IPPB5/423-858/10-4/AM - Odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków na nowe technologie oraz określenie wartości początkowej systemu informatycznego, jako wartości niematerialnej i prawnej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-858/10-4/AM Odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków na nowe technologie oraz określenie wartości początkowej systemu informatycznego, jako wartości niematerialnej i prawnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.) oraz piśmie z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.) uzupełniającym braki formalne wniosku na wezwanie Nr IPPB5/423-858/10-2/AM z dnia 25 stycznia 2011 r. (data doręczenia 1 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* określenia wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej - jest prawidłowe,

* odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej, odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii, ustalenia wysokości odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii w przypadku zwrotu części poniesionych wydatków.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ("Podatnik") jest bankiem, który zamierza dokonać zmiany swoich podstawowych systemów lT, w tym systemu core-bankingowego. Inwestycja polega na zakupie licencji do korzystania z zaawansowanego technologicznie i funkcjonalnie oprogramowania na innowacyjny system core-bankingowy ("Oprogramowanie").

Oprogramowanie stanowi integrację:

1.

Systemu głównego (core-banking system) - F. w wersji 11;

2.

Systemu bankowości elektronicznej - F. D. B. v11;

3.

Bazy danych analityczno-sprawozdawczych - R. w tym DF;

4.

Systemu rozliczeń i wymiany komunikatów - U.;

5.

Systemu operacji skarbowych - T.

Zatem oprogramowanie stanowi połączenie:

* dwóch komponentów F i F.D.B. (system główny i bankowość internetowa i mobilna),

* komponentu analityczno-sprawozdawczego R.,

* komponentu wspierającego rozliczenia i płatności,

* komponentu stanowiącego narzędzie pracy dealerów treasury.

Wszystkie elementy rozwiązania funkcjonują w oparciu o motor bazy danych Oracle i technologie Java, J2EE, spełniając wymogi otwartości i paradygmatu SOA.

Poszczególne komponenty Oprogramowania, powstały w wyniku prac badawczo - rozwojowych realizowanych na przestrzeni ostatnich kilku lat.

Dzięki wdrożeniu innowacyjnego Oprogramowania nastąpi znaczna poprawa jakości usług świadczonych przez Podatnika na rzecz klientów oraz oferowanych przez niego produktów bankowych. Produkty i usługi świadczone przy zastosowaniu nowego Oprogramowania będą zasadniczo zmienione, poprzez ich znaczne udoskonalenie.

Zmiany (udoskonalenie) będą obejmowały:

* zasadnicze polepszenie jakości obsługi klienta (w szczególności poprzez szybki dostęp do informacji oraz polepszenie jakości procesów finansowych i zarządczych);

* zasadnicze zwiększenie szybkości świadczonych usług (w szczególności poprzez zwiększenie efektywności i optymalizacji procesu obsługi produktów i usług bankowych);

* zasadnicze zwiększenie bezpieczeństwa oferowanych produktów i usług (w szczególności poprzez zastosowanie rozwiązania centralizującego zarządzanie użytkownikami i uprawnieniami oraz redukcję ryzyka operacyjnego).

Wersja Oprogramowania, będąca przedmiotem inwestycji nie ma jeszcze zastosowania w Polsce. Omawiana wersja F. dostępna jest na rynku od stycznia 2010 r., komponent sprawozdawczy R. w wersji 7.1 jest dostępny od października 2009 r.. Wersja oprogramowania U. jest rozwiązaniem opracowanym w latach 2007-2009, a T. jest przedmiotem opracowania w 2010 r..

W związku z powyższym Oprogramowanie nie było stosowane na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat.

Wszystkie fakty stwierdzone powyżej zostały potwierdzone w opinii wydanej w dniu 4 sierpnia 2010 r. przez niezależną od Podatnika jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484) ("Ustawa o Zasadach Finansowania Nauki"), tj. Wydział Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej ("Opinia").

Zgodnie z Opinią "główne usprawnienia wynikające dla Podatnika z zastosowania oprogramowania F. to:

* redukcja kosztów operacyjnych poprzez zastosowanie rozwiązania pozwalającego na sprawny dostęp z jednego miejsca do wszystkich danych i operacji dotyczących klientów (wsparcie dla wymagań KYC - Know Your Customer) i produktów banku oraz do danych finansowych, związanych z ryzykiem,

* redukcja ryzyka operacyjnego m.in. poprzez wprowadzenie mechanizmów logowania informacji o wykonanych operacjach oraz monitorowania i powiadamiania o zdefiniowanych przez bank sytuacjach i zdarzeniach (m.in. związanych z zapobieganiem praniu brudnych pieniędzy i tzw. fraud detection),

* polepszenie jakości procesów finansowych/zarządczych, poprzez zastosowanie modułów uzgadniania danych finansowych i operacyjnych oraz moduły raportowania zarządczego, finansowego i operacyjnego,

* zwiększenie bezpieczeństwa poprzez zastosowanie rozwiązania centralizującego zarządzanie użytkownikami i uprawnieniami,

* zwiększenie efektywności i optymalizacja procesu obsługi produktów i usług bankowych, poprzez wykorzystanie centralnego, elastycznego, rozbudowywalnego repozytorium definicji produktów i usług, którego integralnym elementem jest innowacyjne rozwiązanie wykorzystujące możliwość definiowania reguł biznesowych oraz dodatkowych pól informacyjnych (np. dla definiowania rozwiązań w zakresie opłat, prowizji, naliczania odsetek, zarządzanie środkami finansowymi - tzw. Cash pooling),

* polepszenie jakości obsługi klienta - poprzez szybki dostęp do pełnej informacji oraz dostarczenie mu dostosowanych do potrzeb produktów i usług (np. definiowanie parametrów produktów w zakresie Trade Finance),

* optymalizacja i standaryzacja wskroś-departamentowych procesów biznesowych, poprzez zastosowanie dostarczanych wraz z oprogramowaniem ponad 800 gotowych do wykorzystania Usług (Webservices) i mechanizmu automatyzacji procesów z wykorzystaniem narzędzi typu workflow. Nowatorskie rozwiązanie typu IRM (Industry Reference Models) umożliwia Bankowi wykorzystanie biblioteki pre-definiowanych procesów opartych na najlepszych praktykach dziedzinowych do automatyzacji i optymalizacji własnych procesów,

* optymalizacja i standaryzacja procedur IT do zarządzania infrastrukturą techniczną Banku - poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii IT oraz narzędzi do audytowania i monitorowania realizacji tych procesów,

* centralizacja zarządzania bezpieczeństwem rozumiana z jednej strony jako zarządzenia użytkownikami i uprawnieniami, a z drugiej strony jako logowanie i możliwość śledzenia realizowanych operacji,

* znaczne usprawnienie procesów analitycznych i raportowych wykorzystujących predefiniowane, oraz budowane przez bank raporty statyczne i dynamiczne."

Natomiast, zgodnie z Opinia usprawnienia wnoszone przez R. są kluczowe dla Banku, gdyż wnoszą spójny z F. sposób postrzegania operacji bankowych, zapewniają:

* spójny dla wszystkich rodzajów produktów bankowych sposób analizy,

* sprawozdawczość zarządczą w zakresie MIS i ryzyka,

* sprawozdawczość obligatoryjną na rzecz instytucji nadzorczych w formatach XML, XBRL (FINREP, COREP, MONREP), formatach tekstowych, CSV. itd.,

* otwartość na rozbudowę o moduły dla analiz i zarządzania ryzykiem, w szczególności analizy typu stress test i analizy symulacyjne.

Innowacyjne rozwiązanie R. w połączeniu z F. oraz T. dają wyjątkową wartość w rozwiązaniu informatycznym Banku. Podkreślane tu DF stanowi spójny konceptualnie model danych ze sposobem przedstawiania kontraktów bankowych we F., co znakomicie obniża koszt warstwy integracyjnej.

Głównymi korzyściami dla Banka są:

* wyższa niż w innych rozwiązaniach kontrola zarządcza,

* redukcja kosztów sprawozdawczości dzięki nowym technologiom informacyjnym i informatycznym,

* skrócenie czasu przeglądów analitycznych dzięki szczególnemu modela kontaktów bankowych wbudowanemu w DF,

* zmniejszenie ryzyka utraty reputacji dzięki audytowalnemu i transparentnemu procesowi konstruowania sprawozdań i przejrzystej komunikacji z inwestorami i ciałami nadzorczymi.

Uprawnienia w zakresie Rozliczeń Bankowych U. stanowi unikalne rozszerzenie F. zapewniające zintegrowane połączenie z kanałami rozliczeniowymi, co redukuje koszty obsługi procesów rozliczeń o ponad 80%, gdyż obsługiwane są jedynie sytuacje wyjątkowe i wykonywany nadzór administracyjny nad pracą aplikacji.

Usprawnienia wnoszone przez T., front - end na potrzeby Departamentu Skarbu decydują o skutecznym wykonywaniu operacji skarbowych na rynkach finansowych."

Dalej Opinia wskazuje, iż "Oprogramowanie F. jest innowacyjne pod względem funkcjonalnym i technologicznym poprzez:

1.

zastosowanie unikatowej platformy technologicznej określanej jako "F. lnfrastructure for Applications". Platforma ta zbudowana jest z najnowocześniejszych dostępnych na rynku technologii zgodnych m.in. ze standardami J2EE (J2EE 1.4, J2EE 5) i BPEL,

2.

pełne wsparcie dla najnowszych trendów architektury SOA, w tym wsparcie dla procesowego podejścia dla realizacji przez użytkowników rozwiązania ich zadań biznesowych,

3.

zgodność z najnowszymi wymaganiami dotyczącymi Standardów SEPA, SWIFT i TARGET2, BIC oraz z dyrektywą PSD (dyrektywa w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego),

4.

wsparcie dla innowacyjnych produktów bankowych m.in. produktów pochodnych oraz produktów rodziny Trade Finance, co ma szczególne znaczenie dla banku obsługującego w przeważającej części klientów z sektora korporacyjnego,

5.

unikatowe wsparcie dla centralizacji zarządzania definicjami produktów i usług oraz definiowania tych produktów i usług poprzez parametryzowane reguły i rozszerzalny zakres danych (User Defined Fields).

(...)

Elementem innowacyjności i unikalności rozwiązań R. jest spójny model kontraktów bankowych, DF, nie spotykany w innych rozwiązaniach. Kontrakty bankowe raz wprowadzone do systemu są używane wielokrotnie we wszystkich możliwych analizach w oparciu o tzw. Basic calculation, zestaw podstawowych wyliczeń, np. stanowiących podstawę innych metod, wykonywany raz w cyklu aktualizacji. Kontrakty z wynikami obliczeń bazowych są używane w stress testach, mogą być poddawane szokom rynkowym, itd. równocześnie zachowując stabilność modelu i generując przepływy pieniężne w wieloletnich horyzontach czasowych (nawet 50 lat) w dowolnie definiowanych przedziałach czasowych. To zapewnia spójne zarządzanie aktywami i pasywami, analizę cen transferowych i rentowności, zarządzanie ryzykiem płynności rynkowym i kredytowym, operacyjnym przy doskonałej dokładności wyliczeniowej i braku procesów uzgadniania jak w modelach silosowych, stosowanych w innych rozwiązaniach.

Ryzyko kredytowe uwzględnia wymagania regulacji Basel II i europejskiej Credit Risk Directive. Realizuje podejście standardowe i wewnętrzne do ryzyka rynkowego, podejście IRB foundation, zaawansowane i standardowe dla ryzyka kredytowego, podejście podstawowych wskaźników, standaryzowane oraz zaawansowane dla ryzyka operacyjnego. W zakresie Filara II w Basel II, analizowane jest ryzyko płynności, stress testy i analiza scenariuszowa oraz planowanie kapitału."

W podsumowaniu Opinii czytamy:

"Do osiągnięcia celu jakim jest wdrożenie innowacyjnego systemu bankowego i realizacja strategii Banku konieczne jest dokonanie zakupów inwestycyjnych dotyczących następującego Oprogramowania i Licencji:

1.

Systemu głównego (core-banking system) i Systemu bankowości elektronicznej - F. w wersji 11, F. D. B. v11;

2.

Bazy danych analityczno-sprawozdawczych - R. w tym DF;

3.

Systemu rozliczeń i wymiany komunikatów - U.;

4.

Systemu operacji skarbowych - T.

Bez poniesienia tego wydatku nie będzie możliwe zrealizowanie opiniowanej inwestycji, gdyż dopiero połączenie tych komponentów będzie stanowiło niezbędne wyposażenie dla prowadzenia zamierzonych usług bankowych.

W opiniowanej inwestycji niezbędnymi inwestycjami są co najmniej:

* realizacja analizy przygotowawczej mającej na celu określenie możliwie najbardziej optymalnego sposobu wykorzystania Oprogramowania i Licencji z uwzględnieniem specyficznych krótko-i długoterminowych potrzeb Banku

* realizacja szkoleń dla pracowników Banku dotyczących F. w wersji 11, R."

Z uwagi na specyfikę systemów IT Podatnika, w szczególności na ich dużą złożoność i niepowtarzalność, proces implementacji Oprogramowania jest skomplikowany i długotrwały. Aby móc skutecznie i bezbłędnie wdrożyć Oprogramowanie zgodnie z potrzebami Podatnika konieczna jest najpierw realizacja analizy przygotowawczej mającej na celu określenie możliwie najbardziej optymalnego sposobu wykorzystania Oprogramowania z uwzględnieniem specyficznych krótko - i długoterminowych potrzeb Podatnika, a następnie przeprowadzenie całego procesu wdrażania.

System będzie zdatny do gospodarczego wykorzystania w chwili zakończenia wdrożenia i osiągnięcia pełni funkcjonalności, a więc po dostosowaniu do specyfiki i wymogów biznesowych Podatnika. Dopiero w tym momencie Oprogramowanie będzie mogło być w pełni udostępnione Podatnikowi i Podatnik będzie mógł osiągnąć z niego pełne korzyści. Prace wdrożeniowe (w tym testowanie) mają na celu zapewnienie, iż System nadawać się będzie do gospodarczego wykorzystania przez Podatnika.

Wnioskodawca ponosi więc wydatki na nabycie wartości niematerialnej i prawnej w postaci Oprogramowania w wysokości sumy kosztów nabycia i wdrożenia (w tym kosztów analizy przygotowawczej oraz kosztów utrzymania tzw. "maintenance" w trakcie wdrażania, które Podatnik musi wykupić wraz z licencją na Oprogramowanie) i w takiej wartości zamierza rozpoznać wartość niematerialną i prawną we właściwej ewidencji. Podatnik podkreśla, iż koszt nabycia Oprogramowania obejmuje jedynie cenę licencji oraz rzeczywiste koszty wdrożenia, nie obejmuje natomiast ceny sprzętu, tzw. hardware.

Podatnik nie prowadził ani w bieżącym roku podatkowym ani w roku poprzedzającym działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Wydatki na zakup nowej technologii nie zostaną również zwrócone Podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Podatnik będzie używał Oprogramowania przez okres dłuższy niż rok.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Podatnik chce uzyskać pewność, że spełnia wszystkie przesłanki niezbędne do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem będzie miał prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi Oprogramowanie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Podatnik jest zdania, iż jeżeli nie wystąpi żadna z przesłanek negatywnych wymienionych w art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) będzie on miał prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania kwoty wydatków poniesionych przez niego na nabycie nowej technologu w postaci Oprogramowania, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, jaka zostanie zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię Podatnik wprowadzi do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie zostanie ona zwrócona Podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od podstawy opodatkowania odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Natomiast na podstawie art. 18b ust. 2 tejże ustawy, za nowe technologie uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki.

Takimi jednostkami - w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o zasadach finansowania nauki - są prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

1.

podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,

2.

placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk,

3.

jednostki badawczo - rozwojowe,

4.

międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

5.

jednostki organizacyjne posiadające status jednostki badawczo - rozwojowej,

6.

Polską Akademię Umiejętności,

7.

inne jednostki organizacyjne, nie wymienione w lit. a)-f), posiadające osobowość prawną i siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorcy posiadający status centrum badawczo - rozwojowego nadawany na podstawie przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.

Zgodnie z art. 18b ust. 2a przez nabycie nowej technologu rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw.

Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii; uwzględnionych w wartości początkowej, w części; w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Prawo do korzystania z Oprogramowania zostanie nabyte przez Podatnika na podstawie umowy licencyjnej. Oprogramowanie stanowi wiedzę technologiczną i powstało w wyniku badań i prac rozwojowych. Dzięki wdrożeniu Oprogramowania Podatnik będzie mógł oferować swoim klientom znacznie udoskonalone oraz nowe produkty i usługi bankowe. Wdrożenie Oprogramowania zdecydowanie przyczyni się do poprawy funkcjonalności i konkurencyjności Wnioskodawcy.

Zmiany (udoskonalenie) będą obejmowały:

* zasadnicze polepszenie jakości obsługi klienta (w szczególności poprzez szybki dostęp do informacji oraz polepszenie jakości procesów finansowych i zarządczych);

* zasadnicze zwiększenie szybkości świadczonych usług (w szczególności poprzez zwiększenie efektywności i optymalizacji procesu obsługi produktów i usług bankowych);

* zasadnicze zwiększenie bezpieczeństwa oferowanych produktów i usług (w szczególności poprzez zastosowanie rozwiązania centralizującego zarządzanie użytkownikami i uprawnieniami oraz redukcję ryzyka operacyjnego).

Wersja Oprogramowania, będąca przedmiotem inwestycji nie ma jeszcze zastosowania w Polsce Omawiana wersja F. dostępna jest na rynku od stycznia 2010 r., komponent sprawozdawczy R. w wersji 7.1 jest dostępny od października 2009 r.. Wersja oprogramowania U. jest rozwiązaniem opracowanym w latach 2007-2009, a T. jest przedmiotem opracowania w 2010 r.. W związku z tym Oprogramowanie nie było stosowane na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat. Powyższe fakty zostały potwierdzone w Opinii Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej, który stanowi, zgodnie z ustawą o zasadach finansowania nauki, niezależną od podatnika jednostką naukową. Zgodnie z powołaną Opinią cechy technologiczne i biznesowe Oprogramowania mają istotne znaczenie rozwojowe dla Wnioskodawcy. Podatnik nie prowadził ani w bieżącym roku podatkowym ani w roku poprzedzającym działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Wydatki na zakup nowej technologii nie zostaną również zwrócone Podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Wartość niematerialna i prawna w postaci licencji do Oprogramowania zostanie ujęta we właściwej ewidencji Podatnika po zakończeniu procesu wdrażania w wartości równej wysokości sumy kosztów nabycia i wdrożenia (w tym kosztów analizy przygotowawczej oraz kosztów utrzymania tzw. "maintenance" w trakcie wdrażania, które Podatnik musi wykupić wraz z licencją na Oprogramowanie). Z uwagi na specyfikę systemów IT Podatnika, w szczególności na ich dużą złożoność i niepowtarzalność, proces implementacji Oprogramowania jest skomplikowany i długotrwały. Aby móc skutecznie i bezbłędnie wdrożyć Oprogramowanie konieczna jest najpierw realizacja analizy przygotowawczej mającej na celu określenie możliwie najbardziej optymalnego sposobu wykorzystania Oprogramowania z uwzględnieniem specyficznych krótko-i długoterminowych potrzeb Podatnika, a następnie przeprowadzenie całego procesu wdrażania.

Oprogramowanie będzie zdatne do gospodarczego dopiero wykorzystania w chwili zakończenia wdrożenia i osiągnięcia pełni funkcjonalności a więc po dostosowaniu do specyfiki i wymogów biznesowych Podatnika. Dopiero w tym momencie Oprogramowanie będzie mogło być w całości udostępnione Podatnikowi i Podatnik będzie mógł osiągnąć z niego pełne korzyści. Prace wdrożeniowe (w tym analiza przygotowawcza oraz testowanie) mają na celu zapewnienie, iż Oprogramowanie nadawać się będzie do gospodarczego wykorzystania przez Podatnika. Sam fakt nabycia licencji nie sprawia, że można ją uznać za nadającą się do gospodarczego wykorzystania, dopiero w ramach procesu wdrożenia tworzone są funkcjonalności Oprogramowania pozwalające na jego gospodarcze wykorzystanie.

Wnioskodawca ponosi więc wydatki na nabycie wartości niematerialnej i prawnej w postaci Oprogramowania w wysokości sumy kosztów nabycia i wdrożenia (w tym kosztów analizy przygotowawczej oraz kosztów utrzymania tzw. "maintenance" w trakcie wdrażania, które Podatnik musi wykupić wraz z licencją na Oprogramowanie) i w takiej wartości zamierza rozpoznać wartość niematerialną i prawną we właściwej ewidencji. Wszystkie wydatki, które powodują iż Oprogramowanie nadaje się do gospodarczego wykorzystania i jednocześnie niezbędne w tym celu, poniesione do dnia oddania do używania winny zwiększać jego wartość początkową.

Prawidłowość takiego podejścia została potwierdzona w interpretacjach organów skarbowych wydanych w analogicznych sytuacjach, w tym przykładowo:

* postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu dnia 10 listopada 2008 r., sygn. ILPB3/423-502/08-3/HS, dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wartości początkowej oraz amortyzacji podatkowej wartości niematerialnej i prawnej;

* postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 listopada 2009 r. sygn. ILPB3/423-714/09-4/DS oraz ILPB3/423-714/09-3/DS, dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

i.

uznania kosztów licencji oraz wdrożenia oprogramowania za wartość materialną i prawną;

ii. określenia momentu wprowadzenia wartości niematerialnej i prawnej do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz rozpoczęcia dokonywania odpisów amortyzacyjnych;

iii. określenia wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej;

* postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 3 marca 2010 r. sygn. IPPB5/423-776/09-4/MB, dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

i.

uznania kosztów licencji oraz wdrożenia oprogramowania za wartość materialną i prawną,

ii. określenia momentu wprowadzenia wartości niematerialnej i prawnej do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz rozpoczęcia dokonywania odpisów amortyzacyjnych;

iii. określenia wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej.

W związku z powyższym, wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie Oprogramowania (na podstawie umowy licencyjnej o korzystanie z tego Oprogramowania) uwzględnione w jego wartości początkowej, w części w jakiej zostały zapłacone, będą stanowiły podstawę do obliczenia wielkości należnego odliczenia od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Spółka wprowadzi wartość niematerialną i prawną w postaci Oprogramowania do stosownej ewidencji lub w roku następującym po tym roku.

Powyższe stanowisko znajduje również uznanie w interpretacjach organów skarbowych wydanych w analogicznych sytuacjach, w tym przykładowo:

* postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego sygn. IPPB5/423-13/10-2/AM z dnia 22 marca 2010 r. wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii;

* postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego sygn. ILPB3/423-328/09-4/HS z dnia 23 lipca 2009 r. wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

* określenia wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej za prawidłowe,

* odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Krańcowo wyjaśnić należy, iż ustawa z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484) została znowelizowana ustawą z dnia 30 kwietnia 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 96, poz. 615). W związku z powyższym art. 16 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U.10.96.620) z dniem 1 października 2010 r. zmianie uległa treść przepisu art. 18b ust. 2. W brzmieniu obowiązującym od 1 października 2010 r. za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki jednostki naukowe to prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

a.

podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,

b.

jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619),

c.

instytuty badawcze,

d.

międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

e.

Polską Akademię Umiejętności,

f.

inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a)-e), posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorców posiadających status centrum badawczo-rozwojowego, nadawany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473);

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl