IPPB5/423-694/12-4/RS - Ustalenie obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych i składania formularzy CIT-8 w związku z prowadzeniem przez Stowarzyszenie Publicznej Szkoły Podstawowej i Przedszkola.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-694/12-4/RS Ustalenie obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych i składania formularzy CIT-8 w związku z prowadzeniem przez Stowarzyszenie Publicznej Szkoły Podstawowej i Przedszkola.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2012 r. (data wpływu 13 sierpnia 2012 r.) oraz w piśmie z dnia 5 listopada 2012 r. (data nadania 5 listopada 2012 r., data wpływu 7 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych i składania formularzy CIT-8 w związku z prowadzeniem przez Stowarzyszenie Publicznej Szkoły Podstawowej i Przedszkola - jest prawidłowe,

* opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez sklepik szkolny prowadzony przez samorząd szkolny w ww. Szkole - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych i składania formularzy CIT-8 w związku z prowadzeniem przez Stowarzyszenie Publicznej Szkoły Podstawowej i Przedszkola oraz w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez sklepik szkolny prowadzony przez samorząd szkolny w ww. Szkole.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem działającym w branży oświatowej na podstawie wpisu do KRS w rejestrze stowarzyszeń. Wnioskodawca posiada NIP i REGON. Po otrzymaniu postanowienia z KRS o wpisie, Stowarzyszenie wystąpiło do Rady Gminy z wnioskiem o przekazanie Publicznej Szkoły Podstawowej i Przedszkola z dniem 1 września 2012 r. W drodze uchwały podjętej przez Radę Gminy Publiczna Szkoła Podstawowa została przekazana w drodze umowy Stowarzyszeniu na podstawie art. 5 ust. 5g-5r. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Zgodnie z ww. Umową Gmina przekazuje, a Stowarzyszenie przejmuje z dniem 1 września 2012 r. Publiczną Szkołę Podstawową, stając się tym samym organem prowadzącym. Przekazana Szkoła nie przestaje być szkołą publiczną i nadal musi spełniać wszystkie wymagania zapisane w art. 7 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Na prowadzenie Szkoły Gmina zobowiązuje się przekazywać Stowarzyszeniu dotację zgodnie z art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty. Wszelkie inne koszty związane z wykonaniem umowy i prowadzeniem szkoły ponoszone będą przez Stowarzyszenie i z tego tytułu nie przysługują Wnioskodawcy jakiekolwiek roszczenia wobec gminy. Przekazanie Szkoły następuje z jednoczesnym przekazaniem - w drodze odrębnej umowy użyczenia - do bezpłatnego używania na czas prowadzenia Szkoły wszystkich środków majątkowych będących w jej posiadaniu. Wszelkie zobowiązania i należności Szkoły wg stanu na dzień 31 sierpnia 2012 r. pozostają zobowiązaniami i należnościami Gminy. Zobowiązania Gminy wynikające ze stosunku pracy z pracownikami Szkoły za okres 1 stycznia 2012 r. do 31 sierpnia 2012 r. ureguluje Stowarzyszenie z dodatkowych środków przekazanych przez Gminę na konto Stowarzyszenia.

Szkoła Podstawowa posiada odrębny statut, zgodnie z ustawą o systemie oświaty i będzie działała na podstawie wpisu do ewidencji szkół. Kierownictwo nad Szkołą będzie prowadziła Dyrektor Szkoły Podstawowej, zatrudniona na podstawie umowy o pracę, podpisaną przez Zarząd Stowarzyszenia. Nauczyciele zatrudnieni będą przez Dyrektora Szkoły. Budżet na każdy rok szkolny zatwierdza i kontroluje Zarząd Stowarzyszenia. NIP Szkoła posiada inny niż Stowarzyszenie. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z umową Szkoła Podstawowa posiada majątek, na który składają się niskocenne środki trwałe oraz wyposażenie niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych, takich jak: meble, pomoce naukowe sprzęt komputerowy. Statut określa organy szkoły, którymi są: Dyrektor, Rada pedagogiczna, Rada rodziców, Rada szkoły, samorząd uczniowski. Statut określa cele dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, organizację pracy szkoły, sposób, w jaki powinien odbywać się wybór programu nauczania. Dotację przekazuje jednostka samorządu terytorialnego właściwa do prowadzenia danego typu szkoły tj. Gmina, na terenie której prowadzona jest szkoła. Sposób wypłacania dotacji przekazanej Stowarzyszeniu określa art. 80 ust. 3 ustawy oświatowej. Zgodnie z tą regulacją dotacje są przekazywane w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy Stowarzyszenia. Wszelkie inne koszty związane z wykonaniem niniejszej umowy i prowadzeniem Szkoły ponoszone będą przez Stowarzyszenie i z tego nie przysługują Stowarzyszeniu jakiekolwiek roszczenia wobec Gminy. Dodatkowo Stowarzyszenie chce zorganizować w Szkole podstawowej sklepik z artykułami szkolnymi i słodyczami, który prowadziłby samorząd uczniowski pod opieką nauczyciela. Dochody przeznaczane będą na dofinansowanie wyjazdów, nagród w konkursach, zakup pomocy dydaktycznych tj. na cele statutowe Szkoły.

W piśmie z dnia 5 listopada 2012 r. Wnioskodawca doprecyzował przedstawione zdarzenie przyszłe, tj. sprecyzował:

1.

czy prowadzona w ramach Stowarzyszenia Szkoła może być samodzielną, niezależną od podmiotu prowadzącego stroną stosunków prawnych, czy też w relacjach (stosunkach prawnych) korzysta z podmiotowości prawnej podmiotu prowadzącego.

Wskazano, iż jednostkami niemającymi osobowości prawnej są jednostki budżetowo oraz powoływane do wykonywania zadań Państwa lub samorządu terytorialnego inne jednostki organizacyjne tj. szkoły. W systemie oświaty nie mają osobowości prawnej szkoły i placówki publiczne prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego, gdyż są one jednostkami lub zakładami budżetowymi art. 79 ust. 1 ustawy o systemie oświaty.

Szkoła nie może być samodzielną niezależną od podmiotu prowadzącego stroną stosunków prawnych, w relacjach (stosunkach prawnych) korzysta z podmiotowości prawnej podmiotu prowadzącego.

Podniesiono, iż ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty określa zasady na jakich prowadzone są szkoły. W świetle tych przepisów prowadzone przez Stowarzyszenia Szkoły są wyodrębnione tylko organizacyjnie od organów, które je prowadzą i nie mogą działać samoistnie, mogą być prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego, osobę prawną lub osobę fizyczną. W związku z powyższym Szkoła stanowi integralną część organu prowadzącego. Zgodnie z art. 5 ust. 5 ww. ustawy zakładanie i prowadzenie szkół, należy do zadań własnych gmin. Środki niezbędne na realizację zadań oświatowych, w tym na wynagrodzenia nauczycieli oraz utrzymanie szkól, zagwarantowane są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Umowy dotyczące dostawy energii, wody, wywozu nieczystości, usług telekomunikacyjnych podpisywane są przez Szkołę. Mienie Szkoły (nieruchomość, rzeczy ruchome i inne składniki majątku powierzone Szkole w celu prowadzenia przez nią działalności) pozostaje mieniem samorządowym, które Szkoła użytkuje na podstawie bezpłatnej umowy użyczenia.

Statut szkoły ustała zakres działania i organizację oraz prawa i obowiązki nauczycieli oraz uczniów. Struktura organizacyjna służy realizacji procesu dydaktycznego.

Szkoła posiada rachunek bankowy, z którego są regulowane rachunki dotyczące dostawy energii, wody, wywozu nieczystości, usług telekomunikacyjnych. Dodatkowo z rachunku bankowego dokonywane są przelewy wynagrodzeń nauczycieli (dla których pracodawcą jest Publiczna Szkoła Podstawowa) i pochodnych tj. podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ZUS. Ww. wydatki Szkoła reguluje z dotacji, którą Gmina przelewa na konto Stowarzyszenia.

2.

czy sklepik szkolny będzie podmiotem wyodrębnionym ze struktury Szkoły "czy będzie posiadał wyodrębniony majątek, samodzielność, samodzielną strukturę organizacyjną i na jakiej podstawie będzie działał.

Wskazano, iż sklepik szkolny nie będzie wyodrębniony ze struktury Szkoły, nie będzie posiadał wyodrębnionego majątku i samodzielnej struktury organizacyjnej. Sklepik ma działać w ramach działalności samorządu uczniowskiego. Nauczyciel, który jest zatrudniony w Szkole będzie opiekunem samorządu uczniowskiego i będzie sprawował opiekę nad szkolnym sklepikiem. Stowarzyszenie planuje opracować regulamin pracy sklepiku, który będzie określał zasady funkcjonowania (osoby, które będą mogły sprzedawać towary, godziny otwarcia, sposób i miejsce przechowywania dokumentacji związanej z zakupem towarów, miejsce przechowywania gotówki i prowadzenia raportu kasowego.)

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dokonując rocznych rozliczeń podatkowych Stowarzyszenie sporządza jedno sprawozdanie finansowe jako Stowarzyszenie i jedno zeznanie CIT-8, czy powinno sporządzać dwa sprawozdania finansowe i składać dwie deklaracje CIT-8 odrębnie dla Szkoły i odrębnie dla Stowarzyszenia.

2.

Czy powinna być prowadzona odrębna ewidencja Szkoły i odrębna Stowarzyszenia.

3.

Czy opodatkowane są dochody sklepiku szkolnego prowadzonego przez samorząd szkolny i jak powinna być prowadzona ewidencja.

Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 1 w części dotyczącej obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych i składania formularzy CIT-8 w związku z prowadzeniem przez Stowarzyszenie Publicznej Szkoły Podstawowej i Przedszkola oraz nr 3 w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w stosunku do dochodów uzyskiwanych przez sklepik szkolny prowadzony przez samorząd szkolny w ww. Szkole. W zakresie pytania oznaczonego nr 2 oraz nr 1 i 3 w części dotyczącej prowadzenia ewidencji rachunkowej (prowadzenia ksiąg rachunkowych), tj. w zakresie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, zostanie wydane odrodne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Szkoła nie jest odrębnym podmiotem działającym niezależnie od organu prowadzącego, którym jest Stowarzyszenie.

Podniesiono, iż ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty określa zasady na jakich prowadzone są szkoły, przedszkola. Zgodnie z art. 5 ww. ustawy, organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz osoby prawne i fizyczne.

Osoba prowadząca szkołę nadaje jej statut w którym określa:

1.

Nazwę, typ szkoły lub cel placówki oraz ich zadania,

2.

Osobę prowadzącą szkołę lub placówkę,

3.

Organy szkoły lub placówki oraz zakres ich zadań,

4.

Organizację szkoły lub placówki,

5.

Prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów szkoły (...),

6.

Sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły lub placówki,

7.

Zasady przyjmowania uczniów do szkoły lub placówki.

W świetle wyżej powołanych przepisów, zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, iż szkoły nie są jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej, o jakich mowa w art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie jest odrębnym podmiotem a tym samym odrębnym podatnikiem. Szkoła Podstawowa i Przedszkole, pomimo że są jednostkami działającymi na zasadzie wyodrębnienia organizacyjnego stanowią integralną część podmiotu, który sprawuje nadzór tj. Stowarzyszenia. Według Wnioskodawcy nie można zatem przyjąć, iż dochód osiągnięty przez Szkoły będzie podlegał odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jako jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej. W związku z powyższym, Stowarzyszenie powinno sporządzić sprawozdanie finansowe i zeznanie podatkowe o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego łącznie z dochodem osiągniętym przez wchodzące w jej skład Szkołę i Przedszkole, pomimo tego, że działa na osobnej podstawie prawnej (ustawie o systemie oświaty).

Podniesiono, iż na mocy art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Odrębne przepisy, o których mowa w tym artykule zawarte są w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Z art. 2 ustawy o rachunkowości wynika, jakie jednostki mają obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych. Przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej "ustawą", stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

1.

spółek handlowych (osobowych i kapitałowych, w tym również w organizacji) oraz spółek cywilnych, z zastrzeżeniem pkt 2, a także innych osób prawnych, z wyjątkiem Skarbu Państwa i Narodowego Banku Polskiego;

2.

osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz spółdzielni socjalnych, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1.200.000 euro;

3.

jednostek organizacyjnych działających na podstawie Prawa bankowego, przepisów o obrocie papierami wartościowymi, przepisów o funduszach inwestycyjnych, przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej lub przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, bez względu na wielkość przychodów;

4.

gmin, powiatów, województw i ich związków, a także: państwowych, gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych, gminnych, powiatowych i wojewódzkich zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych;

5.

jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek, o których mowa w pkt 1 i 2;

6.

osób zagranicznych, oddziałów i przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej;

7.

jednostek niewymienionych w pkt 1-6, jeżeli otrzymują one na realizację zadań zleconych dotacje lub subwencje z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub funduszów celowych - od początku roku obrotowego, w którym dotacje lub subwencje zostały im przyznane.

Szkołę Podstawową i Przedszkole nie obejmują przepisy ustawy o rachunkowości. Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zobowiązana do sporządzania sprawozdania finansowego zgodnie z ustawą o rachunkowości i do prowadzenia ksiąg rachunkowych, w których przychody i koszty Szkoły Podstawowej i Przedszkola będą wyodrębnione na osobnych kontach. Taki podział zdarzeń gospodarczych pozwoli na sporządzenia jednego wspólnego sprawozdania finansowego oraz zeznania podatkowego CIT-8.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Szkoła Podstawowa i Przedszkole, których organem nadzoru jest Stowarzyszenie nie spełniają przesłanek pozwalających uznać je za odrębnych od Stowarzyszenia podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Dlatego też nie mają obowiązku składania odrębnego od Stowarzyszenia Sprawozdania Finansowego i zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad.3.

Dochody z prowadzenia sklepiku będą stanowiły dochód Szkoły, które co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 45 i ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w części przeznaczonej na cele szkoły - jeżeli dochody przeznaczone na cele szkoły zostaną wydatkowane na:

1.

zakup stanowiących środki trwałe, pomoce dydaktyczne lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły,

2.

organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, uczniów części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

Podniesiono, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami. W powyższym przypadku obowiązki w zakresie prowadzenia ewidencji rachunkowej określa ustawa o rachunkowości. W przypadku otwarcia w Szkole sklepiku szkolnego prowadzonego przez uczniów pod nadzorem nauczycieli szkoła podlegać będzie zwolnieniu na podstawie art. 17 ustawy. Jednocześnie zdarzenia gospodarcze związane z funkcjonowaniem sklepiku szkolnego (ewidencjonowanie przychodów i kosztów) winny być odzwierciedlane w dokumentacji rachunkowej prowadzonej przez Szkołę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych i składania formularzy CIT-8 w związku z prowadzeniem przez Stowarzyszenie Publicznej Szkoły Podstawowej i Przedszkola - uznaje się za prawidłowe,

* opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez sklepik szkolny prowadzony przez samorząd szkolny w ww. Szkole - uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) są m.in. jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Takie też jednostki nie posiadające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 1995 r. Nr 142, poz. 702 z późn. zm.).

Ustalenia poczynione na gruncie prawa podatkowego w zestawieniu z art. 33 Kodeksu cywilnego (wskazującego na jednostki organizacyjne wyposażone na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną) jak też art. 331 Kodeksu cywilnego nakazującego stosowanie odpowiednie przepisów o osobach prawnych do jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną - pozwalają poczynić konstatację, że z powołanego wyżej przepisu art. 1 ust. 2 ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że ustawa nadaje podmiotowość prawnopodatkową również tym jednostkom organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej, które są zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi - co pozwala im uczestniczyć w obrocie gospodarczym mimo braku osobowości prawnej. Artykuł 331 § 1 Kodeksu cywilnego stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

Analiza posiadania podmiotowości prawno-podatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych przez publiczne szkoły podstawowe i przedszkola wymaga odniesienia się do przepisów regulujących ich status, a mianowicie - przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), która określa zasady na jakich prowadzone są szkoły, przedszkola, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki pracy przedszkolnej, placówki kształcenia ustawicznego, poradnie psychologiczne, placówki opiekuńczo-wychowawcze i resocjalizacyjne, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze oraz biblioteki pedagogiczne. W świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą.

Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne.

Stosownie do postanowień ust. 5g i 5i art. 5 ww. ustawy jednostka samorządu terytorialnego, będąca organem prowadzącym szkołę liczącą nie więcej niż 70 uczniów, na podstawie uchwały organu stanowiącego tej jednostki oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może przekazać, w drodze umowy, osobie prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osobie fizycznej, prowadzenie takiej szkoły. Wówczas do szkoły lub placówki przejętej zgodnie z ust. 5g stosuje się przepisy dotyczące szkół i placówek publicznych prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne, z wyjątkiem art. 58 ust. 3-5.

W myśl ust. 5o ww. art. 5 ustawy z dnia o systemie oświaty osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna, która przejęła szkołę lub placówkę, na podstawie umowy, o której mowa w ust. 5g, z dniem przejęcia szkoły lub placówki jest obowiązana zaproponować nauczycielom na piśmie nowe warunki pracy i płacy oraz wskazać termin, nie krótszy niż 7 dni, do którego nauczyciele mają złożyć oświadczenie o przyjęciu lub odmowie przyjęcia proponowanych warunków.

Zgodnie z ust. 5k ww. art. 5 tej ustawy osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna, która przejęła do prowadzenia szkołę lub placówkę publiczną na podstawie umowy, o której mowa w ust. 5g, nie może zlikwidować tej szkoły lub placówki; na wniosek tej osoby jednostka samorządu terytorialnego, która przekazała szkołę lub placówkę, przejmuje jej prowadzenie w trybie określonym w umowie, o której mowa w ust. 5g.

W myśl art. 5 ust. 7 pkt 3. ww. ustawy o systemie oświaty do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 76, poz. 1223 z późn. zm.) i organizacyjnej szkoły lub placówki.

Zgodnie z art. 60 ustawy o systemie oświaty statut szkoły lub placówki publicznej powinien określać w szczególności:

1.

nazwę i typ szkoły lub placówki oraz ich cele i zadania;

2.

organ prowadzący szkołę lub placówkę;

3.

organy szkoły lub placówki oraz ich kompetencje;

4.

organizację szkoły lub placówki;

5.

zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki;

6.

zasady rekrutacji uczniów;

7.

prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły.

Mając na względzie treść ww. przepisów szkoły publiczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, jeżeli posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych (taki jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazują dostateczny stopień niezależności i samodzielności), to mogą samodzielne działać oraz pozwala to na uznane ich za jednostki organizacyjne i za podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Jeśli natomiast placówka oświatowa nie będzie wyposażona w odrębny majątek, nie będzie posiadała wykształconej struktury organizacyjnej i będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, wówczas będzie to stanowić podstawę do uznania za podmiot podatku dochodowego od osób prawnych wyłącznie organ prowadzący placówkę oświatową.

Jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają, są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je prowadzi i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie należy zauważyć, iż nadanie nr NIP placówce oświatowej nie przesądza o formie organizacyjnej jednostki, o tym decydują przepisy ustaw oraz statut. Fakt posiadania nr NIP nie ma znaczenia w tym kontekście, a zatem nie przesądza, że dane placówki oświatowe są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Oceny spełnienia kryteriów dokonuje się zawsze na podstawie dokumentów źródłowych Jednostki. Zauważyć należy, że dokonanie jednoznacznej oceny czy dana szkoła, przedszkole bądź placówka oświatowa prowadzona przez Wnioskodawcę spełnia przesłanki do uznania jej za odrębną od organu prowadzącego jednostkę organizacyjną, odrębnego podatnika, możliwe jest po przeprowadzeniu postępowania dowodowego w oparciu o dokumenty źródłowe, co jest czynione w toku postępowania podatkowego i kontrolnego. Natomiast procedura wydawania przez organ podatkowy interpretacji indywidualnej w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie upoważnia do przeprowadzania postępowania dowodowego, w związku z czym na tym etapie organ podatkowy jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie działa w branży oświatowej. Wnioskodawcy z dniem 1 września 2012 r. na podstawie uchwały podjętej przez Radę Gminy, w drodze umowy - na podstawie art. 5 ust. 5g-5r. ustawy o systemie oświaty - przekazana została Publiczna Szkoła Podstawowa i Przedszkole. Wnioskodawca stał się tym samym organem prowadzącym ww. Szkoły i Przedszkola. Przekazana Szkoła nie przestała być szkołą publiczną i nadal musi spełniać wszystkie wymagania zapisane w art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Na prowadzenie Szkoły Gmina zobowiązuje się przekazywać Stowarzyszeniu dotację zgodnie z art. 80 ust. 3 tej ustawy. Wszelkie inne koszty związane z wykonaniem umowy i prowadzeniem szkoły ponoszone będą przez Stowarzyszenie. Przekazanie Szkoły nastąpiło z jednoczesnym przekazaniem - w drodze odrębnej umowy użyczenia - do bezpłatnego używania na czas prowadzenia Szkoły wszystkich środków majątkowych będących w jej posiadaniu. Szkoła Podstawowa posiada odrębny statut, zgodnie z ustawą o systemie oświaty i będzie działała na podstawie wpisu do ewidencji szkół. Kierownictwo nad Szkołą będzie prowadziła Dyrektor Szkoły Podstawowej, zatrudniona na podstawie umowy o pracę, podpisaną przez Zarząd Stowarzyszenia. Nauczyciele zatrudnieni będą przez Dyrektora Szkoły. Budżet na każdy rok szkolny zatwierdza i kontroluje Zarząd Stowarzyszenia. NIP Szkoła posiada inny niż Stowarzyszenie. Zgodnie z umową Szkoła Podstawowa posiada majątek, na który składają się niskocenne środki trwałe oraz wyposażenie niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych, takich jak: meble, pomoce naukowe sprzęt komputerowy. Statut określa organy szkoły, którymi są: Dyrektor, Rada pedagogiczna, Rada rodziców, Rada szkoły, samorząd uczniowski. Statut określa cele dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, organizację pracy szkoły, sposób, w jaki powinien odbywać się wybór programu nauczania. Wszelkie koszty związane z wykonaniem niniejszej umowy i prowadzeniem Szkoły ponoszone będą przez Stowarzyszenie. Szkoła nie może być samodzielną niezależną od podmiotu prowadzącego stroną stosunków prawnych, w relacjach (stosunkach prawnych) korzysta z podmiotowości prawnej podmiotu prowadzącego.

Stowarzyszenie zamierza zorganizować w Szkole podstawowej sklepik z artykułami szkolnymi i słodyczami, który prowadziłby samorząd uczniowski pod opieką nauczyciela. Dochody przeznaczane będą na dofinansowanie wyjazdów, nagród w konkursach, zakup pomocy dydaktycznych tj. na cele statutowe Szkoły. Sklepik szkolny nie będzie wyodrębniony ze struktury Szkoły, nie będzie posiadał wyodrębnionego majątku i samodzielnej struktury organizacyjnej. Sklepik ma działać w ramach działalności samorządu uczniowskiego.

Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z obowiązkiem sporządzania sprawozdań finansowych i składania formularzy CIT-8 w związku z prowadzeniem Publicznej Szkoły Podstawowej i Przedszkola.

Według tut. Organu - w analizowanej sytuacji - Publiczna Szkoła Podstawowa i Przedszkole nie spełniają ww. kryteriów pozwalających na uznanie ich za jednostki organizacyjne i za podatników podatku dochodowego od osób prawnych, takich jak m.in.:

* posiadanie wyodrębnionego majątku - majątkiem Szkoły są wyłącznie niskocenne środki trwałe oraz wyposażenie niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych, takie jak: meble, pomoce naukowe sprzęt komputerowy, które ponadto pozostaje mieniem samorządowym użytkowanym przez Szkołę na podstawie bezpłatnej umowy użyczenia,

* struktury organizacyjnej - posiadania przez Publiczną Szkołę Podstawową i Przedszkole struktura organizacyjna służy wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego. Dyrektor jest zatrudniany przez Zarząd Stowarzyszenia na podstawie umowy o pracę, który z kolei zatrudnia nauczycieli;

* nie są samodzielne, nie posiadają zdolności do zaciągania zobowiązań - budżet na każdy rok szkolny zatwierdza i kontroluje Zarząd Stowarzyszenia.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż przedmiotowa Szkoła i Przedszkole, których organem prowadzącym jest Stowarzyszenie są tylko wyodrębnioną organizacyjnie formą działalności Stowarzyszenia, które je prowadzi. Takiej kwalifikacji nie zmienia także fakt, iż Szkoła ma nadany numer NIP. Niniejsze nie przesądza bowiem o formie organizacyjnej Szkoły. O tym decydują przepisy ustaw oraz statut. Fakt posiadania numeru NIP nie ma znaczenia w tym kontekście, a zatem nie przesądza, że prowadzona przez Stowarzyszenie Szkoła i Przedszkole są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Powyższa argumentacja oznacza, że status podatnika - w przedmiotowej sprawie - w rozumieniu art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej, będzie przysługiwał Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Natomiast w myśl art. 27 ust. 2 ww. ustawy, podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują do urzędu skarbowego sprawozdanie wraz z opinią i raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek złożenia opinii i raportu nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe, na podstawie odrębnych przepisów, są zwolnione z obowiązku badania.

Na mocy art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Odrębne przepisy, o których mowa w tym artykule zawarte są w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

W konsekwencji należy stwierdzić, iż w analizowanej sytuacji Publiczna Szkoła Podstawowa i Przedszkole nie są obowiązane do złożenia odrębnej rocznej deklaracji CIT-8 oraz sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego, w tym przypadku podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych jest Stowarzyszenie. Wobec powyższego, w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych Wnioskodawca obowiązany jest wykazać dochód Stowarzyszenia łącznie z dochodem osiągniętym przez wchodzące w jego skład Szkołę i Przedszkole.

Tak więc, w zakresie pytania oznaczonego nr 1 w części dotyczącej obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych i składania formularzy CIT-8 w związku z prowadzeniem przez Stowarzyszenie Publicznej Szkoły Podstawowej i Przedszkola stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ad 3.

Wątpliwości Wnioskodawcy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego budzi także opodatkowanie dochodów uzyskiwanych przez sklepik szkolny prowadzony przez samorząd szkolny ww. Szkoły.

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż osoby prawne prowadzące szkoły podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, co oznacza, że ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Tak więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych - co do zasady - podlega dochód, jednakże w art. 17 tej ustawy ustawodawca przewidział szereg zwolnień od podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnione z podatku dochodowego są dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - w części przeznaczonej na cele szkoły, z zastrzeżeniem ust. 8.

Wymienione przepisy o systemie oświaty to ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Należy wskazać, iż zgodnie z ww. ustawą o systemie oświaty szkoła może być szkołą publiczną albo niepubliczną.

Szkołą publiczną jest szkoła, która:

1.

zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;

2.

przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;

3.

zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem ust. 1a;

4.

realizuje:

a.

programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - również podstawę programową kształcenia w zawodach,

b.

ramowy plan nauczania;

5.

realizuje ustalone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów.

Szkoły publiczne umożliwiają uzyskanie świadectw lub dyplomów państwowych.

Zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 45 ma zastosowanie do obu kategorii szkół tj. szkół publicznych i niepublicznych. Stosuje się je jednak tylko wówczas, gdy dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (czyli dochodu z tytułu edukacyjnej (oświatowej) działalności szkoły) przeznaczone na cele szkoły zostaną wydatkowane zgodnie z art. 17 ust. 8 na:

1.

zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły;

2.

organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

Katalog opisanych wyżej wydatków jest zamknięty. Oznacza to, że dochody przeznaczone na inne cele - nie są zwolnione z podatku dochodowego. Jednocześnie zwolnieniem objęte są tylko te dochody szkół, które pochodzą z ich prowadzenia w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (czyli dochodów z tytułu edukacyjnej (oświatowej) działalności szkoły), natomiast nie obejmuje dochodów uzyskanych z innych źródeł, nawet jeśli są one przeznaczone na finansowanie szkoły (na cele statutowe szkoły).

Zaznaczyć należy, iż w myśl postanowień art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie o ile dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Jednocześnie wskazać należy, iż przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a oraz dochodów, które bez względu na czas ich osiągnięcia, zostały wydatkowane na inne cele niż wymienione w powołanym wyżej przepisie (ust. 1a pkt 2 tego artykułu).

Ponadto, należy mieć na względzie (na co wskazano powyżej) iż Publiczna Szkoła Podstawowa i Przedszkole nie spełnia przesłanek pozwalających uznać je za odrębnego od organu prowadzącego - Stowarzyszenia - podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Szkoła i Przedszkole stanowi tylko wyodrębnioną organizacyjnie formę działalności Stowarzyszenia, która go prowadzi.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż dochody uzyskiwane przez Szkołę - którego Stowarzyszenie jest organem prowadzącym - ze sklepiku szkolnego prowadzonego przez samorząd uczniowski, tj. organ Szkoły wymieniony w Statucie Szkoły, można zakwalifikować do dochodów z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. W związku z powyższym, przedmiotowe dochody wydatkowane na cele określone w art. 17 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, np. na dofinansowanie wyjazdów, nagród w konkursach, zakup pomocy dydaktycznych tj. na cele Statutowe Szkoły (o ile będą zgodne z celami wymienionymi w ww. art. 17 ust. 8), będą objęte zwolnieniem przedmiotowym wynikającym z cyt. wyżej art. 17 ust. 1 pkt 45 tej ustawy.

Tym samy stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 3 w części dotyczącej opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez sklepik szkolny prowadzony przez samorząd szkolny w ww. Szkole należy uznać także za prawidłowe.

Tytułem informacji dla Stowarzyszenia można także wskazać, że w związku z faktem, iż Publiczna Szkoła Podstawowa i Przedszkole nie spełniają przesłanek pozwalających uznać je za odrębnego od podmiotu prowadzącego podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, to w stosunku do dochodów uzyskiwanych przez Szkołę, Stowarzyszenie będzie mogło skorzystać także ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy założeniu że spełnia przesłanki wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl