IPPB5/423-736/11-2/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-736/11-2/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie art. 5 i 7 konwencji z dnia 14 czerwca 1995 r. między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527; dalej: konwencja polsko - luksemburska) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie art. 5 i 7 umowy polsko - luksemburska.

W przedmiotowym wniosku została przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka należy do międzynarodowej grupy prowadzącej działalność w wielu krajach Europy i Azji. Na polskim rynku działa od 14 lat i zajmuje pozycję lidera w zakresie sprzedaży artykułów do budowy i wykańczania mieszkań materiałów dekoracyjnych, narzędzi, wyposażenia wnętrz, itp. Przedmiotem działalności Spółki jest również działalność obejmująca m.in. finansowanie innych podmiotów (w szczególności poprzez udzielanie oprocentowanych kredytów/ pożyczek).

Na potrzeby prowadzenia powyższej działalności finansowej Spółka założyła oddział w siedzibą w Wielkim Księstwie Luksemburga (dalej: "Oddział"). Zgodnie z definicją oddziału zawartą w art. 5 pkt 4 Ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. - Dz. U. z 2010 r. Nr 220 poz. 1447, z późn. zm.), oddział jest wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie częścią działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. Charakter prawny i faktyczny Oddziału Spółki w Luksemburgu odpowiada zacytowanej powyżej definicji. Stanowiąc jednostkę wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie, Oddział pozostaje częścią Spółki i nie posiada odrębnej od Spółki osobowości prawnej (z prawnego punktu widzenia Oddział i Spółka stanowią jeden podmiot). Oddział został utworzony na podstawie przepisów prawa Luksemburga, aktu założycielskiego Spółki oraz odpowiednich uchwał podjętych przez właściwe organy Spółki. Charakter Oddziału odpowiada definicji zakładu zawartej w art. 4a pkt 11 ppkt a) Ustawy CIT oraz w art. 5 ust. 1 Konwencji. Oddział realizuje funkcje (i ponosi adekwatne koszty) związane bezpośrednio z działalnością finansową, w szczególności wszelkie funkcje związane z finansowaniem innych podmiotów (np. podejmowanie decyzji w przedmiocie udzielenia oraz warunków udzielenia pożyczek, prowadzenie księgowości Oddziału, bieżące zarządzanie Oddziałem i zapewnienie obsługi technicznej Oddziału). Oddział dysponuje aktywami niezbędnymi do realizacji powierzonych mu funkcji, zgodnie z przepisami prawa luksemburskiego (np. powierzchnią biurową oraz sprzętem biurowym, usytuowanymi w Luksemburgu). Za bieżącą działalność Oddziału odpowiedzialny jest kierownik Oddziału, który wykonuje swoje obowiązki zgodnie z ogólnymi strategicznymi wytycznymi sformułowanymi przez zarząd Spółki. Kierownik Oddziału jest odpowiednio umocowany do zawierania transakcji w imieniu Oddziału oraz podejmowania wszelkich niezbędnych czynności związanych z dokonywaniem tych transakcji (jest osobą odpowiedzialną za bieżącą działalność Oddziału w zakresie udzielania pożyczek). Oddział prowadzi działalność gospodarczą przede wszystkim w zakresie finansowania działalności innych podmiotów (w szczególności poprzez udzielanie oprocentowanych kredytów, pożyczek). W konsekwencji, przychodami Oddziału są w szczególności odsetki uzyskiwane przez Oddział w związku z finansowaniem innych podmiotów. Na podstawie uchwał zarządu Spółka dokonuje alokacji środków finansowych do Oddziału, niezbędnych do prowadzenia działalności finansowej w Luksemburgu. Alokowane środki pochodzą z kapitałów własnych Spółki, tj. z opodatkowanych w Polsce zysków osiąganych w poszczególnych okresach sprawozdawczych (wiąże się to z dokonywaniem transferów środków pieniężnych pomiędzy rachunkiem bankowym Spółki w Polsce i rachunkiem bankowym przypisanym do Oddziału). Potencjalnie konieczność dodatkowego dokapitalizowania Oddziału może mieć miejsce również w przyszłości.

Księgi rachunkowe Oddziału prowadzone są w Oddziale w PLN, zgodnie z przepisami obowiązującymi w Luksemburgu. Dla potrzeb prawidłowości rozliczeń księgowych w Polsce, Spółka prowadzi również odpowiednią ewidencję księgową zgodnie z przepisami Ustawy o rachunkowości. Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji oraz art. 17 ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT Spółka traktuje dochody generowane przez Oddział w Luksemburgu, jako dochody zwolnione z opodatkowania w Polsce. W związku z tym, przychody Spółki związane z działalnością prowadzoną poprzez Oddział w Luksemburgu wykazywane są przez Spółkę w rocznym zeznaniu podatkowym CIT-8 w pozycji 29. Natomiast koszty uzyskania przychodów osiągniętych przez Oddział w Luksemburgu wykazywane są w pozycji 33 wskazanego zeznania. Dochody, które w myśl postanowień Konwencji przypisane są do Oddziału i podlegają opodatkowaniu w Luksemburgu (będąc jednocześnie zwolnionymi z opodatkowania CIT w Polsce) wykazywane są przez Spółkę w pozycji 40 zeznania CIT-8, oraz równocześnie w informacji CIT-8/O w pozycji 12. Spółka planuje kontynuowanie prowadzenia działalności finansowej w przyszłości za pośrednictwem Oddziału w Luksemburgu w sposób analogiczny do opisanego w stanie faktycznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy, ze względu na fakt, że działalność finansowa Spółki prowadzona jest przez Oddział w Luksemburgu, dochody Oddziału są zwolnione z opodatkowania w Polsce, na podstawie art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji oraz art. 17 ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT, w tym w szczególności dochody w postaci odsetek od pożyczek płaconych do Oddziału (pytanie zarówno w zakresie zaistniałego stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego).

2.

Czy alokowanie do Oddziału środków pieniężnych powoduje powstanie po stronie Spółki opodatkowanego w Polsce przychodu z tytułu odsetek (pytanie zarówno w zakresie zaistniałego stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego)...,

3.

Czy prawidłowy jest przedstawiony przez Spółkę sposób wykazywania w zeznaniach oraz informacjach podatkowych przychodów, kosztów oraz dochodów wolnych od opodatkowania w związku z działalnością finansową prowadzoną poprzez Oddział (pytanie zarówno w zakresie zaistniałego stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego).

Stanowisko Spółki

Ad. 1 Zdaniem Spółki, ze względu na fakt, że działalność finansowa Spółki prowadzona jest przez Oddział w Luksemburgu, odsetki z tytułu pożyczek płacone do Oddziału stanowią dla celów podatkowych zyski Oddziału (zgodnie z art. 7 ust. 2 Konwencji z dnia 14 czerwca 1995 r. między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527; dalej: konwencja polsko - luksemburska). Tym samym, dochód uzyskany przez Oddział z tytułu wyżej wskazanej działalności (zysk pomniejszony o stosowne koszty) podlega zwolnieniu z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) w związku z art. 7 ust. 1 oraz art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji.

UZASADNIENIE

Zdaniem Spółki, analizę podatkowych skutków transakcji dokonywanych poprzez luksemburski Oddział Spółki należy przeprowadzić w oparciu o przepisy Ustawy CIT, w powiązaniu z odpowiednimi przepisami Konwencji, tam, gdzie interpretacja polskiej ustawy wymaga odwołania do uregulowań Konwencji. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT, dochody osiągane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski i z tego tytułu podlegających w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, niezależnie od miejsca ich osiągania, są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, jeśli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi. Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego przez Ustawę CIT, należy zatem odwołać się do odpowiednich postanowień Konwencji. Art. 7 ust. 1 Konwencji ustanawia generalną zasadę opodatkowania zysków osiąganych przez przedsiębiorstwo mające siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa w drugim Umawiającym się Państwie. Stosownie do tego przepisu, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi (w analizowanym przykładzie zyskiem przypisanym zakładowi są odsetki z tytułu udzielanych przez Oddział kredytów! pożyczek). Z kolei w myśl art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji, podwójnego opodatkowania w Polsce będzie się unikać w sposób następujący: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami Umowy może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni taki dochód z opodatkowania. W konsekwencji, skoro Oddział stanowi zakład Spółki w rozumieniu Konwencji, to dochody osiągane w związku z działalnością prowadzoną poprzez Oddział podlegają opodatkowaniu w Luksemburgu i jednocześnie są zwolnione z opodatkowania CIT w Polsce (na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT w związku z art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji).

Ad. 2 Zdaniem Spółki, alokacja aktywów finansowych do Oddziału na podstawie uchwał zarządu Spółki nie powoduje (w zakresie środków alokowanych do chwili obecnej) i nie spowoduje (w zakresie środków, które mogą być alokowane do Oddziału w przyszłości) powstania po stronie Spółki przychodów w postaci odsetek z tytułu korzystania z tych kapitałów przez Oddział.

UZASADNIENIE

Jak już wskazano w opisie stanu faktycznego, wyposażenie Oddziału w środki finansowe pochodzące z kapitałów własnych Spółki jest niezbędne do prowadzenia przez Oddział działalności w zakresie udzielania pożyczek. W razie konieczności dokapitalizowania Oddziału, zarząd Spółki podejmuje decyzję o alokacji dodatkowych środków do Oddziału (podejmowana jest stosowana uchwała zarządu). Zdaniem Spółki, w związku z wyposażeniem Oddziału w ww. aktywa finansowe, Spółka nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu podlegającego opodatkowaniu (w szczególności w postaci odsetek). Powyższe wynika z faktu, iż Oddział jest jedynie wyodrębnioną jednostką organizacyjną Spółki i nie posiada odrębnej od Spółki osobowości prawnej, a tym samym nie jest możliwe dokonanie skutecznej czynności prawnej pomiędzy Spółką a Oddziałem (alokacja środków pieniężnych przez Spółkę do Oddziału jest jedynie wewnętrznym przesunięciem aktywów - w postaci przepływów pieniężnych - w obrębie tej samej osoby prawnej). Zatem, przesunięcie środków własnych Spółki do Oddziału w Luksemburgu nie kreuje odrębnej transakcji. W konsekwencji, wszelkie przepływy pieniężne pomiędzy Spółką a Oddziałem są przepływami w ramach jednego podmiotu (pomiędzy jego poszczególnymi częściami organizacyjnymi), a zatem brak jest podstaw do uznania, że Spółka uzyskuje jakikolwiek przychód podatkowy w związku z przekazaniem środków finansowych na rzecz Oddziału. Zaznaczyć należy, że w opinii Spółki w rzeczywistości następuje transfer środków z rachunku Spółki w Polsce na rachunek Spółki (przypisany do Oddziału) w Luksemburgu. Transferowane środki pochodzą z kapitałów własnych Spółki (tj. z wypracowanych przez Spółkę zysków), czyli środków, którymi Spółka może dowolnie dysponować. W konsekwencji, zdaniem Spółki brak jest podstaw do rozpoznania po stronie Spółki przychodu z tytułu odsetek związanych z alokowaniem do Oddziału środków pieniężnych.

Ad. 3 Zdaniem Spółki, przedstawiony przez Spółkę sposób wykazywania w zeznaniach oraz informacjach podatkowych przychodów, kosztów oraz dochodów wolnych od opodatkowania w związku z działalnością finansową prowadzoną poprzez Oddział jest prawidłowy.

UZASADNIENIE

Jak już wskazano w przedstawionym w niniejszym wniosku opisie stanu faktycznego, przychody Spółki związane z działalnością prowadzoną poprzez Oddział w Luksemburgu wykazywane są przez Spółkę w rocznym zeznaniu podatkowym CIT-8 w pozycji 29, natomiast koszty uzyskania tychże przychodów w pozycji 33 zeznania CIT-8. W opinii Spółki przychody uzyskiwane w związku z działalnością prowadzoną przez Oddział uznać należy za przychody ze źródeł przychodów położonych poza terytorium RP, innych niż wymienionych w pozycji 28 zeznania CIT-8. Nie można ich bowiem zaliczyć do kategorii przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 Ustawy CIT, ani też uznać za przychody z dywidend lub inne przychody z udziałów w zyskach osób prawnych niemających siedziby na terenie RP. Konsekwencją wykazania omawianych przychodów w polu 29 zeznania CIT-8, jest konieczność wykazania kosztów związanych z działalnością Oddziału w pozycji 33 tegoż zeznania. Odnosząc się do dochodów, które w myśl postanowień Konwencji przypisane są do Oddziału i podlegają opodatkowaniu w Luksemburgu (będąc jednocześnie zwolnionymi z opodatkowania CIT w Polsce) wykazywane są one przez Spółkę w pozycji 40 zeznania CIT-8. Kwota ta zaczerpnięta jest z pozycji 20 informacji CIT-8/0, w której znajduje się suma dochodów zwolnionych od podatku, w tym także wymienionych w pozycji 12 - pozostałych dochodów (przychodów) wolnych od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 Ustawy CIT, który znajduje zastosowanie w analizowanej sytuacji. Stanowisko Spółki, zaprezentowane w niniejszym wniosku, znajduje również potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, przykładowo w:

* Interpretacji Ministra Finansów, działającego przez organ upoważniony do wydawania interpretacji tj. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 grudnia 2010 r., nr IPPB5/423-594/10-5/PS;

* Interpretacji Ministra Finansów, działającego przez organ upoważniony do wydawania interpretacji tj. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 maja 2010 r., sygn. IPPB5/423-54/10-7/PS;

* Interpretacji Ministra Finansów, działającego przez organ upoważniony do wydawania interpretacji tj. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 listopada 2008 r., sygn. IP-PB3/423-1210/08- 4/PS.

* Interpretacji Ministra Finansów, działającego przez organ upoważniony do wydawania interpretacji tj. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 maja 2010 r., nr IPPB5/423-101/10-5/PS;

* Interpretacji Ministra Finansów, działającego przez organ upoważniony do wydawania interpretacji tj. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 maja 2010 r., nr IPPB5/423-103/10-5/PS;

* Interpretacji Ministra Finansów, działającego przez organ upoważniony do wydawania interpretacji tj. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 czerwca 2009 r., nr IPPB5/423-124/09-2/PS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl