IPPB5/423-707/09-2/AS - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki komunalnej odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zakupionych lub wykonanych we własnym zakresie z wkładów pieniężnych przekazanych przez gminę na zwiększenie kapitału.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-707/09-2/AS Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki komunalnej odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zakupionych lub wykonanych we własnym zakresie z wkładów pieniężnych przekazanych przez gminę na zwiększenie kapitału.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2009 r. (data wpływu 6 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zakupionych lub wykonanych we własnym zakresie z wkładów pieniężnych przekazanych Spółce na zwiększenie kapitału zakładowego w zamian za objęcie udziałów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zakupionych lub wykonanych we własnym zakresie z wkładów pieniężnych przekazanych Spółce na zwiększenie kapitału zakładowego w zamian za objęcie udziałów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Sp. z o.o. (dale: "Spółka") powstała w dniu 1 sierpnia 2008 r. jako jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ze 100% udziałem Gminy.

Spółka wykonuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, które mają na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług w sposób nieprzerwany. Podstawową działalnością Spółki jest:

*

dostarczanie energii cieplnej,

*

pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody,

*

odprowadzanie i oczyszczanie ścieków komunalnych i deszczowych,

*

wywóz i składowanie nieczystości stałych, płynnych,

*

zarządzanie lokalowym zasobem Gminy oraz

*

szeroko rozumiana pozostała działalność komunalna, tj. usługi cmentarne, pogrzebowe i prosektoryjne, zarządzanie cmentarzem, targowiskiem, utrzymywaniem przytuliska dla zwierząt, konserwacja zieleni miejskiej, oczyszczanie placów, dróg i chodników, zimowe utrzymanie dróg itp.

1.

Gmina systematycznie powiększa kapitał zakładowy Spółki przekazując Spółce w zamian za objęcie udziałów wkłady pieniężne i niepieniężne (aporty).

W uchwałach Zgromadzenia Wspólników w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego XYZ Sp. z o.o. wkładami pieniężnymi w zamian za objęcie udziałów w Spółce Wspólnik - Burmistrz Gminy, nie określa celu, na jaki ma być przeznaczony wkład pieniężny. O rozdysponowaniu wkładu pieniężnego, czy to na wydatki bieżące, czy wydatki inwestycyjne, decyduje Zarząd Spółki, jednak przeważająca część tych wkładów pieniężnych przeznaczona jest na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych.

2.

Dnia XX sierpnia 2009 r. została zawarta pomiędzy Gminą K. - będącą beneficjentem projektu a XYZ Sp. z o.o. - będącą podmiotem, który jest upoważniony do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w ramach projektu, umowa upoważniająca do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w zakresie realizacji przedsięwzięcia Projektu "Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy K. (Nr XX/2009) w ramach działania 1.1 - gospodarka wodno-ściekowa priorytetu oś priorytetowa I - gospodarka wodno-ściekowa Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (kserokopia umowy w załączeniu).

Przedmiotem umowy jest upoważnienie XYZ Sp. z o.o. do realizacji projektu "Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej na terenie gminy K. i do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w ramach projektu zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym. Zgodnie z § 6 cytowanej umowy środki otrzymane przez Beneficjenta (Gminę) od Instytucji Wdrażającej w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych, jak i wkład własny Beneficjenta oraz kredyty/pożyczki zaciągnięte na realizację projektu przez Beneficjenta zostaną przekazane podmiotowi upoważnionemu do ponoszenia wydatków (XYZ Sp. z o.o.) na podwyższenie kapitału Spółki. Z przekazanych wkładów pieniężnych XYZ Sp. z o.o. będzie realizowała projekt w zakresie określonym w umowie współpracy zgodnie z ustalonym harmonogramem projektu oraz zasadami obowiązującymi w POLiŚ, w tym zasadami dotyczącymi kwalifikowania wydatków, kontroli, sprawozdawczości, przepływów finansowych oraz informacji i promocji.

Wnioskodawca wskazał końcowo, że z uwagi na to, iż wkłady pieniężne przekazane Spółce, tak w jednym jak i drugim stanie faktycznym, na zwiększenie kapitału w zamian za objęcie udziałów nie stanowią dla Spółki - zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przychodu podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zakupionych lub wykonanych we własnym zakresie z wkładów pieniężnych przekazanych Spółce na zwiększenie kapitału w zamian za objęcie udziałów będą dla Spółki kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy jednak będzie miał w tym przypadku zastosowanie art. 16 ust. 1 pkt 48 cytowanej ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Dotację ze środków pomocowych dostaje Beneficjent, czyli Gmina K., która to otrzymane środki wraz z wkładem własnym przekazuje Spółce na podwyższenie kapitału w zamian za objęcie udziałów w Spółce. Spółka przeznacza te wkłady na zakup środków trwałych lub wytworzenie ich we własnym zakresie. W związku z powyższym w ocenie Spółki, przekazanie środków na podwyższenie kapitału wyklucza zastosowanie rozwiązania przyjętego w art. 16 ust. 1 pkt 48, bowiem sformułowanie "zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie" nie dotyczy przypadku przekazania środków na kapitał w zamian za objęcie udziałów.

Zadaniem Spółki do przedmiotowej sytuacji będzie miał zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - zwanej dalej "u.p.d.o.p.") kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

*

został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

*

jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

*

pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

*

poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

*

został właściwie udokumentowany,

*

nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Na podstawie art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1.

budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2.

maszyny, urządzenia i środki transportu,

3.

inne przedmioty

* o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zgodnie z powyższym wymienione w pkt 1-3 środki trwałe podlegają amortyzacji po spełnieniu następujących warunków:

*

zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, stanowią własność lub współwłasność podatnika,

*

są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania,

*

przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok,

*

są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu (tzw. operacyjnego),

*

nie są wymienione w katalogu środków trwałych wymienionych w art. 16c ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka powstała w dniu XX sierpnia 2008 r. jako jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ze 100% udziałem Gminy K.

Spółka wykonuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, które mają na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług w sposób nieprzerwany.

Podstawową działalnością Spółki jest:

*

dostarczanie energii cieplnej,

*

pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody,

*

odprowadzanie i oczyszczanie ścieków komunalnych i deszczowych,

*

wywóz i składowanie nieczystości stałych, płynnych,

*

zarządzanie lokalowym zasobem Gminy oraz

*

szeroko rozumiana pozostała działalność komunalna, tj. usługi cmentarne, pogrzebowe i prosektoryjne, zarządzanie cmentarzem, targowiskiem, utrzymywaniem przytuliska dla zwierząt, konserwacja zieleni miejskiej, oczyszczanie placów, dróg i chodników, zimowe utrzymanie dróg itp.

Gmina K. systematycznie powiększa kapitał zakładowy Spółki przekazując Spółce w zamian za objęcie udziałów wkłady pieniężne i niepieniężne (aporty).

W uchwałach Zgromadzenia Wspólników w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego XYZ Sp. z o.o. wkładami pieniężnymi w zamian za objęcie udziałów w Spółce Wspólnik - Burmistrz Gminy, nie określa celu, na jaki ma być przeznaczony wkład pieniężny. O rozdysponowaniu wkładu pieniężnego, czy to na wydatki bieżące, czy wydatki inwestycyjne, decyduje Zarząd Spółki, jednak przeważająca część tych wkładów pieniężnych przeznaczona jest na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych.

Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca dnia XX sierpnia 2009 r. została zawarta pomiędzy Gminą K. - będącą beneficjentem projektu a XYZ Sp. z o.o. - będącą podmiotem, który jest upoważniony do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w ramach projektu, umowa upoważniająca do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w zakresie realizacji przedsięwzięcia Projektu "Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy K. (Nr XX/2009) w ramach działania 1.1 - gospodarka wodno-ściekowa priorytetu oś priorytetowa I - gospodarka wodno-ściekowa Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Przedmiotem umowy jest upoważnienie XYZ Sp. z o.o. do realizacji projektu "Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej na terenie gminy K. i do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w ramach projektu zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym. Zgodnie z § 6 cytowanej umowy środki otrzymane przez Beneficjenta (Gminę) od Instytucji Wdrażającej w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych, jak i wkład własny Beneficjenta oraz kredyty/pożyczki zaciągnięte na realizację projektu przez Beneficjenta zostaną przekazane podmiotowi upoważnionemu do ponoszenia wydatków (XYZ Sp. z o.o.) na podwyższenie kapitału Spółki. Z przekazanych wkładów pieniężnych XYZ Sp. z o.o. będzie realizowała projekt w zakresie określonym w umowie współpracy zgodnie z ustalonym harmonogramem projektu oraz zasadami obowiązującymi w POLiŚ, w tym zasadami dotyczącymi kwalifikowania wydatków, kontroli, sprawozdawczości, przepływów finansowych oraz informacji i promocji.

Jak podkreślił Wnioskodawca, dotację ze środków pomocowych dostaje Beneficjent, czyli Gmina K., która to otrzymane środki wraz z wkładem własnym przekazuje Spółce na podwyższenie kapitału w zamian za objęcie udziałów w Spółce.

Wnioskodawca wskazał końcowo, że z uwagi na to, iż wkłady pieniężne zostały przekazane Spółce, tak w jednym jak i drugim stanie faktycznym, na zwiększenie kapitału w zamian za objęcie udziałów, nie stanowią dla Spółki - zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przychodu podatkowego.

Zgodnie z regulacją art. 257 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) należy stwierdzić, że podwyższenie kapitału zakładowego polegające na zwiększeniu liczby udziałów lub ich wartości nominalnej, jeżeli wiąże się z wniesieniem wkładów na podwyższenie, zwiększa majątek spółki.

Jednakże w myśl art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania powołany przez Spółkę art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu: "nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie".

Należy bowiem stwierdzić, że amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zakupionych lub wykonanych we własnym zakresie z wkładów pieniężnych przekazanych Spółce na zwiększenie kapitału w zamian za objęcie udziałów nie można rozpatrywać w kategoriach zwrotu wydatków na nabycie lub wytworzenie składników majątku trwałego, w rozumieniu ww. przepisu.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że jeżeli nowe środki trwałe będą stanowiły własność Spółki, zostaną nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, będą kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, a przewidywany okres używania będzie dłuższy niż rok oraz będą wykorzystywane przez Spółkę na potrzeby związane z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą - odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z art. 16a-16m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowić będą koszty uzyskania przychodu.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zakupionych lub wykonanych we własnym zakresie z wkładów pieniężnych przekazanych Spółce na zwiększenie kapitału zakładowego w zamian za objęcie udziałów należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie dołączona do wniosku "Umowa upoważniająca do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w zakresie realizacji przedsięwzięcia Projektu "Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy K. (Nr XX/2009) w ramach działania 1.1 - gospodarka wodno-ściekowa priorytetu oś priorytetowa I - gospodarka wodno-ściekowa Programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013" z dnia XX sierpnia 2009 r. nie podlegała analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji, ponieważ mając na uwadze treść przepisu art. 14b Ordynacji podatkowej, tut. Organ wydając interpretację indywidualną prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego, które może być przeprowadzone w toku czynności kontrolnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl