IPPB5/423-880/13-4/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-880/13-4/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 stycznia 2014 r. (data nadania 9 stycznia 2014 r., data wpływu 13 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych Związku, przekazanych w formie dotacji spółdzielniom w nim zrzeszonym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych Związku, przekazanych w formie dotacji spółdzielniom w nim zrzeszonym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Związek (zwany dalej Związkiem) jest dobrowolnym zrzeszeniem spółdzielni. Celem Związku jest ułatwianie zrzeszonym spółdzielniom realizacji ich zadań statutowych oraz udzielanie dostępnej pomocy, a także inspirowanie spółdzielni dla ich rozwoju i integracji. Związek działa na podstawie art. 240 Ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) oraz w oparciu o Statut.

Związek Rewizyjny prowadzi działalność zgodnie z celami określonymi w statucie.

1. Celem Związku jest udzielenie pomocy zrzeszonym spółdzielniom w ich działalności statutowej.

2. Przedmiotem działalności Związku dla realizacji celu określonego w ust. 1 jest w szczególności:

1.

reprezentowanie interesów zrzeszonych spółdzielni wobec organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego,

2.

prowadzenie na rzecz spółdzielni działalności informacyjnej, instruktażowej i doradczej w zakresie:

a.

zagadnień ekonomicznych finansowych i podatkowych;

b.

interpretacji przepisów ustawowych i wydawanych na podstawie zawartych w nich delegacji przepisów wykonawczych oraz innych przepisów powszechnie obowiązujących;

c.

wprowadzania efektywnych rozwiązań organizacyjnych oraz form i metod zarządzania spółdzielnią;

3.

prowadzenie lustracji spółdzielni,

4.

przeprowadzanie badan sprawozdań finansowych spółdzielni w trybie uregulowanym odrębnymi przepisami,

5.

inicjowanie i wspieranie współpracy między spółdzielniami, w tym także handlowej,

6.

prowadzenie działalności szkoleniowej, w szczególności dla pracowników spółdzielni,

7.

reprezentowanie zrzeszonych spółdzielni w kraju i za granicą oraz współdziałanie z placówkami naukowo-badawczymi,

8.

opiniowanie aktów prawnych dotyczących spółdzielczości i mających dla niej istotne znaczenie,

9.

wykonywanie innych zadań przewidzianych w Statucie, w ustawie - Prawo Spółdzielcze oraz w oparciu o uchwały Zjazdów i Rady Związku.

W związku z planowanym uzyskaniem stosunkowo dużego przychodu Związek planuje przekazać w formie bezzwrotnych dotacji środki na realizację celów statutowych poszczególnym spółdzielniom zrzeszonym w Związku. Dotacje zostaną przekazane wyłącznie na realizację celów statutowych, co podlegać będzie kontroli i rozliczeniu przez Związek.

Taki sposób rozdysponowania części środków (wcześniej przekazanych na działalność statutową Związku) przyśpieszy wydatkowanie środków zgodnie z celami statutowymi oraz spowoduje wydatkowanie środków w celu realizacji zadań statutowych, ale zgodnie z indywidualnymi potrzebami spółdzielni - członków Związku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku przekazania środków w formie dotacji na realizację celów statutowych Związku spółdzielniom w nim zrzeszonym, dochód Wnioskodawcy, z którego dotacje będą pochodzić, zwolniony będzie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uzyskania dochodu przez Związek i przekazania go na cele statutowe a następnie rozdysponowania w formie bezzwrotnych dotacji spółdzielniom, z zastrzeżeniem wydatkowania środków na ściśle określone cele, określone w statucie Związku rewizyjnego, Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia tego dochodu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Cel zatem zostanie osiągnięty bowiem środki zostaną wykorzystane wyłącznie na cele statutowe Związku. Wprawdzie wydatkowane będą za pośrednictwem członków Związku, ale pod kontrolą Związku, do rozliczenia, a przede wszystkim wyłącznie na cele statutowe Związku, np. opłacanie szkoleń, zakup programów komputerowych, książek służących edukacji itp.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 240 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo Spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) spółdzielnie mogą zakładać związki rewizyjne i przystępować do takich związków. Liczba założycieli związku rewizyjnego nie może być mniejsza niż dziesięć. W myśl § 2 celem związku rewizyjnego jest zapewnienie zrzeszonym w nim spółdzielniom pomocy w ich działalności statutowej.

Stosownie do § 3 do zadań związku rewizyjnego należy:

1.

przeprowadzanie lustracji zrzeszonych spółdzielni;

2.

prowadzenie na rzecz zrzeszonych spółdzielni działalności instruktażowej, doradczej, kulturalno-oświatowej, szkoleniowej i wydawniczej;

3.

reprezentowanie interesów zrzeszonych spółdzielni wobec organów administracji państwowej i organów samorządu terytorialnego;

4.

reprezentowanie zrzeszonych spółdzielni za granicą;

5.

inicjowanie i rozwijanie współpracy między spółdzielniami oraz współdziałanie z placówkami naukowo-badawczymi;

6.

wykonywanie innych zadań przewidzianych w niniejszej ustawie oraz statucie.

Zgodnie z § 4 związek rewizyjny nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego i działa na podstawie ww. ustawy oraz statutu.

Zaznaczyć należy, że spółdzielcze związki rewizyjne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu przepisu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej u.p.d.o.p.). W konsekwencji, spółdzielcze związki rewizyjne podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Dopiero tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników działających m.in. na podstawie wskazanej przez Wnioskodawcę ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze, jeżeli osiągany przez nich dochód przeznaczony zostanie na ich cele statutowe.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p. wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków: przeznaczenia dochodów na cele statutowe, wyraźnie określone w statucie, a ponadto po stwierdzeniu drugiej przesłanki o charakterze negatywnym, tj. w sytuacji, gdy środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą.

Przez działalność statutową należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie i są działalnością statutową w rozumieniu ustawy - Prawo spółdzielcze.

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Na mocy art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Przez działalność statutową organizacji należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Należy bowiem mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Jak wskazano powyżej, dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p. konieczne jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na niegospodarcze cele statutowe. Wolny od podatku jest zatem dochód Spółdzielczego Związku Rewizyjnego, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p.), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na działalność statutową (tekst jedn.: działalność określoną w statucie Związku).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest dobrowolnym zrzeszeniem spółdzielni. Jego celem jest ułatwianie zrzeszonym spółdzielniom realizacji ich zadań statutowych oraz udzielanie dostępnej pomocy, a także inspirowanie spółdzielni dla ich rozwoju i integracji. Związek działa na podstawie Ustawy Prawo spółdzielcze oraz w oparciu o Statut.

Związek Rewizyjny prowadzi działalność zgodnie z celami określonymi w statucie.

1. Celem Związku jest udzielenie pomocy zrzeszonym spółdzielniom w ich działalności statutowej.

2. Przedmiotem działalności Związku dla realizacji celu określonego w ust. 1 jest w szczególności:

1.

reprezentowanie interesów zrzeszonych spółdzielni wobec organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego,

2.

prowadzenie na rzecz spółdzielni działalności informacyjnej, instruktażowej i doradczej w zakresie:

a.

zagadnień ekonomicznych finansowych i podatkowych;

b.

interpretacji przepisów ustawowych i wydawanych na podstawie zawartych w nich delegacji przepisów wykonawczych oraz innych przepisów powszechnie obowiązujących;

c.

wprowadzania efektywnych rozwiązań organizacyjnych oraz form i metod zarządzania spółdzielnią;

3.

prowadzenie lustracji spółdzielni,

4.

przeprowadzanie badan sprawozdań finansowych spółdzielni w trybie uregulowanym odrębnymi przepisami,

5.

inicjowanie i wspieranie współpracy między spółdzielniami, w tym także handlowej,

6.

prowadzenie działalności szkoleniowej, w szczególności dla pracowników spółdzielni,

7.

reprezentowanie zrzeszonych spółdzielni w kraju i za granicą oraz współdziałanie z placówkami naukowo-badawczymi,

8.

opiniowanie aktów prawnych dotyczących spółdzielczości i mających dla niej istotne znaczenie,

9.

wykonywanie innych zadań przewidzianych w Statucie, w ustawie - Prawo Spółdzielcze oraz w oparciu o uchwały Zjazdów i Rady Związku.

W związku z planowanym uzyskaniem stosunkowo dużego przychodu Związek planuje przekazać w formie bezzwrotnych dotacji środki na realizację celów statutowych poszczególnym spółdzielniom zrzeszonym w Związku. Dotacje zostaną przekazane wyłącznie na realizację celów statutowych, co podlegać będzie kontroli i rozliczeniu przez Związek. Taki sposób rozdysponowania części środków (wcześniej przekazanych na działalność statutową Związku) przyśpieszy wydatkowanie środków zgodnie z celami statutowymi oraz spowoduje wydatkowanie środków w celu realizacji zadań statutowych, ale zgodnie z indywidualnymi potrzebami spółdzielni - członków Związku.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych Związku, przekazanych w formie dotacji spółdzielniom w nim zrzeszonym.

Przenosząc powołane przepisy prawa podatkowego na grunt rozpatrywanej sprawy należy zauważyć, że tylko te dochody Wnioskodawcy mogą zostać zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p., które przeznaczone są na realizację jego niegospodarczych celów statutowych, zgodnych z obowiązującymi go przepisami (w danym przypadku zgodnie z ustawą - Prawo spółdzielcze).

Wnioskodawca zamierza uzyskany dochód przeznaczyć na realizację swoich celów statutowych, zgodnych z ustawą - Prawo spółdzielcze, na podstawie której Związek został założony. Zgodnie z art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., omawiane zwolnienie dotyczy dochodów, które zostały przeznaczone, a następnie wydatkowane na określone w przepisie cele.

Istotą problemu w danym przypadku jest rozstrzygnięcie, czy przekazanie środków w formie dotacji na realizację celów statutowych Związku spółdzielniom w nim zrzeszonym można uznać za wydatkowanie dochodu zgodne z omawianym przepisem.

Zgodnie ze statutem Związku, jego celem jest "udzielanie pomocy zrzeszonym spółdzielniom w ich działalności statutowej". Wszelkie działania Związku, które w zamiarze mają przyczynić się do realizacji tego celu są z nim zgodne. Statut Wnioskodawcy określa także przykładowe wyliczenia sposobów jego realizacji. Jak podaje Wnioskodawca, środki przekazane w formie dotacji spółdzielniom zrzeszonym w Związku, zostaną wykorzystane wyłącznie na cele statutowe Związku, a ponadto podlegać będą jego kontroli co do celu ich wydatkowania i rozliczenia.

Organ podziela stanowisko Wnioskodawcy - w przypadku, kiedy zrzeszone spółdzielnie, którym Wnioskodawca przekaże środki w formie dotacji na realizację swoich celów statutowych wydatkują je zgodnie z celami Związku, zostaną spełnione przesłanki do skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, że zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a. Wobec powyższego, ustawodawca wyraźnie wskazał skutki niezgodnego z przeznaczeniem wydatkowania dochodu uzyskanego przez podatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl