IPPB5/423-84/13-5/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-84/13-5/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data nadania: 8 kwietnia 2013 r., data wpływu: 10 kwietnia 2013 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr: IPPB5/423-84/13-3/KS z dania: 28 marca 2013 r. (data nadania: 28 marca 2013 r., data doręczenia: 3 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia czy prowadzone przez Szkołę Wyższą licea są odrębnymi od założyciela podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia czy prowadzone przez Spółkę placówki są odrębnymi od założyciela podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, oraz przeniesienia kosztów każdej ze szkół do ksiąg tych jednostek za okres, w którym nie były one zarejestrowanymi podatnikami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

(P.) została założona w 1994 r. przez osobę fizyczną. Obecnie, od 20.12.2011 organem założycielskim jest Fundacja. P. poprzez wpis do rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych, prowadzony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, uzyskała osobowość prawną - Szkoła wyższa posiada Regon, NIP. W skład struktury P. obok uczelni w W. wchodzą także oddziały zamiejscowe w G. i B.

Od 1 września 2007 r. przy P funkcjonuje Liceum Ogólnokształcące, które uzyskało wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto. Jako podmiot prowadzący szkołę, w ewidencji wpisana jest osoba prawna P. Liceum nie ma osobowości prawnej. Szkoła posiada uprawnienia szkoły publicznej. Liceum uzyskało Regon, gdzie...jest numerem identyfikacyjnym P., a... jest liczbą porządkową jednostki lokalnej utworzonej przez powyższy podmiot. Liceum nie posiada NIP.

Od 1 września 2010 r. przy P. funkcjonuje Liceum Plastyczne, które uzyskało wpis do ewidencji niepublicznych szkół prowadzonej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Liceum Plastyczne nie ma osobowości prawnej, nie posiada Regon ani NIP.

Zgodnie ze statutem Liceum Plastycznego "Przedstawicielem P., założyciela Liceum Plastycznego oraz osobą właściwą do reprezentowania organu prowadzącego i zarządzania sprawami liceum jest Prorektor ds. Studenckich."

Identyczna jest treść pełnomocnictwa zapisana w statucie Liceum Ogólnokształcącego.

Poniżej inne zapisy statutów mogące mieć znaczenie w sprawie.

W statucie Liceum Społecznego znajdują się m.in. następujące zapisy:

1.

"Organami Szkoły są Dyrektor, Rada Pedagogiczna, Rada Szkoły, Samorząd Uczniowski. Budżet Szkoły, regulaminy, uchwały, decyzje oraz inne postanowienia Organów Szkoły wykraczające poza ich kompetencje są zatwierdzane przez Prorektora. Za realizację programu dydaktyczno-wychowawczego Szkoły odpowiedzialny jest Dyrektor oraz Rada Pedagogiczna. Sprawy sporne pomiędzy Organami Szkoły rozstrzyga Prorektor."

2.

Dyrektora powołuje i odwołuje Prorektor.... Dyrektor kieruje bieżącą działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz, a w szczególności: 1.1 sprawuje nadzór pedagogiczny; 1.2. sprawuje nadzór nad płatnościami uczniów; 1.3. jest odpowiedzialny za prawidłową realizację zadań statutowych, za rozwój i podnoszenie jakości pracy w Szkole, 1.4. opracowuje organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym po zasięgnięciu opinii Rady Szkoły i Rady Pedagogicznej; 1.5. określa tygodniowy rozkład zajęć zawierający zajęcia stałe, obowiązkowe i nadobowiązkowe w porozumieniu z administracją P.; 1.6. nawiązuje współpracę z innymi osobami i instytucjami oraz ze szkołami krajowymi i zagranicznymi; 1.7. odpowiada za przestrzeganie dyscypliny budżetowej oraz prawidłowe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji szkolnej oraz właściwe zabezpieczenie mienia Szkoły; 1.8. jest przełożonym wszystkich pracowników Szkoły jako kierownik zakładu pracy w rozumieniu przepisów kodeksu pracy: - nawiązuje i rozwiązuje stosunki pracy z nauczycielami i innymi pracownikami Szkoły oraz określa zakres ich obowiązków, powołuje ich zastępców oraz określa zakres ich obowiązków; 1.10. podejmuje decyzję o zawieszeniu w prawach ucznia, tych którzy poważnie naruszyli przepisy statutu lub innych regulaminów obowiązujących w Szkole; 1.11. podejmuje decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów; 1.12. opracowuje i wprowadza regulaminy niezbędne do właściwego funkcjonowania Szkoły; 1.13. ustala zasady rekrutacji; 1.14. sprawuje opiekę nad samorządem uczniowskim; 1.15. ma prawo uczestniczyć we wszystkich zebraniach zwoływanych przez nauczycieli i inne Organy Szkoły; 1.16. odpowiada za bezpieczeństwo w Szkole; 1.17. odpowiada za promocję Szkoły i organizuje jej realizację; 1.18. kieruje Radą Pedagogiczną."

W statucie Liceum Plastycznego odpowiednie zapisy brzmią:

1.

Organami Szkoły są: Dyrektor, Rada pedagogiczna, Rada rodziców, Samorząd Uczniowski. Pełnomocnik zatwierdza budżet szkoły, regulaminy, uchwały, decyzje oraz inne postanowienia organów szkoły wykraczające poza ich kompetencje. Za realizację programu dydaktyczno-wychowawczego Szkoły odpowiedzialny jest dyrektor oraz rada pedagogiczna. Sprawy sporne pomiędzy organami szkoły rozstrzyga pełnomocnik."

2.

Pełnomocnik powołuje i odwołuje dyrektora szkoły.... Dyrektor kieruje bieżącą działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz, a w szczególności: 1.1. sprawuje nadzór pedagogiczny; 1.2. sprawuje nadzór nad płatnościami uczniów; 1.3. jest odpowiedzialny za prawidłową realizację zadań statutowych, za rozwój i podnoszenie jakości pracy w Szkole, 1.4. opracowuje organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym po zasięgnięciu opinii Rady Szkoły i Rady Pedagogicznej; 1.5. określa tygodniowy rozkład zajęć zawierający zajęcia stałe, obowiązkowe i nadobowiązkowe w porozumieniu z administracją P.; 1.6. nawiązuje współpracę z innymi osobami i instytucjami oraz ze szkołami krajowymi i zagranicznymi; 1.7. odpowiada za przestrzeganie dyscypliny budżetowej oraz prawidłowe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji szkolnej oraz właściwe zabezpieczenie mienia Szkoły; 1.8. jest przełożonym wszystkich pracowników Szkoły jako kierownik zakładu pracy w rozumieniu przepisów kodeksu pracy: - nawiązuje i rozwiązuje stosunki pracy z nauczycielami i innymi pracownikami Szkoły oraz określa zakres ich obowiązków, powołuje ich zastępców oraz określa zakres ich obowiązków: 1.10. podejmuje decyzję o zawieszeniu w prawach ucznia, tych którzy poważnie naruszyli przepisy statutu lub innych regulaminów obowiązujących w Szkole; 1.11. podejmuje decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów; 1.12. opracowuje i wprowadza regulaminy niezbędne do właściwego funkcjonowania Szkoły; 1.13. ustala zasady rekrutacji: 1.14. sprawuje opiekę nad samorządem uczniowskim; 1.15. ma prawo uczestniczyć we wszystkich zebraniach zwoływanych przez nauczycieli i inne Organy Szkoły; 1.16. odpowiada za bezpieczeństwo w Szkole; 1.17. odpowiada za promocję Szkoły i organizuje jej realizację; 1.18. kieruje Radą Pedagogiczną."

Realizacja zapisów statutowych w praktyce ogranicza się do samodzielności organów szkół na polu dydaktyczno - wychowawczym, w tym podpisywania kontraktów edukacyjnych z rodzicami uczniów. Pozostałe decyzje dotyczące szkół oraz umowy tj. umowy o pracę, umowy zlecenia i o dzieło, umowy dostawy towarów i usług podpisuje Prorektor, który jest przedstawicielem założyciela ale nie jest organem szkół średnich. Czynności tych dokonuje Prorektor na rzecz szkół średnich, ale w imieniu P.

Od początku roku szkolnego 2011/2012 szkoły średnie funkcjonują w osobnym budynku wynajętym (już od lipca 2011 r., w celu przeprowadzenia remontu) na ich wyłączne potrzeby. Obydwie szkoły średnie funkcjonują w tym samym budynku i mają wspólny sekretariat. Dyrektorem obydwu szkół jest ta sama osoba. Budynek został wynajęty przez P.

Autonomia szkół średnich nie jest jednak pełna z następujących powodów:

* Zakres statutowego umocowania i faktycznie wykonywanych zadań Pełnomocnika P. zajmującego się szkołami średnimi jest bardzo szeroki,

* Jako pracodawca i płatnik w ZUS, w imieniu którego umowy o pracę i umowy cywilnoprawne podpisuje Pełnomocnik w randze Prorektora ds. studenckich, występuje P.,

* Rozliczenia płac i potrącenia ZUS są w dalszym ciągu prowadzone przez wewnętrzne jednostki księgowe P., ponieważ (konsekwentnie w stosunku do punktu wyżej), pracodawcą rozliczającym się z ZUS wszystkich osób zatrudnionych w szkołach średnich i w szkole wyższej jest P.,

* Wszystkie umowy z jednostkami zewnętrznymi są podpisywane w imieniu P., ponieważ szkoły średnie nie mają osobowości prawnej. We wszystkich szkołach - wyższej i średnich - rokiem obrotowym i podatkowym jest rok kalendarzowy.

Od 1 stycznia 2012 r., zgodnie z wyrażoną na piśmie decyzją Rektora P., księgi szkół średnich zostały wyodrębnione i zlecone do prowadzenia przez uprawniony podmiot zewnętrzny. Z tą datą wartości niematerialne i prawne (oprogramowanie), środki trwałe i wyposażenie zakupione formalnie przez P. zostały przekazane do użytkowania na potrzeby liceów i stanowią składnik majątku wykazywany w księgach liceów założonych na dzień 1 stycznia 2012.

Szkoły prowadzą wyłącznie działalność edukacyjną w zakresie nauczania młodzieży na poziomie szkół średnich w systemie stacjonarnym. Dla obydwu liceów jest prowadzona jedna księga rachunkowa z wyodrębnieniem na kontach przychodów i należności każdej ze szkół. Przychody każdej ze szkół pochodzą wyłącznie z wpisowego, czesnego, dotacji oświatowych oraz udostępniania pomieszczeń na rzecz P.

Większość ponoszonych kosztów to wydatki wspólne, dotyczące obydwu szkół, z racji tego, że:

* Od stycznia 2012 r. P. wynajmuje od Agencji Mieszkaniowej pomieszczenia przy ul. S., z których jednocześnie na równych prawach korzystają obydwie szkoły.

* Zakup usług i/lub materiałów np. ochrony obiektu, dostawy mediów, wydawnictw, zbiorów bibliotecznych czy pomocy dydaktycznych, i materiałów biurowych jest dokonywany na łączne potrzeby obydwu szkół.

* Obowiązujący w obydwu szkołach autorski program edukacyjny powoduje, że na większość zajęć uczęszczają wspólnie uczniowie jednej i drugiej szkoły, tym samym część kadry pedagogicznej prowadzi jednocześnie lekcje w obydwu szkołach.

Dlatego każda ze szkół ponosi proporcjonalnie - proporcją obliczoną na podstawie ilości uczniów - koszty: administracyjne, czynszu, mediów, ochrony, sprzątania i inne związane z utrzymaniem budynków. Koszty wynagrodzeń oraz ZUS osób świadczących pracę na rzecz obydwu szkół również są rozliczane taką samą proporcją.

Faktury dotyczące kosztów ponoszonych przez licea są wystawiane na P.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 8 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny dotyczący wniosku z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu) o następujące informacje:

1.

Użyte w opisie stanu faktycznego określenie Liceum Społeczne jest pomyłką. Zdanie powinno brzmieć: "W statucie Liceum Ogólnokształcącego przy P. znajdują się m.in. następujące zapisy:"

2.

Majątek szkół średnich jest ujęty w księgach szkół średnich i nie jest wykazywany w księgach szkoły wyższej. W sensie rachunkowym majątek szkół średnich jest wyodrębniony. Natomiast w sensie prawnym właścicielem całego majątku jest P. (P.), ponieważ szkoły średnie nie mają osobowości prawnej i są traktowane jako zakład P.

3.

Szkoły posiadają, określoną w swoich statutach, strukturę organizacyjną typową dla szkół ponadgimnazjalnych. Statuty szkół - zgodne z ustawą z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty - określają organy, ich kompetencje i wzajemne zależności. Szczegółowe informacje zawierają cytaty ze statutów przytoczone w opisie stanu faktycznego ORD-IN. Obie szkoły są podległe P. i korzystają również z obsługi organizacyjnej jednostek wewnętrznych P., np. działu kadr i płac, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

4.

Szkoły tworzone na podstawie przepisów Ustawy o systemie oświaty nie mają osobowości prawnej i korzystają z osobowości i podmiotowości prawnej podmiotu założycielskiego. Zgodnie z wpisem do ewidencji obu szkół założycielem i podmiotem prowadzącym jest właśnie P. Jeśli założycielem szkoły jest osoba fizyczna, to podmiotem stosunków prawnych jest ta osoba. W omawianym przypadku osobowość prawną ma P., która na mocy Ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, uzyskała ją poprzez wpis do Rejestru Uczelni Publicznych i Związków Uczelni Niepublicznych prowadzony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Podmiotem praw i obowiązków wynikających ze stosunków prawnych dotyczących szkół średnich jest P.

5.

Z powodu braku osobowości prawnej szkoły średnie nie mają możliwości/zdolności zaciągania zobowiązań inaczej niż poprzez P.

Wnioskodawca informuje, że równolegle z zapytaniem ORD-IN dotyczącym podmiotowości podatkowej, P. złożyła w Departamencie Rachunkowości Ministerstwa Finansów zapytanie co do sposobu prowadzenia ksiąg i sporządzania sprawozdań finansowych. Odpowiedź Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów z dnia 6 marca 2013 r., przekazano w załączeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W opisanym stanie faktycznym P. wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1.

Czy zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. podatnikiem, w szczególności podatku dochodowego od osób prawnych jest:

* tylko P., a licea należy traktować jak wewnętrzne zakłady podatnika,

* jednym podatnikiem są dwa licea dla których łącznie prowadzona jest księga rachunkowa,

* każda ze szkół średnich jest podatnikiem.

2.

Jeśli zdaniem organu podatkowego, każda ze szkół powinna być podatnikiem, to jakim rodzajem dokumentów należy przenieść koszty każdej ze szkół (zwłaszcza koszty ponoszone proporcjonalnie) do ksiąg tych jednostek za okres, w którym nie były one zarejestrowanymi podatnikami, tj. nie posiadały NIP ani Regon.

Zdaniem Wnioskodawcy, Liceum Ogólnokształcące i Liceum Plastyczne, szkoły średnie założone przez P. i przy niej funkcjonujące, są w ujęciu rachunkowym i podatkowym, zakładem osoby prawnej jaką jest szkoła wyższa. Podatnikiem jest tylko P. Funkcjonowanie wszystkich placówek jest ze sobą powiązane osobowością prawną szkoły wyższej oraz bardzo ścisłymi połączeniami organizacyjnymi. Ze względu na regulacje prawa oświatowego - licea ogólnokształcące podlegają Ministrowi Oświaty, a licea plastyczne Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego - powołane zostały dwie szkoły, które w rzeczywistości funkcjonują w ścisłym związku ze sobą. W sensie organizacyjnym są również ściśle i bezpośrednio powiązane z P. Szkoła wyższa wynajmuje od osób trzecich pomieszczenia przeznaczone na funkcjonowanie szkół średnich i jak dotychczas, jest pracodawcą dla nauczycieli i personelu administracyjnego świadczących pracę na rzecz szkół średnich. Wyodrębnienie z dniem 1 stycznia 2012 r. osobnych ksiąg wynika z przyjętego przez P. założenia samo bilansowania się tych jednostek wewnętrznych, co nie oznacza rezygnacji z nadzoru właścicielskiego nad szkołami średnimi ani rezygnacji z bezpośredniego zarządzania tymi placówkami przez Pełnomocnika P. Dodatkowo należy podkreślić, że P. świadczy również finansowe wsparcie swoim jednostkom wewnętrznym choćby poprzez nieodpłatną pracę służb administracyjnych i księgowych na rzecz szkół średnich.

Szkoły ograniczając się wyłącznie do świadczenia usług oświatowych, nie prowadzą działalności gospodarczej, co wynika z definicji ustawowej - art. 83a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, oraz z faktu, że osoba prawna jaką jest szkoła wyższa, z tytułu prowadzenia szkoły średniej nie podlega obowiązkowi rejestracji w KRS, tak jak podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

Niezależnie od opinii Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów na temat sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, zdaniem jednostki pytającej prawidłowym jest traktowanie całego złożonego organizmu jako jednego podatnika. Tym samym nie zachodzi konieczność określania rodzaju dokumentów właściwych do prawidłowego podziału kosztów pomiędzy szkoły średnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) są osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji. Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Takie też jednostki nieposiadające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 z późn. zm.).

Ustalenia poczynione na gruncie prawa podatkowego w zestawieniu z art. 33 Kodeksu cywilnego (wskazującego na jednostki organizacyjne wyposażone na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną), jak też art. 331 Kodeksu cywilnego nakazującego stosowanie odpowiednich przepisów o osobach prawnych do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną - pozwalają poczynić konstatację, że z powołanego wyżej przepisu art. 1 ust. 2 ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że ustawa nadaje podmiotowość prawnopodatkową również tym jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej, które są zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi - co pozwala im uczestniczyć w obrocie gospodarczym mimo braku osobowości prawnej. Artykuł 331 § 1 Kodeksu cywilnego stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

Analiza posiadania podmiotowości prawno - podatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych przez niepubliczne szkoły, placówki i przedszkola utworzone przez Wnioskodawcę wymaga odniesienia się do przepisów regulujących ich status, a mianowicie - przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), która określa zasady na jakich prowadzone są przedszkola, szkoły, placówki oświatowo-wychowawcze, poradnie psychologiczno - pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne, oraz kolegia pracowników służb społecznych. W świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą.

Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne. Stosownie do treści art. 82 ust. 1 osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, natomiast niepubliczne szkoły artystyczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (art. 82 ust. 1a ww. ustawy). Wpis do ewidencji określa m.in. statut szkoły, tworzący zakres działania i organizację oraz ustalający prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów.

W myśl art. 5 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o systemie oświaty do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2 - 6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) i organizacyjnej szkoły lub placówki. W tym miejscu należy podkreślić, iż w dniu 11 marca 2013 r. ogłoszone zostało Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 30 stycznia 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330).

Mając na względzie treść ww. przepisów szkoły oraz placówki niepubliczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, jeżeli posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych (taki jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazują dostateczny stopień niezależności i samodzielności), mogą samodzielne działać oraz pozwala to na uznane ich za jednostki organizacyjne.

Jeśli natomiast placówka oświatowa nie będzie wyposażona w odrębny majątek, nie będzie posiadała wykształconej struktury organizacyjnej i będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, wówczas będzie to stanowić podstawę do uznania, że podmiotem podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie organ prowadzący placówkę oświatową.

Jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je prowadzi i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Należy zauważyć, iż nadanie nr NIP placówce oświatowej nie przesądza o formie organizacyjnej jednostki, decydują o tym przepisy ustaw oraz statut. Fakt posiadania nr NIP nie przesądza o tym, że dane placówki oświatowe są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca wskazuje, iż przy Uczelni funkcjonuje Liceum Ogólnokształcące, które uzyskało wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto W oraz Liceum Plastyczne, które uzyskało wpis do ewidencji niepublicznych szkół, prowadzonej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Liceum Ogólnokształcące posiada uprawnienia szkoły publicznej. Szkoły nie posiadają numeru NIP ani osobowości prawnej.

Prowadzone przez Wnioskodawcę szkoły mają wykształconą strukturę organizacyjną, typową dla szkół ponadgimnazjalnych, określoną w statutach szkół. Statuty szkół są zgodne z ustawą z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty, określają organy, ich kompetencje i wzajemne zależności. Realizacja zapisów statutowych, jak podkreśla Wnioskodawca, ogranicza się do samodzielności organów szkół na polu dydaktyczno - wychowawczym, w tym podpisywania kontraktów edukacyjnych z rodzicami uczniów. Pozostałe decyzje dotyczące szkół oraz zawieranych umów tj. umowy o pracę, umowy zlecenia i o dzieło, umowy dostawy towarów i usług podpisuje Prorektor, który jest przedstawicielem założyciela, czyli Wnioskodawcy, ale nie jest organem szkół średnich. Czynności tych dokonuje Prorektor na rzecz szkół średnich ale w imieniu P.

Szkoły tworzone na podstawie przepisów Ustawy o systemie oświaty, nie mają osobowości prawnej i korzystają z osobowości i podmiotowości prawnej podmiotu założycielskiego - Wnioskodawcy. Zgodnie z wpisem do ewidencji obu szkół założycielem i podmiotem prowadzącym jest właśnie P. Jeśli założycielem szkoły jest osoba fizyczna, to podmiotem stosunków prawnych jest ta osoba. W omawianym przypadku osobowość prawną ma szkoła wyższa - Wnioskodawca, która na mocy Ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, uzyskała ją poprzez wpis do Rejestru Uczelni Publicznych i Związków Uczelni Niepublicznych prowadzonym przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Podmiotem praw i obowiązków wynikających ze stosunków prawnych dotyczących szkół średnich jest Wnioskodawca - szkoły średnie nie mają możliwości / zdolności zaciągania zobowiązań inaczej niż poprzez Szkołę Wyższą.

Z uwagi na fakt, że szkoły średnie nie mają osobowości prawnej w sensie prawnym właścicielem całego majątku jest Wnioskodawca. W sensie rachunkowym majątek szkół średnich jest wyodrębniony-ujęty jest w księgach szkół średnich, nie jest wykazywany w księgach szkoły wyższej. Wartości niematerialne i prawne (oprogramowanie), środki trwałe i wyposażenie zakupione formalnie przez Wnioskodawcę zostały przekazane do użytkowania na potrzeby liceów i stanowią składnik majątku wykazywany w księgach liceów założonych na dzień 1 stycznia 2012. Od tego też dnia księgi szkół średnich zostały wyodrębnione i zlecone do prowadzenia przez uprawniony podmiot zewnętrzny. Dla obydwu liceów jest prowadzona jedna księga rachunkowa z wyodrębnieniem na kontach przychodów i należności każdej ze szkół. Przychody każdej ze szkół pochodzą wyłącznie z wpisowego, czesnego, dotacji oświatowych oraz udostępniania pomieszczeń na rzecz Wnioskodawcy.

Od początku roku szkolnego 2011/2012 szkoły średnie funkcjonują w osobnym budynku wynajętym na ich wyłączne potrzeby. Obydwie szkoły średnie funkcjonują na równych prawach, w tym samym budynku i mają wspólny sekretariat. Dyrektorem obydwu szkół jest ta sama osoba. Budynek został wynajęty przez szkołę wyższą. Zakup usług i / lub materiałów np. ochrony obiektu, dostawy mediów, wydawnictw, zbiorów bibliotecznych czy pomocy dydaktycznych, i materiałów biurowych jest dokonywany na łączne potrzeby obydwu szkół. Obowiązujący w obydwu szkołach autorski program edukacyjny powoduje, że na większość zajęć uczęszczają wspólnie uczniowie jednej i drugiej szkoły, tym samym część kadry pedagogicznej prowadzi jednocześnie lekcje w obydwu szkołach. Dlatego każda ze szkół ponosi proporcjonalnie (w zależności od ilości uczniów) koszty: administracyjne, czynszu, mediów, ochrony, sprzątania i inne związane z utrzymaniem budynków. Faktury dotyczące kosztów ponoszonych przez licea są wystawiane na Wnioskodawcę.

Obie szkoły są podległe szkole wyższej i korzystają również z obsługi organizacyjnej jednostek wewnętrznych Wnioskodawcy, np. działu kadr i płac, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Jako pracodawca i płatnik w ZUS, w imieniu którego umowy o pracę i umowy cywilnoprawne podpisuje Pełnomocnik w randze Prorektora ds. studenckich, występuje Wnioskodawca. Rozliczenia płac i potrącenia ZUS prowadzone są przez wewnętrzne jednostki księgowe Szkoły Wyższej, ponieważ pracodawcą rozliczającym się z ZUS wszystkich osób zatrudnionych w szkołach średnich i w Szkole Wyższej jest Wnioskodawca. Koszty wynagrodzeń oraz ZUS osób świadczących pracę na rzecz obydwu szkół średnich są rozliczane proporcjonalnie, według ilości uczniów.

Jak wykazano powyżej, aby niepubliczne szkoły lub placówki oświatowe można było uznać za jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, odrębne od założyciela, a co za tym idzie, aby można było je uznać za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, winny posiadać wyodrębniony zespół środków organizacyjnych, majątkowych, charakteryzować się niezależnością i samodzielnością w stosunkach cywilno - prawnych.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, utworzone szkoły wprawdzie posiadają wykształconą strukturę organizacyjną - statuty szkół określają organy, ich kompetencje i wzajemne zależności, jednak obie szkoły są podległe Szkole Wyższej, to Wnioskodawca jest pracodawcą zatrudnionego w liceach personelu. Mimo, iż majątek szkół średnich jest wyodrębniony w sensie prawnym właścicielem całego majątku jest Wnioskodawca. Licea nie będą miały zdolności do zaciągania zobowiązań, a także będą korzystać z podmiotowości prawnej podmiotu założycielskiego - Szkoły Wyższej. Wnioskodawca jest osobą prowadzącą licea w rozumieniu przepisów oświatowych. Wszelkie decyzje i umowy podejmuje i podpisuje w imieniu Wnioskodawcy jego Przedstawiciel.

Zatem, odnosząc się do przedstawionej powyżej definicji jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej oraz okoliczności wskazanych w stanie faktycznym, należy stwierdzić, iż szkoły średnie utworzone przez Wnioskodawcę nie spełniają przesłanek pozwalających uznać je za odrębnych od założyciela podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Prowadzone przez Wnioskodawcę szkoły stanowią jedynie wyodrębnioną organizacyjnie formę działalności Spółki, która je utworzyła.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia czy prowadzone przez Wnioskodawcę szkoły są odrębnymi od założyciela podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do pytania, oznaczonego numerem 2, dotyczącego przeniesienia kosztów każdej ze szkół średnich do ksiąg tych jednostek za okres, w którym nie były one zarejestrowanymi podatnikami, podkreślić należy, iż w przedmiotowej sprawie podatnikiem będzie tylko Wnioskodawca. Wobec powyższego nie ma potrzeby przenoszenia kosztów - pytanie należy uznać za bezprzedmiotowe.

W tym miejscu podnieść należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego, w którym zastosowanie znajdą np. przepisy art. 180 i 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Specyfika postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego polega między innymi na tym, że właściwy organ interpretujący "porusza się" niejako tylko i wyłącznie w obrębie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz wyrażonej przez Niego oceny prawnej (stanowisko) - art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zaś oceny spełnienia kryteriów dokonuje się zawsze na podstawie dokumentów źródłowych Jednostki. Wobec powyższego zauważyć należy, że dokonanie jednoznacznej oceny czy dana szkoła prowadzona przez Wnioskodawcę spełnia przesłanki do uznania jej za odrębną od organu prowadzącego jednostkę organizacyjną, odrębnego podatnika, możliwe jest po przeprowadzeniu postępowania dowodowego w oparciu o dokumenty źródłowe, co jest czynione w toku postępowania podatkowego i kontrolnego. Organ interpretujący nie przeprowadza w tego rodzaju sprawach postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną i jednoznaczną ocenę, czy utworzone przez Wnioskodawcę szkoły średnie stanowią jednostki organizacyjne w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ogranicza się jedynie do analizy okoliczności podanych we wniosku.

Wobec powyższego dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Pełna ocena postawionych przez Wnioskodawcę wątpliwości możliwa jest dopiero po dokonaniu analizy dokumentów źródłowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że odpowiedź na pytanie 2 stała się bezprzedmiotowa, nadpłata w wysokości 40 zł dokonana w dniu 24 stycznia 2013 r., zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona na rachunek bakowy wskazany przez Wnioskodawcę we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl