5/423-633/09-4/AM), gdzie organ uznał, że "ponoszone przez Wnioskodawcę koszty nie są związane z jego reprezentacją i reklamą (o ile dotyczą tylko i wyłącznie produktów jego Zleceniodawców) i zasadniczo nie wpływają na promocję samej Spółki. W tym stanie rzeczy przedmiotowe wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów w tym alkoholowych, należy uznać za poniesione w związku z wykonaniem usług określonych w umowie, a nie w celu reprezentacji Spółki (koszt reprezentacji faktycznie ponoszą kontrahenci,), a w konsekwencji za będące poza hipotezą normy prawnej określonej w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy CIT".

Podsumowując, Spółka nie prowadzi działalności opartej na reprezentacji bądź reklamie samej Spółki. Powyżej wymienione wydatki są ponoszone w związku z wykonaniem usługi marketingowej i dotyczyć mogą co najwyżej promocji Zleceniodawcy, a w konsekwencji pozostają poza hipotezą normy prawnej określonej w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy CIT.

Ponadto, Spółka ponosi wydatki w związku z przekazywaniem Osobom upoważnionym upominków o niskiej wartości (do 100 zł brutto), związanych z praktyką medyczną lub farmaceutyczną, opatrzonych logo Zleceniodawcy, a także finansuje Osobom upoważnionym udział, przejazd oraz zakwaterowanie podczas szkoleń, konferencji oraz kongresów farmaceutycznych/medycznych.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłat na rzecz Polskiej Organizacji, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.) - winno być: "Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536", z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Wobec braku definicji "darowizny" w ustawie CIT, rozstrzygnięcie, czy dana czynność sianowi darowiznę w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy CIT, wymaga sięgnięcia - w myśl reguł wykładni systemowej - do przepisów aktu prawnego, w którym ta instytucja jest uregulowana. Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Istotą darowizny jest zatem bezpłatne świadczenie kosztem majątku darczyńcy. Aby uznać daną czynność za darowiznę, konieczne jest bowiem wystąpienie dyspozycji majątkowej darczyńcy, prowadzące do zmniejszenia jego majątku.

W przedstawionym stanie faktycznym, ponoszenie przez Spółkę wydatków w związku z przekazywaniem Osobom upoważnionym upominków o niskiej wartości (do 100 zł brutto), związanych z praktyką medyczną lub farmaceutyczną, opatrzonych logo Zleceniodawcy, a także finansowanie Osobom upoważnionym przejazdu oraz zakwaterowania podczas konferencji oraz kongresów farmaceutycznych/medycznych nie wpływa na zmniejszenie majątku Spółki. Wszelkie wyżej wymienione koszty, ponoszone przez Spółkę w związku z realizacją usługi marketingowej, są następnie refakturowane na Zleceniodawcę. Spółka otrzymuje bowiem od Zleceniodawcy wynagrodzenie, które obejmuje wszystkie wyżej opisane rzeczywiście poniesione w danym okresie rozliczeniowym przez Spółkę koszty w związku ze świadczonymi usługami.

Zatem w odniesieniu do powyższych wydatków nie ma również zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy CIT. W konsekwencji Spółka posiadać będzie prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów różnego rodzaju wydatków poniesionych w związku ze świadczeniem usług marketingowych na rzecz Zleceniodawcy. Stanowisko Spółki w tym zakresie znajduje bezpośrednie potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych, jak np.:

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 lipca 2012 r. (sygn. IPPB5/423-427/12-2/RS);

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 maja 2012 r. (sygn. IPPB5/423-236/12-2/RS);

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 października 2011 r. (sygn. IPPB5/423-823/11-2/JC);

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 grudnia 2009 r. (sygn. IPPB5/423-633/09-4/AM).

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że ponoszone przez Spółkę przykładowo:

* wydatki związane z organizacją spotkań z Osobami upoważnionymi, jak np. na usługi gastronomiczne, cateringowe oraz artykuły spożywcze, wynajem sali, sprzętu multimedialnego, wydruk materiałów reklamowych dotyczących produktów oferowanych przez Zleceniodawcę;

* wydatki na upominki o niskiej wartości (do 100 zł brutto), związane z praktyką medyczną lub farmaceutyczną, opatrzono logo Zleceniodawcy, przekazywane następnie Osobom upoważnionym;

* wydatki na udział, przejazd oraz zakwaterowanie Osób upoważnionych na szkoleniach, konferencjach oraz kongresach farmaceutycznych/medycznych;

* wydatki w postaci sfinansowania pracownikom Spółki szkoleń, w tym szkoleń zagranicznych, organizowanych przez Zleceniodawcę

należy uznać za poniesione w związku z wykonaniem usługi marketingowej na rzecz Zleceniodawcy, a nie w celu reprezentacji Spółki. Dodatkowo, wskutek tego, że wszelkie koszty ponoszone przez Spółkę, w związku z realizacją umowy ze Zleceniodawcą, zostaną na niego zrefakturowane, nie nastąpi zmniejszenie majątku Spółki. Zatem w odniesieniu do powyższych wydatków nie będzie mieć zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 14 ani art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy CIT.

Reasumując, w świetle zaprezentowanej argumentacji, wymienione powyżej przykładowe koszty, poniesione przez Spółkę w związku ze świadczeniem przez Spółkę usługi marketingowej, a następnie podlegające refakturowaniu na Zleceniodawcę, stanowią dla Spółki w całości koszty uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego we wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy przy tym zauważyć, że weryfikacja prawidłowości zaliczenia poszczególnych wydatków do kosztów uzyskania przychodów może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.).

I tak, w świetle powyższego, w procesie wydawania interpretacji indywidualnych właściwy organ nie dokonuje żadnych własnych ustaleń w ramach postępowania dowodowego, ale przedstawia wyłącznie ocenę stanowiska wnioskodawcy na tle przedstawionego przez niego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Innymi słowy, podane przez wnioskodawcę fakty nie podlegają weryfikacji ani konfrontacji z dokumentami źródłowymi, ponieważ w oparciu o wydaną w indywidualnej sprawie interpretację, wnioskodawca uzyskuje jedynie informację o poglądzie organu w konkretnej, przedstawionej we wniosku sprawie.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl