IPPB5/423-783/12-2/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-783/12-2/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2012 r. (data wpływu 12 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie otrzymania zwróconego podatku akcyzowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie otrzymania zwróconego podatku akcyzowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (zwana dalej: Spółką) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa z innych krajów Unii Europejskiej oleje smarowe i smary przeznaczone do innych celów niż opałowe i napędowe (zwane dalej: olejami). Oleje te są w głównej mierze przedmiotem sprzedaży hurtowej i detalicznej w stanie nieprzetworzonym lub ewentualnie po rozlaniu do innych pojemników. Zarówno dostawcy olejów jak i Spółka są czynnymi podatnikami VAT i są zarejestrowani jako podatnicy zidentyfikowani na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Od nabywanych olejów z innych krajów Unii Europejskiej od roku 2004 Spółka naliczała zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami podatek akcyzowy. Spółka nabywa oleje wprowadzając je bezpośrednio w procedurze zawieszonej akcyzy do składu podatkowego, który prowadzi, jaki poza składem. Podatek akcyzowy był i jest naliczany bezpośrednio przy zakupie olejów z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia olejów poza składem, a w przypadku wprowadzenia do składu w momencie wyprowadzenia olejów z tego składu bez zastosowania procedury zawieszenia akcyzy. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i należną akcyzę wykazywała w składanych deklaracjach i płaciła należny podatek mając na względzie obowiązujące w Polsce przepisy.

Naliczana akcyza, o której mowa powyżej jest w Spółce zgodnie z Ustawą o Rachunkowości i polityką wewnętrzną firmy traktowana jako składowa ceny nabycia towarów, w związku z tym, iż jest podatkiem bezpośrednio związanym z ich zakupem i nie podlegającym odliczeniu. W momencie zarachowania należnej akcyzy w księgach cena zakupu olejów przyjętych na stan magazynowy w każdym przypadku ulega zwiększeniu o kwotę naliczonego podatku akcyzowego.

Naliczona akcyza zaliczana jest do kosztów uzyskania w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym wraz zwartością towaru (wg ceny zakupu) w momencie uzyskania przychodu ze sprzedaży olejów.

W związku z pozyskaniem przez Spółkę informacji o niezgodności prawa polskiego z przepisami wewnątrzwspólnotowym i w zakresie opodatkowania akcyzą olejów smarowych, Spółka po uzyskaniu korzystnego wyroku WSA w tej sprawie, skorygowała do zera złożone za okres 2004-2006 deklaracje dotyczące podatku akcyzowego i złożyła wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym. Spółka otrzymała już część decyzji Naczelnika Urzędu Celnego o stwierdzeniu nadpłaty, który w uzasadnieniu podał powołując się na orzecznictwo mające zastosowanie do niniejszej sprawy, że oleje smarowe przeznaczone na cele inne, niż paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzewania w świetle przepisów wspólnotowych nie podlegają akcyzie zharmonizowanej; a pomimo tego zostały one na gruncie polskiej ustawy o podatku akcyzowym zaklasyfikowane jako podlegające takiej akcyzie. Część podatku akcyzowego, o którego zwrot Spółka wnioskowała został już zwrócony na rachunek bankowy wraz z należnym oprocentowaniem naliczonym od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Dokonany zwrot dotyczy podatku płaconego w związku z nabyciem olejów bez wprowadzania na skład podatkowy - zaistniały stan faktyczny.

Spółka oczekuje kolejnych zwrotów akcyzy, w tym również wynikającego ze składanych deklaracji dotyczących prowadzonego składu podatkowego za rok 2006. Spółka rozważa również wystąpienie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty za kolejne lata w zakresie całego podatku akcyzowego płaconego przez Spółkę w Polsce, a dotyczącego nabywanych z innych krajów Unii Europejskiej olejów smarowych - przyszły stan faktyczny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

W którym momencie i w jakiej wysokości powstaje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu otrzymania zwróconego podatku akcyzowego wraz z oprocentowaniem w przypadku, gdy zwrot dotyczy:

a.

akcyzy, która do momentu otrzymania zwrotu została już zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w momencie uprzedniej sprzedaży olejów,

b.

akcyzy, która do momentu otrzymania zwrotu nie została jeszcze zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, ale która zwiększyła jako bezpośrednio związana z zakupem wartość olejów zaewidencjonowanych na magazynie będących zapasami przeznaczonymi do późniejszej sprzedaży.

Czy w przypadku a) powyżej Spółka ma obowiązek korygować wstecz koszty uzyskania przychodu z tytułu zaliczenia do nich kwoty naliczonej akcyzy, która została/zostanie zwrócona w wyniku wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Czy w przypadku b) powyżej w momencie uzyskania w okresie po zwrocie akcyzy przychodu ze sprzedaży oleju, Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kwotę doliczonej do ceny zakupu akcyzy, która została zwrócona.

2.

Czy otrzymany zwrot podatku akcyzowego rodzi obowiązek skorygowania (zmniejszenia) podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, które miało miejsce przy pierwotnym zakupie tych olejów oraz jednocześnie kwot podatku należnego i naliczonego od tego nabycia. Jeżeli taki obowiązek istnieje, to w którym momencie Spółka powinna dokonać obniżenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów:

a.

czy dokonać korekty na bieżąco w dacie otrzymania zwrotu nadpłaconego podatku I wykazać zmniejszenie podstawy opodatkowania, należnego podatku i podatku podlegającego odliczeniu w deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej za okres otrzymania zwrotu,

b.

czy odnieść korektę do pierwotnego okresu, w którym rozliczono wewnątrzwpólnotowe nabycie związane z zakupem oleju, od którego naliczono akcyzę.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie pytania nr 1.

W części dotyczącej podatku od towarów i usług, wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Pyt. 1 - własne stanowisko do zaistniałego i przyszłego stanu faktycznego

Otrzymane kwoty zwracanej należności głównej (samego podatku) i oprocentowania zostały odrębnie uregulowane w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanym dalej p.d.o.p.) w zakresie ustalenia przychodu do opodatkowania.

W przypadku wypłaty oprocentowania:

W kwestii otrzymanych odsetek zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 4 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), który stanowi, że otrzymane odsetki w związku ze zwrotem nadpłaconych zobowiązań podatkowych nie są przychodem. Otrzymane przez Spółkę odsetki związane ze zwrotem nadpłaconej akcyzy nie są w związku z tym zaliczane do przychodów podlegających opodatkowaniu.

W przypadku zwrotu nadpłaconego podatku akcyzowego:

Naliczana akcyza, jest w Spółce zgodnie z Ustawą o Rachunkowości i polityką wewnętrzną firmy traktowana jako składowa ceny nabycia towarów, w związku z tym, iż jest podatkiem bezpośrednio związanym z ich zakupem i nie podlegającym odliczeniu. W momencie zarachowania należnej akcyzy w księgach cena zakupu olejów przyjętych na stan magazynowy w każdym przypadku ulega zwiększeniu o kwotę naliczonego podatku akcyzowego. Podatek akcyzowy, o którym mowa będąc elementem składowym ceny nabycia towarów jest kosztem bezpośrednio związanym z przychodem, a zatem na mocy art. 15 ust. 4 ustawy o p.d.o.p., jako koszt poniesiony jest potrącany w tym roku podatkowym, w tym momencie, w którym osiągnięty został przychód mu odpowiadający.

Sytuacja a) opisana w pyt. 1:

Naliczony podatek akcyzowy był w świetle obowiązujących w Polsce przepisów podatkiem należnym i Spółka mając na względzie brzmienie przepisów krajowych deklarowała i płaciła należny podatek akcyzowy, traktując go przy tym jako podatek bezpośrednio związany z przychodem ze sprzedaży olejów. Nie może być przez to mowy o konieczności korygowania ustalanych w poprzednich (przed zwrotem) okresach kosztów uzyskania o wartość akcyzy, która ostatecznie została zwrócona. Dodatkowo za racjonalnością takiego stanowiska przemawia fakt, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4f ustawy o p.d.o.p., przychodami są w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrotu podatku akcyzowego zgodnie z odrębnymi przepisami - naliczony podatek od towarów i usług lub zwrócony podatek akcyzowy, w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Z literalnej wykładni tego przepisu wynika, że kwota zwrotu podatku akcyzowego, która została zaliczona do kosztów uzyskania przychodu, będzie stanowiła przychód w rozumieniu ustawy o p.d.o.p. Ustawodawca traktuje zatem zdarzenie związane ze zwrotem podatku jako odrębne od zdarzenia związanego z ustaleniem kosztów uzyskania. W żadnym z wymienionych przypadków w art. 16 ust. 1 - nie uznania poniesionych wydatków za koszty, ustawodawca nie wskazuje na kwoty podatków akcyzowych zwrócone w kolejnych okresach, Spółka mając na względzie powyższe uznaje, że nie ma obowiązku w okresie sprzed zwrotu nadpłaty akcyzy korygowania kosztów uzyskania o wartość zwróconej akcyzy. Kwotę tego zwrotu Spółka jej zdaniem powinna zaliczyć do przychodów do opodatkowania. Potwierdzenie prawidłowości takiego stanowiska znalazło się w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego nr 1472/ROP1/423-246-259/05/SZM wydanej przez Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w dniu 25 października 2005 r.

Dodatkowo bezpośrednio z brzmienia art. 12 ust. 4 pkt 4f ustawy o p.d.o.p. wynika moment, w którym należy rozpoznać przychód z tytułu zwróconego podatku akcyzowego. Ustawodawca posługując się sformułowaniem w przypadku "zwrotu podatku akcyzowego zwrócony podatek akcyzowy" jednoznacznie wskazuje, że przychód uwarunkowany jest faktycznym dysponowaniem przez podatnika określoną sumą pieniężną. Przychód powstanie więc w dniu wpływu zwróconego podatku akcyzowego na konto bankowe Spółki.

Sytuacja b) opisana w pytaniu 1:

Z uwagi na fakt, że naliczana i płacona akcyza wynikała z przepisów obowiązujących w Polsce i była w świetle tych przepisów deklarowana prawidłowo przez Spółkę jako podatek należny, nie można uznać, że ustalona przez Spółkę wartość towarów z doliczoną akcyzą zarówno tych już sprzedanych jak i tych, które pozostają na moment zwrotu na stanie magazynowym i są przeznaczone do sprzedaży, jest nieprawidłowa. Nie może mieć miejsce sytuacja, w której Spółka działając w dobrej wierze i wywiązując się ze w swoich obowiązków jako podatnika, poniesie negatywne konsekwencje niezgodności prawa polskiego z wewnątrzwspólnotowym i będzie musiała na nowo ustalić wartość tych olejów, do których doliczona akcyza została już zwrócona, a które nie zostały jeszcze sprzedane. Ponowne ustalenie tych wartości wiąże się z koniecznością dokładnej analizy stanów magazynowych na każdy dzień, w którym ma miejsce zwrot, w celu ustalenia czy na dany dzień Spółka posiada na zapasach, któreś z olejów, których dany zwrot z danej deklaracji akcyzowej dotyczy.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, ponieważ ustalone wartości zostały skalkulowane prawidłowo z uwzględnieniem należnej w poprzednich okresach akcyzy, ma ona prawo kwotę doliczonej do ceny zakupu akcyzy pozostawić "na stanach magazynowych" i odnieść w koszty w dacie sprzedaży olejów jako koszt bezpośrednio związany z przychodem. Koszt wynikający z tej akcyzy jest odrębnie traktowany od zdarzenia, jakim jest zwrot podatku, jak wykazano przy analizie art. 12 ust. 1 pkt 4f. A zatem jeżeli akcyza spełnia przesłanki z art. 15 ust. 1 do uznania jej za koszt uzyskania przychodu i nie została wyłączona z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1, Spółka ma prawo pomimo zwrotu podatku, zaliczyć do kosztów naliczoną wcześniej akcyzę w dacie uzyskania przychodu ze sprzedaży olejów, nawet jeżeli nastąpi on po zwrocie podatku akcyzowego.

Jednocześnie mając na względzie istotę przepisu art. 12 ust. 1 pkt 4f, w którym ustawodawca nakazuje zaliczyć do przychodów ten zwrócony podatek, który stanowił koszty uzyskania, Spółka uznając prawo w dacie uzyskania przychodu ze sprzedaży do zaliczania w koszty tej akcyzy, która na dzień otrzymania zwrotu zwiększyła wartość towarów na magazynie, stoi jednocześnie na stanowisku, że ma obowiązek zaliczyć ją do przychodów w dacie zwrotu, czyli w terminie wcześniejszym niż termin rozliczenia kosztów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl