IPPB5/423-861/09-5/AS - Sukcesja prawnopodatkowa spółki europejskiej w wyniku przejęcia polskiej spółki akcyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-861/09-5/AS Sukcesja prawnopodatkowa spółki europejskiej w wyniku przejęcia polskiej spółki akcyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie. działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 29 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie sukcesji prawnopodatkowej spółki europejskiej w wyniku przejęcia XY Polska S.A. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie sukcesji prawnopodatkowej spółki europejskiej w wyniku przejęcia XY Polska S.A.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Grupa XY (dalej: "Grupa XY") rozważa obecnie międzynarodową restrukturyzację obejmującą między innymi jej działalność w Polsce, w zakresie dotyczącym zbytu, rafinacji i marketingu produktów olejowych. W ramach restrukturyzacji planowana jest połączenie Spółki "D." XY Aktiengesellschaft z siedzibą w Niemczach (dalej: "Spółka", "Wnioskodawca"; "D. XY AG") ze spółkami z grupy XY w różnych krajach i przekształcenie Spółki w spółkę europejską z siedzibą w Niemczech, zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady (WE) Nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r., w sprawie statutu spółki europejskiej, (Dz. U. UE z 2001 r. Nr L 294, str. 1: dalej: "Rozporządzenie o SE") oraz właściwymi przepisami prawa niemieckiego.

W wyniku restrukturyzacji koordynacja i zarządzanie działalnością w zakresie dotyczącym zbytu, rafinacji i marketingu produktów olejowych w ramach Grupy XY, zmieni się z poziomu krajowego na regionalny. Nowa struktura zarządcza i organizacyjna pozwoli na poprawę efektywności działalności Grupy XY m.in. poprzez:

*

wykorzystanie aktywów i możliwości operacyjnych już posiadanych przez Grupę XY w sposób bardziej skuteczny niż dotychczas,

*

ograniczenie ilości transakcji wewnętrznych,

*

standaryzację i centralizację procesów,

*

wprowadzenie uproszczonych wymogów w zakresie sprawozdawczości,

*

integrację, standaryzację i uproszczenie procesów transgranicznych poprzez implementację wspólnego systemu SAP dla poszczególnych krajów,

*

zmniejszenie kosztów nadzoru korporacyjnego dzięki redukcji liczby podmiotów mających odrębną osobowość prawną na rzecz jednego podmiotu (tj. XY SE).

Obecnie Spółka jest podmiotem zarejestrowanym w Niemczech w formie niemieckiego odpowiednika spółki akcyjnej (niem. Aktiengesellschaft). Spółka posiada osobowość prawną i jest niemieckim rezydentem podatkowym podlegającym w Niemczech opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Spółka prowadzi w Polsce działalność za pośrednictwem zakładu, w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.; dalej: "u.p.d.o.p.") oraz art. 5 Umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90; dalej: "Umowa z Niemcami"). Powstanie zakładu Spółki jest rezultatem podjęcia przez nią w Polsce działań przygotowawczych, mających na celu prowadzenia stałej działalności gospodarczej. Działania te obejmują min. prace związane z przygotowaniem właściwej struktury biznesowej dla działalności Spółki w Polsce.

W związku z prowadzoną w Polsce działalnością oraz planowaną restrukturyzacją Grupy XY, Spółka została zarejestrowana dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce na mocy decyzji Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. z dnia 23 października 2009 r. i uzyskała następujący numer identyfikacji podatkowej (dalej: "NIP"): XXX-XXX-XX-XX. Mając na uwadze powyższe, Spółka podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 2 u.p.d.o.p.

Planowana przez Grupę XY międzynarodowa restrukturyzacja zakłada, że do spółki europejskiej zostaną włączone m.in. polskie spółki z Grupy XY. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez dokonanie transgranicznych transakcji łączenia spółek oraz innych czynności prawnych, zgodnie z prawem polskim i niemieckim. Następujące polskie spółki z Grupy XY zostaną ostatecznie przejęte przez spółkę europejską w którą przekształci się Spółka:

*

XY Polska S.A. (dawniej XY Polska Sp. z o.o.);

*

XY Express Sp. z o. o. (dawniej XY Polska S.A. i Spółka, sp. j.);

*

"C." Polska Sp. z o.o. (dawniej "C. L." Sp. z o. o. i Spółka sp. j.).

Obecnie Wnioskodawca jest 100% udziałowcem niemieckiej spółki ("Z.") i spółki XY Polska S.A. Z kolei XY Polska S.A. jest jedynym udziałowcem XY Express Sp. z o. o. i "C." Polska Sp. z o.o. Spółki XY Polska S.A., XY Express Sp. z o. o. oraz "C." Polska Sp. z o.o. są polskimi rezydentami podatkowymi podlegającymi zgodnie z art. 3 ust. 1 u.p.d.o.p. nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Rok podatkowy spółek XY Polska S.A., XY Express Sp. z o.o. oraz "C." Polska Sp. z o.o pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

"Z." to niemiecka spółka zależna XY SE (obecnie trwa rejestracja spółki), posiadająca osobowość prawną i działająca w formie niemieckiego odpowiednika spółki akcyjnej (niem. Aktiengesellschaft). "Z." jest niemieckim rezydentem podatkowym, opodatkowanym w Niemczech od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiąganie.

Dodatkowo, Wnioskodawca jest w trakcie procesu rejestracji dwóch oddziałów w Polsce (Oddziału w W. i Oddziału w K.). Oddziały powinny być zarejestrowane do końca 2009 r.

Wnioskodawca zobrazował opisaną powyżej strukturę wyjściową i docelową Grupy XY w Polsce na schematach.

1.

Rejestracja Oddziałów Spółki - w dniach 9 i 10 listopada 2009 r. Spółka przesłała wnioski rejestracyjne dla dwóch oddziałów w Polsce - jeden w W. i jeden w K. do właściwych sądów rejestrowych (dalej jako: "Oddział w W."; "Oddział w K."; łącznie jako: "Oddziały"). Docelowo oddziały Spółki przejmą pracowników zatrudnionych dotychczas w wybranych spółkach z Grupy XY w Polsce (tj. XY Polska S.A., XY Express Sp. z o.o. oraz "C." Polska Sp. z o.o.). W związku z powyższym, po utworzeniu Oddziałów, Oddziały będą zarejestrowane jako odrębni płatnicy składek ubezpieczeń społecznych oraz płatnicy zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wraz z wnioskami o rejestrację Oddziałów zostały złożone odrębne wnioski o nadanie numeru NIP, w celu pełnienia funkcji płatnika składek ubezpieczeń społecznych oraz płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. W zakresie pozostałych rozliczeń tj. z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych ("CIT") oraz VAT w związku z działalnością Spółki w Polsce (obejmującej również działalność Oddziałów), Spółka będzie używała podstawowego numeru NIP XXX-XXX-XX-XX.

2.

Wymiana udziałów - Na początku 2010 r. w ramach transakcji wymiany udziałów:

*

XY Polska wniesie wszystkie posiadane udziały w "C." Polska Sp. z o.o. i XY Express Sp. z o.o. do "Z.";

*

W zamian za uzyskane udziały w "C." Polska Sp. z o.o. i XY Express Sp. z o.o., "Z." wyda udziały na rzecz XY Polska S.A.

3.

Przejęcie XY Polska S.A. przez Spółkę - W kolejnym kroku nastąpi przejęcie XY Polska S.A. przez Spółkę. Przejęcie będzie miało miejsce pod koniec kwietnia 2010 r. i zostanie dokonane przez przeniesienie całego majątku XY Polska S.A. (spółka przejmowana) na Spółkę (spółka przejmująca). W wyniku przejęcia, XY Polska S.A. zostanie włączona do XY SE (obecnie "D. XY AG"). Z uwagi na fakt, iż Spółka jest 100% udziałowcem XY Polska S.A., Spółka nie będzie wydawać żadnych udziałów w zamian za przejęty majątek. Udziały w "Z." zostaną alokowane do zakładu Spółki w Polsce. Dla celów rachunkowości, połączenie będzie rozliczone według tzw. metody łączenia udziałów. W konsekwencji, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.; dalej: "ustawa o rachunkowości"), nie powstanie obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych XY Polska S.A. Jednocześnie, Spółka zostanie przekształcona w spółkę europejską i stanie się XY SE. Działalność gospodarcza aktualnie prowadzona przez XY Polska S.A. będzie prowadzona przez Oddział XY SE (dawniej "D. XY AG) w K., a majątek XY Polska S.A. zostanie alokowany do Oddziału XY SE w K..

4.

Przejęcie XY Express Sp. z o.o. i "C." Polska Sp. z o.o. przez "Z." będącą niemiecką spółką zależną XY SE oraz późniejsze przejęcie "Z." przez XY SE - w następnym etapie, pod koniec czerwca 2010 r., XY Express Sp. z o. o. i "C." Polska Sp. z o. o. zostaną przejęte przez "Z." (niemiecką spółkę zależną XY SE). Przejęcie zostanie dokonane przez przeniesienie całego majątku XY Express Sp. z o. o oraz "C." Polska Sp. z o.o. na "Z." Z uwagi na fakt, iż "Z." będzie 100% udziałowcem XY Express Sp. z o.o. i "C." Polska Sp. z o.o., "Z." nie będzie wydawać żadnych udziałów w zamian za przejęty majątek. Jednocześnie, tego samego dnia (zaraz po przejęciu polskich spółek), "Z." zostanie przejęta przez XY SE. Zgodnie z niemieckim prawem, w wyniku tego przejęcia, XY SE wstąpi w ogół praw i obowiązków w tym podatkowych "Z.". W konsekwencji, XY SE rozszerzy swoją działalność dotychczas prowadzoną poprzez Oddział w K. o działalność prowadzoną wcześniej przez XY Express Sp. z o.o. Natomiast, działalność gospodarcza obecnie prowadzona przez "C." Polska Sp. z o. o. będzie prowadzona przez XY SE poprzez Oddział XY SE w W.. W tym celu majątek XY Express Sp. z o. o. zostanie alokowany do Oddziału w K., a majątek "C." Polska Sp. z o. o. do Oddziału w W..

Wielostronne porozumienie cenowe:

W dniu XX kwietnia 2009 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o zawarcie wielostronnego uprzedniego porozumienia cenowego do właściwych niemieckich władz podatkowych w sprawie uznania prawidłowości zasad rozliczeń pomiędzy Spółką a jej zakładami położonymi w wybranych krajach, w tym z zakładem w Polsce (tzw. Advance Pricing Arrangements).

Jednocześnie, w celu sprostania wymogom polskich przepisów podatkowych, zgodnie z art. 20b OP w związku z art. 20 r. OP, zakład Spółki zamierza zwrócić się z wnioskiem do Ministra Finansów o wydanie decyzji w sprawie uznania prawidłowości wyboru i stosowania metody przypisania części dochodu Spółki do jej zakładu w Polsce (dalej: "Decyzja w sprawie porozumienia"). Spółka planuje złożenie przedmiotowego wniosku przed przekształceniem w spółkę europejską (tj. przed majem 2010 r.) i jednocześnie ma świadomość, że postępowanie to nie zostanie zakończone przed przekształceniem Spółki w spółkę europejską. Na podstawie obserwacji praktyki z innych krajów, postępowanie w sprawie wielostronnego uprzedniego porozumienia cenowego trwa zazwyczaj powyżej 1 r. W związku z powyższym, postępowanie rozpoczęte przez zakład Spółki będzie kontynuowane na rzecz zakładu spółki europejskiej, w którą przekształci się Spółka.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wartość majątku spółki XY Polska S.A. przejętego przez Spółkę w wyniku połączenia, nie będzie stanowić dochodu dla Spółki zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p...

2.

Czy ze względu na rozliczenie połączenia metodą łączenia udziałów, która zgodnie z przepisami o rachunkowości nie wymaga zamykania ksiąg rachunkowych, Spółka, jako podatnik podlegający w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu z uwagi na prowadzenie działalności za pośrednictwem zakładu w rozumieniu Umowy z Niemcami, powinna uwzględnić w zeznaniu podatkowym za 2010 r. dotyczącym dochodów generowanych poprzez jej zakład w Polsce także przychody i koszty uzyskania przychodu XY Polska S.A. wykazywane przez XY Polska S.A., od początku roku podatkowego 2010 r. do dnia połączenia...

3.

Czy Spółka wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przejętej spółki XY Polska S.A. zgodnie z art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 OP...

4.

Czy, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o NIP, nadany Spółce numer identyfikacji podatkowej decyzją Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w W. z dnia 23 października 2009 r., przejdzie na spółkę europejską powstałą w drodze przekształcenia Spółki...

5.

Czy transakcja wymiany udziałów, w ramach której: (i) XY Polska S.A. wniesie udziały w XY Express Sp. z o.o. i "C." Polska Sp. z o.o. do "Z.", oraz (ii) "Z." w zamian za udziały uzyskane w XY Express Sp. z o.o. i "C." Polska Sp. z o.o. wyda swoje nowe udziały na rzecz XY Polska S.A. będzie neutralna w zakresie podatku CIT w Polsce...

6.

Czy wartość majątku spółek XY Express Sp. z o.o. i "C." Polska Sp. z o.o. przejętego przez "Z." w wyniku połączenia nie będzie stanowić dochodu dla "Z." zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p...

7.

Czy przejęcie "Z." przez XY SE nie będzie podlegało opodatkowaniu w zakresie podatku CIT w Polsce...

8.

Czy w związku z przejęciem XY Express Sp. z o.o. i "C." Polska Sp. z o.o. przez "Z.", a następnie "Z." przez XY SE oraz faktem, iż w wyniku przejęcia "Z." przez XY SE majątek XY Express Sp. z o.o. oraz "C." Polska Sp. z o.o. zostanie alokowany do zakładu XY SE w Polsce, XY SE poprzez swój zakład w Polsce wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki XY Express Sp. z o.o. oraz "C." Polska Sp. z o.o....

9.

Czy, zgodnie z art. 7 Umowy z Niemcami, dochody alokowane do zakładu, który posiada Spółka w Polsce w związku z podjęciem czynności przygotowawczych do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce przez XY SE będą obejmowały również dochody z tytułu działalności prowadzonej przez Oddziały...

10.

Czy po restrukturyzacji, XY SE będzie zobowiązana do złożenia jednego zeznania podatkowego w Polsce, w którym wykaże przychody i koszty generowane przez dwa Oddziały w tym przychody i koszty generowane przez XY Polska S.A., XY Express Sp. z o.o. oraz "C." Polska Sp. z o.o., od początku 2010 r. do dnia włączenia tych podmiotów w strukturę spółki europejskiej...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 3 dotyczące Ordynacji podatkowej w zakresie sukcesji prawnopodatkowej spółki europejskiej w wyniku przejęcia XY Polska S.A.

Wniosek odnośnie pytań Nr 1, 2, 5, 6, 7, 9 i 10 dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych, pytania Nr 8 w sprawie przepisów Ordynacji podatkowej oraz odnośnie pytania Nr 4 w zakresie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników zostanie rozpatrzony w odrębnych interpretacjach.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, w wyniku połączenia, Spółka wstąpi w prawa i obowiązki XY Polska S.A. jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. W szczególności, prawa i obowiązki podatkowe XY Polska S.A. będą wykonywane przez Spółkę poprzez Oddział w K.. Oznacza to, iż:

*

Oddział w K. będzie kontynuował amortyzację przejętych od XY Polska S.A. środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, według ich wartości początkowej wskazanej w ewidencji XY Polska S.A. jak również z uwzględnieniem dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych oraz metody amortyzacji stosowanej przez XY Polska S.A.;

*

w przypadku ewentualnego późniejszego odpłatnego zbycia tych aktywów, Oddział w K. będzie miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie tych aktywów w części niepokrytej odpisami amortyzacyjnymi;

*

Oddział w K. będzie miał prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione przez XY Polska S.A bezpośrednio związane z przyszłymi przychodami;

*

Oddział w K. będzie mógł rozliczyć wydatki poniesione przez XY Polska S.A., stanowiące koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, które dotyczyły okresu przekraczającego rok.

Zgodnie z przepisami K.S.H., podstawową konsekwencją prawną połączenia dwóch spółek kapitałowych jest tzw. sukcesja generalna praw i obowiązków.

Zagadnienia sukcesji generalnej, w odniesieniu do praw i obowiązków podatkowych, uregulowane są w art. 93 OP. Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 OP, "osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek". Na podstawie art. 93 § 2 pkt 1 OP, powyższą regułę stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej.

Jak zostało wyjaśnione powyżej, Spółka XY Polska S.A. stanowią osoby prawne. Połączenie Spółki z XY Polska S.A. należy zatem traktować jako przejęcie osoby prawnej przez inną osobę prawną, zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 OP w zw. z art. 93 § 2 pkt 1 OP.

W wyniku połączenia, Spółka wstąpi zatem w prawa i obowiązki podatkowe XY Polska S.A. i stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce. Efektywnie Spółka będzie wykonywała te prawa i obowiązki poprzez swój zakład w Polsce, ponieważ to zakład będzie kontynuował działalność XY Polska S.A. i do niego zostanie alokowany majątek przejętej spółki.

Oznacza to w szczególności, iż:

*

zgodnie z art. 16g ust. 9 u.p.d.o.p., wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przejętych od XY Polska S.A. zostanie ustalona przez zakład XY SE w Polsce, w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych XY Polska S.A.;

*

zgodnie z art. 16h ust. 3 u.p.d.o.p., przy dokonywaniu amortyzacji składników majątkowych alokowanych do zakładu XY SE w Polsce, zakład XY SE w Polsce będzie uwzględniał dotychczasową wysokość odpisów amortyzacyjnych dokonanych przez XY Polska S.A. oraz będzie kontynuował metodę amortyzacji przyjętą przez XY Polska S.A.

*

zakład XY SE w Polsce będzie miał prawo do zaliczenia do swoich kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przejętych od XY Polska S.A., w przypadku ich późniejszego odpłatnego zbycia;

*

zakład XY SE w Polsce będzie miał prawo do zaliczenia do swoich kosztów uzyskania przychodów innych wydatków poniesionych przez XY Polska S.A. przed połączeniem, które nie stanowiły kosztu podatkowego tej spółki z uwagi na fakt, iż były kosztami związanymi bezpośrednio z przyszłymi przychodami - w przypadku tych wydatków, zakład XY SE w Polsce, zaliczy je do swoich kosztów uzyskania przychodów w momencie uzyskania przychodów odpowiadających tym wydatkom, zgodnie z art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p.;

*

zgodnie z art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p., w przypadku wydatków innych niż bezpośrednio związanych z przychodami dotyczących okresu dłuższego niż rok podatkowy i poniesionych przez XY Polska S.A., wydatki te zostaną zaliczone do kosztów podatkowych zakładu XY SE w Polsce, proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie sukcesji prawnopodatkowej spółki europejskiej w wyniku przejęcia XY Polska S.A. uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Na mocy art. art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej powyższy przepis stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej.

Należy wskazać, iż w myśl art. 93e Ordynacji podatkowej powyższe uregulowania stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Nawiązując do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wskazać należy, że regulacje związane z utworzeniem spółki europejskiej i jej strukturą organizacyjną zawarte zostały w Rozporządzeniu Rady (WE) Nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. U. UE L z 2001 r. Nr 294, poz. 11).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 3 przywołanego Rozporządzenia spółka europejska może zostać zawiązana w obrębie terytorium Wspólnoty w formie europejskiej spółki akcyjnej (Societas Europaea lub SE) i posiada ona osobowość prawną.

Stosownie do art. 2 Rozporządzenia spółki akcyjne, powstałe zgodnie z prawem Państwa Członkowskiego, ze statutowymi siedzibami i siedzibami zarządu znajdującymi się na terytorium Wspólnoty, mogą tworzyć SE przez łączenie się spółek pod warunkiem, że przynajmniej dwie z nich podlegają prawu różnych Państw Członkowskich.

Z art. 17 Rozporządzenia wynika, że w przypadku łączenia się spółek przez przejęcie, spółka przejmująca przyjmuje formę SE. W przypadku łączenia się spółek przez zawiązanie nowej spółki, SE będzie nowo powstałą spółką.

W art. 29 ust. 1 Rozporządzenia określono, że w przypadku powstania SE w drodze przejęcia, podobnie jak w przypadku powstania SE przez zawiązanie nowej spółki, następuje przeniesienie wszystkich aktywów i pasywów na nowo założoną SE.

Z powyższego wynika zatem, że skutkiem utworzenia SE jest sukcesja uniwersalna w zakresie praw i obowiązków spółek łączących się (przejętych). W tym zakresie uregulowania ustawy - Ordynacja podatkowa pozostają w zgodności z przepisami Rozporządzenia.

Jednocześnie należy zauważyć, że zawarte w motywie (20) do Preambuły Rozporządzenia ograniczenie w stosowaniu przepisów rozporządzenia dotyczy opodatkowania SE, czyli obowiązków podatkowych tej spółki jako podatnika, a nie jej praw i obowiązków wynikających z następstwa podatkowoprawnego.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że spółka europejska mająca siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie podlegała przepisom o sukcesji podatkowej zawartej w ustawie - Ordynacja podatkowa.

Z uwagi na powyższe wskazać należy, że:

1.

Oddział w K. będzie kontynuował amortyzację przejętych od XY Polska S.A. środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, według ich wartości początkowej wskazanej w ewidencji XY Polska S.A. jak również z uwzględnieniem dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych oraz metody amortyzacji stosowanej przez XY Polska S.A.;

2.

w przypadku ewentualnego późniejszego odpłatnego zbycia tych aktywów, Oddział w K. będzie miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie tych aktywów w części niepokrytej odpisami amortyzacyjnymi;

3.

Oddział w K. będzie miał prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione przez XY Polska S.A bezpośrednio związane z przyszłymi przychodami;

4.

Oddział w K. będzie mógł rozliczyć wydatki poniesione przez XY Polska S.A., stanowiące koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, które dotyczyły okresu przekraczającego rok.

Podsumowując, w oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, iż Spółka w wyniku połączenia wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przejętej spółki XY Polska S.A. zgodnie z art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 Ordynacja podatkowa.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sukcesji prawnopodatkowej spółki europejskiej należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie., ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie., Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl