IPPB5/423-795/13-4/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-795/13-4/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Rady Rodziców, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2013 r. (data wpływu: 2 października 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2013 r. (data nadania: 23 grudnia 2013 r., data wpływu: 24 grudnia 2013 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie nr: IPPB5/423-795/13-2/KS z dnia: 10 grudnia 2013 r. (data nadania: 11 grudnia 2013 r., data doręczenia: 16 grudnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podmiotowości podatkowej Rady Rodziców oraz obowiązku składania zeznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podmiotowości podatkowej Rady Rodziców oraz obowiązku składania zeznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Rada Rodziców działa przy Szkole w W. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie zatrudnia pracowników. Jest organem społecznym opiniodawczym i wnioskodawczym, który reprezentuje rodziców uczniów tylko wewnątrz systemu oświaty. Nie występuje samodzielnie w obrocie prawnym. W celu założenia rachunku bankowego wymagane przez bank było posiadanie nr NIP. Z tego też jedynie powodu dokonano zgłoszenia rejestracyjnego w Urzędzie Skarbowym i uzyskano numer identyfikacji podatkowej.

W uzupełnieniu z dnia 18 grudnia 2013 r., Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny dotyczący złożonego w dniu 2 października 2013 r. wniosku o następujące informacje:

Rada Rodziców działa przy Szkole. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie zatrudnia pracowników. Jest organem społecznym, opiniodawczym i wnioskodawczym, reprezentującym rodziców uczniów, ale tylko wewnątrz systemu oświaty, powołanym przepisem art. 53 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). W celu wspierania statutowej działalności szkoły zgodnie z art. 54 ust. 8 powyższej ustawy Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł (dobrowolne wpłaty na rzecz szkoły od ofiarodawców). Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin jej działalności.

Jednostką organizacyjną jest szkoła, a działalność prowadzona przez Radę Rodziców może być jedynie w imieniu rodziców lub opiekunów dzieci i finansowana z ich dobrowolnych składek.

Mając powyższe na uwadze Rada Rodziców nie jest jednostką zobligowaną do stosowania przepisów ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) a zatem nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji księgowej w oparciu o powyższą ustawę. Jednakże dla przejrzystości finansów Rada Rodziców prowadzi uproszczoną ewidencję księgową (uproszczona księga przychodów i rozchodów), która pozwala na rozliczenie zgromadzonych funduszy - Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej - Dz. U. Nr 137 z 30 listopada 2001 r., poz. 1539 - uproszczenia w zakresie prowadzenia rachunkowości Rady.

Dochody uzyskane przez Radę Rodziców są przeznaczone na cele statutowe i pokrywają się z celami określonymi w ustawie o podatku dochodowym, korzystając ze zwolnienia podatkowego (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654).

Nasza Rada Rodziców na zakończenie każdego roku szkolnego (jest konflikt w urzędzie, bo deklaracje składa się za rok kalendarzowy), pisze opisowe sprawozdania finansowe ze swojej działalności. Sporządzane one są na podstawie danych z księgi przychodów i rozchodów. Takie sprawozdanie jest kontrolowane przez wewnętrzną kontrolę - komisję rewizyjną, która sprawdza gospodarkę finansową rady pod względem legalności, celowości, rzeczowości i gospodarności. W wyniku kontroli jest sporządzany protokół, który jest przedstawiany Radzie Rodziców i Dyrektorowi szkoły. W przypadku stwierdzenia nadużyć komisja rewizyjna ma obowiązek powiadomić władze nadzorujące szkolę oraz organy ścigania przestępstw.

W celu założenia rachunku bankowego wymagane przez bank było posiadanie nr NIP. Z tego też jedynie powodu dokonano zgłoszenia rejestrującego w Urzędzie Skarbowym i uzyskano numer identyfikacji podatkowej. Rada Rodziców nie posiada numeru REGON ponieważ, w rozumieniu przepisów statystyki publicznej nie jest podmiotem gospodarki narodowej i nie podlega rejestracji w systemie Regon.

Rada Rodziców zatem, "będąc społecznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym nie jest podmiotem gospodarki narodowej i nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym. Nie może, więc być uznana za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych" - orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 września 2000 r., sygn. akt I SA 943/00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Rada Rodziców jako organ społeczny, działający wewnątrz systemu oświaty, samodzielnie niewystępujący w obrocie prawnym w rozumieniu art. 1, ust. 1 i 2 oraz zgodnie z art. 6 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się z podatku jednostki budżetowe, ma obowiązek składania deklaracji CIT - 8 i sprawozdania finansowego.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wykładni przepisów z zakresu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W zakresie przepisów ustawy o rachunkowości wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, Rada Rodziców jest wewnętrznym organem szkoły, nie ma osobowości prawnej i nie jest organizacją pozarządową. Reprezentuje ona jedynie rodziców uczniów danej szkoły tylko wewnątrz systemu oświaty. Nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym. Nie jest również odrębną od szkoły jednostką organizacyjną. Mając to na uwadze należy przyjąć, że Rada Rodziców nie może być uznana za podatnika podatku dochodowego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym nie obciąża jej obowiązek składania CIT - 8 i CIT - 8/O. Ponieważ Rada Rodziców nie jest samodzielną odrębną od szkoły jednostką organizacyjną nie może być uznana za odrębnego od szkoły podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Szkoła, przy której funkcjonuje Rada Rodziców jest jednostką budżetową, która realizuje swoje zadania na podstawie swojego statutu i jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

Ponadto, w uzupełnieniu z dnia 18 grudnia 2013 r., Wnioskodawca doprecyzował własne stanowisko dotyczące złożonego w dniu 2 października 2013 r. wniosku o następujące informacje:

Rada Rodziców jest utworzona przez rodziców uczniów, jako ich reprezentant (art. 53 ust. 1 ustawy o systemie oświaty), jest wyłącznie wewnętrznym organem szkoły (organem pomocniczym dyrektora szkoły) - art. 54 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Nie ma osobowości prawnej i nie jest samodzielną, odrębną od szkoły jednostką, toteż nie może być uznawana za odrębnego od szkoły podatnika podatku dochodowego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku od osób prawnych. Szkoła, będąca jednostką budżetową, przy której funkcjonuje Rada Rodziców, realizuje zadania na podstawie swojego statutu, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

Rada Rodziców, będąc organem opiniodawczym i wnioskodawczym szkoły, nie jest podmiotem gospodarki narodowej i nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym.

Reasumując zatem, Rada Rodziców nie jest podmiotem podatku dochodowego od osób prawnych, w związku z tym nie ma obowiązku składania zeznań CIT - 8 i sprawozdań finansowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Zgodnie z art. 1 ust. 2 przepisy tej ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Rada Rodziców jest organem społecznym, opiniodawczym i wnioskodawczym, reprezentującym rodziców uczniów wewnątrz systemu oświaty, powołanym przepisem art. 53 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Nie występuje samodzielnie w obrocie prawnym.

W celu wspierania statutowej działalności szkoły zgodnie z art. 54 ust. 8 powyższej ustawy Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł (dobrowolne wpłaty na rzecz szkoły od ofiarodawców). Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin jej działalności.

Jednostką organizacyjną jest szkoła, a działalność prowadzona przez Radę Rodziców może być jedynie w imieniu rodziców lub opiekunów dzieci i finansowana z ich dobrowolnych składek.

Dochody uzyskane przez Radę Rodziców są przeznaczone na cele statutowe i pokrywają się z celami określonymi w ustawie o podatku dochodowym, korzystając ze zwolnienia podatkowego (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654).

W celu założenia rachunku bankowego wymagane przez bank było posiadanie nr NIP. Z tego powodu dokonano zgłoszenia rejestrującego we właściwym urzędzie skarbowym i uzyskano numer identyfikacji podatkowej. Rada Rodziców nie posiada numeru REGON ponieważ, w rozumieniu przepisów statystyki publicznej nie jest podmiotem gospodarki narodowej i nie podlega rejestracji w systemie Regon.

Analiza posiadania podmiotowości prawnopodatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych przez rady rodziców wymaga odniesienia się do przepisów ustawy o systemie oświaty. Rada Rodziców działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Zgodnie z zapisami art. 53 ust. 1 powołanej ustawy w szkołach i placówkach, z zastrzeżeniem ust. 6, działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów danej szkoły lub placówki. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki.

Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki. Do kompetencji rady rodziców zgodnie z art. 54 ust. 2 powołanej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy:

1. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:

a. Programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,

b. Programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;

2.

opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki;

3.

opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

Zgodnie z poglądem wyrażonym w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 września 2000 r. sygn. akt I SA 943/00), Rada Rodziców jest organem społecznym reprezentującym rodziców uczniów, ale tylko wewnątrz systemu oświaty, powołanym przepisem art. 53 ustawy o systemie oświaty. Na podstawie art. 57 ust. 1 tej ustawy jest ona upoważniona do występowania z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły, ale tylko do rady szkoły, rady pedagogicznej i dyrektora szkoły.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, że Rada Rodziców utworzona przez rodziców uczniów Szkoły Podstawowej, jako ich reprezentant, jest wyłącznie wewnętrznym organem Szkoły. Rada Rodziców zatem, będąc społecznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym Szkoły, nie jest podmiotem gospodarki narodowej i nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym. Rada Rodziców nie ma osobowości prawnej i nie jest odrębną od Szkoły jednostką organizacyjną.

W tej sytuacji Rada Rodziców nie może więc być uznana za podatnika podatku dochodowego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 25 ust. 1 podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Jak wykazano powyżej, Rada Rodziców jest wyłącznie wewnętrznym organem w systemie oświaty. Wnioskodawca, jako wewnętrzny organ szkoły, nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym, nie ma bowiem osobowości prawnej i nie jest samodzielną, odrębną od szkoły jednostką organizacyjną. Nie może więc być uznany za odrębnego od szkoły podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu powołanego wyżej art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż Rada Rodziców, będąca wewnętrznym organem Szkoły nie ma obowiązku składania do Urzędu Skarbowego zeznań o wysokości dochodu (straty).

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia podmiotowości podatkowej Rady Rodziców oraz obowiązku składania zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) uznaje się za prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, iż z uwagi na treść zadanego przez Wnioskodawcę pytania niniejsza interpretacja dotyczy podmiotowości podatkowej rady rodziców w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz obowiązku składania zeznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym przez Radę Rodziców. Tym samym tut. Organ nie odniósł się do kwestii możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do dochodów Szkoły Podstawowej, w ramach której funkcjonuje Rada Rodziców.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl