IPPB5/423-723/12-2/MW - Ustalenie możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 22 października 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-723/12-2/MW Ustalenie możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest częścią międzynarodowej grupy oraz prowadzi na terytorium Polski działalność wydawniczą oraz dystrybucyjną obejmującą produkty takie jak książki, czasopisma, komiksy oraz gry planszowe. W toku wykonywanej działalności gospodarczej Spółka wykorzystuje wysokospecjalistyczne oprogramowanie wspomagające różne obszary działalności. W związku z faktem, iż na przestrzeni lat wykorzystywane uprzednio oprogramowanie stało się niewystarczające z punktu widzenia potrzeb Spółki związanych z rozwojem działalności Spółki oraz zmieniającymi się wymaganiami biznesowymi, Spółka zdecydowała się na zakup i wdrożenie nowego oprogramowania. Obecnie Spółka przeprowadza proces wdrożenia systemu M D (dalej: "MD"), będącego systemem klasy ERP (ang. - Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa), służącym do zintegrowanego zarządzania prowadzoną działalnością gospodarczą. Wdrożenie MD zostało już w zasadzie zakończone. Podpisanie protokołu odbioru i ujęcie nabytego oprogramowania w ewidencji wartości niematerialnych i prawnych (dalej: "WNiP") planowane jest we wrześniu 2012 r.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zaimplementowała i będzie wykorzystywać następujące obszary funkcjonalne MD:

* Zarządzanie finansami,

* Zarządzanie łańcuchem dostaw,

* Zarządzanie sprzedażą i marketingiem,

* Zarządzanie projektami,

* Analiza biznesowa.

W związku z implementacją systemu MD, Spółka poniosła wydatki na nabycie oprogramowania (licencji) oraz wydatki związane z jego wdrożeniem. Powyższe wydatki złożą się na wartość początkową WNiP, która zostanie przez Spółkę wprowadzona do ewidencji w 2012 r.

W 2012 r. Spółka zwróciła się do Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu, będącego niezależną od Spółki jednostką naukową (dalej: "JN") w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, dalej: "UZFN"), z prośbą o sporządzenie ekspertyzy w odniesieniu do możliwości uznania systemu MD jako "nowej technologii" w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o CIT.

W sporządzonej przez JN opinii (dalej: "Opinia"), stwierdzono że:

* system MD wraz z wdrożeniem jest nowym produktem, znanym w świecie od maja 2008 r., co oznacza, że na moment wdrożenia nie był stosowany na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat i zgodnie z definicjami stosowanymi w Unii Europejskiej oraz w Rzeczypospolitej Polskiej był w momencie wdrożenia technologią informacyjną i komunikacyjną o innowacyjnym charakterze,

* system MD wraz z wdrożeniem:

* stanowi wartość niematerialną i prawną,

* umożliwia świadczenie udoskonalonych usług,

* stanowi technologię znaną i stosowaną w świecie od 2008 r., czyli technologię, która w momencie wdrożenia nie była stosowana w świecie przez okres dłuższy niż 5 lat., co oznacza spełnienie przesłanek umożliwiających uważanie go za nową technologię w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o CIT.

Jak podkreślono w Opinii, MD jest w pełni zintegrowaną aplikacją światowej klasy spełniającą główne wymagania biznesowe średnich firm ze wszystkich branż i sektorów rynku. Ułatwia firmom prowadzenie operacji finansowych, zarządzanie kadrami, realizację zadań związanych z zaopatrzeniem i logistyką, a także sprzedaż i marketing. Wszystkie te działania wspiera poprzez funkcjonalność wykonywania analiz. Zastosowanie MD nie tylko zwiększa efektywność działań przedsiębiorcy, ale również umożliwia objęcie kompleksowymi procesami biznesowymi jego klientów, partnerów i dostawców.

W Opinii zaznaczono, iż system MD jako produkt jednej z najbardziej innowacyjnych firm świata, wyróżnia się wieloma unikalnymi i niespotykanymi na rynku światowym technologiami.

System MD dostarczany jest klientowi wraz z zestawem przygotowanych ról odzwierciedlających obszary odpowiedzialności w przedsiębiorstwie takich jak np.: dyrektor finansowy, sprzedawca, menedżer zakupów i wiele innych. Innowacyjność systemu polega m.in. na dostosowaniu systemu do roli użytkownika. Umożliwia to dostarczanie zestawów wskaźników, danych i informacji w postaci raportów, wykresów bądź tablic wyników, które zawierają informacje przedstawiające wydajność i poprawność funkcjonowania obszaru odpowiedzialności pracownika w przedsiębiorstwie. W ten sposób pracownicy na różnych szczeblach w hierarchii przedsiębiorstwa mogą mieć historyczne i aktualne dane dotyczące odchyleń od wymaganych wyników. Dzięki powyższemu, system MD wspomaga procesy zarządzania przedsiębiorstwem i jego wydajnością.

System MD posiada unikalne mechanizmy do integracji z innymi systemami funkcjonującymi w ramach jednego przedsiębiorstwa oraz systemami funkcjonującymi w różnych przedsiębiorstwach (np. klienci, partnerzy handlowi, dostawcy). Podejście to polega na udostępnieniu szeregu różnych mechanizmów wymiany informacji. Każdy z dostępnych mechanizmów, może być wykorzystywane zamiennie w zależności od potrzeb i technologii.

System MD oferuje również elastyczny i innowacyjny sposób raportowania. Do celów raportowania używa się jednego z wielu narzędzi dostępu do tych mechanizmów. Wyjątkowość tego rozwiązania polega na tym, że system MD przygotowuje szablony, pośrednie dane i konfiguracje ułatwiające użytkownikowi tworzenie raportów w wymienionych narzędziach. Dzięki takiemu podejściu użytkownik nie musi posiadać szczegółowej wiedzy o strukturze bazy danych.

Odnosząc się do konkretnych korzyści biznesowych Spółki wynikających z wdrożenia MD, w Opinii stwierdzono, iż wdrożenie systemu pozwoliło Spółce na zintegrowanie i zcentralizowanie wewnętrznych procesów biznesowych oraz skuteczne wspomaganie procesów zarządzania na szczeblu strategicznym i operacyjnym. Wdrożenie MD dało m.in. korzyści w postaci zharmonizowania procesów w Spółce, większą przejrzystość działania poprzez pełną informację o Spółce, wydajniejszy podział zadań i lepsze prognozowanie biznesowe. W rezultacie, MD umożliwił Spółce ekspresowe reagowanie na aktualne zapotrzebowanie rynku. Wprowadzone do MD dane są natychmiast gotowe i łatwe do obróbki na potrzeby raportowania zewnętrznego i wewnętrznego, a dokumenty i raporty generowane są automatycznie. System MD zapewnia także jedną wspólną bazę danych, co znacznie ułatwiła wprowadzanie, gromadzenie i przechowywanie danych. Usprawniony został także obieg dokumentów w Spółce, zarówno dokumentów wewnętrznych, jak i dokumentów wymienianych pomiędzy Spółką a jej kontrahentami. Dzięki temu Spółka zyskała także dynamiczną kontrolę nad procesami zachodzącymi w Spółce.

W efekcie wdrożenia w Spółce MD nastąpiło znaczne usprawnienie podstawowego procesu biznesowego Spółki - sprzedaży i dystrybucji produktów oraz obsługi zamówień i realizacji zleceń kontrahentów. Spółka jest w stanie szybciej reagować na zmieniający się popyt, wymagania i zachowania klientów, co poprawia pozycję konkurencyjną Spółki na rynku. Jednocześnie system MD zapewnia pełną integrację łańcucha dostaw, co wpływa nie tylko na szybkość realizacji zamówień, ale również na zacieśnienie relacji z klientami i budowanie ich lojalności oraz szybsze wprowadzanie nowych wyrobów na rynek przy zachowaniu ich najwyższej jakości.

Udostępnione w systemie MD efektywne narzędzia do raportowania i analiz związanych ze sprzedażą i marketingiem pozwalają Spółce na dostęp do danych z licznych źródeł zewnętrznych i wewnętrznych, co niewątpliwie wspomaga kadrę zarządzającą przy podejmowaniu decyzji biznesowych, redukując ryzyko błędnej decyzji wynikającej z niedostatecznych informacji.

W Opinii podkreślono, iż w wyniku wdrożenia MD klienci Spółki otrzymują usługę znacznie wyższej jakości. Wspomniana zmiana wynika z szybszej i kompleksowej obsługi klienta. Obsługa klienta, dzięki dostępowi do zgromadzonych w jednym miejscu kompleksowych danych przebiega również dokładniej.

Spółka zaznacza, iż nie prowadziła ani nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Ponadto Spółka informuje, iż nie udzieliła ani nie zamierza udzielić jakichkolwiek praw do systemu MD innym podmiotom, a wydatki na nabycie oprogramowania (licencji) i wdrożenie systemów nie zostały i nie zostaną jej zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Całość wydatków związanych z nabyciem licencji na korzystanie z MD i wdrożeniem systemu, które zostaną ujęte na wartości początkowej rozpoznanej WNiP, została lub zostanie zapłacona przez Spółkę w 2011 lub 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka spełnia wszystkie przesłanki niezbędne do zastosowania ulgi na nabycie nowych technologii, o której mowa w art. 18b ustawy o CIT, a zatem ma prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie licencji na oprogramowanie MD wraz z kosztami wdrożenia oprogramowania, które zostaną skapitalizowane na wartości początkowej rozpoznanej przez Spółkę w 2012 r. WNiP, które to prawo do odliczenia zrealizować może w odniesieniu do rozliczenia CIT za 2012 r. lub też - gdyby kwota podatku nie pozwalała na rozliczenie całości ulgi - w odniesieniu do rozliczenia za lata kolejne, zgodnie z art. 18b ust. 6 ustawy o CIT.

W opinii Spółki, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Spółka spełnia wszelkie przesłanki niezbędne do zastosowania ulgi na nabycie nowych technologii, o której mowa w art. 18b ustawy o CIT i tym samym przysługuje jej prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie licencji na oprogramowanie MD wraz z kosztami wdrożenia oprogramowania, które zostaną skapitalizowane na wartości początkowej WNiP rozpoznanej przez Spółkę w 2012 r.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Jednocześnie, z treści art. 18b ust. 2 ustawy o CIT wynika, iż za nowe technologie, w rozumieniu art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, uważa się wiedzę technologiczną w postaci WNiP, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu UZFN.

Zgodnie z art. 18b ust. 2a ustawy o CIT, przez nabycie nowej technologii rozumie się natomiast nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie lub w drodze umowy o korzystanie z tych praw. Jak stanowi art. 18b ust. 3 ustawy o CIT, prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Z kolei na podstawie art. 18b ust. 8 ustawy o CIT podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

* udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii (nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych), albo

* zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji, albo

* otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie art. 18b ust. 4 ustawy o CIT, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji WNiP lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jednocześnie zgodnie z art. 18b ust. 5 ustawy o CIT, jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w art. 18b ust. 4 ustawy o CIT w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji WNiP, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji.

Zgodnie z art. 18b ust. 7 ustawy o CIT, odliczenie od podstawy opodatkowania CIT w związku z nabyciem nowej technologii nie może przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z art. 18b ust. 4 i 5 ustawy o CIT.

Odliczenia dokonuje się, co do zasady, w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono (zapłacono) wydatki, o których mowa w art. 18b ust. 4 i 5 ustawy o CIT. Jedynie w sytuacji, gdy odliczenie w tych latach nie jest możliwe (z uwagi na wystąpienie straty podatkowej lub dochodu niepozwalającego na odliczenie całości dopuszczalnej kwoty wydatków), dopuszczalne jest dokonywanie odliczeń (odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części) w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Mając na uwadze powyższe przepisy i biorąc pod uwagę fakt, że:

* Spółka nabyła licencje na korzystanie z oprogramowania MD oraz poniosła koszty wdrożenia przedmiotowego systemu,

* wydatki na nabycie licencji oraz wydatki na wdrożenie oprogramowania zostaną skapitalizowane na wartości początkowej WNiP, która zostanie wprowadzona do ewidencji w 2012 r.,

* wydana przez JN Opinia potwierdza, iż nabyta i wdrożona przez Spółkę aplikacja stanowi nową technologię w rozumieniu art. I8b ust. 2 ustawy o CIT,

* wobec Spółki nie zachodzi żadna z negatywnych przesłanek określonych w art. 18b ust. 3 i art. 18b ust. 8 ustawy o CIT,

* wszystkie wydatki ujęte na wartości początkowej WNiP zostały lub zostaną zapłacone w 2012 r. lub w 2011 r., to znaczy w roku wprowadzenia WNiP do ewidencji lub w roku poprzedzającym w ocenie Spółki będzie ona uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania CIT 50% kwoty wydatków na nabycie licencji i wdrożenie systemu MD, które to wydatki zostaną skapitalizowane na wartości początkowej WNiP, rozpoznanej przez Spółkę w 2012 r.

Wnioskodawca podkreśla, iż stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w jednolitej linii interpretacyjnej organów podatkowych. Dla przykładu, wymienia interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 marca 2011 r. (IBPBI/2/423-1831/10/JD), interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 kwietnia 2011 r. (IPPB5/423-60/11-2/AM) oraz z dnia 11 maja 2011 r. (IPPB5/423-180/11-2/AM), a także interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 16 września 2011 r. (ILPB3/423-273/11-3/MM).

Jednocześnie, zdaniem Spółki, jest będzie ona upoważniona do zmniejszenia podstawy opodatkowania o wydatki związane z zakupem i wdrożeniem oprogramowania MD w wartości odpowiadającej kwocie należnej sprzedającemu oprogramowanie (udzielającemu Spółce licencji), powiększonej o koszty implementacji oprogramowania, poniesione do dnia jego przekazania do używania.

Jak wynika bowiem z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, za wartość początkową wartości niematerialnych w razie odpłatnego nabycia uważa się cenę ich nabycia, przez którą rozumieć należy (w świetle art. 16g ust. 3 ustawy o CIT) kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania wartości niematerialnej do używania, a w szczególności-między innymi-o koszty instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych. Zatem, w opinii Spółki, będzie ona mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na nabycie nowych technologii w postaci systemu MD, w wysokości sumy kosztów nabycia licencji i kosztów wdrożenia oprogramowania, poniesionych do dnia przekazania systemów do używania.

Dodatkowo, mając na uwadze art. 18b ust. 6 ustawy o CIT, Spółka pragnie wskazać, iż - w jej opinii - wydatki poniesione przez nią na nabycie nowych technologii w postaci oprogramowania MD powinny zostać odliczone w zeznaniu za rok podatkowy 2012, w którym to oprogramowanie zostanie wprowadzone do ewidencji WNiP, lub też - gdyby kwota podatku nie pozwalała na rozliczenie całości ulgi - w zeznaniach za kolejne trzy lata podatkowe. Na potwierdzenie swojego stanowisko Spółka powołuje się na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 stycznia 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-1284/09/JD), w której organ ten wypowiedział się następująco: " (...) Wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie licencji uwzględnione w jej wartości początkowej, w części, w jakiej zostały zapłacone, stanowią podstawę do obliczenia wielkości należnego odliczenia od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Spółka wprowadziła wartość niematerialną i prawną do stosownej ewidencji (...). Reasumując, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 18b u.p.d.o.p. Tym samym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia wydatków poniesionych na nabycie licencji, które uwzględnione zostały w wartości początkowej oraz zapłacone podmiotowi uprawnionemu w wysokości 50% tych wydatków".

Wobec powyższego, Spółka wnosi o potwierdzenie zaprezentowanego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę pism stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl