IPPB5/423-828/11-3/RS - Powstanie przychodu w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku uzyskania przez spółkę premii pieniężnych w ramach programu lojalnościowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-828/11-3/RS Powstanie przychodu w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku uzyskania przez spółkę premii pieniężnych w ramach programu lojalnościowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2011 r. (data nadania 19 sierpnia 2011 r., data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* określenia źródła przychodów z tytułu otrzymanych przez Spółkę w ramach programu lojalnościowego premii pieniężnych oraz momentu powstania ww. przychodów - jest prawidłowe,

* klasyfikacji prawnopodatkowej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia źródła przychodów z tytułu otrzymanych przez Spółkę premii pieniężnych ramach programu lojalnościowego oraz momentu powstania ww. przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

W ramach swojej działalności Spółka N. miedzy innymi współpracuje, a w szczególności dystrybuuje i montuje sprzęt firmy C. na terenie Rrzeczypolspolitej. C. dla swoich partnerów handlowych, w tym dla Spółki N. wprowadziła program lojalnościowy, którego celem jest:

* zwiększenie rentowności rozwiązań C. z punktu widzenia zakwalifikowanych do udziału w tym programie partnerów w kanale dystrybucji,

* wynagradzanie partnerów za przeprowadzenie udanej operacji wymiany zainstalowanych u klienta urządzeń sieciowych firmy C. i firm konkurencyjnych na nowe produkty firmy C. i zwiększenie dzięki temu wydajności infrastruktury sieciowej,

* umocnienie modelu współpracy z kanałem dystrybucji poprzez wynagradzanie pożądanych zachowań partnerów handlowych.

Program ten umożliwia otrzymanie przez kontrahenta np. Spółkę N.:

* podstawowej premii pieniężnej,

* dodatkowej premii pieniężnej.

Warunkiem uczestnictwa w programie jest:

* zarejestrowanie na stronie internetowej,

* posiadanie status C. Premier, Silver lub GoId Certified Partner (wskaźnik ocen przez klientów (CSAT)),

* opracowanie biznes planu programu Trade-In Accelerator na odpowiednich formularzach i uzyskanie aprobatu menadżera CAM,

* partner np. Spółka N. musi osiągnąć odpowiedni wskaźnik zwrotu używanego sprzętu u odbiorców,

* uzyskanie minimalnej wartości zarezerwowanych kredytów "tred-in", w uproszczeniu zarezerwowane transakcje zakupu w firmie C. (odpowiedni wskaźnik zakupu towarów w określonym czasie)

Jednocześnie kontrahent, firma C. określiła następujące zasady przyznawania i wypłaty premii:

* C. autoryzuje wypłatę premii z tytułu uczestnictwa w programie tzn. oblicza i wysyła pocztą elektroniczną do Spółki N. prośbę o akceptację płatności,

* N. wprowadza numer konta bankowego, na które ma otrzymać premię,

* C. przelewa premie na konto N.

C. ma prawo nie wypłacić premii N., jeśli:

* N. nie potwierdzi chęci przyjęcia premii,

* N. nie poda numeru konta bankowego,

* C. zamknie program bez wcześniejszego zawiadomienia partnera N.,

* C. ma prawo cofnąć ofertę wypłaty premii jeśli uzna, że transakcja jest niezgodna z celami programu.

Zgodnie z powyższym premia ma wyłącznie charakter świadczenia pieniężnego, uznaniowego i dobrowolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przekazane przez kontrahentów z UE Spółce N. premie pieniężne w ramach programu lojalnościowego są świadczeniem pieniężnym i stanowią przychód określony w art. 12 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy do ustalenia daty powstania przychodu z tytułu udzielonych Spółce premii opisanej w stanie faktycznym będzie miał zastosowanie art. 12 ust. 1, 3 i 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie, z którym za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty na konto Spółki.

3.

Czy otrzymane premie w ramach programu lojalnościowego opisanego w stanie faktycznym Spółka N. księguje wyłącznie na podstawie wyciągu bankowego i dokumentu PK.

Odpowiedź na pytania oznaczone w przedmiotowym wniosku nr 1 i 2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Przedmiotowy wniosek w zakresie pytania oznaczonego nr 3 tj. podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Zdaniem Wnioskodawcy:

* otrzymane w ramach programu A. na podstawie umowy ze Spółką C. premie pieniężne nie są związane z konkretną dostawą towarów lub usług, ale ich otrzymanie uzależnione jest od określonych zachowań podatnika, np. uzyskania określonej wielkości wskaźników obrotu w określonym terminie-okresie.

Premiowanie przez kontrahenta określonych i pożądanych z jego punktu widzenia zachowań nie oznacza, iż płaci on za wykonanie dodatkowych usług przez drugą stronę a jedynie premiuje odpowiednie zachowania podmiotów współpracujących. Niewątpliwie otrzymane przez Spółkę premie pieniężne związane są z prowadzoną działalnością gospodarczą lecz nie stanowią przychodu z tytułu wykonania usługi. W konsekwencji, zdaniem Spółki, do ustalenia daty powstania przychodu w opisanym stanie faktycznym, będzie miał zastosowanie przepis art. 12 ust. 1 pkt 1a nie art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

* otrzymane premie pieniężne w ramach programu opisanego w stanie faktycznym są wyłącznie świadczeniem pieniężnym i nie mieszczą się w zakresie katalogu czynności wymienionych w art. 7, 8, 9, 11, 12, 13, 17 ustawy o podatku od towarów i usług, a wiec nie rodzi obowiązku jej opodatkowania podatkiem od towarów i usługi wystawienia faktury VAT.

* otrzymane premie pieniężne, na zasadach opisanych w stanie faktycznym, nie stanowią wynagrodzenia za usługę i nie są przychodem należnym, który powinien zostać udokumentowany fakturą sprzedaży. Jest to świadczenie o charakterze uznaniowy, tzn. spełnienie tego świadczenia zależy wyłącznie od dobrej woli kontrahenta np. firmy C.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Spółki, dokumentem stanowiącym podstawę zarachowania przychodu do ksiąg rachunkowych Spółki N. jest wyciąg bankowy spełniający rolę dokumentu PK zgodnie z art. 21 ustawy o rachunkowości.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Na mocy ust. 3 powołanego artykułu, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Podstawowa zasada określania daty powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej została uregulowana przez ustawodawcę w treści art. 12 ust. 3a omawianej ustawy. Na mocy tego przepisu, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Przytoczony przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Wyjątek od tak skonstruowanej zasady wprowadzają zapisy art. 12 ust. 3c-3e omawianej ustawy podatkowej.

W myśl art. 12 ust. 3c tej ustawy, jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Zapis art. 12 ust. 3d ww. ustawy wskazuje, że przepis ust. 3c stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego. Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3 tegoż artykułu, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca od swojego partnera handlowego otrzymuje premie pieniężne z tytułu uczestnictwa w organizowanym przez niego programie lojalnościowy. Przedmiotowe premie nie są związane z żadną konkretną dostawą/usługą, ale uzależnione są od zrealizowania na rzecz danego kontrahenta określonej wielkości wymiany i montażu urządzeń sieciowych danej firmy. Premia jest swoistą nagrodą za osiągnięcie określonego pułapu obrotu z danym kontrahentem. W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie zachodzi sytuacja świadczenia przez Spółkę na rzecz kontrahenta jakichkolwiek dodatkowych usług.

W związku powyższym należy stwierdzić, iż przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z sytuacją, do której mogłyby mieć zastosowanie rozwiązania zawarte w cytowanym wyżej art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W szczególności nie mamy do czynienia ze świadczeniem przez Spółkę usługi. Wykonywanie przez Spółkę świadczeń o określonej wartości czy ilości w określonym czasie, nie może oznaczać, iż świadczy ona jakąkolwiek usługę z tego tytułu na rzecz swojego kontrahenta. Jest to określone zachowanie wynikające z zawartej umowy i stanowiące realizację tej umowy. Ewentualne premiowanie przez kontrahenta określonych i pożądanych z jego punktu widzenia zachowań nie oznacza, iż płaci on za wykonanie dodatkowej usługi przez drugą stronę (Spółkę).

Tut. Organ podatkowy jest zdania, iż w przypadku braku definicji ustawowej danego terminu, należy zastosować reguły wykładni językowej i systemowej.

Według serwisu internetowego Wikipedia pojęcie usługi oznacza "działanie podejmowane zwykle w celach zarobkowych w celu zaspokojenia potrzeb innego człowieka lub organizacji".

Umowy o świadczenie usług zostały przez ustawodawcę wymienione w art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Pojęcie usług jest bardzo pojemne i obejmuje wykonywanie czynności (faktycznych, jak i prawnych) dla innej osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną, której ustawa - Kodeks cywilny przyznaje zdolność prawną. Jednakże nawet tak szerokie rozumienie usługi nie uprawnia do twierdzenia, iż pod pojęciem usługi mieści się osiągnięcie pułapu obrotu, które nie jest związane z wykonaniem żadnej dodatkowej czynności, czy innych dodatkowych działań.

A zatem, zdaniem tut. Organu, przepis art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będzie miał zastosowania w niniejszej sprawie. Ponadto Ustawodawca może odmiennie klasyfikować przedmiot opodatkowania dla potrzeb ustawy o podatku od towarów i usług, jak i dla potrzeb opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (przykładowo udzielenie licencji dla potrzeb ustawy o podatku od towarów i usług jest traktowane jak wykonanie usługi, a dla potrzeb podatku dochodowego - jak zbycie prawa majątkowego).

Niewątpliwie jednak otrzymana przez Spółkę premia pieniężna związana jest jednak z prowadzoną działalnością gospodarczą. Spółka nie otrzymałaby ww. premii, gdyby nie zajmowała się świadczeniem usług danego rodzaju oraz gdyby wielkość wykonywanych usług nie przekroczyła wyznaczonego przez kontrahenta pułapu.

W związku z powyższym w rozpatrywanej sprawie, do ustalenia daty powstania przychodu z tytułu otrzymywania przez Spółkę premii pieniężnych w ramach organizowanego przez jej kontrahenta programu lojalnościowego, będzie miał zatem zastosowanie przepis art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do treści tego przepisu, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 3 (przychodu związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą), do którego nie stosuje się art. 12 ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty. Tym samym przychód po stronie Spółki z tytułu otrzymania przez nią premii pieniężnej powstanie w dniu otrzymania tej premii, np. w dniu wpływu środków na rachunek bankowy Spółki.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne związane są z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą lecz nie stanowią przychodu z tytułu wykonania konkretnej usługi. Przychód po stronie Spółki z tytułu otrzymania przez nią ww. premii powstanie w dniu otrzymania tej premii.

W tym zakresie stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Jednakże inna będzie kwalifikacja prawnopodatkowa momentu powstania ww. przychodu. Przychód powinien zostać rozpoznany w oparciu o regulacje zawarte w cytowanym wyżej art. 12 ust. 3e w związku z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zaś w oparciu o art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

W tym zakresie stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl