IPPB5/423-712/12-2/PS

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-712/12-2/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2012 r. (data wpływu 22 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania art. 21 ust. 1, ust. 3, ust. 3a, ust. 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dnu 22 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie art. 21 ust. 1, ust. 3, ust. 3a, ust. 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku została przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

N. S.A. (dalej: Spółka, lub N) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej korzysta z usług finansowych (zarządzanie płynnością finansową Spółki) świadczonych przez podmioty z Grupy N. z siedzibą w Luksemburgu (dalej: N). W ramach powyższych usług N. realizują m.in. działalność polegającą na zabezpieczeniu ewentualnych krótkookresowych potrzeb pożyczkowych spółek z Grupy N. poprzez zapewnienie automatycznego dostępu do środków finansowych. Ponadto, podmioty N. oferują średnio i długoterminowe finansowane dla podmiotów z grupy N., w tym również N.

W najbliższym czasie, Spółka zamierza skorzystać z możliwości oferowanej przez N i zaciągnie od tych podmiotów oprocentowane pożyczki z terminem spłaty kapitału przekraczającym 12 miesięcy. Z tytułu korzystania z pożyczonego kapitału N będzie zobowiązana do wypłacania na rzecz N wynagrodzenia w postaci odsetek.

Zarówno w N jak i w N ten sam udziałowiec, którym jest N (z siedzibą w Szwajcarii - dalej: N) posiada ponad 25% udziałów. Okres, w którym powyższy udział kapitałowy w N i w N jest posiadany przez N przekracza dwa lata.

Zarówno N jak również N podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów odpowiednio w Polsce i Luksemburgu i nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem. Analogicznie, spółka z siedzibą w Szwajcarii (N) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w Szwajcarii i nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem. Podmioty N mają formę luksemburskiej spółki akcyjnej - "s" oraz luksemburskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością "s". N SA ma formę szwajcarskiej spółki akcyjnej - "s".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zapłatą odsetek z tytułu zaciągniętych pożyczek, na rzecz spółek z siedzibą w Luksemburgu, odsetki wypłacane przez polską spółkę mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatkowej wynikającej z art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: u.p.d.o.p.).

Zdaniem Wnioskodawcy, odsetki wypłacane przez niego z tytułu zaciągniętych pożyczek korzystają z preferencyjnego sposobu opodatkowania określonego w art. 21 ust. 3 u.p.d.o.p. Oznacza to, iż do dnia 30 czerwca 2013 r. wypłata odsetek na rzecz N z siedzibą w Luksemburgu opodatkowana będzie zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 5%. Natomiast od dnia 1 lipca 2013 r. wypłata odsetek przez Spółkę zwolniona będzie z opodatkowania podatkiem "u źródła".

Co do zasady, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., podatnicy podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, uzyskujący na terytorium Polski przychody, m.in. z tytułu odsetek, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 20% od tych przychodów.

W przypadku natomiast, gdy spełnione są warunki określone w art. 21 ust. 3 u.p.d.o.p. wypłata odsetek na rzecz polskiego nierezydenta jest zwolniona z opodatkowania. Podatnikiem podlegającym ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu są podatnicy, którzy nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu. W takim przypadku, podatnicy ci podlegają opodatkowaniu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

N uzyskując zatem dochody na terytorium Polski z tytułu wypłacanych przez N odsetek od umów pożyczek podlegają w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 3 u.p.d.o.p., zwolnione z podatku są odsetki, jeżeli: a) wypłacającym jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę na terytorium Polski,

a.

uzyskującym przychody jest spółka podlegająca w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

b.

spółka wypłacająca lub spółka otrzymująca odsetki posiada co najmniej 25% udziałów w drugiej spółce.

Jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 3a u.p.d.o.p., warunek posiadania udziałów jest zachowany także w sytuacji, gdy zarówno w spółce wypłacającej jak i otrzymującej odsetki inna spółka podlegająca opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w państwie członkowskim UE (lub WG) posiada bezpośrednio co najmniej 25% udziałów (akcji). Zgodnie ze stanem faktycznym opisanym w niniejszym wniosku, Spółka z tytułu korzystania z udzielonych jej pożyczek wypłaca na rzecz N wynagrodzenie w postaci odsetek, Udziałowcem wszystkich spółek, posiadającym więcej niż 25% udziałów zarówno w N jak i N jest spółka z siedzibą w Konfederacji Szwajcarskiej - N. Należy zatem stwierdzić, iż wymienione w art. 21 ust. 3a wymogi dotyczące minimalnego udziału kapitałowego w celu możliwości skorzystania z preferencji podatkowych opisanych w analizowanych przepisach są spełnione.

Konfederacja Szwajcarska nie należy do Unii Europejskiej ani do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, niemniej jednak, zgodnie z art. 21 ust. 8 u.p.d.o.p. przepisy m.in. powołanego wyżej art. 21 ust. 3 oraz ust. 3a u.p.d.o.p. stosuje się do podmiotów wymienionych w Załączniku nr 5 do ustawy.

Załącznik ten, w poz. 25 wymienia spółki działające zgodnie z przepisami Konfederacji Szwajcarskiej. Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż w przypadku będącym przedmiotem niniejszego wniosku spełnione są warunki pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania wypłaty odsetek przez Spółkę na rzecz N. Niemniej, możliwość z skorzystania z tego zwolnienia zostało na gruncie obowiązujących przepisów ograniczone w czasie przez przepisy przejściowe.

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych Innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533 z późn. zm.) zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 3 u.p.d.o.p., ma zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych od dnia 1 lipca 2013 r.

Stosownie do brzmienia art. 6 powyższej ustawy z dnia 18 listopada 2004 r., podatek dochodowy od przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 tej ustawy, ustala się w wysokości:

* 10% przychodów - od dnia 1 lipca 2005 r. do dnia 30 czerwca 2009 r.,

* 5% przychodów - od dnia 1 lipca 2009 r. do dnia 30 czerwca 2013 r.

- jeżeli spełnione są łącznie warunki określone w art. 21 ust. 3 ustawy.

Wobec powyższego, wypłata przez Spółkę odsetek na rzecz N będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem "u źródła" w Polsce począwszy od dnia 1 lipca 2013 r. Do tego czasu, odsetki takie podlegają opodatkowaniu podatkiem "u źródła" nie wyższym niż 5% zgodnie z art. 7 ustawy z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

W tym miejscu organ podatkowy pragnie zauważyć, iż na mocy art. 22a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy art. 20-22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 7 Protokołu między Rzeczpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga, zmieniającego Konwencję między Rzeczypospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodów i majątku, sporządzoną w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r., podpisanego w Luksemburgu dnia 7 czerwca 2012 r.: Artykuł 29 otrzymuje następujące brzmienie:

"Korzyści niniejszej Konwencji nie mają zastosowanie do dochodu otrzymanego lub osiąganego w związku ze sztuczną strukturą (artificial arrangement).

Protokół zatem wprowadza ograniczenie stosowania Konwencji oznaczające "odmowę ochrony traktatowej" dla dochodu otrzymanego lub osiąganego w związku ze "sztuczną strukturą" tj. taką, która tworząc np. sztuczne (dokonywane dla pozoru) sytuacje zmierza do uniknięcia należnego w danym państwie podatku. Zgodnie z Protokołem, organa podatkowe są uprawnione do weryfikowania, czy dana struktura nie jest sztuczna.

Powyższą klauzulę oparto o koncepcję rozwiniętą przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

Przepisy wprowadzone Protokołem będą miały zastosowanie do podatków pobieranych za każdy rok podatkowy rozpoczynający się w dniu 1 stycznia (lub po tej dacie) w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym wejdzie on w życie. Tylko w odniesieniu do podatków pobieranych u źródła, postanowienia Protokołu będą mieć zastosowanie do dochodu osiągniętego w pierwszym dniu, lub po tym dniu, drugiego miesiąca następującego po dacie, w której Protokół wejdzie w życie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U.2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl