IPPB5/423-92/10-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-92/10-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 11 lutego 2010 r. (data wpływu 16 lutego 2010 r.) oraz odpowiedzi z dnia 30 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku Nr IPPB5/423-92/10-2/AM z dnia 24 marca 2010 r. (data nadania 24.03.2010) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uzyskania przychodów z tytułu sprzedaży gruntów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony w dniu 6 kwietnia 2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uzyskania przychodów z tytułu sprzedaży gruntów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca powstał na podstawie decyzji Wydz. Rolnictwa i Leśnictwa Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w P. z dnia 16.03.1964. Spółka powstała na podstawie ustawy z dnia 29.06.1963 o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28/63, poz. 169 z późn. zm.), w związku z zatwierdzeniem w dniu 21 kwietnia 2008 r. statutu spółki przez Burmistrza Miasta i Gminy K. co z urzędu zostało wpisane do rejestru gruntów. W dn. 26.10.2009 Spółka została wpisana do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej, natomiast w dn. 4.11.2009 Spółka uzyskała decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w P. w sprawie nadania NIP. Do chwili złożenia niniejszego wniosku Spółka nie podjęła działalności rodzącej skutki podatkowe.

Urząd Miasta i Gminy K. działając z urzędu na podstawie art. 97 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami dokonał podziału stanowiącej część wspólnoty gruntowej niezabudowanej działki gruntu nr ewid. 122/2 w obrębie wsi O. na następujące działki 122/3, 122/4, 122/5, 122/6. Celem powyższego podziału było wydzielenie działki 122/4 która w ewidencji gruntów i budynków jest sklasyfikowana jako użytki rolne natomiast zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego sołectwa O. jest przeznaczona pod budowę drogi lokalnej. Prawie cała powierzchnia przedmiotowej działki jest zresztą od wielu lat zabudowana drogą lokalną asfaltową poprowadzoną tam bez zgody członków Wspólnoty. Tak więc obecnie przygotowywana transakcja sprzedaży tej działki ma uporządkować istniejący stan faktyczny zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Po spełnieniu warunków określonych w ustawie z dn. 29.06.1963 o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych członkowie Wspólnoty zamierzają w najbliższej przyszłości dokonać sprzedaży dwóch działek gruntu:

1.

na rzecz Gminy K. działki 122/4 która w ewidencji gruntów i budynków jest sklasyfikowana jako użytki rolne natomiast zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego sołectwa O. jest przeznaczona pod budowę drogi lokalnej i tak jest od wielu lat wykorzystywana

2.

na rzecz innego podmiotu (osoby prawnej) działki ewidencyjnej nr 122/3 która w ewidencji gruntów jest sklasyfikowana jako użytki rolne i tak jest obecnie wykorzystywana co jest zgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego sołectwa wsi O. (przeznaczenie na tereny upraw polowych łąk pastwisk w granicach ciągów ekologicznych i obniżeń dolinnych).

Umowy sprzedaży zostaną zawarte przez Spółkę dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej Wsi O. jako podmiot uprawniony do sprawowania zarządu nad Wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład Wspólnoty. Następnie zarząd Spółki zamierza dokonać podziału przychodu ze sprzedaży działek (ceny sprzedaży pomniejszonej o koszty tej transakcji) pomiędzy członków Wspólnoty Gruntowej wsi O. zgodnie z udziałami przypadającymi im w podziale pożytków z gruntów stanowiących wspólnotę gruntową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w zaistniałym stanie faktycznym przychody osiągnięte z tytułu sprzedaży gruntów będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jako przychód Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej w oparciu o art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54/2000, poz. 654 z późn. zm.), czy też będą podlegały wyłącznie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14/2000, poz. 176 z późn. zm.), rozliczonymi przez każdego członka Wspólnoty oddzielnie, po dokonaniu podziału dochodów Wspólnoty z tytułu sprzedaży gruntów i czy Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty będzie płatnikiem tych podatków.

2.

Czy w zaistniałym stanie faktycznym sprzedaż gruntów stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54/2004, poz. 535 z późn. zm.).

3.

Jeżeli przedmiotem transakcji związanej ze sprzedażą lub korzystaniem z gruntów stanowiących Wspólnotę Gruntową jest czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, to kto jest podatnikiem podatku VAT: Spółka, czy członkowie Wspólnoty Gruntowej.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek odnośnie pytania nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz pytań 2 i 3 w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wspólnoty gruntowe to podmioty o swoistym statusie prawnym, opartym na uregulowaniu ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28/63, poz. 169 z późn. zm.). Z definicji wspólnoty zawartej w art. 1 ust. 1 powołanej ustawy wynika, iż wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w ustawie są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne o określonych przymiotach.

Uprawnienie do udziału we wspólnocie gruntowej polega na korzystaniu z nieruchomości stanowiącej przedmiot wspólnoty zgodnie z jej przeznaczeniem, np. przez wypasanie bydła, pobieranie pożytków naturalnych z lasu lub stawu, udział w dochodach przez podział pożytków z użytków rolnych leśnych, czyli przez udział w zagospodarowaniu wspólnoty gruntowej.

Udziały uprawnionych we wspólnocie i w korzyściach wynikających z zagospodarowania wspólnoty są określone w idealnych (ułamkowych) częściach w sposób wymieniony w art. 9 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 cyt. ustawy osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty. Natomiast z art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że Spółka ta jest osobą prawną i działa na podstawie statutu.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54/2000, poz. 654 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej "podatnikami". Stosownie do treści art. 3 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Ponieważ Wspólnota Gruntowa nie jest osobą prawną w rozumieniu tej ustawy, a stanowi ona zespół nieruchomości, nad którymi zarząd sprawuje Spółka, utworzona specjalnie w tym celu przez osoby uprawnione do udziału, Wspólnota nie będzie podlegała obowiązkowi podatkowemu wynikającemu z jej przepisów. Osobą prawną w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej. Jednakże przy sprzedaży gruntu stanowiącego część Wspólnoty Gruntowej, Spółka ta jedynie reprezentuje Wspólnotę i nie osiąga ona z tego tytułu żadnych dochodów. Dochody te stanowią bowiem wyłączną własność członków, którzy mają udziały we wspólnym majątku Wspólnoty.

Wnioskodawca podkreśla, iż wspólnota gruntowa, aczkolwiek zbliża się do współwłasności, stanowi jednak współwłasność o szczególnych cechach, niepodlegającą podziałowi, rządzącą się odrębnymi zasadami. Istotą współwłasności jest uprawnienie do udziału we wspólnocie gruntowej w postaci korzystania z objętych nią gruntów zgodnie z ich przeznaczeniem, które przysługuje osobom fizycznym lub prawnym posiadającym gospodarstwa rolne. Niezależnie od konkretnej treści praw we wspólnocie gruntowej, ich podmiotem nie jest bynajmniej Spółka zawiązywana przez uczestników wspólnoty w oparciu o art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.

Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej ma za zadanie wyłącznie zarządzać majątkiem wspólnoty, nie uzyskuje z tego tytułu zaś żadnych dochodów. Przychody, które uzyskuje Spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej jako zarządca majątku Wspólnoty, po ich pomniejszeniu o koszty zarządu Spółki, stanowią dochód, będący wyłączną własnością jej członków.

Przychód członka Wspólnoty ze sprzedaży gruntu stanowiącego część Wspólnoty Gruntowej, otrzymany w wyniku podziału dochodu ze sprzedaży gruntu zgodnie z udziałem przypadającym mu w podziale pożytków z gruntów stanowiących wspólnotę gruntową, będzie podlegał, w opinii Wnioskodawcy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14/2000, poz. 176 z późn. zm.), jako przychód ze wspólnej własności. Jako że przychody ze wspólnej własności łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i uiszczenia podatku będzie ciążył na każdym z członków Wspólnoty - Spółka dla Zagospodarowania nie będzie płatnikiem tego podatku.

Reasumując, z uwagi na brak osobowości prawnej Wspólnoty Gruntowej oraz fakt, iż dochód uzyskiwany z tytułu sprzedaży gruntu stanowiącego część Wspólnoty Gruntowej stanowi wyłączną własność członków Wspólnoty, nie zaś Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty, która występuje wyłącznie jako podmiot zarządzający majątkiem Wspólnoty, a nie czerpiący z tego tytułu żadnych dochodów, dochody te, w opinii Wnioskodawcy, będą podlegały wyłącznie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w przypadku członków Wspólnoty będących osobami fizycznymi, rozliczonymi przez każdego członka Wspólnoty oddzielnie. Nie będą one natomiast podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jako dochód Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej, Spółka ta jest powołana wyłącznie do sprawowania zarządu nad gruntami Wspólnoty nie uzyskuje z tego tytułu żadnych dochodów. Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca odwołał się do treści interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 listopada 2009 r. (IBPBI/2/4240-71/09/BG).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl