IPPB5/423-90/14-6/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-90/14-6/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2014 r. (data wpływu do IS w Warszawie 28 stycznia 2014 r.) oraz w piśmie z dnia 14 kwietnia 2014 r. (data nadania 14 kwietnia 2014 r., data wpływu 16 kwietnia 2014 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie organu nr IPPB5/423-90/14-2/KS z dnia 2 kwietnia 2014 r. (data nadania 3 kwietnia 2014 r., data doręczenia 7 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja, założona w 1985 r., prowadzi działalność gospodarczą w formie Zakładu w zakresie produkcji wódek gatunkowych, w tym koszernych. Dochody z działalności zakładu przeznaczane są na cele statutowe Fundacji, którymi są w szczególności:

* rekonstrukcja i utrzymanie Cmentarza przeznaczonego dla zmarłych wyznania mojżeszowego oraz ochrona tego zabytku jako miejsca pamięci społeczności żydowskiej na terenie Polski z możliwością rozciągnięcia działalności Fundacji także na inne miejsca spoczynku osób wyznania mojżeszowego znajdującego się na terenie RP oraz zabytki religijne tego wyznania,

* upowszechnianie w kraju i za granicą wiedzy o najlepszych tradycjach wspólnych dziejów Polaków i Żydów,

* zachowanie pamięci o martyrologii Żydów w czasie II wojny światowej oraz o pomocy udzielanej Żydom przez społeczeństwo polskie.

Zakład gospodarczy Fundacji powstał w 1992 r. Zakład posiada własny numer NIP i bezpośrednio rozlicza się z Urzędem Skarbowym z większości podatków z wyjątkiem podatku dochodowego od osób prawnych, podatek ten ustalany jest w Fundacji na podstawie dochodów osiągniętych z całokształtu działalności, oraz od dnia 2 maja 2004 r. w wyniku nowelizacji ustawy o podatku VAT, który jest rozliczany łącznie dla całej Fundacji.

Fundacja składa zbiorcze roczne sprawozdania finansowe obejmujące również sprawozdanie W.

Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. Fundacja składa corocznie właściwemu ministrowi sprawozdanie ze swojej działalności. Od dnia 13 lipca 2012 r. Ministrem właściwym dla Fundacji jest Minister Administracji i Cyfryzacji. Wcześniej Fundacja podlegała pod Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. W odpowiedzi na jedno ze składanych rocznych sprawozdań Departament Zezwoleń i Koncesji MSWiA zasugerował zmianę formy prowadzenia działalności gospodarczej Fundacji z Zakładu na spółkę handlową. Miało to uprościć Departamentowi Zezwoleń i Koncesji MSWiA ocenę działalności gospodarczej i statutowej Fundacji, jeżeli przychody z działalności dotychczasowego Zakładu staną się przychodami Fundacji z tytułu dywidendy.

Fundacja zamierza "przekształcić" zakład gospodarczy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą N., w której Fundacja będzie jedynym wspólnikiem. Wniesienie zakładu jako aportu do spółki w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa może nastąpić w chwili tworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub w chwili podwyższania kapitału takiej spółki.

Fundacja jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie, w jakim dochód Fundacji przeznaczany jest na cele statutowe - art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z chwilą przeznaczenia dochodów Fundacji na cele inne niż statutowe zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powstaje obowiązek zapłacenia podatku dochodowego od osób prawnych od tych dochodów.

W uzupełnieniu z dnia 14 kwietnia 2014 r., Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny wniosku o następujące informacje:

Fundacja ma objąć 100% udziałów w nowoutworzonej spółce na bazie Zakładu. Objęcie udziałów ma nastąpić poprzez wniesienie aportu, jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w postaci tegoż Zakładu. Zakład Gospodarczy pod nazwą: Wytwórnia Wódek Gatunkowych "N." jest częścią Fundacji - jako wydzielona działalność gospodarcza. Dochód z tego Zakładu jest w całości opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych, a jego wynik netto (po opodatkowaniu) przeznaczony jest na cele Fundacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wniesienie Zakładu jako aport do nowoutworzonej spółki można traktować jako wydatek na cele statutowe Fundacji.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Fundacji wniesienie Zakładu Fundacji jako aportu do spółki w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynikające z zaleceń Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji kierowanych do Fundacji nie stanowi wydatku Fundacji na cele niestatutowe. Jego aktywa i pasywa pozostają bez zmian. Zmieni się jedynie forma prawna działalności gospodarczej, która będzie prowadzona nadal w tym samym zakresie, w tym samym miejscu, w oparciu o te same składniki majątkowe, a jej jedynym beneficjentem, to jest podmiotem uprawnionym do wyniku tej działalności, nadal będzie tylko i wyłącznie Fundacja w Warszawie.

Powyższe stanowisko potwierdza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 października 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 383/12, w którym wskazano, że norma prawna z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. ma postać zwolnienia podatkowego o mieszanym przedmiotowo - podmiotowym charakterze. Oznacza to, że oprócz formalnych przesłanek wydatkowania dochodu na wskazane w ustawie cele statutowe, aby skorzystać ze zwolnienia podatnik musi także spełniać inne kryteria umożliwiające realizację celów społecznie użytecznych (publicznych). Nie ogranicza to jednak możliwości prowadzenia przez podatników realizujących cele statutowe, wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., także innego rodzaju aktywności, zgodnie z formą prawno-organizacyjną ich działalności, jak to przykładowo ma miejsce w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej przez uczelnie wyższe. Taka dodatkowa aktywność w kontekście przedstawionych skutków podatkowych może mieć jednak znaczenie tylko wspomagające główną (stricte statutową) działalność danego podmiotu, przyczyniając się w praktyce do realizacji celów statutowych, nie rzutując na ich publiczny i społeczny charakter. Wnioskodawca podkreśla, że w ramach swojej działalności statutowej dokonał w 2013 r. na rzecz Muzeum Historii Żydów Polskich darowizny w takiej wysokości, że należy do wąskiego grona 21 znamienitych darczyńców tego Muzeum z całego świata.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 4), dochody uzyskane od Spółki N. w postaci dywidendy przeznaczone na cele statutowe Fundacji podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast dochody Spółki tak jak dotychczas dochody Zakładu Fundacji są i nadal będą opodatkowane podatkiem dochodowym.

Reasumując, Fundacja stoi na stanowisku, że wniesienie aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa (Zakładu W. do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie stanowi dochodu Fundacji podlegającego opodatkowaniu. Nie jest to bowiem wydatek, a jedynie przekształcenie dotychczasowego Zakładu w spółkę z o.o., w której jedynym udziałowcem będzie Fundacja.

Fundacja oświadcza, że nie podjęła jeszcze żadnych kroków w celu utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością N. i że w sprawie objętej przedstawionym we wniosku stanie faktycznym nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub postępowanie kontrolne oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu.

Ponadto, w uzupełnieniu z dnia 14 kwietnia 2014 r., Wnioskodawca doprecyzował własne stanowisko odnośnie zadanego pytania:

Zdaniem Fundacji, objęcie udziałów w nowoutworzonej spółce z o.o. nie będzie stanowiło wydatku na inne cele niż statutowe. Nowoutworzona spółka, w której 100% udziałów obejmie Fundacja wnosząc, jako udziały, aport w postaci Zakładu to merytorycznie będzie tak jak przekształcenie Zakładu w spółkę z o.o. - cała dywidenda w tejże spółce przypadać będzie Fundacji (jedyny udziałowiec) i zdaniem Fundacji, dopiero przeznaczenie tej dywidendy może skutkować podatkiem dochodowym, w przypadku, gdy dywidenda nie będzie przeznaczona na cele statutowe Fundacji, to jest zupełnie tak, jak jest obecnie, a tylko w innej formie organizacyjnej. Zmienia się jedynie forma prawna działalności gospodarczej, która będzie prowadzona nadal w tym samym zakresie, w tym samym miejscu, w oparciu o te same składniki majątkowe, a jej jedynym beneficjentem, to jest podmiotem uprawnionym do wyniku tej działalności, nadal będzie tylko i wyłącznie Fundacja w Warszawie.

Dlatego przekazanie Zakładu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w momencie wnoszenia udziałów (nie stanowi bowiem wydatku) nie może podlegać opodatkowaniu w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Fundacje posiadają osobowość prawną, a zatem jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

W konsekwencji, fundacje (tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną) podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, rozumiany jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Dopiero tak ustalony dochód można rozpatrywać pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Podkreślenia wymaga, że ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a i art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy podatkowej.

Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podp, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o p.d.o.p., przedmiotowe zwolnienie wynikające z przepisu ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z powyższych przepisów wynika, zatem, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym.

Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.,

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,

4.

podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

5.

dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku od osób prawnych.

Z opisu stanu faktycznego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest fundacją, która prowadzi działalność gospodarczą w formie Zakładu w zakresie produkcji wódek gatunkowych. Ponadto Wnioskodawca podaje, że dochody z działalności zakładu przeznaczane są na cele statutowe Fundacji, którymi w szczególności są:

* rekonstrukcja i utrzymanie Cmentarza na Bródnie w Warszawie przeznaczonego dla zmarłych wyznania mojżeszowego oraz ochrona tego zabytku jako miejsca pamięci społeczności żydowskiej na terenie Polski z możliwością rozciągnięcia działalności Fundacji także na inne miejsca spoczynku osób wyznania mojżeszowego znajdującego się na terenie RP oraz zabytki religijne tego wyznania,

* upowszechnianie w kraju i za granicą wiedzy o najlepszych tradycjach wspólnych dziejów Polaków i Żydów,

* zachowanie pamięci o martyrologii Żydów w czasie II wojny światowej oraz o pomocy udzielanej Żydom przez społeczeństwo polskie.

Fundacja zamierza objąć 100% udziałów w nowoutworzonej spółce na bazie Zakładu Fundacji. Objęcie udziałów ma nastąpić poprzez wniesienie aportu, jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci tegoż Zakładu. Zakład (wydzielona działalność gospodarcza) jest częścią Fundacji. Dochód Zakładu jest w całości opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych, a jego wynik netto (po opodatkowaniu) przeznaczony jest na cele Fundacji.

Zakład gospodarczy Fundacji posiada własny numer NIP i bezpośrednio rozlicza się z Urzędem Skarbowym z większości podatków z wyjątkiem podatku dochodowego od osób prawnych, który ustalany jest w Fundacji na podstawie dochodów osiągniętych z całokształtu działalności.

Fundacja zwolniona jest z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie, w jakim jej dochód przeznaczany jest na cele statutowe - art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z chwilą przeznaczenia dochodów Fundacji na cele inne niż statutowe zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powstaje obowiązek zapłacenia podatku dochodowego od osób prawnych od tych dochodów.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość uznania, że wniesienie Zakładu jako aport do nowoutworzonej spółki stanowi wydatek na cele statutowe Fundacji.

Z treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest wymieniona w przepisie działalność, w części przeznaczonej na te cele. Z kolei, w myśl art. 17 ust. 1b powołanej ustawy zwolnienie wymienione w ust. 1 pkt 4 - 8 ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i wydatkowany na cele określone w tych przepisach, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodu.

W przypadku objęcia udziałów przez Fundację w spółce kapitałowej (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) w zamian za wkład niepieniężny (aport Zakładu) powstaje obowiązek podatkowy po stronie Fundacji, jako podmiotu wnoszącego i konieczność opodatkowania związanego z tym dochodu zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy, zgodnie z którym przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są m.in. nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce albo wartość wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, przy czym przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Wyjaśnić należy, że z przepisów art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym wydatkowaniem na cele statutowe. Nabycie udziałów bądź objęcie wkładów w spółkach prawa handlowego w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa stanowić będzie akt rozporządzania mieniem Fundacji, nie będzie zaś wydatkowaniem dochodu. Przy czym stosownie do brzmienia art. 17 ust. 1e ustawy, rzeczone rozporządzenie mieniem nie może również zostać uznane za podlegające zwolnieniu, w myśl art. 17 ust. 1, jako lokowanie dochodów Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 17 ust. 1e ustawy, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy będzie podlegało zwolnieniu od podatku, w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1.

wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,

2.

papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 157, poz. 1119 oraz z 2009 r. Nr 165, poz. 1316), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

3.

jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).

Powyższe wyliczenie ma charakter zamknięty, konsekwencją czego jest konstatacja, że inne sposoby lokowania dochodów nie korzystają z takiego zwolnienia. Objęcie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie zawierają się w katalogu określonym w cytowanym przepisie. Tym samym dochody ulokowane w ten sposób, a w danym przypadku rozporządzenie mieniem poprzez nabycie udziałów w spółce kapitałowej, nie będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek rozszerzająca wykładnia w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Wydatkowanie dochodu na cele inne niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub na nabycie środków trwałych niesłużących bezpośrednio realizacji celów, o których mowa w przepisie, nie może być objęte przedmiotowym zwolnieniem.

Powyższe potwierdza również, przytoczony przez Fundację we wniosku, wyrok WSA z dnia 5 października 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 383/12, w którym sąd stwierdził, że: "nie można domniemywać, iż zakres zwolnienia podatkowego w omawianym przypadku byłby uzależniony od woli podatnika, który w zależności od okoliczności mógłby dowolnie modyfikować zakres opodatkowania, poprzez wpisanie bądź wykreślenie ze swojego statutu poszczególnych celów statutowych, wywodząc z tego faktu skutki podatkowe. Na brak takiej dowolności wskazuje w istocie sama treść art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., gdyż ustawodawca w tym przypadku nie wprowadza zwolnienia o charakterze stricte przedmiotowym (nie zwalnia z opodatkowania określonych rodzajów dochodów, jak ma to miejsce w odniesieniu do niektórych innych zwolnień zawartych w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p), lecz wprowadza określone preferencje podatkowe dla podatników realizujących cele statutowe.

Można zatem stwierdzić, że analizowana norma prawna ma postać zwolnienia podatkowego o mieszanym przedmiotowo-podmiotowym charakterze. Oznacza to, że oprócz formalnych przesłanek wydatkowania dochodu na wskazane w ustawie cele statutowe, aby skorzystać ze zwolnienia podatnik musi także spełniać inne kryteria umożliwiające realizację celów społecznie użytecznych (publicznych)."

W świetle powyższego, aby zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy należy, oprócz realizacji celów statutowych zgodnych z przywołanym przepisem, spełniać także pozostałe warunki zapisane w ustawie, takie jak np. wydatkowanie na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę.

W tym miejscu raz jeszcze należy przytoczyć treść art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym do przychodów, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, należy w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce albo wartość wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Podsumowując, nabycie udziałów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez Wnioskodawcę, nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż w momencie objęcia udziałów w zamian za wkład niepieniężny, Wnioskodawca dokonuje rozporządzenia swoim mieniem. Jednak rozporządzenie to nie może zostać uznane za wydatkowanie uzyskanego dochodu na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Stosownie do brzmienia art. 17 ust. 1e ustawy, rzeczone rozporządzenie mieniem, nie może również zostać uznane za lokowanie dochodów Wnioskodawcy.

Stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Zastrzec należy, że tutejszy organ nie dokonał oceny stanowiska Fundacji dotyczącego opodatkowania dywidendy z nowoutworzonej spółki z o.o., ponieważ kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl