IPPB5/423-861/09-5/AS - Sukcesja prawnopodatkowa spółki europejskiej w wyniku przejęcia polskiej spółki akcyjnej.
Pismo z dnia 24 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-861/09-5/AS Sukcesja prawnopodatkowa spółki europejskiej w wyniku przejęcia polskiej spółki akcyjnej.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie. działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 29 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie sukcesji prawnopodatkowej spółki europejskiej w wyniku przejęcia XY Polska S.A. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie sukcesji prawnopodatkowej spółki europejskiej w wyniku przejęcia XY Polska S.A.
W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:
Grupa XY (dalej: "Grupa XY") rozważa obecnie międzynarodową restrukturyzację obejmującą między innymi jej działalność w Polsce, w zakresie dotyczącym zbytu, rafinacji i marketingu produktów olejowych. W ramach restrukturyzacji planowana jest połączenie Spółki "D." XY Aktiengesellschaft z siedzibą w Niemczach (dalej: "Spółka", "Wnioskodawca"; "D. XY AG") ze spółkami z grupy XY w różnych krajach i przekształcenie Spółki w spółkę europejską z siedzibą w Niemczech, zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady (WE) Nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r., w sprawie statutu spółki europejskiej, (Dz. U. UE z 2001 r. Nr L 294, str. 1: dalej: "Rozporządzenie o SE") oraz właściwymi przepisami prawa niemieckiego.
W wyniku restrukturyzacji koordynacja i zarządzanie działalnością w zakresie dotyczącym zbytu, rafinacji i marketingu produktów olejowych w ramach Grupy XY, zmieni się z poziomu krajowego na regionalny. Nowa struktura zarządcza i organizacyjna pozwoli na poprawę efektywności działalności Grupy XY m.in. poprzez:
wykorzystanie aktywów i możliwości operacyjnych już posiadanych przez Grupę XY w sposób bardziej skuteczny niż dotychczas,
ograniczenie ilości transakcji wewnętrznych,
standaryzację i centralizację procesów,
wprowadzenie uproszczonych wymogów w zakresie sprawozdawczości,
integrację, standaryzację i uproszczenie procesów transgranicznych poprzez implementację wspólnego systemu SAP dla poszczególnych krajów,
zmniejszenie kosztów nadzoru korporacyjnego dzięki redukcji liczby podmiotów mających odrębną osobowość prawną na rzecz jednego podmiotu (tj. XY SE).
Obecnie Spółka jest podmiotem zarejestrowanym w Niemczech w formie niemieckiego odpowiednika spółki akcyjnej (niem. Aktiengesellschaft). Spółka posiada osobowość prawną i jest niemieckim rezydentem podatkowym podlegającym w Niemczech opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.
Spółka prowadzi w Polsce działalność za pośrednictwem zakładu, w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.; dalej: "u.p.d.o.p.") oraz art. 5 Umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90; dalej: "Umowa z Niemcami"). Powstanie zakładu Spółki jest rezultatem podjęcia przez nią w Polsce działań przygotowawczych, mających na celu prowadzenia stałej działalności gospodarczej. Działania te obejmują min. prace związane z przygotowaniem właściwej struktury biznesowej dla działalności Spółki w Polsce.
W związku z prowadzoną w Polsce działalnością oraz planowaną restrukturyzacją Grupy XY, Spółka została zarejestrowana dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce na mocy decyzji Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. z dnia 23 października 2009 r. i uzyskała następujący numer identyfikacji podatkowej (dalej: "NIP"): XXX-XXX-XX-XX. Mając na uwadze powyższe, Spółka podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 2 u.p.d.o.p.
Planowana przez Grupę XY międzynarodowa restrukturyzacja zakłada, że do spółki europejskiej zostaną włączone m.in. polskie spółki z Grupy XY. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez dokonanie transgranicznych transakcji łączenia spółek oraz innych czynności prawnych, zgodnie z prawem polskim i niemieckim. Następujące polskie spółki z Grupy XY zostaną ostatecznie przejęte przez spółkę europejską w którą przekształci się Spółka:
XY Polska S.A. (dawniej XY Polska Sp. z o.o.);
XY Express Sp. z o. o. (dawniej XY Polska S.A. i Spółka, sp. j.);
"C." Polska Sp. z o.o. (dawniej "C. L." Sp. z o. o. i Spółka sp. j.).
Obecnie Wnioskodawca jest 100% udziałowcem niemieckiej spółki ("Z.") i spółki XY Polska S.A. Z kolei XY Polska S.A. jest jedynym udziałowcem XY Express Sp. z o. o. i "C." Polska Sp. z o.o. Spółki XY Polska S.A., XY Express Sp. z o. o. oraz "C." Polska Sp. z o.o. są polskimi rezydentami podatkowymi podlegającymi zgodnie z art. 3 ust. 1 u.p.d.o.p. nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Rok podatkowy spółek XY Polska S.A., XY Express Sp. z o.o. oraz "C." Polska Sp. z o.o pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
"Z." to niemiecka spółka zależna XY SE (obecnie trwa rejestracja spółki), posiadająca osobowość prawną i działająca w formie niemieckiego odpowiednika spółki akcyjnej (niem. Aktiengesellschaft). "Z." jest niemieckim rezydentem podatkowym, opodatkowanym w Niemczech od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiąganie.
Dodatkowo, Wnioskodawca jest w trakcie procesu rejestracji dwóch oddziałów w Polsce (Oddziału w W. i Oddziału w K.). Oddziały powinny być zarejestrowane do końca 2009 r.
Wnioskodawca zobrazował opisaną powyżej strukturę wyjściową i docelową Grupy XY w Polsce na schematach.
Rejestracja Oddziałów Spółki - w dniach 9 i 10 listopada 2009 r. Spółka przesłała wnioski rejestracyjne dla dwóch oddziałów w Polsce - jeden w W. i jeden w K. do właściwych sądów rejestrowych (dalej jako: "Oddział w W."; "Oddział w K."; łącznie jako: "Oddziały"). Docelowo oddziały Spółki przejmą pracowników zatrudnionych dotychczas w wybranych spółkach z Grupy XY w Polsce (tj. XY Polska S.A., XY Express Sp. z o.o. oraz "C." Polska Sp. z o.o.). W związku z powyższym, po utworzeniu Oddziałów, Oddziały będą zarejestrowane jako odrębni płatnicy składek ubezpieczeń społecznych oraz płatnicy zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wraz z wnioskami o rejestrację Oddziałów zostały złożone odrębne wnioski o nadanie numeru NIP, w celu pełnienia funkcji płatnika składek ubezpieczeń społecznych oraz płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. W zakresie pozostałych rozliczeń tj. z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych ("CIT") oraz VAT w związku z działalnością Spółki w Polsce (obejmującej również działalność Oddziałów), Spółka będzie używała podstawowego numeru NIP XXX-XXX-XX-XX.
Wymiana udziałów - Na początku 2010 r. w ramach transakcji wymiany udziałów:
XY Polska wniesie wszystkie posiadane udziały w "C." Polska Sp. z o.o. i XY Express Sp. z o.o. do "Z.";
W zamian za uzyskane udziały w "C." Polska Sp. z o.o. i XY Express Sp. z o.o., "Z." wyda udziały na rzecz XY Polska S.A.
Przejęcie XY Polska S.A. przez Spółkę - W kolejnym kroku nastąpi przejęcie XY Polska S.A. przez Spółkę. Przejęcie będzie miało miejsce pod koniec kwietnia 2010 r. i zostanie dokonane przez przeniesienie całego majątku XY Polska S.A. (spółka przejmowana) na Spółkę (spółka przejmująca). W wyniku przejęcia, XY Polska S.A. zostanie włączona do XY SE (obecnie "D. XY AG"). Z uwagi na fakt, iż Spółka jest 100% udziałowcem XY Polska S.A., Spółka nie będzie wydawać żadnych udziałów w zamian za przejęty majątek. Udziały w "Z." zostaną alokowane do zakładu Spółki w Polsce. Dla celów rachunkowości, połączenie będzie rozliczone według tzw. metody łączenia udziałów. W konsekwencji, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.; dalej: "ustawa o rachunkowości"), nie powstanie obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych XY Polska S.A. Jednocześnie, Spółka zostanie przekształcona w spółkę europejską i stanie się XY SE. Działalność gospodarcza aktualnie prowadzona przez XY Polska S.A. będzie prowadzona przez Oddział XY SE (dawniej "D. XY AG) w K., a majątek XY Polska S.A. zostanie alokowany do Oddziału XY SE w K..
Przejęcie XY Express Sp. z o.o. i "C." Polska Sp. z o.o. przez "Z." będącą niemiecką spółką zależną XY SE oraz późniejsze przejęcie "Z." przez XY SE - w następnym etapie, pod koniec czerwca 2010 r., XY Express Sp. z o. o. i "C." Polska Sp. z o. o. zostaną przejęte przez "Z." (niemiecką spółkę zależną XY SE). Przejęcie zostanie dokonane przez przeniesienie całego majątku XY Express Sp. z o. o oraz "C." Polska Sp. z o.o. na "Z." Z uwagi na fakt, iż "Z." będzie 100% udziałowcem XY Express Sp. z o.o. i "C." Polska Sp. z o.o., "Z." nie będzie wydawać żadnych udziałów w zamian za przejęty majątek. Jednocześnie, tego samego dnia (zaraz po przejęciu polskich spółek), "Z." zostanie przejęta przez XY SE. Zgodnie z niemieckim prawem, w wyniku tego przejęcia, XY SE wstąpi w ogół praw i obowiązków w tym podatkowych "Z.". W konsekwencji, XY SE rozszerzy swoją działalność dotychczas prowadzoną poprzez Oddział w K. o działalność prowadzoną wcześniej przez XY Express Sp. z o.o. Natomiast, działalność gospodarcza obecnie prowadzona przez "C." Polska Sp. z o. o. będzie prowadzona przez XY SE poprzez Oddział XY SE w W.. W tym celu majątek XY Express Sp. z o. o. zostanie alokowany do Oddziału w K., a majątek "C." Polska Sp. z o. o. do Oddziału w W..
Wielostronne porozumienie cenowe:
W dniu XX kwietnia 2009 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o zawarcie wielostronnego uprzedniego porozumienia cenowego do właściwych niemieckich władz podatkowych w sprawie uznania prawidłowości zasad rozliczeń pomiędzy Spółką a jej zakładami położonymi w wybranych krajach, w tym z zakładem w Polsce (tzw. Advance Pricing Arrangements).
Jednocześnie, w celu sprostania wymogom polskich przepisów podatkowych, zgodnie z art. 20b OP w związku z art. 20 r. OP, zakład Spółki zamierza zwrócić się z wnioskiem do Ministra Finansów o wydanie decyzji w sprawie uznania prawidłowości wyboru i stosowania metody przypisania części dochodu Spółki do jej zakładu w Polsce (dalej: "Decyzja w sprawie porozumienia"). Spółka planuje złożenie przedmiotowego wniosku przed przekształceniem w spółkę europejską (tj. przed majem 2010 r.) i jednocześnie ma świadomość, że postępowanie to nie zostanie zakończone przed przekształceniem Spółki w spółkę europejską. Na podstawie obserwacji praktyki z innych krajów, postępowanie w sprawie wielostronnego uprzedniego porozumienia cenowego trwa zazwyczaj powyżej 1 r. W związku z powyższym, postępowanie rozpoczęte przez zakład Spółki będzie kontynuowane na rzecz zakładu spółki europejskiej, w którą przekształci się Spółka.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy wartość majątku spółki XY Polska S.A. przejętego przez Spółkę w wyniku połączenia, nie będzie stanowić dochodu dla Spółki zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p...
Czy ze względu na rozliczenie połączenia metodą łączenia udziałów, która zgodnie z przepisami o rachunkowości nie wymaga zamykania ksiąg rachunkowych, Spółka, jako podatnik podlegający w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu z uwagi na prowadzenie działalności za pośrednictwem zakładu w rozumieniu Umowy z Niemcami, powinna uwzględnić w zeznaniu podatkowym za 2010 r. dotyczącym dochodów generowanych poprzez jej zakład w Polsce także przychody i koszty uzyskania przychodu XY Polska S.A. wykazywane przez XY Polska S.A., od początku roku podatkowego 2010 r. do dnia połączenia...
Czy Spółka wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przejętej spółki XY Polska S.A. zgodnie z art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 OP...
Czy, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o NIP, nadany Spółce numer identyfikacji podatkowej decyzją Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w W. z dnia 23 października 2009 r., przejdzie na spółkę europejską powstałą w drodze przekształcenia Spółki...
Czy transakcja wymiany udziałów, w ramach której: (i) XY Polska S.A. wniesie udziały w XY Express Sp. z o.o. i "C." Polska Sp. z o.o. do "Z.", oraz (ii) "Z." w zamian za udziały uzyskane w XY Express Sp. z o.o. i "C." Polska Sp. z o.o. wyda swoje nowe udziały na rzecz XY Polska S.A. będzie neutralna w zakresie podatku CIT w Polsce...
Czy wartość majątku spółek XY Express Sp. z o.o. i "C." Polska Sp. z o.o. przejętego przez "Z." w wyniku połączenia nie będzie stanowić dochodu dla "Z." zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p...
Czy przejęcie "Z." przez XY SE nie będzie podlegało opodatkowaniu w zakresie podatku CIT w Polsce...
Czy w związku z przejęciem XY Express Sp. z o.o. i "C." Polska Sp. z o.o. przez "Z.", a następnie "Z." przez XY SE oraz faktem, iż w wyniku przejęcia "Z." przez XY SE majątek XY Express Sp. z o.o. oraz "C." Polska Sp. z o.o. zostanie alokowany do zakładu XY SE w Polsce, XY SE poprzez swój zakład w Polsce wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki XY Express Sp. z o.o. oraz "C." Polska Sp. z o.o....
Czy, zgodnie z art. 7 Umowy z Niemcami, dochody alokowane do zakładu, który posiada Spółka w Polsce w związku z podjęciem czynności przygotowawczych do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce przez XY SE będą obejmowały również dochody z tytułu działalności prowadzonej przez Oddziały...
Czy po restrukturyzacji, XY SE będzie zobowiązana do złożenia jednego zeznania podatkowego w Polsce, w którym wykaże przychody i koszty generowane przez dwa Oddziały w tym przychody i koszty generowane przez XY Polska S.A., XY Express Sp. z o.o. oraz "C." Polska Sp. z o.o., od początku 2010 r. do dnia włączenia tych podmiotów w strukturę spółki europejskiej...
Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 3 dotyczące Ordynacji podatkowej w zakresie sukcesji prawnopodatkowej spółki europejskiej w wyniku przejęcia XY Polska S.A.
Wniosek odnośnie pytań Nr 1, 2, 5, 6, 7, 9 i 10 dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych, pytania Nr 8 w sprawie przepisów Ordynacji podatkowej oraz odnośnie pytania Nr 4 w zakresie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników zostanie rozpatrzony w odrębnych interpretacjach.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zdaniem Spółki, w wyniku połączenia, Spółka wstąpi w prawa i obowiązki XY Polska S.A. jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. W szczególności, prawa i obowiązki podatkowe XY Polska S.A. będą wykonywane przez Spółkę poprzez Oddział w K.. Oznacza to, iż:
Oddział w K. będzie kontynuował amortyzację przejętych od XY Polska S.A. środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, według ich wartości początkowej wskazanej w ewidencji XY Polska S.A. jak również z uwzględnieniem dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych oraz metody amortyzacji stosowanej przez XY Polska S.A.;
w przypadku ewentualnego późniejszego odpłatnego zbycia tych aktywów, Oddział w K. będzie miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie tych aktywów w części niepokrytej odpisami amortyzacyjnymi;
Oddział w K. będzie miał prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione przez XY Polska S.A bezpośrednio związane z przyszłymi przychodami;
Oddział w K. będzie mógł rozliczyć wydatki poniesione przez XY Polska S.A., stanowiące koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, które dotyczyły okresu przekraczającego rok.
Zgodnie z przepisami K.S.H., podstawową konsekwencją prawną połączenia dwóch spółek kapitałowych jest tzw. sukcesja generalna praw i obowiązków.
Zagadnienia sukcesji generalnej, w odniesieniu do praw i obowiązków podatkowych, uregulowane są w art. 93 OP. Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 OP, "osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek". Na podstawie art. 93 § 2 pkt 1 OP, powyższą regułę stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej.
Jak zostało wyjaśnione powyżej, Spółka XY Polska S.A. stanowią osoby prawne. Połączenie Spółki z XY Polska S.A. należy zatem traktować jako przejęcie osoby prawnej przez inną osobę prawną, zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 OP w zw. z art. 93 § 2 pkt 1 OP.
W wyniku połączenia, Spółka wstąpi zatem w prawa i obowiązki podatkowe XY Polska S.A. i stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce. Efektywnie Spółka będzie wykonywała te prawa i obowiązki poprzez swój zakład w Polsce, ponieważ to zakład będzie kontynuował działalność XY Polska S.A. i do niego zostanie alokowany majątek przejętej spółki.
Oznacza to w szczególności, iż:
zgodnie z art. 16g ust. 9 u.p.d.o.p., wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przejętych od XY Polska S.A. zostanie ustalona przez zakład XY SE w Polsce, w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych XY Polska S.A.;
zgodnie z art. 16h ust. 3 u.p.d.o.p., przy dokonywaniu amortyzacji składników majątkowych alokowanych do zakładu XY SE w Polsce, zakład XY SE w Polsce będzie uwzględniał dotychczasową wysokość odpisów amortyzacyjnych dokonanych przez XY Polska S.A. oraz będzie kontynuował metodę amortyzacji przyjętą przez XY Polska S.A.
zakład XY SE w Polsce będzie miał prawo do zaliczenia do swoich kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przejętych od XY Polska S.A., w przypadku ich późniejszego odpłatnego zbycia;
zakład XY SE w Polsce będzie miał prawo do zaliczenia do swoich kosztów uzyskania przychodów innych wydatków poniesionych przez XY Polska S.A. przed połączeniem, które nie stanowiły kosztu podatkowego tej spółki z uwagi na fakt, iż były kosztami związanymi bezpośrednio z przyszłymi przychodami - w przypadku tych wydatków, zakład XY SE w Polsce, zaliczy je do swoich kosztów uzyskania przychodów w momencie uzyskania przychodów odpowiadających tym wydatkom, zgodnie z art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p.;
zgodnie z art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p., w przypadku wydatków innych niż bezpośrednio związanych z przychodami dotyczących okresu dłuższego niż rok podatkowy i poniesionych przez XY Polska S.A., wydatki te zostaną zaliczone do kosztów podatkowych zakładu XY SE w Polsce, proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie sukcesji prawnopodatkowej spółki europejskiej w wyniku przejęcia XY Polska S.A. uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.
Na mocy art. art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej powyższy przepis stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej.
Należy wskazać, iż w myśl art. 93e Ordynacji podatkowej powyższe uregulowania stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.
Nawiązując do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wskazać należy, że regulacje związane z utworzeniem spółki europejskiej i jej strukturą organizacyjną zawarte zostały w Rozporządzeniu Rady (WE) Nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. U. UE L z 2001 r. Nr 294, poz. 11).
Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 3 przywołanego Rozporządzenia spółka europejska może zostać zawiązana w obrębie terytorium Wspólnoty w formie europejskiej spółki akcyjnej (Societas Europaea lub SE) i posiada ona osobowość prawną.
Stosownie do art. 2 Rozporządzenia spółki akcyjne, powstałe zgodnie z prawem Państwa Członkowskiego, ze statutowymi siedzibami i siedzibami zarządu znajdującymi się na terytorium Wspólnoty, mogą tworzyć SE przez łączenie się spółek pod warunkiem, że przynajmniej dwie z nich podlegają prawu różnych Państw Członkowskich.
Z art. 17 Rozporządzenia wynika, że w przypadku łączenia się spółek przez przejęcie, spółka przejmująca przyjmuje formę SE. W przypadku łączenia się spółek przez zawiązanie nowej spółki, SE będzie nowo powstałą spółką.
W art. 29 ust. 1 Rozporządzenia określono, że w przypadku powstania SE w drodze przejęcia, podobnie jak w przypadku powstania SE przez zawiązanie nowej spółki, następuje przeniesienie wszystkich aktywów i pasywów na nowo założoną SE.
Z powyższego wynika zatem, że skutkiem utworzenia SE jest sukcesja uniwersalna w zakresie praw i obowiązków spółek łączących się (przejętych). W tym zakresie uregulowania ustawy - Ordynacja podatkowa pozostają w zgodności z przepisami Rozporządzenia.
Jednocześnie należy zauważyć, że zawarte w motywie (20) do Preambuły Rozporządzenia ograniczenie w stosowaniu przepisów rozporządzenia dotyczy opodatkowania SE, czyli obowiązków podatkowych tej spółki jako podatnika, a nie jej praw i obowiązków wynikających z następstwa podatkowoprawnego.
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że spółka europejska mająca siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie podlegała przepisom o sukcesji podatkowej zawartej w ustawie - Ordynacja podatkowa.
Z uwagi na powyższe wskazać należy, że:
Oddział w K. będzie kontynuował amortyzację przejętych od XY Polska S.A. środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, według ich wartości początkowej wskazanej w ewidencji XY Polska S.A. jak również z uwzględnieniem dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych oraz metody amortyzacji stosowanej przez XY Polska S.A.;
w przypadku ewentualnego późniejszego odpłatnego zbycia tych aktywów, Oddział w K. będzie miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie tych aktywów w części niepokrytej odpisami amortyzacyjnymi;
Oddział w K. będzie miał prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione przez XY Polska S.A bezpośrednio związane z przyszłymi przychodami;
Oddział w K. będzie mógł rozliczyć wydatki poniesione przez XY Polska S.A., stanowiące koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, które dotyczyły okresu przekraczającego rok.
Podsumowując, w oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, iż Spółka w wyniku połączenia wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przejętej spółki XY Polska S.A. zgodnie z art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 Ordynacja podatkowa.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sukcesji prawnopodatkowej spółki europejskiej należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie., ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie., Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.