IPPB5/423-890/12-2/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-890/12-2/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

1.

kwalifikacji otrzymanego zwrotu wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych - jest nieprawidłowe,

2.

korekty odpisów amortyzacyjnych związanych z uzyskanym przychodem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

1.

kwalifikacji otrzymanego zwrotu wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych,

2.

korekty odpisów amortyzacyjnych związanych z uzyskanym przychodem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w grudniu roku 2011 wprowadziła do ewidencji środki trwałe (na dzień wpisu ŚT były kompletne i zdatne do użytkowania). Środki trwałe zakwalifikowano do grupy 2 w klasyfikacji środków trwałych, podgrupa 22 - "infrastruktura transportu" i ustalono roczną stawkę amortyzacyjną w wysokości 4,5%. Od stycznia 2012 r. Spółka dokonuje amortyzacji ww. środków trwałych a odpisy odnosi w koszty uzyskania przychodów. Na ww. środki trwałe składają się: drogi dojazdowe, wjazdy, zjazdy, chodniki, kanalizacja deszczowa, mur oporowy (ściana oporowa).

Teren, na którym są usytuowane ww. obiekty jest własnością Spółki. Spółka podpisała umowę dzierżawy tego terenu i zgodnie z tą umową, w roku bieżącym (tekst jedn.: 2012) spółka otrzyma zwrot części wydatków poniesionych na nabycie ww. środków trwałych.

W chwili otrzymana zwrotu, spółka zamierza skorygować koszty uzyskania przychodu o odpisy amortyzacyjne w części dotyczącej otrzymanego zwrotu a przychód z tego tytułu uznać, na podstawie art. 17. Ust. 1, pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za zwolniony z opodatkowania CIT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymany zwrot wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych będzie stanowił przychód zwolniony z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, czy ma być uznany za przychód do opodatkowania CIT i rozliczany w czasie równolegle z odpisami amortyzacyjnymi (w tym przypadku i odpisy amortyzacyjne i przychody będą odpowiednio kosztami uzyskania przychodu i przychodem podatkowym).

2.

Czy korekty kosztów uzyskania przychodów związanych z odpisami amortyzacyjnymi od środka trwałego na który otrzymano zwrot wydatków należy dokonać w miesiącu rozliczenia zwrotu środków ("na bieżąco"), czy też należy korygować koszty uzyskania przychodu (odpisy amortyzacyjne) za poszczególne miesiące roku 2012 ("korekta wstecz" od miesiąca stycznia).

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 1.

Spółka uważa, że otrzymany zwrot części wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych będzie stanowił (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 Ustawy o CIT) przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ad. 2

Spółka uważa, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powinna skorygować koszty uzyskania przychodu wstecz począwszy od okresu, w którym zostały one wykazane w wysokości zawyżonej.

W ocenie Spółki, przepis art. 16 ust. 1, pkt 48 stosuje się również w sytuacji gdy podatnik najpierw poniesie wydatki na zakup środka trwałego a dopiero później zostaną mu one zwrócone.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się zakresie:

1.

kwalifikacji otrzymanego zwrotu wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych - jest nieprawidłowe,

2.

korekty odpisów amortyzacyjnych związanych z uzyskanym przychodem - jest prawidłowe.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 394 z późn. zm.), wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Należy jednak podkreślić, iż zakres powołanego przepisu dotyczy dochodów podatników, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków dotyczących środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, pochodzących z dotacji uzyskanych z innych źródeł niż budżet państwa lub budżety jednostek samorządowych, takich jak środki publiczne, będących w dyspozycji niektórych funduszy celowych czy agencji rządowych, które zgodnie z kreującymi je ustawami mają także prawo udzielania dotacji. Zwolnienie przedmiotowe obejmuje także subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, pochodzące zarówno z budżetu państwa, jak i budżetów jednostek samorządowych, jeśli nie będą mogły zostać zaliczone do dotacji, jak i otrzymane od innych podmiotów zajmujących się rozdysponowaniem środków publicznych.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że wskazane w omawianym przepisie dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia stanowić winny rodzaj bezzwrotnej pomocy, tj. nie mogą stanowić świadczeń wzajemnych. Innymi słowy, podatnik nie musi wykonać w zamian żadnej czynności, aby je otrzymać. Dodanie do przepisu określenia "inne nieodpłatne świadczenia", nie zmienia charakteru ani celu tego przepisu. Jest to jedynie dopełnienie kategorii pomocy publicznej, o którą chodzi w tej normie. Nie każda bowiem dotacja, subwencja, bądź też dopłata ze środków publicznych będzie nosiła w ustawie szczególnej taką właśnie nazwę, choć swoim charakterem może być identyczna lub zbliżona do wymienionych rodzajów pomocy. Zatem, ww. zwolnienie może być stosowane tylko w razie zaistnienia przesłanek określonych tym przepisem, a nie w każdym przypadku wystąpienia nieodpłatnego świadczenia.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Spółkę wynika od stycznia 2012 r. są dokonywane odpisy amortyzacyjne nabytych środków trwałych a odpisy odnoszone są do kosztów uzyskania przychodów. Na środki trwałe składają się: drogi dojazdowe, wjazdy, zjazdy, chodniki, kanalizacja deszczowa, mur oporowy (ściana oporowa). Teren, na którym są usytuowane ww. obiekty jest własnością Spółki. Spółka podpisała umowę dzierżawy tego terenu i zgodnie z tą umową, w roku bieżącym (tekst jedn.: 2012) Spółka otrzyma zwrot części wydatków poniesionych na nabycie ww. środków trwałych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawca w stosunku do otrzymanych środków pieniężnych nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z cyt. wyżej art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nawet w przypadku wydatkowania ich na dofinansowanie zakupu środka trwałego podlegającego amortyzacji zgodnie z art. 16a-16m, gdyż przedmiotowe środki pieniężne nie stanowią środków publicznych (pomocy publicznej).

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym w chwili otrzymania zwrotu spółka powinna skorygować wstecz odpisy amortyzacyjne w części dotyczącej otrzymanego zwrotu.

Stosownie do art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty, w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Należy przy tym wyjaśnić, że omawiana ustawa nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 tej ustawy przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii. Zgodnie z ww. przepisem, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (art. 12 ust. 1 pkt 1 - 2 cytowanej ustawy).

Poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w kolejnych ustępach art. 12 ustawodawca precyzuje więc jedynie rodzaje przychodów. Ponadto wylicza jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

Przychodami są więc w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, a w zakresie przychodów związanych z działalnością gospodarczą także przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 ww. ustawy).

Przychody neutralne podatkowo, a więc niestanowiące podstawy ustalania dochodu podatnika podlegającego opodatkowaniu, wymienia przepis art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dokonując ich wyczerpującego wyliczenia. W wyniku tej regulacji przepis ten tworzy zamknięty katalog, którego zakres nie podlega rozszerzeniu czy też zawężeniu poprzez stosowanie analogii, czy wykładni rozszerzającej. Do przychodów nie zalicza, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 6a ww. ustawy, zwróconych inne wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Ponadto aby dany wydatek mógł być zaliczony do kategorii "zwróconych innych wydatków", o których mowa w art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, konieczne jest by "wydatek ten nie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów" oraz by wydatek został wcześniej przez podatnika poniesiony, a następnie zwrócony podatnikowi, przy czym wydatek poniesiony jest odpowiednikiem wydatku zwróconego. Tak więc "wydatek zwrócony" to ten sam, a nie taki sam, wydatek, który został poniesiony. Zwróconym wydatkiem nie jest bowiem uzyskana przez podatnika kwota, która tylko odpowiada wartości poniesionego w przyszłości wydatku lecz nie stanowi jego zwrotu.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Spółkę wynika od stycznia 2012 r. są dokonywane odpisy amortyzacyjne nabytych środków trwałych a odpisy odnoszone są do kosztów uzyskania przychodów. Na środki trwałe składają się: drogi dojazdowe, wjazdy, zjazdy, chodniki, kanalizacja deszczowa, mur oporowy (ściana oporowa).

Teren, na którym są usytuowane ww. obiekty jest własnością Spółki. Spółka podpisała umowę dzierżawy tego terenu i zgodnie z tą umową, w roku bieżącym (tekst jedn.: 2012) spółka otrzyma zwrot części wydatków poniesionych na nabycie ww. środków trwałych.

Reasumując, powołana przez spółkę podstawa prawna do otrzymanego zwrotu jest błędna dlatego w tym zakresie stanowisko spółki uznaję się za nieprawidłowe. Otrzymane środki nie są przychodem podatkowym na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 6a. Natomiast odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia nabytych środków trwałych które zostały zwrócone w wyniku zawartej umowy powinny być w tej części skorygowane wstecz na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48, w tym zakresie stanowisko spółki uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl