IPPB5/423-759/13-4/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-759/13-4/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2013 r. (data wpływu: 25 września 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 11 grudnia 2013 r. (data nadania: 16 grudnia 2013 r., data wpływu: 19 grudnia 2013 r.) stanowiącym odpowiedz na wezwanie nr: IPPB5/423-759/13-2/KS z dnia: 29 listopada 2013 r. (data nadania: 2 grudnia 2013 r., data doręczenia: 9 grudnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Spółkę w związku:

* ze sporządzaniem sprawozdania z konferencji, na której prezentowane są Produkty oferowane przez Spółkę - jest prawidłowe,

* z przeprowadzaniem szkoleń dla kontrahentów, którzy zakupili Produkty Spółki - jest prawidłowe,

* z zapewnieniem na konferencjach naukowych (seminariach) wykładowcy celem zaprezentowania Produktów Spółki i omówienia ich zastosowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Spółkę w związku ze sporządzaniem sprawozdania z konferencji, na której prezentowane są Produkty oferowane przez Spółkę, w związku z przeprowadzaniem szkoleń dla kontrahentów, którzy zakupili Produkty Spółki oraz z zapewnieniem wykładowcy na konferencjach naukowych (seminariach) celem zaprezentowania Produktów Spółki i omówienia ich zastosowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

P. Sp. z o.o. (dalej "Spółka") jest firmą specjalizującą się we wprowadzaniu do praktyki klinicznej innowacyjnych technologii medycznych.

Oferta Spółki obejmuje m.in. urządzenia do przezskórnego leczenia wad serca (np. ASD, VSD, PDA), leczenia chorób naczyń wieńcowych serca urządzenia zapobiegające udarom (okludery do uszka lewego przedsionka), sprzęt neuroradiologiczny do przezskórnego leczenia naczyń mózgowych czy urządzenia do ratującej życie hipotermii środnaczyniowej (dalej "Produkty"). Klientami Spółki na sprzedawane przez nią Produkty są placówki służby zdrowia, szpitale.

W ramach powyżej wskazanej działalności, Spółka dokonuje następujących czynności:

1. Celem zapoznania środowiska lekarskiego z Produktem, Spółka zawiera z lekarzami odpowiedniej specjalizacji umowy zlecenia, na podstawie których lekarze zobowiązują się za wynagrodzeniem do przedstawienia Spółce sprawozdania na temat Produktu z konferencji, na których prezentowane są Produkty. Poza wynagrodzeniem, Spółka pokrywa wydatki związane z realizacją zlecenia tzn. koszty dojazdu/przelotu, opłaty rejestracyjnej zakwaterowania oraz wyżywienia itp.

Po pierwsze, dzięki temu działaniu, poprzez przedstawiane Spółce sprawozdania z konferencji, Spółka nabywa wiedzę, w jaki sposób prezentowane były Produkty na konferencji, tzn. czy ich prezentacja była wyczerpująca na tyle, że zachęcała do ich zakupu. Po drugie, są to swoistego rodzaju działania marketingowe po stronie Spółki mające na celu zwiększenie sprzedaży Produktów na rynku. Zapoznanie środowiska lekarskiego z Produktem poprzez tego typu działania powoduje, że stają się one rozpoznawalne, a ich działanie, zastosowanie jest znane lekarzom specjalistom.

2. Spółka dostarcza wysoko wyspecjalizowany sprzęt medyczny i w celu jego prawidłowego użytkowania przez nabywcę (szczególnie, gdy jest to Produkt nowego typu - nieznany na rynku), Spółka zapewnia osobę kompetentną w tym zakresie, która przeprowadza odpowiednie szkolenie, pierwsze zabiegi u nabywcy za pomocą Produktów; w tym stanie faktycznym Spółka ponosi koszt ww. usług świadczonych przez ww. osobę oraz ewentualnie Spółka pokrywa koszty związane z realizacją zlecenia, jak np. koszty podróży, wyżywienia, zakwaterowania. Brak jego obecności uniemożliwiłoby sprzedaż Produktów, gdyż bez jego asysty odbiorca nie posiadałby wiedzy w jaki sposób prawidłowo z nich korzystać; jego obecność pozwala personelowi nabywcy uzyskać wymagane umiejętności do samodzielnego wykonywania tych zabiegów.

Jak to zostało wskazane Spółka jest dostawcą Produktów, które należą do wysoko specjalistycznego sprzętu medycznego, niekiedy są to bardzo innowacyjne rozwiązania - nieznane na rynku medycznym. Spółka bowiem blisko współpracuje z twórcami nowych technologii medycznych z całego świata i często jest zaangażowana w projekty nowych rozwiązań jeszcze w fazie powstawania ich koncepcji. Zatem korzystanie z tego typu sprzętu wymaga odpowiedniego przeszkolenia, zapoznania personelu medycznego z jego możliwościami tak, aby możliwe było następnie dokonywanie przy pomocy Produktów operacji czy zabiegów na pacjentach.

3. Niekiedy do Spółki zwracają się jednostki naukowe, szpitale itp. z prośbą o zapewnienie przez Spółkę obecności wykładowcy (specjalisty) na konferencji (seminarium) naukowej celem zaprezentowania Produktów i omówienia ich zastosowania; Spółka ponosi koszt wynagrodzenia wykładowcy uczestniczącego w konferencji (seminarium).

Seminaria czy konferencje naukowe dają natomiast Spółce możliwość zaprezentowania Produktów środowisku lekarskiemu. Na konferencję/seminarium mogą przybyć pracownicy szpitali, placówek służby zdrowia i innych, w tym lekarze, dyrektorzy szpitali Zaznajomienie środowiska lekarskiego z Produktami może skutkować decyzją o ich zakupie.

W uzupełnieniu z dnia 11 grudnia 2013 r., Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny dotyczący złożonego w dniu 25 września 2013 r. wniosku o następujące informacje:

Dotyczy sytuacji nr 1

Spółka potwierdza, że jest zobowiązana do ponoszenia wydatków związanych z realizacją zlecenia takich jak koszty dojazdu/przelotu, opłaty rejestracyjne, zakwaterowania, wyżywienie itp. na podstawie zawartych z lekarzami umów zlecenia.

Dotyczy sytuacji nr 2

Co do zasady Spółka nie jest zobowiązana umową sprzedaży sprzętu do przeprowadzenia szkolenia z zakresu prawidłowej obsługi oferowanego sprzętu. Zdarza się, że takie zobowiązanie do przeprowadzenia szkoleń wynika wprost z umowy sprzedaży sprzętu, ale najczęściej kwestia szkoleń nie jest regulowana taką umową. Mimo braku wyraźnego zobowiązania po stronie Spółki, to z uwagi jednak na wysoce specjalistyczny charakter dostarczanych przez Spółkę Produktów tego typu szkolenie okazuje się być konieczne. Można stwierdzić, że tego typu szkolenie jest "wartością dodaną" do umowy sprzedaży. Spółka nie jest zobowiązana do jego przeprowadzenia, ale bez takiego szkolenia nie jest możliwa obsługa takiego sprzętu, bądź w znacznym stopniu utrudniona. Spółka nie pobiera dodatkowego wynagrodzenia od nabywcy Produktów za przeprowadzone szkolenie.

Osoby kompetentne (lekarze, specjaliści, wykładowcy) zobowiązane do przeprowadzenia szkolenia z zakresu prawidłowej obsługi oferowanego przez Spółkę sprzętu oraz przeprowadzenia przykładowej operacji świadczą swoje usługi na podstawie zawartych ze Spółką umów cywilnoprawnych. Osoby te są osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą oraz osobami fizycznymi, które takiej działalności nie prowadzą. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej zawierają ze Spółką umowę zlecenia, natomiast w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą są to umowy o współpracy/świadczenie usług (umowa zawierająca elementy umowy zlecenia).

Spółka potwierdza, że jest zobowiązana do ponoszenia wydatków związanych z realizacją zlecenia takich jak koszty podróży, zakwaterowania, wyżywienia itp. na podstawie zawartych przez Spółkę umów z tymi osobami, o których mowa powyżej.

Dotyczy sytuacji nr 3

Wykładowcy (specjaliści) zobowiązani do prezentacji Produktów na konferencjach/seminariach naukowych zawierają ze Spółką umowy cywilnoprawne. Osoby te są osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą oraz osobami fizycznymi, które takiej działalności nie prowadzą. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej zawierają ze Spółką umowę zlecenia, natomiast w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą są to umowy o współpracy/świadczenie usług (umowa zawierająca elementy umowy zlecenia).

Spółka jest zobowiązana do ponoszenia wydatków związanych z zawartą umową z wykładowcą (specjalistą) np., koszty podróży i wyżywienia, koszty zakwaterowania na podstawie zawartej umowy.

Z tytułu zapewnienia obecności wykładowcy (specjalisty) na konferencji (seminarium) Spółka nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy Spółka postępuje prawidłowo uznając koszt umów zawartych przez lekarzy, w tym wynagrodzenie oraz pokrywane przez Spółkę wydatki związane z realizacją zlecenia (tekst jedn.: podróż, zakwaterowanie, wyżywienie itp.) za koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT.

2. Czy Spółka postępuje prawidłowo uznając koszt usług świadczonych przez osobę, która przeprowadza odpowiednie szkolenie oraz przykładową operację za pomocą Produktów oraz pokrywane przez Spółkę koszty związane z realizacją zlecenia (tekst jedn.: podróż, zakwaterowanie, wyżywienie itp.) za koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT.

3. Czy Spółka postępuje prawidłowo uznając koszt umów zawartych z wykładowcami prezentującymi Produkty na konferencjach/seminariach naukowych, w tym ich wynagrodzenie oraz koszty związane z realizacją tych umów (np. koszty podróży, wyżywienia, zakwaterowania itp.), za koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy wszelkie wydatki wskazane w stanie faktycznym ponoszone przez Spółkę w związku z realizacją działań określonych w Sytuacji nr 1, 2 oraz 3 będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT.

Przedmiotowe wydatki spełniają poniższe warunki:

* zostały poniesione przez Spółkę, tj. pokryte z jej zasobów majątkowych,

* są definitywne (rzeczywiste) tj. wartość poniesionego wydatku nie została Spółce w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą; celem Spółki jest sprzedaż oferowanych przez nią Produktów,

* poniesione zostały w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub mogą mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów

* zostały właściwie udokumentowane,

* nie znajdują się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT, do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT. Na podstawie powyższego przepisu możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatku, który - racjonalnie oceniając - mógłby przyczynić się do powstania przychodu czy jego zwiększenia, nawet jeżeli przychód faktycznie nie wystąpi.

Zgodnie ze wskazanymi uregulowaniami, podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków, jednak pod tym warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

W świetle powyższego, powołując się na orzecznictwo sądowo-administracyjne, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika;

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;

* został właściwie udokumentowany;

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. W szczególności zaś wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu (zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu), względnie w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów.

Jak to zostało przedstawione w stanie faktycznym, Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży specjalistycznych urządzeń medycznych. W ramach tej działalności, w celu prezentowania swoich Produktów i tym samym zwiększenia ich sprzedaży, Spółka podejmuje określone działania opisane w stanie faktycznym jako sytuacja nr 1, 2 oraz 3.

Sytuacja nr 1

Jak to zostało wskazane w stanie faktycznym, celem zapoznania środowiska lekarskiego z Produktem, Spółka zawiera z lekarzami odpowiedniej specjalizacji umowy zlecenia, na podstawie których lekarze zobowiązują się za wynagrodzeniem do przedstawienia Spółce sprawozdania na temat Produktu z konferencji, na których prezentowane są Produkty. Poza wynagrodzeniem, Spółka pokrywa wydatki związane z realizacją zlecenia, tzn. koszty dojazdu/przelotu, koszty uczestnictwa, zakwaterowania oraz wyżywienia itp.

Po pierwsze dzięki temu działaniu, poprzez przedstawiane Spółce sprawozdania z konferencji, Spółka nabywa wiedzę, w jaki sposób prezentowane były Produkty na konferencji tzn. czy ich prezentacja była wyczerpująca na tyle, że zachęcała do ich zakupu. Po drugie są to swoistego rodzaju działania marketingowe po stronie Spółki mające na celu zwiększenie sprzedaży Produktów na rynku. Zapoznanie środowiska lekarskiego z Produktem poprzez tego typu działania powoduje, że stają się one rozpoznawalne, a ich działanie i zastosowanie jest znane lekarzom specjalistom. W konsekwencji dana placówka medyczna zatrudniająca takiego lekarza dzięki jego rekomendacjom może zakupić dany Produkt.

Spółka zawiera umowy zlecenia z lekarzami odpowiedniej specjalizacji. Lekarze realizując zlecenie dla Spółki przy okazji poznają możliwości wynikające z zastosowania Produktów oferowanych przez Spółkę i mogą zaproponować swoim przełożonym, dyrektorom placówek medycznych, ich nabycie.

Współpraca z lekarzem z danego szpitala nie gwarantuje, że szpital nabędzie Produkty oferowane przez Spółkę, jednakże zwiększa szanse na zakup Produktów, co może przekładać się na uzyskanie przychodu.

Nie ulega natomiast wątpliwości, iż wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z zawieraną umową zlecenie z lekarzami w tym wynagrodzenie lekarza oraz koszty uczestnictwa w konferencji/seminarium, na których prezentowane są Produkty Spółki, koszty dojazdu (przelotu) na konferencję i z powrotem, koszty wyżywienia oraz zakwaterowania, pozostają w związku z działalnością gospodarczą Spółki, co jest warunkiem wystarczającym zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Ze względu bowiem na specyfikę sprzedawanych Produktów, ich specjalistyczny charakter Spółka wybiera właśnie taki sposób dotarcia do potencjalnych nabywców ze swoją ofertą. Lekarze realizując zlecenie na rzecz Spółki, pozyskują informacje o Produktach, a w szczególności o możliwościach ich działania i wykorzystania w codziennej praktyce zawodowej.

Nie ulega wątpliwości, iż Spółka zawierając umowę zlecenia za wynagrodzeniem, w celu realizacji przedmiotu zlecenia przez lekarzy - zleceniobiorców ponosi określone wydatki co wynika również z charakteru umowy zlecenia uregulowanej w Kodeksie cywilnym.

Konieczne jest bowiem poniesienie przez Spółkę wydatków związanych ze zleceniem, takich jak na wyżywienie, nocleg, przejazd, uczestnictwo.

Z uwagi na powyższe, w ocenie Spółki wydatki ponoszone w tym przypadku powinny stanowić koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT. Jednocześnie, pokrywane przez Spółkę wydatki nie mogą być traktowane jako wydatki na reprezentację w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 Ustawy o CIT. Ponoszone przez Spółkę wydatki związane są z realizowanym przez lekarzy zleceniem i nie mogą być mylone z reprezentacją.

Działania Spółki określone w sytuacji nr 1, mają charakter mieszany, gdyż z jednej strony lekarze biorący udział w konferencji/seminarium mają za zadanie przedstawienie sprawozdania na temat Produktu z konferencji, co pozwala Spółce na ocenę, w jaki sposób były przeprowadzone prezentacje Produktów.

Po drugie realizując owe zlecenie, zleceniobiorcy - lekarze specjaliści zaznajamiają się z możliwościami prezentowanych Produktów Spółki, ich zastosowaniem w leczeniu schorzeń, operacjach/zabiegach itp. Równocześnie celem tych działań jest pozyskanie nowych nabywców, sprzedaż nowych Produktów itp. W świetle powyższego Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na wynagrodzenia dla lekarzy oraz pokrywane wydatki związane z realizacją zlecenia, tj. dojazdy, uczestnictwo, zakwaterowanie i wyżywienie.

Sytuacja nr 2

Jak to zostało wskazane w stanie faktycznym, Spółka dostarcza wysoko wyspecjalizowany sprzęt medyczny i w celu jego prawidłowego użytkowania przez nabywcę (szczególnie, gdy jest to Produkt nowego typu - nieznany na rynku), Spółka zapewnia osobę kompetentną w tym zakresie, która przeprowadza odpowiednie szkolenie - pierwsze zabiegi u nabywcy za pomocą Produktów. W tym stanie faktycznym Spółka ponosi koszt ww. usług świadczonych przez ww. osobę oraz ewentualnie Spółka pokrywa koszty związane z realizacją usług, jak np. koszty podróży, wyżywienia. Brak obecności specjalisty uniemożliwiłby sprzedaż Produktów, gdyż bez jego asysty odbiorca nie posiadałby wiedzy w jaki sposób prawidłowo z nich korzystać. Jego obecność pozwala personelowi nabywcy uzyskać wymagane umiejętności do samodzielnego wykonywania tych zabiegów.

Spółka jest dostawcą Produktów, które należą do wysoko specjalistycznego sprzętu medycznego, niekiedy są to bardzo innowacyjne rozwiązania - nieznane na rynku medycznym. Spółka bowiem blisko współpracuje z twórcami nowych technologii medycznych z całego świata i często jest zaangażowana w projekty nowych rozwiązań jeszcze w fazie powstawania ich koncepcji. Zatem korzystanie z tego typu sprzętu wymaga odpowiedniego przeszkolenia, zapoznania personelu medycznego z jego możliwościami, tak aby możliwe było następnie dokonywanie przy pomocy Produktów operacji czy zabiegów na pacjentach.

Nie ulega zatem wątpliwości, iż asysta specjalisty przeprowadzającego odpowiednie szkolenie (pierwszy zabieg przy pomocy Produktu) jest warunkiem koniecznym, ażeby móc w pełni prawidłowo korzystać z zakupionego sprzętu.

Spółka zwraca również uwagę, iż gdyby takiej obsługi nie zapewniła, prawdopodobnie sprzedaż znacznie by zmalała, lub w ogóle nie byłaby możliwa. Produkty należą do wysoko specjalistycznego sprzętu, niekiedy są to bardzo innowacyjne rozwiązania na rynku medycznym. W związku z tym, szkolenie w zakresie ich działania, prawidłowej obsługi jest niezbędne.

Nie ulega wątpliwości, że wydatki ponoszone przez Spółkę w związku ze świadczonymi przez specjalistę usługami stanowią w całości (w tym ewentualnie ponoszone przez Spółkę koszty dojazdu i wyżywienia) koszt uzyskania przychodu dla Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT.

Sytuacja nr 3

Niekiedy do Spółki zwracają się jednostki naukowe, szpitale itp. z prośbą o zapewnienie przez Spółkę obecności wykładowcy (specjalisty) na konferencji (seminarium) naukowej celem zaprezentowania Produktów i omówienia ich zastosowania; Spółka ponosi koszt wynagrodzenia wykładowcy uczestniczącego w konferencji (seminarium).

Seminaria czy konferencje naukowe dają natomiast Spółce możliwość zaprezentowania Produktów środowisku lekarskiemu. Na konferencję/seminarium mogą przybyć pracownicy szpitali, placówek służby zdrowia i innych, w tym lekarze, dyrektorzy szpitali. Zaznajomienie środowiska lekarskiego z Produktami może skutkować decyzją o ich zakupie.

Nie ulega natomiast wątpliwości, że im więcej możliwości zastosowania danego rodzaju urządzeń poznają lekarze, tym bardziej się do niego przekonają co z kolei zwiększa szanse na jego zakup (od Spółki) przez placówkę medyczną, zatrudniającą tych lekarzy. Nie jest również wykluczone, że na tego typu konferencję (seminarium) przybędą bezpośrednio osoby decyzyjne, tj. dyrektorzy szpitali.

W związku z tym, Spółka chętnie przyjmuje tego typu propozycje na zaprezentowanie oferowanych przez nią Produktów. Jest to bowiem jedna z metod pozwalających na dotarcie do potencjalnego nabywcy Produktów.

Lekarze i inne osoby ze środowiska lekarskiego uczestniczący w powyższej konferencji, na której prezentowane są Produkty Spółki mają możliwość nie tylko poznania sposobów leczenia danej choroby, ale też bezpośredniego zapoznania się z rozwiązaniami, jakie w tym zakresie proponuje Spółka. Wobec tego koszty związane z wynagrodzeniem wykładowcy pokrywane przez Spółkę powinny stanowić koszt uzyskania przychodu dla Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Spółkę w związku:

* ze sporządzaniem sprawozdania z konferencji, na której prezentowane są Produkty oferowane przez Spółkę - za prawidłowe,

* z przeprowadzaniem szkoleń dla kontrahentów, którzy zakupili Produkty Spółki - za prawidłowe,

* z zapewnieniem na konferencjach naukowych (seminariach) wykładowcy celem zaprezentowania Produktów Spółki i omówienia ich zastosowania - za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.) - dalej: ustawa - kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie (art. 16 ust. 1), są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty, w tym na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Wyrażenie "w celu osiągnięcia przychodu" zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć należy, że przez sformułowanie "w celu" należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot "celowości". Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się także między innymi koszty reklamy.

Z uwagi na fakt, że przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia reklamy, należy - zgodnie z zasadami wykładni językowej przepisów prawa - odnieść się do definicji słownikowej tego pojęcia. Według Słownika Języka Polskiego PWN "reklama" to "działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług" oraz "plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi".

Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

Kosztami podatkowymi są m.in. tzw. "koszty pracownicze". Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników.

Zaznaczyć jednakże należy, że nie każdy wydatek (świadczenie) na rzecz pracownika, może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy. Pracodawca może bowiem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tylko te wydatki poniesione na rzecz pracowników, które pozostają w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą i z uzyskiwanymi przez niego przychodami, a jednocześnie wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tym miejscu należy podkreślić, że warunkiem formalnym uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów jest jego właściwe udokumentowanie. Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy. W działalności firmy każdą operację gospodarczą powinien potwierdzać dokument, tzw. dowód księgowy. Dowód taki to odzwierciedlenie operacji gospodarczej, jej pomiar i opis. Dzięki temu dane z dowodów mogą być źródłem informacji o zdarzeniach składających się na prowadzoną działalność gospodarczą. Treść dowodów księgowych ujmowana jest natomiast w ewidencji rachunkowej.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Z tak udokumentowanych wydatków winno ponadto wynikać, że mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i bezpośrednio lub pośrednio wpływają na wielkość osiąganych przez podatnika przychodów.

Należy także pamiętać o wyłączeniach wynikających z uregulowań zawartych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Stosownie do regulacji zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że koszt uzyskania przychodów stanowić mogą wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

* przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz

* potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

Ad. 1)

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka specjalizuje się we wprowadzaniu do praktyki klinicznej innowacyjnych technologii medycznych. Klientami Spółki są placówki służby zdrowia, szpitale. Spółka oferuje Produkty takie jak np. urządzenia do przezskórnego leczenia wad serca (np. ASD, VSD, PDA), leczenia chorób naczyń wieńcowych serca urządzenia zapobiegające udarom (okludery do uszka lewego przedsionka), sprzęt neuroradiologiczny do przezskórnego leczenia naczyń mózgowych czy urządzenia do ratującej życie hipotermii śródnaczyniowej.

W celu zapoznania środowiska lekarskiego z oferowanymi przez Spółkę Produktami, Wnioskodawca zawiera z lekarzami odpowiedniej specjalizacji umowy zlecenia, na podstawie których lekarze zobowiązują się za wynagrodzeniem do przedstawienia Spółce sprawozdania (na temat danego Produktu) z konferencji, na której prezentowane są jej Produkty. Poza wynagrodzeniem, zgodnie z zawartą umową, Spółka pokrywa wydatki związane z realizacją zlecenia tzn. koszty dojazdu/przelotu, opłaty rejestracyjnej zakwaterowania oraz wyżywienia itp.

Spółka podkreśla, że dzięki temu działaniu, poprzez przedstawiane Spółce sprawozdania z konferencji, nabywa wiedzę, w jaki sposób na konferencji prezentowane były jej Produkty, tzn. czy ich prezentacja była na tyle wyczerpująca, że zachęcała do ich zakupu. Ponadto, są to swoistego rodzaju działania marketingowe mające na celu zwiększenie sprzedaży Produktów Spółki. Poprzez tego typu działania Wnioskodawca zapoznanie środowisko lekarskie ze swoimi Produktami, co powoduje, że stają się one rozpoznawalne, a ich działanie i zastosowanie jest znane lekarzom specjalistom.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zaliczenia do podatkowych kosztów uzyskania przychodu wydatków takich jak - koszt umów zawartych z lekarzami, w tym wynagrodzenie oraz wydatki związane z realizacją zlecenia (tekst jedn.: podróż, zakwaterowanie, wyżywienie itp.), do których pokrywania Spółka zobowiązała się w zawartej umowie.

Najistotniejszą kwestią mającą wpływ na rozstrzygnięcie jest związek przedmiotowych wydatków (kosztów) z osiąganym przez Spółkę przychodem, zachowaniem albo zabezpieczeniem jego źródła.

Spółka podkreśla, że dzięki opisanym wyżej działaniom osiąga dwie podstawowe korzyści:

1.

nabywa wiedzę o sposobie prezentowania Produktów Spółki na konferencji, w szczególności znajduje odpowiedź na pytanie, czy prezentacja Produktów Spółki była na tyle wyczerpująca, że zachęcała do ich zakupu;

2.

powoduje, że Produkty Spółki, ich działanie i zastosowanie, są coraz lepiej znane w środowisku lekarskim, stają się rozpoznawalne.

Ponadto, Wnioskodawca podaje, że zawiera umowy z lekarzami odpowiedniej specjalizacji, co powoduje, że lekarze ci, niejako przy okazji wykonywania zlecenia na rzecz Wnioskodawcy, poznają możliwości wynikające z zastosowania konkretnych Produktów Spółki. Wiedza ta trafia do grupy osób, które ze względu na wykonywaną pracę, mogą mieć realny wpływ na zakup danego sprzętu poprzez zaproponowanie jego zakupu swoim przełożonym, czy też dyrektorom placówek medycznych. Działanie takie może mieć pozytywny wpływ na przychody Spółki. Podkreślić należy, że współpraca z lekarzem z danego szpitala nie gwarantuje, że szpital nabędzie Produkty oferowane przez Spółkę, jednak realnie zwiększa szanse na ich zakup, co może przekładać się na uzyskanie przychodu.

W świetle powyższego, ponoszone przez Spółkę wydatki niewątpliwie mają wpływ na osiągane przez Spółkę przychody. Z jednej strony dają wiedzę na temat podejmowanych przez Spółkę działań, umożliwiają ich ocenę i określają konieczność i kierunek zmian. Z drugiej strony mają charakter reklamowy, co oznacza, że przekaz marketingowy trafia do grupy osób, które z racji wykonywanego zawodu mogą mieć realny wpływ na dokonanie wyboru i zakupu Produktów Spółki, jako tych które są im znane, do których działania, możliwości, a także jakości są przekonani. Nie stanowią również kosztów wymienionych w przepisie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, które ustawodawca, mimo ich związku z przychodem, wykluczył z podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

W celu zapoznania środowiska lekarskiego z Produktami Spółki, Spółka zawiera z lekarzami odpowiedniej specjalizacji umowy zlecenia (umowa cywilnoprawna). Umowa taka oprócz skutku cywilnoprawnego wywiera skutek podatkowy. Do umów o świadczenie usług zastosowanie mają przepisy o zleceniu. Stosownie do dyspozycji art. 750 w zw. z art. 734 i nast. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm. dalej: k.c.).

W świetle ustaleń zawartych w umowach z lekarzami to Wnioskodawca zobowiązany jest do ponoszenia wydatków związanych z realizacją zlecenia takich jak koszty dojazdu/przelotu, opłaty rejestracyjnej, zakwaterowania, wyżywienia itp. Zgodnie z art. 742 k.c. nie ma przeszkód prawnych, aby zleceniodawca pokrył koszty, jakie zleceniodawca poniósł w związku z wykonywaniem danego zlecenia; wręcz przeciwnie - obowiązek taki wynika wprost z dyspozycji tego przepisu. Wobec powyższego zleceniodawca jest zobowiązany do zwrotu takich kosztów zleceniobiorcy, co wynika z przepisów Kodeksu cywilnego, chyba że strony umówią się inaczej.

Jeżeli zostaje zawarta pisemna umowa zlecenia, w której określony jest przedmiot umowy, przysługujące zleceniobiorcy wynagrodzenie, to w tej umowie strony mogą sprecyzować, czy w ramach zlecenia, oprócz otrzymywanego przez zleceniobiorcę wynagrodzenia, należny mu jest zwrot ponoszonych wydatków takich jak np. dojazdów do miejsca wykonywania zlecenia, noclegu, zakwaterowania, czy innych kosztów związanych z wykonywaniem zlecenia.

Zatem, sam obowiązek pokrywania kosztów przez zleceniodawcę (w przedmiotowej sprawie przez Spółkę) o ile wynika z zawartej umowy, znajduje odbicie w przepisach kodeksu cywilnego.

Odnosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy uznać, że wydatki (koszty) ponoszone przez Wnioskodawcę mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, mogą mieć realny wpływ na wielkość osiąganego przez Spółkę przychodu, zachowania albo zabezpieczenia jego źródła. Ponadto, o ile wynikają z zawartej umowy mają umocowanie w przepisach kodeksu cywilnego. Koszt umów zawartych przez lekarzy, w tym wynagrodzenie oraz pokrywane przez Spółkę wydatki związane z realizacją zlecenia (tekst jedn.: podróż, zakwaterowanie, wyżywienie itp.) stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2)

Pytanie oznaczone numerem 2 dotyczy sytuacji, w której Spółka dostarcza kontrahentowi w ramach zawartej umowy sprzedaży wysoko wyspecjalizowany sprzęt medyczny. W celu jego prawidłowego użytkowania przez nabywcę (szczególnie, gdy jest to Produkt nowego typu - nieznany na rynku), pomimo, że nie zawsze wynika to z zawartej umowy sprzedaży, Spółka zapewnia osobę kompetentną w tym zakresie, która przeprowadza odpowiednie szkolenie, pierwsze zabiegi u nabywcy za pomocą Produktów Spółki. W tym stanie faktycznym Spółka ponosi koszt wymienionych usług świadczonych przez ww. osobę oraz pokrywa koszty związane z realizacją zlecenia, jak np. koszty podróży, wyżywienia, zakwaterowania. Koszty te wynikają z zawartych przez Wnioskodawcę z danymi osobami umów.

Zdaniem Spółki brak odpowiedniego szkolenia, pierwszego "pokazowego" zabiegu przy asyście osoby kompetentnej, uniemożliwiłoby sprzedaż Produktów, gdyż bez tego rodzaju zabiegów ze strony Wnioskodawcy, odbiorca jego Produktów nie posiadałby wiedzy w jaki sposób prawidłowo korzystać z zakupionego sprzętu, bez takiego szkolenia nie jest możliwa obsługa oferowanego przez Spółkę sprzętu. Obecność osoby kompetentnej pozwala personelowi nabywcy uzyskać wymagane umiejętności do samodzielnego wykonywania zabiegów przy użyciu zakupionego sprzętu.

Spółka podkreśla, że jest dostawcą Produktów, które należą do wysoko specjalistycznego sprzętu medycznego, niekiedy są to bardzo innowacyjne rozwiązania - nieznane na rynku medycznym. Spółka bowiem blisko współpracuje z twórcami nowych technologii medycznych z całego świata i często jest zaangażowana w projekty nowych rozwiązań jeszcze w fazie powstawania ich koncepcji. Zdaniem Spółki, korzystanie z tego typu sprzętu wymaga odpowiedniego przeszkolenia, zapoznania personelu medycznego z jego możliwościami tak, aby następnie możliwe było przy ich pomocy dokonywanie operacji czy zabiegów na pacjentach.

Spółka nie ma wątpliwości, że asysta specjalisty przeprowadzającego odpowiednie szkolenie (pierwszy zabieg przy pomocy Produktu) jest warunkiem koniecznym, żeby móc w pełni prawidłowo korzystać z zakupionego sprzętu.

Spółka zwraca również uwagę, że gdyby takiej obsługi nie zapewniła, prawdopodobnie sprzedaż znacznie by zmalała, lub w ogóle nie byłaby możliwa. Produkty należą do wysoko specjalistycznego sprzętu, niekiedy są to bardzo innowacyjne rozwiązania na rynku medycznym. Zdaniem Spółki, szkolenie w zakresie ich działania, prawidłowej obsługi jest niezbędne.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Odnosząc treść powołanego przepisu do sytuacji opisanej we wniosku należy podkreślić, że działania podejmowane przez Wnioskodawcę maja na celu zapewnienie nabywcy Produktów Spółki, możliwość swobodnego korzystania z zakupionego sprzętu. Umiejętność wykorzystywania jego możliwości jest warunkiem koniecznym zadowolenia i satysfakcji z zakupionego produktu. Zdaniem organu działania takie przyczyniają się do zachowania dalszej współpracy z dotychczasowym klientem, a tym samym osiągania przychodów także w kolejnych okresach. Udana współpraca (zadowolenie klienta z poczynionego zakupu) owocować może nie tylko kolejnymi zakupami przez dotychczasowego klienta, ale także wyrażaną pozytywną opinią w środowisku lekarzy i zakupami przez nowych klientów.

W celu realizacji zamierzonego celu Wnioskodawca podpisuje umowy cywilnoprawne z osobami kompetentnymi do realizacji tego rodzaju zadań (lekarzami, specjalistami, wykładowcami). Osoby te są osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą oraz osobami fizycznymi, które takiej działalności nie prowadzą. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej zawierają ze Spółką umowę zlecenia, natomiast w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą są to umowy o współpracy/świadczenie usług (umowa zawierająca elementy umowy zlecenia). Spółka potwierdziła, że jest zobowiązana do ponoszenia wydatków związanych z realizacją zlecenia takich jak koszty podróży, zakwaterowania, wyżywienia itp. na podstawie zawartych przez Spółkę umów z osobami, o których mowa powyżej.

Mając powyższe na uwadze oraz powołane wcześniej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz Kodeksu cywilnego należy stwierdzić, że wydatki, co do poniesienia których Spółka była zobowiązana na podstawie zawartych umów mogą stanowić koszty uzyskania przychodu, o ile spełniają przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zdaniem organu, działania prowadzone przez Wnioskodawcę mają na celu zwiększenie osiąganych przychów Spółki, zachowania albo zabezpieczenia ich źródła, wobec czego wydatki, które ponosi Spółka na realizację tego celu spełniają warunek wyznaczony przez art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i jako takie stanowią koszty uzyskania przychodu.

Pomimo, że działania Spółki, mogą przyczynić się do postrzegania jej jako kompetentnej, rzetelnej, dbającej o klienta, wydatki, o których mowa w pytaniu nie poniesione były z takim zamiarem. Z opisu stanu faktycznego wynika, że działania Spółki skierowanie są na możliwość zwiększenia sprzedaży, a tym samym zwiększenia jej przychodów. Pozytywny wizerunek Spółka buduje niejako przy okazji. Ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki nie stanowią kosztów reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Koszt usług świadczonych przez osobę, która przeprowadza odpowiednie szkolenie oraz przykładową operację za pomocą Produktów Spółki oraz pokrywane przez Wnioskodawcę koszty związane z realizacją zlecenia (tekst jedn.: podróż, zakwaterowanie, wyżywienie itp.) stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ad. 3)

W pytaniu oznaczonym numerem 3 mowa jest o wydatkach ponoszonych przez Spółkę w celu zapewnienia przez nią, na prośbę jednostki naukowej lub szpitala, obecności wykładowcy (specjalisty) na konferencji naukowej (seminarium) celem zaprezentowania oferowanych przez Spółkę Produktów i omówienia ich zastosowania. Spółka ponosi koszt wynagrodzenia wykładowcy uczestniczącego w konferencji (seminarium). Spółka na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych zobowiązana jest również do ponoszenia wydatków związanych z realizacją zlecenia takich jak koszty podróży, wyżywienia i zakwaterowania.

Seminaria i konferencje naukowe dają Spółce możliwość zaprezentowania Produktów środowisku lekarskiemu. Na konferencję/seminarium mogą przybyć pracownicy szpitali, placówek służby zdrowia i innych, w tym lekarze, dyrektorzy szpitali. Zaznajomienie środowiska lekarskiego z Produktami Spółki może skutkować decyzją o ich zakupie.

Wnioskodawca podkreśla, że im więcej możliwości zastosowania danego rodzaju urządzeń poznają lekarze, tym bardziej się do niego przekonają, co z kolei zwiększa szanse na jego zakup (od Spółki) przez placówkę medyczną, zatrudniającą tych lekarzy. Nie jest również wykluczone, że na tego typu konferencję (seminarium) przybędą bezpośrednio osoby decyzyjne, tj. dyrektorzy szpitali. W związku z tym, Spółka chętnie przyjmuje tego typu propozycje na zaprezentowanie oferowanych przez nią Produktów. Jest to bowiem jedna z metod pozwalających na dotarcie do potencjalnego nabywcy Produktów.

Lekarze i inne osoby ze środowiska lekarskiego uczestniczący w powyższej konferencji, na której prezentowane są Produkty Spółki mają możliwość nie tylko poznania sposobów leczenia danej choroby, ale też bezpośredniego zapoznania się z rozwiązaniami, jakie w tym zakresie proponuje Spółka.

Zdaniem organu, wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z zatrudnieniem wykładowców, którzy uczestniczyć mają na zlecenie Wnioskodawcy i na jego rzecz w konferencjach i seminariach naukowych organizowanych przez jednostki naukowe, szpitale itp. mają związek z osiąganymi przez Spółkę przychodami. Zatrudniane przez Spółkę osoby mają za zadanie zapoznanie uczestników spotkania z Produktami oferowanymi przez Spółkę. W konferencjach i seminariach biorą udział osoby związane z medycyną, do których skierowana jest oferta Wnioskodawcy. Uczestnictwo przedstawiciela Spółki w takim spotkaniu pozwoli szerszemu gronu odbiorców zapoznać się z walorami oferowanego przez Spółkę sprzętu. Ponadto w treść danej konferencji czy też spotkania, na kwestie będące jej przedmiotem, Spółka może wpleść swoją ofertę - zaoferować swoją pomoc w postaci sprzedawanego przez siebie sprzętu.

Pomimo, że Spółka z tytułu zapewnienia obecności wykładowcy na konferencji (seminarium) nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia, wydatki ponoszone przez nią na zapewnienie uczestnictwa wykładowcy Spółki podczas trwania takiej konferencji czy seminarium niewątpliwie mają związek z przychodami Spółki. Działania prowadzone przez Spółkę mają na celu możliwie najszersze dotarcie do finalnych odbiorców swoich produktów. Z racji, że oferowany przez Wnioskodawcę sprzęt jest innowacyjny, często w ogóle nieznany na rynku, dotarcie ze swoją ofertą do adresata może być utrudnione. Przedstawiciel Spółki, występujący w charakterze wykładowcy na konferencji naukowej (seminarium), na audytorium ma przede wszystkim osoby związane z medycyną. Możliwość trafienia na takim spotkaniu na końcowego odbiorcę - kupującego sprzęt Wnioskodawcy, znacznie rośnie.

Z racji, że Wnioskodawca w zawartych umowach cywilnoprawnych z wykładowcami zobowiązuje się do ponoszenia wszelkich kosztów związanych z wykonaniem zlecenia m.in. koszty podróży, wyżywienia, zakwaterowania itp., nie budzi wątpliwości organu możliwość zaliczenia ich do kosztów podatkowych, o ile spełniają pozostałe warunki wyznaczone przepisami ustawy o CIT.

Wobec powyższego, koszt umów zawartych z wykładowcami prezentującymi Produkty na konferencjach/seminariach naukowych, w tym ich wynagrodzenie oraz koszty związane z realizacją tych umów (np. koszty podróży, wyżywienia, zakwaterowania itp.) stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w opisanym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl