IPPB5/423-881/10-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-881/10-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2010 r. (data wpływu 23 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyłączenia z opodatkowania przychodów z działalności rolniczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyłączenia z opodatkowania przychodów z działalności rolniczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zgodnie z umowami dzierżawy praw rybackiego użytkowania i umowami użytkowania rybackiego obwodu rybackiego, prowadzi racjonalną gospodarkę rybacką. Polega ona na rybacko-wędkarskim wykorzystaniu wód, zgodnie z ich biologicznymi warunkami wykorzystującymi naturalne możliwości produkcyjne, lecz równocześnie pozwala zachować, ochraniać i regulować zasoby ichtiofauny. Wiąże się to z prowadzeniem wyważonej eksploatacji zasobów ryb, ochroną miejsc naturalnego tarła, wspieranie naturalnego rozrodu oraz zarybienie gatunkami, których liczebność jest zagrożona wskutek niedostatecznego naturalnego rozrodu. Utrzymanie odpowiedniego stanu ichtiofauny jest wspomagane połowami o charakterze regulacyjno - kontrolnym. Jak widać w ramach prowadzonej działalności rybackiej na obwodach rybackich, Związek prowadzi nadzór ichtiologiczny, ochronę przed kłusownictwem, regulację populacji ryb poprzez właściwy dobór i ich gatunkową oraz ilościową selekcję, połowy, a także zarybianie materiałem pochodzącym z własnej produkcji i z zakupu. Zgodnie z ustawą o rybactwie śródlądowym art. 1 ust. 2 ww. działania prowadzone przez Stowarzyszenie jest określeniem definicji chowu i hodowli ryb.

Odłowiona ryba z obwodów rybackich jest sprzedawana.

Poza ww. działalnością na obwody rybackie Wnioskodawca sprzedaje zezwolenie na połów ryb wędkarzom uprawiającym amatorski połów ryb. Zgodnie z nim kupujący ma prawo odłowić w ramach zawartej umowy określona, liczbę gatunek i wielkość ryb oraz zabrać je z łowiska. Za zezwolenie Wnioskodawca pobiera opłatę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy sprzedaż ryb nieprzetworzonych pochodzących z odłowów z obwodów rybackich a także pobieranie opłat za zezwolenie na amatorski połów ryb na obszarze obwodów rybackich, stanowi przychód z działalności rolniczej. Czy w związku z tym przychody ze sprzedaży uzyskanych w ten sposób ryb i zezwoleń na wędkowanie są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zgodnie z ustawą o rybactwie śródlądowym z dnia 18 kwietnia 1985 r. (Dz. U. z 2009 nr 189, poz. 1471 tj. z późn. zm.) ryby i inne organizmy wodne, żyjące w wodzie stanowią jej pożytki, a do ich pobierania uprawniona jest w obwodzie rybackim osoba władająca obwodem rybackim na podstawie zawartej umowy z organem administracji publicznej. Wnioskodawca jako użytkownik rybacki obwodów rybackich prowadzi w nich racjonalną gospodarkę poprzez zarybianie, dobór, selekcję oraz pobieranie z nich pożytków - ryb. Zgodnie z ww. ustawą stanowi to określenie chowu i hodowli ryb, a zatem na podstawie Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 2 ust. 2 sprzedaż ryb uzyskanych z obwodów rybackich stanowi działalność rolniczą wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1.

Własność ryb nabywa się po ich odłączeniu jako pożytku od wody z chwilą ich wyłowienia (art. 190 k.c.). Tym samym Stowarzyszenie "jako użytkownik rybacki" może przekazać część swoich uprawnień do pozyskiwania pożytków wędkarzowi, poprzez udzielenie mu płatnego zezwolenia na amatorski połów ryb, rozumianego w świetle Ustawy jako pozyskiwanie ich przy pomocy wędki lub kuszy, czyli własnych środków wędkarza. Zatem przedmiotem zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a wędkarzem umowy, jest zgoda na pozyskanie odpowiedniej liczby ryb, stanowiących de facto pożytki Wnioskodawcy. Tym samym sprzedaż zezwolenia na połów ryb jest umową cywilno - prawną zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a wędkarzem, na sprzedaż ryb z obwodów rybackich, zaś samo zezwolenie potwierdzeniem jej zawarcia. Przedmiotem tak zawartej umowy jest sprzedaż ryb. Ich pozyskiwanie następuje w ramach samodzielnych działań wędkarza. W tego typu umowach cena sprzedaży określona została ryczałtowo bowiem przy uwzględnieniu regulaminu amatorskiego połowu ryb, wędkarz nie może pozyskać więcej niż zakłada to sprzedający w ramach umowy. W związku z tym opłata na wędkowanie (za zezwolenie na amatorski połów ryb) stanowi również przychód ze sprzedaży ryb pozyskiwanych z obwodów rybackich, na których zgodnie z ustawą o rybactwie śródlądowym, Związek prowadzi chów i hodowlę, a co za tym idzie przychody z opłat na wędkowanie stanowią również przychody z działalności rolniczej wolnej od podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Z treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wynika, iż przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ww. ustawy, który stanowi, iż działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (tekst jedn. Dz. U. z 1999 r. Nr 66, poz. 750 z późn. zm.) za chów ryb uważa się działania zmierzające do utrzymywania i zwiększania produkcji ryb, a za hodowlę - chów połączony z doborem i selekcją, w celu zachowania i poprawienia wartości użytkowej ryb.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zgodnie z umowami dzierżawy praw rybackiego użytkowania i umowami użytkowania rybackiego obwodu rybackiego, prowadzi racjonalną gospodarkę rybacką. Polega ona na rybacko-wędkarskim wykorzystaniu wód, zgodnie z ich biologicznymi warunkami wykorzystującymi naturalne możliwości produkcyjne, lecz równocześnie pozwala zachować, ochraniać i regulować zasoby ichtiofauny. Wiąże się to z prowadzeniem wyważonej eksploatacji zasobów ryb, ochroną miejsc naturalnego tarła, wspieranie naturalnego rozrodu oraz zarybienie gatunkami, których liczebność jest zagrożona wskutek niedostatecznego naturalnego rozrodu. Utrzymanie odpowiedniego stanu ichtiofauny jest wspomagane połowami o charakterze regulacyjno - kontrolnym. Związek prowadzi nadzór ichtiologiczny, ochronę przed kłusownictwem, regulację populacji ryb poprzez właściwy dobór i ich gatunkową oraz ilościową selekcję, połowy, a także zarybianie materiałem pochodzącym z własnej produkcji i z zakupu. Zgodnie z ustawą o rybactwie śródlądowym art. 1 ust. 2 ww. działania prowadzone przez Stowarzyszenie jest określeniem definicji chowu i hodowli ryb.

Odłowiona ryba z obwodów rybackich jest sprzedawana.

Poza ww. działalnością na obwody rybackie Wnioskodawca sprzedaje zezwolenie na połów ryb wędkarzom uprawiającym amatorski połów ryb. Zgodnie z nim kupujący ma prawo odłowić w ramach zawartej umowy określona, liczbę gatunek i wielkość ryb oraz zabrać je z łowiska. Za zezwolenie Wnioskodawca pobiera opłatę.

W związku z powyższym, skoro zgodnie z art. 2 ust. 2 powołanej ustawy hodowla ryb stanowi działalność rolniczą, należy podzielić stanowisko Związku na tle przedstawionego przez niego stanu faktycznego, iż przychody pochodzące ze sprzedaży ryb nieprzetworzonych pochodzących z odłowów z obwodów rybackich oraz pobieranie opłat za zezwolenie na amatorski połów ryb na obszarze obwodów rybackich, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2010 r. należało uznać za prawidłowe.

Krańcowo zaznaczyć należy, iż w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazuje, iż działalność Związku polega również na wspieraniu naturalnego rozrodu oraz zarybianiu gatunkami, których liczebność jest zagrożona wskutek niedostatecznego naturalnego rozrodu. Związek prowadzi zarybianie materiałem pochodzącym z własnej produkcji i z zakupu.

W związku z powyższym wyjaśnić należy, iż w przypadku wcześniejszego zakupu ryb w celu hodowli, jeżeli okres przetrzymywania ryb, w trakcie którego następuje ich biologiczny wzrost, będzie krótszy niż dwa miesiące, licząc od dnia ich nabycia, to przychody z ich sprzedaży nie będą stanowiły przychodów z działalności rolniczej (art. 2 ust. 2 ww. ustawy). W takiej sytuacji, dochód - stosownie do art. 7 ust. 1 tej ustawy - podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl