IPPB5/423-757/12-2/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-757/12-2/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2012 r. (data wpływu 3 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Fundacja jest organizacją pozarządową zajmującą się zapewnieniem optymalnych warunków rozwoju i wyrównania szans edukacyjnych wszystkim dzieciom od urodzenia do 10 roku życia. Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego.

Fundacja działa w oparciu o przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536; "Ustawa OPP") oraz w oparciu o statut Fundacji ("Statut"), który wyznacza ramy funkcjonowania (podstawowe cele, zasady, organy) Fundacji.

Zgodnie ze Statutem celem Fundacji jest działanie "w zakresie edukacji, oświaty i wychowania, zdrowia i opieki społecznej na rzecz wszechstronnego rozwoju dzieci, promowania i wspierania działań podnoszących znaczenie wysokiej jakości wczesnej edukacji dla kariery życiowej dzieci, działanie na rzecz ochrony praw dziecka, tworzenie możliwie najlepszych warunków opieki i rozwoju dla dzieci, we współpracy z rodzicami, nauczycielami, władzami lokalnymi, instytucjami odpowiedzialnymi za opiekę, wychowanie i edukację oraz organizacjami pozarządowymi". Cele określone w Statucie są zgodne z celami określonymi w art. 4 Ustawy OPP.

Zgodnie ze Statutem (§ 7) Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

1.

tworzenie, upowszechnianie i realizowanie programów prewencyjno-rozwojowych i edukacyjnych dla dzieci,

2.

organizowanie konferencji, seminariów i szkoleń dla nauczycieli, rodziców i innych osób pracujących na rzecz dzieci, a także osób odpowiedzialnych za realizację zadań dotyczących opieki, wychowania i edukacji,

3.

tworzenie, tłumaczenie i wydawanie materiałów edukacyjnych i informacyjnych,

4.

prowadzenie, wspieranie lub zlecanie studiów i badań,

5.

wydawanie kart pocztowych okolicznościowych,

6.

przyznawanie dotacji finansowych,

7.

działania na rzecz aktywizacji zawodowej nauczycieli i rodziców pozostających bez pracy wychowujących małe dzieci.

Zgodnie z § 8 Statutu dla osiągnięcia celów statutowych Fundacja może wspierać, także finansowo, inne podmioty, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji. Na podstawie tego zapisu Statutu Fundacja, w ramach swojej działalności statutowej, udzieliła w sierpniu 2011 r. pożyczki innemu podmiotowi do końca 2011 r. Zgodnie z umową pożyczki, pożyczka udzielona przez Fundację jest przeznaczona na prowadzenie przez pożyczkobiorcę działalności m.in. w zakresie produkcji gier i zabawek oraz pomocy naukowych i edukacyjnych, wydawania książek, gazet, czasopism i innych periodyków, nauki języków obcych, działalności wspomagającej edukację oraz pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych, artystyczną i literacką działalność twórczą, działalność obiektów kulturalnych, działalność bibliotek, co jest zgodne z celami statutowymi Fundacji gdyż działania te wspierają wszechstronny rozwój dzieci (np. gry i zabawy pobudzają wielostronną aktywność dziecka, w tym umysłową, ruchową oraz emocjonalną, co znajduje również potwierdzenie w materiałach umieszczonych na stronach Ministerstwa Edukacji Narodowej) oraz zgodne z rodzajem działalności prowadzonej przez pożyczkobiorcę określonym w dokumentach korporacyjnych pożyczkobiorcy. W celu zapewnienia, że pożyczka została wykorzystana przez pożyczkobiorcę na cele zgodne z jej pierwotnym przeznaczeniem, Fundacja miała otrzymać od pożyczkobiorcy sprawozdanie z wykorzystania kwoty pożyczki. Pożyczka została zwrócona przez pożyczkobiorcę zgodnie z Umową i Fundacja otrzymała sprawozdanie z wykorzystania pożyczki, zgodnie z którym pożyczka została przeznaczona na działalność wspomagającą edukację: zorganizowanie i przeprowadzenie trzech konferencji, w których uczestniczyło ponad 260 osób i promocję standardów rozwoju i edukacji małych dzieci, a więc zgodnie z celem, na który została udzielona oraz zgodnie z celami Fundacji.

Fundacja nie wyklucza, że w przyszłości może również wesprzeć finansowo (m.in. poprzez udzielenie pożyczki) inny podmiot realizujący działania zbieżne z celami statutowymi Fundacji. Dodatkowo, zgodnie z § 21 oraz § 22 Statutu, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie dla realizacji celów statutowych, a cały dochód przeznaczony jest na działalność statutową. Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji może być prowadzenie działalności wytwórczej i usługowej w zakresie wydawania książek, broszur i ulotek oraz wytwarzania zabawek, pomocy naukowych i edukacyjnych. Fundacja nie zamierza rozszerzać rodzajów działalności gospodarczej, które może prowadzić, na działalność finansową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dochody, które zostały przeznaczone na cele statutowe Fundacji, tj. wsparcie finansowe polegające na udzieleniu pożyczki na cele zbieżne z celami statutowymi Fundacji, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.; "ustawa CIT").

2.

Czy w przyszłości dochody Fundacji, które będą przeznaczane na cele statutowe Fundacji, tj. wsparcie finansowe innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z działalnością Fundacji, poprzez min. udzielanie pożyczek, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Dochody, które zostały przeznaczone przez Fundację na cel statutowy, jakim jest wspieranie finansowe innych podmiotów, w zakresie działalności zgodnej z merytoryczną działalnością statutową Fundacji, są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT wolne od podatku są "dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej".

Jak wynika z powyższego przepisu w celu zastosowania zwolnienia od opodatkowania kluczowe jest rozstrzygnięcie czy podatnik przeznaczył dochody na swoje cele statutowe. Podobnie zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 16 lutego 2012 r. (sygn. IPPB5/423-1145/11-2/AM), w której stwierdził, że "warunkiem skorzystania z tego zwolnienia jest przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na niegospodarczą działalność statutową". Również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 5 stycznia 2012 r. (sygn. IBPBI/2/423-1231/11/CzP) wskazał, że ustawa CIT "określa dwa warunki, których spełnienie jest konieczne dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c. Pierwszy z nich dotyczy statusu jednostki - podmiot winien być organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, drugi zaś dotyczy rozdysponowania dochodu - dochód winien zostać wydatkowany na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej". Interpretacje, choć dotyczą odmiennego stanu faktycznego, w powołanych fragmentach wskazują jednak warunki, jakie należy spełnić, aby dany dochód był zwolniony od opodatkowania.

Niewątpliwie Fundacja jest organizacją pożytku publicznego, o której mowa w Ustawie OPP. Kwestię prowadzenia działalności gospodarczej dla celów niniejszego wniosku Fundacja pomija, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie finansowania innych podmiotów (za takową, bowiem trudno uznać dotychczasowe udzielenie jednorazowe pożyczki dla celów działalności statutowej, nawet jeżeli w przyszłości nie jest wykluczone, że Fundacja również udzieli pożyczki). Dodatkowo, zgodnie ze Statutem, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą jedynie w zakresie wydawania książek, broszur i ulotek, oraz wytwarzania zabawek, pomocy naukowych i edukacyjnych.

Dlatego też kluczowe jest rozstrzygnięcie czy udzielenie wsparcia finansowego w formie pożyczki może zostać uznane za działalność statutową Fundacji. Jak wynika z zaprezentowanego stanu faktycznego, jednym z celów statutowych Fundacji, określonym w § 8 Statutu, jest wspieranie, także finansowo, innych podmiotów, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji. Z tego zapisu Statutu wyraźnie wynika, że wspieranie finansowe, w jakiejkolwiek formie, podmiotów prowadzących działalnością zbieżną z celami Fundacji, stanowi działalność statutową Fundacji.

Pojęcie "wspierania finansowego" obejmuje swoim zakresem, nie tylko przekazywanie darowizn pieniężnych, ale również udzielanie pożyczek, zapomóg lub innego rodzaju świadczeń pieniężnych. Istotne jest jedynie, aby podmiot otrzymujący takie wsparcie prowadził działalność pokrywającą się z działalnością Fundacji. W analizowanym przypadku pożyczkobiorca prowadzi działalność m.in. w zakresie produkcji gier i zabawek oraz pomocy naukowych i edukacyjnych, wydawania książek, gazet, czasopism i innych periodyków, nauczania języków obcych, działalności wspomagającej edukację oraz pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych, co znajduje odzwierciedlenie w dokumentach korporacyjnych pożyczkobiorcy. Działalność prowadzona przez pożyczkobiorcę w tym zakresie jest zbieżna z działalnością prowadzoną przez Fundację (pozostała działalność pożyczkobiorcy w analizowanej sytuacji jest bez znaczenia). Dodatkowo, Fundacja chcąc zapewnić sobie wiedzę na temat sposobu wydatkowania udzielonej pożyczki, w szczególności aby mieć pewność, że pożyczka została wykorzystana na cele zgodnie z celami Fundacji, nałożyła na pożyczkobiorcę obowiązek przekazywania pisemnego sprawozdania z wykorzystania otrzymanej pożyczki. Taki mechanizm kontroli nad przekazanym wsparciem pozwala Fundacji na kontrolę wykorzystania środków pieniężnych przez pożyczkobiorcę.

Reasumując, zdaniem Fundacji, przeznaczenie osiągniętego przez Fundację dochodu na wsparcie finansowe innego podmiotu prowadzącego działalność w zakresie zbieżnym z celami Fundacji, spełnia wymogi określone w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT i w konsekwencji Fundacja ma prawo do skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższej regulacji.

Dodatkowo, abstrahując od powyższych rozważań dotyczących przeznaczenia dochodów na cele statutowe, zdaniem Fundacji, w przypadku wsparcia innego podmiotu poprzez udzielenie pożyczki, nie można mówić w ogóle o wydatkowaniu. Zgodnie z art. 720 Kodeksu cywilnego "przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości". Jedną z podstawowych koncepcji prawa podatkowego jest "definitywność" czy to przychodu czy też kosztu, tj. aby można było twierdzić, że mamy do czynienia z przychodem/kosztem podatkowym, otrzymane świadczenie/poniesiony wydatek musi być definitywny. W przypadku pożyczki trudno jest jednak mówić o definitywnym wydatkowaniu skoro Fundacja otrzyma zwrot pożyczonej kwoty. O ewentualnym wydatkowaniu można mówić dopiero w momencie umorzenia tej pożyczki pożyczkobiorcy. W tym momencie, bowiem dopiero dochodzi do definitywnego wydatkowania osiągniętego dochodu, tj. umarzając pożyczkę, pożyczkodawca wie, że nie otrzyma jej zwrotu. W analizowanym stanie faktycznym dodatkowo pożyczka została udzielona na okres nie przekraczający roku podatkowego Fundacji tj. do dnia 31 grudnia 2011 r. Mając na uwadze fakt, że podatek dochodowy rozliczany jest w okresie jednego roku podatkowego, który w przypadku Fundacji pokrywa się z rokiem kalendarzowym niezwykle trudno jest mówić o definitywnym wydatkowaniu dochodu.

Ad. 2

Odnośnie pytania nr 2 stanowisko Fundacji jest analogiczne do przedstawionego powyżej. Zdaniem Fundacji, dochody przeznaczone w przyszłości na jej cele statutowe, tj. wsparcie finansowe innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z działalnością Fundacji poprzez m.in. udzielanie pożyczek, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Natomiast zgodnie z przepisem ust. 2 tego artykułu organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

1.

podatku dochodowego od osób prawnych,

2.

podatku od nieruchomości,

3.

podatku od czynności cywilnoprawnych,

4.

opłaty skarbowej,

5.

opłat sądowych

- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).

Na wstępie należy zauważyć, że w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ujęto dwa rodzaje zwolnień podatkowych, a mianowicie zwolnienia podmiotowe i przedmiotowe.

Zwolnienia podmiotowe uregulowano w art. 6 ww. ustawy, w którym enumeratywnie wymieniono podmioty zwolnione od podatku. Zwolnienia przedmiotowe ujęto natomiast w Rozdziale 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 17).

Wnioskodawca nie został ujęty w zamkniętym katalogu zawartym w art. 6 ww. ustawy, a zatem nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Powyższe nie oznacza jednak, że osiągane przez Niego dochody podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy dochodem, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Artykuł 17 ust. 1b ww. ustawy stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy podatkowej wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c.

Pierwszy z nich to posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, drugi zaś to przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Nieistotne jest przy tym, źródło tego dochodu, t.j. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych, w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Jak podaje Fundacja w opisie stanu faktycznego, jednym z celów statutowych Fundacji, określonym w § 8 Statutu, jest wspieranie, także finansowo, innych podmiotów, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji. Na podstawie tego zapisu statutu, Fundacja udzieliła w sierpniu 2011 r. pożyczki innemu podmiotowi do końca 2011 r. Pożyczka została zwrócona przez pożyczkobiorcę zgodnie z umową. Ponadto Fundacja otrzymała sprawozdanie na jaki cel została przeznaczona przedmiotowa pożyczka, tj. na działalność wspomagającą edukację: zorganizowanie i przeprowadzenie trzech konferencji oraz promocję standardów rozwoju i edukacji małych dzieci, a więc zgodnie z celami Fundacji.

Jak wynika z treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, dochód Fundacji posiadającej status organizacji pożytku publicznego, w części przeznaczonej i przekazanej na cel statutowy, jakim jest wspieranie finansowe innych podmiotów, w zakresie działalności zgodnej z działalnością statutową Fundacji, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny jest od tego podatku.

Odpowiadając na pytanie nr 2 tut. Organ podatkowy pragnie zaznaczyć, iż udzielił powyższej odpowiedzi odnośnie zwolnienia przedmiotowego w myśl art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w oparciu o przepisy prawa podatkowego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zatem dochody Fundacji przeznaczone w przyszłości na Jej cele statutowe, tj. wsparcie finansowe innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z działalnością Fundacji, poprzez m.in. udzielanie pożyczek, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem, iż elementy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przez Fundację oraz przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie których udzielono odpowiedzi na przedmiotowy wniosek, nie ulegną zmianie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl