IPPB5/423-73/14-6/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-73/14-6/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.) uzupełnionego pismami z dnia 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu 3 kwietnia 2014 r.) oraz z dnia 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu 4 kwietnia 2014 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 17 marca 2014 r. Nr IPPB5/423-73/14-2/PS (data nadania 17 marca 2014 r., data doręczenia 25 marca 2014 r.) oraz w piśmie z dnia 9 kwietnia 2014 r. (data wpływu 11 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów jakie będą osiągane przez Wnioskodawcę z odpłatnych cesji praw i obowiązków kupującego z umów przedwstępnej sprzedaży nieruchomości oraz z tytułu przeniesienia decyzji o warunkach zabudowy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów jakie będą osiągane przez Wnioskodawcę z odpłatnych cesji praw i obowiązków kupującego z umów przedwstępnej sprzedaży nieruchomości oraz z tytułu przeniesienia decyzji o warunkach zabudowy nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Utworzenie zgodnie z prawem cypryjskim spółki W. (odpowiednik polskiej spółki z ograniczona odpowiedzialnością) z siedzibą na Cyprze jest cypryjskim rezydentem podatkowym (dalej jako Wnioskodawca).

Wnioskodawca nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu umowy z dnia 4 czerwca 1992 r. zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 111, poz. 523).

Wnioskodawca jako kupujący zawarł i zamierza dalej zawierać przedwstępne umowy sprzedaży nieruchomości, na podstawie których uzyskuje prawo nabycia własności nieruchomości zabudowanych lub niezabudowanych, położonych w Polsce (dalej jako: nieruchomości). W ramach zdarzenia przyszłego Wnioskodawca rozważa w przyszłości dokonanie za stosownym wynagrodzeniem:

1.

cesji praw i obowiązków kupującego z przedwstępnych umów sprzedaży ww. nieruchomości, jak również

2.

przenoszenia decyzji o warunkach zabudowy dotyczących ww. nieruchomości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy przychody, które będą osiągnięte z tytułu dokonania przez Wnioskodawcę odpłatnych cesji praw obowiązków kupującego z umów przedwstępnych sprzedaży nieruchomości, stanowią po stronie Wnioskodawcy zysk przedsiębiorstw podlegający opodatkowaniu zgodnie z. art. 7 ust. 1 u.p.o. tylko na terytorium Cypru, a więc nieopodatkowany w Polsce podatkiem dochodowym od osób prawnych, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992. r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z pón. zm.).

2. Czy przychody, które będą osiągnięte z tytułu przeniesienia przez Wnioskodawcę decyzji o warunkach zabudowy nieruchomości, stanowią po stronie Wnioskodawcy zysk przedsiębiorstw podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.o. tylko na terytorium Cypru, a więc nieopodatkowany w Polsce podatkiem dochodowym od osób Prawnych1 o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie otrzymane w związku z cesją praw i obowiązków kupującego z przedwstępnych umów sprzedaży nieruchomości stanowi zysk przedsiębiorstw podlegający opodatkowaniu tylko na Cyprze, w myśl art. 7 ust. 1 u.p.o. Zgodnie z tym przepisem, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko do takiej wysokości, w jakiej mogą być przypisana temu zakładowi.

Z powyższej regulacji wynika, że zasadą jest, że zyski przedsiębiorstwa dysponującego cypryjską rezydencją podatkową podlegają opodatkowaniu tylko na Cyprze. Wyjątkiem jest sytuacja, w której cypryjski rezydent podatkowy (przedsiębiorstwo) dysponowałoby na terytorium Polski zakładem, co nie ma miejsca w przedmiotowym stanie faktycznym.

Należy dodać, że przychody, które będą osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu planowanych transakcji cesji praw i obowiązków z umów przedwstępnych sprzedaży nieruchomości, nie mieszczą się w innych kategoriach dochodów wymienionych w przepisach u.p.o., a w szczególności nie stanowią zysków z przeniesienia tytułu własności majątku nieruchomego, o którym mowa w art. 13 ust. 1 u.p.o.

Przedmiotem sprzedaży nie jest bowiem w tym przypadku majątek nieruchomy zdefiniowany w art. 6 ust. 2 u.p.o. położony na terytorium Polski, gdyż istotą umowy cesji jest jedynie umożliwienie innemu podmiotowi wstąpienie w prawa i obowiązki dotychczasowej strony kontraktu (tutaj: kupującego). Tym samym, Wnioskodawca w drodze umowy cesji zbywa jedynie prawa i obowiązki kupującego, jakie go dotyczą na podstawie umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości. Nie zbywa zaś nieruchomości ani innej formy majątku nieruchomego zdefiniowanej w art. 6 u.p.o.

Analogicznie, jako zyski przedsiębiorstwa opodatkowane na Cyprze, należy zakwalifikować przychody, jakie będą osiągnięte z tytułu przeniesienia decyzji o warunkach zabudowy nieruchomości w trybie przewidzianym w art. 63 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, organ, który wydał decyzję, o której mowa w mi. 59 ust. 1, jest obowiązany, za zgodą strony, na rzecz której decyzja została wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innej osoby, jeżeli przyjmuje ona wszystkie warunki zawarte w tej decyzji; stronami w postępowaniu o przeniesienie decyzji są jedynie podmioty, między którymi ma być dokonane jej przeniesienie. Wskutek przeniesienia decyzji o warunkach zabudowy Wnioskodawca nie osiąga przychodu z tytułu zbycia majątku nieruchonmego, o którym mowa w art. 13 ust. 1 u.p.o. Decyzja taka nie stanowi bowiem ani nieruchomości w rozumieniu Kodeksu cywilnego do której odsyła art. 6 ust. 2 pkt a) u.p.o., ani nie wypełnia znamion definicji majątku nieruchomego z art. 6 ust. 2 pkt b) u.p.o., gdzie wskazano mienie należące do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których zastosowanie mają przepisy prawa powszechnego dotyczące własności ziemi, prawa użytkowania majątku nieruchomego, jak również prawa do zmiennych lub stałych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji pokładów mineralnych źródeł i innych zasobów naturalnych.

Podsumowując, przychody jakie będą osiągane przez Wnioskodawcę z odpłatnych cesji praw i obowiązków kupującego z umów przedwstępnej sprzedaży nieruchomości oraz z tytułu przeniesienia decyzji o warunkach zabudowy nieruchomości, stanowią zyski przedsiębiorstw podlegające opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ust. 1u p.o. tylko na terytorium Cypru i nieopodatkowane na terytorium Polski podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl