IPPB5/423-91/10-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-91/10-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2010 r. (data wpływu 10 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów związku rewizyjnego przeznaczonych na cele statutowe jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów związku rewizyjnego przeznaczonych na cele statutowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Związek jest podmiotem utworzonym i działającym na podstawie ustawy z 16 września 1982 r. Prawo Spółdzielcze (Dz. U. Nr 30, poz. 210 z późn. zm.) oraz ustawy z 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu i podmiotów zrzeszających (Dz. U. Nr 119, poz. 1252 z późn. zm.) zrzeszającym na zasadzie dobrowolności banki spółdzielcze.

Celem działalności Związku jest zapewnienie zrzeszonym podmiotom pomocy w ich działalności statutowej oraz wspieranie tych banków w ich rozwoju. Cele te Związek realizuje poprzez wykonanie zadań określonych w wyżej powołanych ustawach i wskazanych w Statucie.

Do zadań tych należy między innymi organizowanie dla potrzeb zrzeszonych banków działalności szkoleniowej, wydawniczej, społeczno-wychowawczej oraz przeprowadzanie badania sprawozdań finansowych zrzeszonych banków spółdzielczych i podmiotów nie będących członkami - na ich koszt.

Na wykonywanie zadań statutowych przeznaczony jest fundusz statutowo-organizacyjny - powstający z nadwyżek przychodów z tytułu składek członkowskich, odpłatności za badania sprawozdań finansowych oraz z innych przychodów związku - nad wydatkami w rozliczeniu rocznym. Zgodnie z wyżej powołaną ustawą - Prawo Spółdzielcze, Związek nie tworzy nadwyżki bilansowej do podziału między członków.

Związek wpisany jest do KRS, Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej jako podmiot nie prowadzący działalności gospodarczej. Wszystkie środki finansowe, jakie Związek uzyskuje ze składek oraz z dochodu tj. nadwyżki przychodów nad kosztami za odpłatnie wykonywane badania sprawozdań finansowych i szkolenia są przeznaczone na realizację celów statutowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód uzyskiwany z odpłatnego wykonywania zadań statutowych w zakresie badania sprawozdań finansowych oraz realizacji szkoleń powinien być przedmiotem opodatkowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też z uwagi na to, że osiągany dochód przeznaczany jest w całości na cele statutowe, podlega on zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Niektóre zadania szkoleniowe Związku z zakresu statutowego uprawnienia dotyczącego "organizowania dla potrzeb zrzeszonych banków działalności szkoleniowej, wydawniczej, społeczno-wychowawczej" (par. 3 ust. 1 pkt 6 Statutu) oraz zadania określone jako "prowadzenie badania sprawozdań finansowych zrzeszonych banków spółdzielczych oraz podmiotów nie będących członkami Związku na ich koszt" (§ 3 ust. 2 Statutu) realizowane są obecnie na zasadzie odpłatności ponoszonej przez podmioty, na rzecz których są świadczone.

Przyjęcie tej formy pozyskiwania środków na działalność wynikało stąd, że finansowanie działalności w całości ze składek prowadziło do generowania strat i nierównego obciążenia kosztami członków Związku a nadto w odniesieniu do badania sprawozdań finansowych wynikało z konieczności ściślejszego powiązania pracochłonności tych badań z ich kosztami w zróżnicowanych co do zakresu badania podmiotach. Wymóg takiego ścisłego powiązania kosztów z pracochłonnością wynika z zasad Ustawy z 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach, ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649). Z tytułu wykonywania wskazanych wyżej zadań Związek uzyskuje przychody oraz ponosi koszty. Nadwyżkę przychodu nad kosztami (dochód) - o ile ona powstaje - Związek przeznacza na realizację celów statutowych, koszt których nie jest rekompensowany ponoszoną przez członków składką. Związek nie tworzy nadwyżki bilansowej do podziału, bowiem nie uprawnia go do tego ustawa - Prawo Spółdzielcze i nie jest to celem jego działania.

Z uwagi na to, że całość uzyskiwanych wpływów, w tym dochodu z tytułu ww. wskazanych rodzajów statutowej działalności, przeznaczana jest na cele statutowe, Związek uważa, że istnieją przesłanki określone w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uprawniające do zwolnienia dochodu ze wskazanych źródeł - od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Związek, jak wskazał Wnioskodawca jest podmiotem utworzonym i działającym na podstawie ustawy z 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. Nr 30, poz. 210 z późn. zm.) oraz ustawy z 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu i podmiotów zrzeszających (Dz. U. Nr 119, poz. 1252 z późn. zm.) zrzeszającym na zasadzie dobrowolności banki spółdzielcze. Związek realizuje cele określone w ww. ustawach i Statucie.

Zgodnie z art. 240 § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze, spółdzielnie mogą zakładać związki rewizyjne i przystępować do takich związków. Liczba założycieli związku rewizyjnego nie może być mniejsza niż dziesięć. W myśl § 2 celem związku rewizyjnego jest zapewnienie zrzeszonym w nim spółdzielniom pomocy w ich działalności statutowej.

Do zadań związku rewizyjnego (§ 3) należy:

1.

przeprowadzanie lustracji zrzeszonych spółdzielni;

2.

prowadzenie na rzecz zrzeszonych spółdzielni działalności instruktażowej, doradczej, kulturalno-oświatowej, szkoleniowej i wydawniczej;

3.

reprezentowanie interesów zrzeszonych spółdzielni wobec organów administracji państwowej i organów samorządu terytorialnego;

4.

reprezentowanie zrzeszonych spółdzielni za granicą;

5.

inicjowanie i rozwijanie współpracy między spółdzielniami oraz współdziałanie z placówkami naukowo-badawczymi;

6.

wykonywanie innych zadań przewidzianych w niniejszej ustawie oraz statucie.

Zgodnie z art. 240 § 4 związek rewizyjny nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego i działa na podstawie niniejszej ustawy oraz statutu.

Stosownie do art. 240a ww. ustawy związki rewizyjne mogą przeprowadzać badanie sprawozdań finansowych w trybie ustawy z dnia 19 października 1991 r. o badaniu i ogłaszaniu sprawozdań finansowych oraz biegłych rewidentach i ich samorządzie (Dz. U. Nr 111, poz. 480, z 1992 r. Nr 21, poz. 85 oraz z 1994 r. Nr 4, poz. 17), bez obowiązku spełnienia wymagań, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 lit. b) i c) tej ustawy.

W przedstawionym stanie faktycznym celem działalności Związku jest zapewnienie zrzeszonym podmiotom pomocy w ich działalności statutowej oraz wspieranie tych banków w ich rozwoju. Cele te Związek realizuje poprzez wykonanie zadań określonych w wyżej powołanych ustawach i wskazanych w Statucie.

Do zadań tych należy między innymi organizowanie dla potrzeb zrzeszonych banków działalności szkoleniowej, wydawniczej, społeczno-wychowawczej oraz przeprowadzanie badania sprawozdań finansowych zrzeszonych banków spółdzielczych i podmiotów nie będących członkami - na ich koszt.

Na wykonywanie zadań statutowych przeznaczony jest fundusz statutowo-organizacyjny - powstający z nadwyżek przychodów z tytułu składek członkowskich, odpłatności za badania sprawozdań finansowych oraz z innych przychodów związku - nad wydatkami w rozliczeniu rocznym. Zgodnie z wyżej powołaną ustawą - Prawo Spółdzielcze, Związek nie tworzy nadwyżki bilansowej do podziału między członków. Wszystkie środki finansowe, jakie Związek uzyskuje ze składek oraz z dochodu tj. nadwyżki przychodów nad kosztami za odpłatnie wykonywane badania sprawozdań finansowych i szkolenia są przeznaczone na realizację celów statutowych.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno - zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 powołanej ustawy wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:

* przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli wyraźnie określone w statucie,

* środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei - w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1e zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1.

wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,

2.

papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) i d) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,

3.

jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).

Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu.

Jednocześnie nadmienia się, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy, jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza, iż nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż dochód uzyskany przez Związek z tytułu odpłatnego wykonywania zadań statutowych w zakresie badania sprawozdań finansowych oraz realizacji szkoleń i w całości przeznaczony na realizację zadań statutowych, z wyłączeniem działalności gospodarczej, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl