IPPB5/423-692/12-3/AS

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 października 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-692/12-3/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Funduszu przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2012 r. (data wpływu 13 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 października 2012 r. (data wpływu 12 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* określenia obowiązku płatnika poboru podatku u źródła z tytułu wypłat na rzecz Inwestora z tytułu wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych, z uwzględnieniem Umowy z Luksemburgiem o unikaniu podwójnego opodatkowania (pytanie Nr 1) - jest prawidłowe,

* określenia obowiązku płatnika poboru podatku u źródła z tytułu wypłat na rzecz Partnera z tytułu wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych, z uwzględnieniem Umowy z Holandią o unikaniu podwójnego opodatkowania (pytanie Nr 2) - jest prawidłowe,

* określenia obowiązku płatnika poboru podatku u źródła z tytułu wypłat na rzecz Inwestora bez wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych (wypłat z dochodów Funduszu lub przychodów ze zbycia lokat Funduszu), z uwzględnieniem Umowy z Luksemburgiem o unikaniu podwójnego opodatkowania (pytanie Nr 3) - jest prawidłowe,

* określenia obowiązku płatnika poboru podatku u źródła z tytułu wypłat na rzecz Partnera bez wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych (wypłat z dochodów Funduszu lub przychodów ze zbycia lokat Funduszu), z uwzględnieniem Umowy z Holandią o unikaniu podwójnego opodatkowania (pytanie Nr 4) - jest prawidłowe,

* określenia obowiązku płatnika poboru podatku u źródła od wypłat na rzecz Inwestora z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych likwidowanego Funduszu, w tym wypłat dokonanych poprzez potrącenie wzajemnych wierzytelności Inwestora i Funduszu, z uwzględnieniem Umowy z Luksemburgiem o unikaniu podwójnego opodatkowania (pytanie Nr 5) - jest prawidłowe,

* określenia obowiązku płatnika poboru podatku u źródła od wypłat na rzecz Partnera z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych likwidowanego Funduszu, w tym wypłat dokonanych poprzez potrącenie wzajemnych wierzytelności Partnera i Funduszu, z uwzględnieniem Umowy z Holandią o unikaniu podwójnego opodatkowania (pytanie Nr 6) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowoprawnych planowanej restrukturyzacji.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

1. Informacje ogólne

Wnioskodawca jest polskim funduszem inwestycyjnym zamkniętym aktywów niepublicznych (dalej: "Fundusz"). Fundusz funkcjonuje na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.; dalej: "Ustawa o Funduszach Inwestycyjnych").

W najbliższej przyszłości część certyfikatów inwestycyjnych w Funduszu nabędzie spółka kapitałowa z siedzibą w Luksemburgu (dalej: "Inwestor"), która jest rezydentem podatkowym w Luksemburgu w rozumieniu Konwencji z dnia 14 czerwca 1995 r. między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527, dalej: "Umowa z Luksemburgiem") oraz nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu Umowy z Luksemburgiem.

Ponadto, w najbliższej przyszłości pozostałą część certyfikatów inwestycyjnych w Funduszu nabędzie spółka kapitałowa z siedzibą w Holandii ("Partner"), która jest rezydentem podatkowym Holandii w rozumieniu Konwencji z dnia 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120; dalej: "Umowa z Holandią") oraz nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu Umowy z Holandią.

Jako członek międzynarodowej grupy kapitałowej specjalizującej się w inwestycjach na rynku nieruchomości, Inwestor od lat angażuje się w Polsce w projekty inwestycyjne o znacznym zakresie, wartości dodanej oraz potencjale komercyjnym. Jedną z naczelnych zasad polityki inwestycyjnej Inwestora oraz grupy, do której należy jest wybór takich projektów, które ze względu na szczególną atrakcyjność dla lokalnych przedsiębiorców poszukujących powierzchni biurowej wysokiej jakości zapewniają stabilne przychody z wynajmu w dłuższej perspektywie. Przykładem zastosowania tej strategii jest zrealizowana w Polsce, wraz z Partnerem, inwestycja w przedsięwzięcie obejmujące nowoczesny budynek biurowy znajdujący się w Warszawie. Własność budynku należy do polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ("Spółka Celowa"), w której Inwestor posiada 50% udziałów (bez jednego udziału). Pozostałe 50% udziałów (bez jednego udziału) w Spółce Celowej posiada Partner.

Pozostałe dwa udziały w Spółce Celowej, nienależące do Inwestora ani Partnera, należą do polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ("Spółka Polska"), w której Inwestor oraz Partner posiadają po 50% udziałów każdy.

Inwestor, podobnie jak i Partner, występuje w realizowanych projektach jako inwestor finansowy, zapewniając efektywną alokację środków oraz zarządzenie ryzykiem handlowym, ale nie angażuje się w bieżące zarządzanie nieruchomościami, ani też nie uczestniczy w zarządzaniu przepływami finansowymi związanymi z tymi nieruchomościami. Z tego względu, Inwestor poszukuje formuł prawnej zgodnej z prawem polskim i bardziej odpowiedniej dla zakresu i profilu jego zaangażowania w projekty związane z nieruchomościami, w tym zwłaszcza zwiększającej płynność posiadanych aktywów oraz elastyczność zarządzania przepływami pieniężnymi, w porównaniu z tradycyjnym modelem polegającym na utrzymywaniu udziałów bezpośrednio w spółce będącej właścicielem nieruchomości. Podobne względy skłaniają również Partnera do poszukiwania nowych prawnych form inwestowania lub zarządzania aktywami, bardziej dostosowanych do obecnego profilu działalności, sposobu zarządzania projektami oraz założeń polityki finansowej.

W świetle ustalonej praktyki gospodarczej, Inwestor za właściwą dla jego potrzeb uznał zwłaszcza możliwość podejmowania lub kontynuacji niektórych projektów w formie funduszy inwestycyjnych, w tym ze względu na zwiększone możliwości pozyskiwania finansowania zewnętrznego oraz wiarygodność na rynku kapitałowym, dodatkową profesjonalizację i standaryzację zarządzania projektami realizowanymi w Polsce (w tym dzięki poddaniu działalności funduszy nadzorowi publicznemu oraz w wyniku zaangażowania niezależnego towarzystwa funduszy inwestycyjnych), czy zwłaszcza możliwość rzeczywistej konsolidacji wyniku finansowego uzyskiwanego w danym okresie w poszczególnych projektach (a w rezultacie także dywersyfikację ryzyka, szczególnie istotną, w okresie potencjalnego pogorszenia się sytuacji rynkowej). Podobne okoliczności skłoniły również Partnera do zaangażowania w polski fundusz inwestycyjny w związku realizowanym przedsięwzięciami, w tym wspomnianym przedsięwzięciem realizowanym przez Spółkę Celową.

Z tego względu, Inwestor zamierza nabyć część certyfikatów inwestycyjnych wyemitowanych przez Fundusz. Pozostałą część certyfikatów inwestycyjnych wyemitowanych przez Fundusz zamierza nabyć Partner, co odzwierciedla dotychczasowe uzgodnienia pomiędzy Inwestorem oraz Partnerem co do przebiegu procesu decyzyjnego w realizowanych wspólnie przedsięwzięciach, jak również cc do podziału ryzyka oraz kosztów związanych z inwestycjami dotyczącymi określonych projektów.

Statut Funduszu przewiduje m.in. możliwość opłacania certyfikatów inwestycyjnych w postaci udziałów i akcji w polskich spółkach, możliwość wykupywania certyfikatów inwestycyjnych od uczestników Funduszu, a także możliwość wypłacania dochodów oraz przychodów Funduszu uczestnikom Funduszu bez odkupywania certyfikatów inwestycyjnych.

Zarówno Inwestor, jak i Partner nabędzie certyfikaty inwestycyjne w Funduszu w zamian za wpłatę postaci wniesienia do Funduszu posiadanych (50% bez jednego udziału każdy) udziałów w Spółce Celowej. Co więcej, niewielka ilość certyfikatów wyemitowanych przez Fundusz zostanie nabyta przez Inwestora oraz Partnera, na podstawie umowy sprzedaży, od towarzystwa funduszy inwestycyjnych będącego organem zarządzającym Funduszu.

Ponadto, w celu uniknięcia niektórych niekorzystnych konsekwencji prawnych i ekonomicznych powyższych działań, rozważane jest obecnie przekształcenie Spółki Celowej w spółkę komandytowo-akcyjną ("S.K.A."). W toku przekształcenia Fundusz uzyskałby także status jedynego akcjonariusza Spółki Celowej po jej przekształceniu w S.K.A., zaś komplementariuszem S.K.A. zostałaby Spółka Polska. W ocenie Inwestora oraz Partnera, rozwiązanie takie zapewnia prawidłowe wyważenie interesów oraz kompetencji Funduszu oraz wspomnianego towarzystwa funduszy inwestycyjnych, z jednej strony, oraz Inwestora i Partnera, z drugiej strony, w zakresie kontroli i zarządzania aktywami, którymi dysponuje Spółka Celowa.

W ocenie bowiem Inwestora oraz Partnera, chociaż Fundusz utrzymywałby w powyższym przypadku całość akcji reprezentujących kapitał zakładowy Spółki Celowej (co posiada istotne znaczenie dla instytucji finansowych, które dysponowałyby możliwością uzyskania zabezpieczeń na stosunkowo płynnych aktywach, jakimi są akcje emitowane przez S.K.A.), dla podjęcia i wykonania kluczowych decyzji skutkujących na przykład zbyciem tych aktywów konieczna byłaby także zgoda komplementariusza, jakim jest Spółka Polska, w której Inwestor oraz Partner posiadają 50% udziałów każdy. Co więcej, jak wynika bezpośrednio z przepisów art. 145 Ustawy o Funduszach Inwestycyjnych oraz obowiązujących wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego, w przedmiotowej sprawie Fundusz może lokować środki w Spółce Celowej wyłącznie poprzez nabywanie jej udziałów lub emitowanych papierów wartościowych. Powyższe ustawowe zasady polityki inwestycyjnej funduszy inwestycyjnych oznaczają zatem w praktyce, iż - pomijając formę spółki kapitałowej, która obecnie nie zapewnia wymaganej elastyczności przepływów pieniężnych i dywersyfikacji ryzyka dostosowanej do sytuacji rynkowej - jedyną możliwą formą działania Spółki Celowej pozostaje spółka komandytowo-akcyjna, jako że żadna inna spółka handlowa (poza spółkami kapitałowymi) nie posiada możliwości wydawania udziałów lub emisji papierów wartościowych.

2. Sposoby wypłacania środków przez Fundusz na rzecz Inwestora lub Partnera

2.1. Wypłata środków pieniężnych Funduszu w wyniku wykupienia i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz

Na podstawie art. 139 ust. 1 Ustawy o Funduszach Inwestycyjnych, fundusz może wykupywać wyemitowane przez siebie certyfikaty, jeżeli jego statut tak stanowi. Z chwilą wykupienia przez fundusz, certyfikaty inwestycyjne podlegają umorzeniu z mocy prawa, a fundusz niezwłocznie dokonuje wypłat na rzecz uczestnika, którego certyfikaty były przedmiotem wykupu, stosownie do art. 139 ust. 6 i 7 Ustawy o Funduszach Inwestycyjnych oraz na zasadach określonych w statucie funduszu inwestycyjnego.

W analizowanej sytuacji, statut Funduszu będzie przewidywał możliwość wykupienia wyemitowanych certyfikatów inwestycyjnych. Mając to na uwadze, możliwe jest, iż Inwestor lub Partner będzie otrzymywał w przyszłości wypłaty z tytułu wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz.

2.2. Wypłata środków pieniężnych Funduszu bez wykupienia i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz

Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 Ustawy o Funduszach Inwestycyjnych, statut funduszu inwestycyjnego określa zasady wypłacania uczestnikom funduszu inwestycyjnego zamkniętego dochodów funduszu w przypadku, gdy statut funduszu przewiduje wypłacanie tych dochodów. Z kolei, art. 198 Ustawy o Funduszach Inwestycyjnych przewiduje, że statut funduszu inwestycyjnego aktywów niepublicznych może przewidywać wypłacanie na rzecz uczestników funduszu przychodów ze zbycia loka funduszu, pomniejszonych o koszty działania funduszu związane bezpośrednio ze zbytymi lokatami oraz o część kosztów działania funduszu przypadającą na takie lokaty proporcjonalnie do ich wartości w stosunku do wartości portfela inwestycyjnego funduszu. W żadnym z wyżej wymienionych przypadków nie dochodzi do wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych przez fundusz inwestycyjny.

Ze względu na fakt, że statut Funduszu będzie przewidywał możliwość i zasady wypłacania dochodów Funduszu (na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 13 Ustawy o Funduszach Inwestycyjnych) i przychodów ze zbycia lokat Funduszu (na podstawie art. 198 Ustawy o Funduszach Inwestycyjnych) możliwe jest, iż Inwestor lub Partner będzie otrzymywał od Funduszu wypłaty z tego tytułu (wypłaty, które nie wiążą się z wykupem i umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz).

2.3. Wypłata środków Funduszu w związku z likwidacją Funduszu

Zgodnie z art. 246 ust. 3 Ustawy o Funduszach Inwestycyjnych, rozwiązanie funduszu inwestycyjnego następuje po przeprowadzeniu likwidacji. Z dniem rozpoczęcia likwidacji fundusz inwestycyjny nie może m.in. emitować certyfikatów inwestycyjnych, a także wykupywać certyfikatów inwestycyjnych oraz wypłacać dochodów lub przychodów funduszu. Natomiast, na podstawie przepisu art. 249 ust. 1 Ustawy o Funduszach Inwestycyjnych, likwidacja funduszu inwestycyjnego polega na zbyciu jego aktywów, ściągnięciu należności funduszu, zaspokojeniu wierzycieli funduszu i umorzeniu certyfikatów inwestycyjnych przez wypłatę uzyskanych środków pieniężnych uczestnikom funduszu proporcjonalnie do liczby posiadanych przez nich certyfikatów inwestycyjnych. Zaznaczyć należy, że możliwa jest sytuacja, gdy nabywcą aktywów likwidowanego funduszu w trybie art. 249 Ustawy o Funduszach Inwestycyjnych jest uczestnik funduszu (przepisy nie wprowadzają ograniczeń w tym zakresie).

Biorąc powyższe pod uwagę, możliwe jest, iż w przypadku likwidacji Funduszu:

* Inwestor lub Partner otrzyma środki pieniężne od likwidowanego Funduszu w związku z umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych lub

* Inwestor lub Partner nabędzie aktywa likwidowanego Funduszu, w związku z czym stanie się zobowiązany względem Funduszu do zapłaty ceny za aktywa, a jednocześnie będzie mu przysługiwało roszczenie o wypłatę środków pieniężnych przez Fundusz w związku z umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych; w takim przypadku wzajemne wierzytelności Inwestora lub Partnera, z jednej strony, i Funduszu, z drugiej strony, ulegną potrąceniu.

W uzupełnieniu do niniejszego wniosku podkreślono przy tym, że przedmiotowy wniosek został złożony w imieniu IPOPEMA 75 Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego Aktywów Niepublicznych (dalej: "Fundusz") w celu uzyskania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie ewentualnych obowiązków Funduszu jako płatnika podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłat dokonywanych na rzecz Inwestora i Partnera.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Fundusz nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od wypłat na rzecz Inwestora z tytułu wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych, opisanych w punkcie 2.1 zdarzenia przyszłego.

2.

Czy Fundusz nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od wypłat na rzecz Partnera z tytułu wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych, opisanych w punkcie 2.1 zdarzenia przyszłego.

3.

Czy Fundusz nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od wypłat na rzecz Inwestora bez wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych (wypłat z dochodów Funduszu lub przychodów ze zbycia lokat Funduszu), opisanych w punkcie 2.2 zdarzenia przyszłego.

4.

Czy Fundusz nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od wypłat na rzecz Partnera bez wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych (wypłat z dochodów Funduszu lub przychodów ze zbycia lokat Funduszu), opisanych w punkcie 2.2 zdarzenia przyszłego.

5.

Czy Fundusz nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od wypłat na rzecz Inwestora z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych likwidowanego Funduszu, w tym wypłat dokonanych poprzez potrącenie wzajemnych wierzytelności Inwestora i Funduszu, opisanych w punkcie 2.3 zdarzenia przyszłego.

6.

Czy Fundusz nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od wypłat na rzecz Partnera z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych likwidowanego Funduszu, w tym wypłat dokonanych poprzez potrącenie wzajemnych wierzytelności Partnera i Funduszu, opisanych w punkcie 2.3 zdarzenia przyszłego.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zgodnie z przepisem art. 26 ust. 1 zd. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: "Ustawa o p.d.o.p."), osoby prawne i jednostki organizacyjne, niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1 wspomnianej ustawy, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p., podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Zakres pojęcia "dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych" określa przepis art. 10 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p.

Niemniej, jak precyzuje przepis art. 22a Ustawy o p.d.o.p., przepis art. 22 Ustawy o p.d.o.p. stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W związku z powyższym, Fundusz jest - co do zasady - zobowiązany do poboru, w dniu dokonania wpłaty, zryczałtowanego podatku dochodowego od wszelkich wypłat, które są kwalifikowane jako dywidendy lub inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p., chyba że odpowiednia umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania mająca zastosowanie w danym przypadku nie stanowi inaczej, w tym wykluczając możliwość opodatkowania danego dochodu podatkiem u źródła.

Ponieważ Inwestor jest spółką kapitałową z siedzibą w Luksemburgu i w tym państwie jest uznawany za rezydenta podatkowego w rozumieniu Konwencji z dnia 14 czerwca 1995 r. między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527, dalej: "Umowa z Luksemburgiem"), zaś Partner jest spółką kapitałową z siedzibą w Holandii i w tym państwie jest uznawany za rezydenta podatkowego w rozumieniu Konwencji z dnia 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120; dalej: "Umowa z Holandią"), dla określenia ewentualnych obowiązków Funduszu na gruncie art. 6 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p. konieczne jest ustalenie, w przypadku każdego z sześciu pytań objętych zakresem niniejszego wniosku, czy w świetle - odpowiednio:

* Umowy z Luksemburgiem oraz

* Umowy z Holandią, wypłaty dokonywane przez Fundusz na rzecz Inwestora lub Partnera, opisane w punktach 2.1-2.3 zdarzenia przyszłego, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce.

W przypadku bowiem negatywnej odpowiedzi na to pytanie w stosunku do danego rodzaju wypłat dokonywanych przez Fundusz na rzecz Inwestora oraz Partnera, opisanych w punktach 2.1-2.3 zdarzenia przyszłego, Fundusz nie będzie zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat tego rodzaju.

Ad. Pytanie Nr 1 oraz Pytanie Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy opisane w punkcie 2.1 zdarzenia przyszłego, uzyskiwane przez Inwestora z Funduszu wypłaty pieniężne z tytułu wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych będą kwalifikowane jako przychody w rozumieniu art. 12 Ustawy o p.d.o.p., nie będą kwalifikowane jako dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p., z tego względu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 lub art. 13 ust. 4 Umowy z Luksemburgiem, a w konsekwencji Fundusz nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od powyższych wypłat dokonywanych na rzecz Inwestora.

Ponadto, w opinii Funduszu, z podobnych względów, opisane w punkcie 2.1 zdarzenia przyszłego, uzyskiwane przez Partnera z Funduszu wypłaty pieniężne z tytułu wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych będą kwalifikowane jako przychody w rozumieniu art. 12 Ustawy o p.d.o.p., nie będą kwalifikowane jako dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p., z tego względu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 lub art. 13 ust. 4 Umowy z Holandią, a w konsekwencji Fundusz nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od powyższych wypłat dokonywanych na rzecz Partnera.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 3 ust. 2 Ustawy o p.d.o.p., zarówno Inwestor, jak i Partner, jako podatnicy nie mając na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają w Polsce obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągnęli na terytorium Polski.

Generalną zasadą w polskim systemie podatkowym jest, iż w przypadku podmiotu zagranicznego posiadającego rezydencję podatkową państwa, z którym Polska podpisała umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, zastosowanie znajdują postanowienia takiej umowy, które stanowią integralną część polskiego systemu prawnego (podatkowego). Oznacza to, że pierwszeństwo stosowania mają przepisy tych umów.

Umowa z Luksemburgiem nie zawiera bezpośrednich regulacji dotyczących opodatkowania dochodu osiąganego przez osobę prawną z rezydencją podatkową w Luksemburgu z tytułu wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych przez polski fundusz inwestycyjny. W myśl art. 3 ust. 2 Umowy z Luksemburgiem: "Przy stosowaniu (Umowy z Luksemburgiem) przez Umawiające się Państwo, jeżeli z treści przepisu nie wynika inaczej, każde określenie nie zdefiniowane będzie miało takie znaczenie, jakie przyjmuje się według prawa danego Państwa w zakresie podatków, do których ma zastosowanie (Umowa z Luksemburgiem)".

Co więcej, także Umowa z Holandią nie zawiera bezpośrednich regulacji dotyczących opodatkowania dochodu osiąganego przez osobę prawną z rezydencją podatkową w Holandii z tytułu wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych przez polski fundusz inwestycyjny. W myśl art. 3 ust. 2 Umowy z Holandią: "Przy stosowaniu (Umowy z Holandią) przez Umawiające się Państwo, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, każde określenie, które nie zostało w niej zdefiniowane, będzie miało takie znaczenie, jakie przyjmuje się zgodnie z prawem tego Państwa w zakresie podatków, do których ma zastosowanie (Umowa z Holandią), przy czym znaczenie wynikające ze stosowanego ustawodawstwa podatkowego tego Państwa będzie miało pierwszeństwo przed znaczeniem nadanym określeniu przez inne przepisy prawne tego Państwa".

W konsekwencji, w zakresie zasad opodatkowania wypłat z Funduszu należy w pierwszej kolejności odnieść się do uregulowań zawartych w ustawie o p.d.o.p.

1.1. Klasyfikacja wypłat w świetle Ustawy o p.d.o.p.

Zdaniem Funduszu, wypłaty pieniężne uzyskiwane przez Inwestora oraz Partnera w związku z wykupem i umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz należy uznać za przychody, o których mowa w art. 12 Ustawy o p.d.o.p., tj. przychody podlegające ogólnym zasadom opodatkowania p.d.o.p. Jednocześnie, przychody z tytułu wykupu i umorzenia certyfikatów w Funduszu nie stanowią dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 Ustawy o POOP, tj. dochodów (przychodów) podlegających szczególnym zasadom opodatkowania p.d.o.p.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy o p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Na mocy ust. 3 powołanego artykułu, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Przepisy ww. ustawy nie zawierają więc definicji przychodu. W odniesieniu do przychodów Ustawodawca zastosował technikę ustawodawczą polegającą na wymienieniu przykładowych kategorii pożytków, których otrzymanie implikuje powstanie przychodu podatkowego (art. 12 ust. 1 pkt 1-10 Ustawy o p.d.o.p.) pozostawiając jako otwarty katalog przysporzeń kreujących powstanie przychodu w rozumieniu ustawy. Jednocześnie, Ustawodawca ustanowił w art. 12 ust. 4 powołanej ustawy zamknięty katalog kategorii przychodów wyłączonych z opodatkowania. A contrario wszystkie inne przysporzenia majątkowe (zwiększające aktywa lub zmniejszające pasywa spółki), niż wymienione w art. 12 ust. 4 Ustawy o p.d.o.p. należy uznać za przychód skutkujący powstaniem obowiązku podatkowego. W konsekwencji za przychód należy uznać każde przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, definitywnym, bezzwrotnym. Co więcej, w przypadku przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej już sam fakt, że przychód staje się należny powoduje powstanie obowiązku podatkowego.

Dodatkowo, w myśl art. 12 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p. przychodami - z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 - są m.in.:

* zgodnie z pkt 1 - otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe,

* zgodnie z pkt 4a - dla uczestników funduszy inwestycyjnych otrzymane dochody funduszu, przypadku, gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

Ze względu na szczególny reżim opodatkowania dochodów z udziału w zyskach osób prawnych,

Ustawodawca wprowadził w Ustawie o p.d.o.p. definicję tych dochodów. Zgodnie z art. 10 ust. 1

Ustawy o p.d.o.p., dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także:

* dochód z umorzenia udziałów (akcji),

* wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej,

* dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej,

* w przypadku połączenia lub podziału spółek - dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych, w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - ustalona na dzień podziału nadwyżka nominalnej wartości udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k albo art. 16 ust. 1 pkt 8; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość nominalna unicestwianych udziałów (akcji) w spółce dzielonej do wartości nominalnej udziałów (akcji) przed podziałem,

* zapłata, o której mowa w art. 12 ust. 4d,

* wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe; przychód określa się na dzień przekształcenia.

W opinii Funduszu, uzyskiwane przez Inwestora oraz Partnera środki pieniężne w związku z wykupem i umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz nie mogą być klasyfikowane jako dochody (przychody) w rozumieniu art. 10 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p., gdyż nie spełniają kryteriów dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych. Zgodnie ze stanowiskiem doktryny, kategoria dochodów w zyskach osób prawnych obejmuje (za wyjątkiem sytuacji wyraźnie wskazanych przez ustawodawcę podatkowego) wszelkie dochody wynikające z uprawnień korporacyjnych przysługujących w stosunku do spółki kapitałowej. Certyfikaty inwestycyjne natomiast nie są ani udziałami, ani akcjami spółek kapitałowych, a fundusz inwestycyjny zamknięty jest kategorią prawną odrębną od spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej. Certyfikaty inwestycyjne reprezentują określone prawa majątkowe uczestników mające odmienny charakter niż prawa z akcji lub udziałów - co wynika z innej funkcji ekonomicznej, jaką te certyfikaty inwestycyjne pełnią. Z perspektywy uczestnika, fundusz inwestycyjny jest formą zbiorowego lokowania środków pieniężnych, a nie formą prowadzenia działalności gospodarczej. Certyfikaty nie dają więc uczestnikowi prawa do udziału w samych zyskach osiąganych z działalności funduszu, tak jak to ma miejsce w odniesieniu do akcji spółek akcyjnych lub udziałów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. W rezultacie, brak jest podstaw, aby uznać, iż kwoty uzyskiwane przez Inwestora oraz Partnera z tytułu wykupu i umorzenia tych certyfikatów przez Fundusz, stanowi dochody z udziału w zyskach osób prawnych.

Podsumowując, wypłaty uzyskiwane przez Inwestora lub Partnera w związku z wykupem i umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz powinny być klasyfikowane jako przychody w rozumieniu art. 12 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p., nie zaś jako dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p.

1.2. Klasyfikacja wypłat w świetle Umowy z Luksemburgiem oraz Umowy z Holandią

Klasyfikacja na gruncie Ustawy o p.d.o.p. wypłat uzyskiwanych przez Inwestora lub Partnera w związku z wykupem i umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz ma istotne znaczenie dla klasyfikacji tych wypłat w świetle - odpowiednio: Umowy z Luksemburgiem oraz Umowy z Holandią.

Biorąc pod uwagę fakt, iż w świetle Ustawy o p.d.o.p. wypłaty uzyskiwane przez Inwestora w związku z wykupem i umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz nie stanowią dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych, wypłaty te nie mogą być uznane za dywidendy w rozumieniu art. 10 ust. 3 Umowy z Luksemburgiem. Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 3 Umowy z Luksemburgiem, określenie "dywidendy" oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji".

Podobnie, uwzględniając fakt, iż w świetle Ustawy o p.d.o.p. wypłaty uzyskiwane przez Partnera związku z wykupem i umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz nie stanowią dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych, wypłaty te nie mogą być uznane za dywidendy w rozumieniu art. 10 ust. 5 Umowy z Holandią. Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 5 Umowy z Holandią, określenie "dywidendy" użyte (w art. 10 Umowy z Holandią) oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub praw do udziału w zyskach, akcji w górnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw do udziału w zyskach, jak również dochód z wierzytelności dających prawo uczestniczenia tą zyskach oraz dochód z innych praw w spółce, który według prawa Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, jest pod względem podatkowym traktowany jak dochód z akcji".

Tym samym do opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez Inwestora lub Partnera w związku z wykupem i umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz mogą znaleźć zastosowanie wyłącznie uregulowania zawarte w - odpowiednio:

* art. 7 Umowy z Luksemburgiem oraz

* art. 7 Umowy z Holandią

(w świetle tych przepisów zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład)

lub - odpowiednio:

* w art. 13 ust. 4 Umowy z Luksemburgiem oraz

* art. 13 ust. 4 Umowy z Holandią

(zgodnie z tymi przepisami zyski z przeniesienia tytułu własności majątku nie wymienionego w ustępach 1, 2 i 3 art. 13. podlegaj a opodatkowaniu tylko w tym państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę).

Jednocześnie jednak, niezależnie od tego, czy przedmiotowe dochody powinny zostać ostatecznie uznane za zyski przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 7 Umowy z Luksemburgiem oraz art. 7 Umowy z Holandią, czy też za zyski ze sprzedaży majątku w rozumieniu art. 13 ust. 4 Umowy z Luksemburgiem oraz art. 13 ust. 4 Umowy z Holandią, w obu tych przypadkach skutki podatkowe będą identyczne.

Przepisy Umowy z Luksemburgiem oraz Umowy z Holandią pozwalają bowiem na opodatkowanie obu rodzajów przychodów (objętych zakresem przedmiotowym art. 7 albo art. 13 właściwej umowy o unikaniu) wyłącznie przez umawiające się państwo, w którym podmiot osiągający dochód jest rezydentem podatkowym, tj. - odpowiednio:

* w Luksemburgu w przypadku Inwestora oraz

* w Holandii w przypadku Partnera.

Zatem, biorąc pod uwagę, że ani Inwestor, ani też Partner w chwili wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz nie będzie posiadać w Polsce zakładu w rozumieniu, - odpowiednio: Umowy z Luksemburgiem lub Umowy z Holandią, stwierdzić należy, że analizowane dochody Inwestora oraz dochody Partnera nie będą podlegały w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym, albowiem zarówno Umowa z Luksemburgiem, jak i Umowa z Holandią pozwalają na opodatkowanie tego rodzaju dochodów wyłącznie w państwie rezydencji podatkowej podatnika, tj. Luksemburgu - w przypadku Inwestora oraz w Holandii - w przypadku Partnera.

Dodatkowo, Fundusz wskazał, iż zaprezentowane przez niego stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, m.in. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 lutego 2011 r., sygn. IPPB5/423-877/10-2/AJ i IPPB5/423-876/10-2/AJ, w interpretacji z dnia 4 stycznia 2011 r., sygn. IPPB5/423-749/10-2/AJ oraz w interpretacji z dnia 16 września 2011 r., sygn. IPPB5/423-690/11-4/AM, jak również w ostatnim okresie interpretacji z dnia 25 kwietnia 2012 r., sygn. IPPB5/423-47/12-4/IŚ.

Ad. Pytanie Nr 3 oraz Pytanie Nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy opisane w punkcie 2.2 zdarzenia przyszłego, uzyskiwane przez Inwestora od Funduszu wypłaty pieniężne bez wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych (wypłaty z dochodów Funduszu lub przychodów ze zbycia lokat Funduszu) będą kwalifikowane jak przychody w rozumieniu art. 12 Ustawy o p.d.o.p., nie będą kwalifikowane jako dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 Ustawy O p.d.o.p., z tego względu ni będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce na podstawi art. 7 ust. 1 Umowy z Luksemburgiem, a w konsekwencji Fundusz nie będzie zobowiązany d poboru podatku u źródła od powyższych wypłat dokonywanych na rzecz Inwestora.

Ponadto, w ocenie Funduszu, opisane w punkcie 2.2 zdarzenia przyszłego, uzyskiwane przez Partnera od Funduszu wypłaty pieniężne bez wykupu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych (wypłaty z dochodów Funduszu lub przychodów ze zbycia lokat Funduszu) będą kwalifikowane jak przychody w rozumieniu art. 12 Ustawy o p.d.o.p., nie będą kwalifikowane jako dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p., z tego względu ni będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 Umowy z Holandią, a w konsekwencji Fundusz nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od powyższych wypłat dokonywanych na rzecz Partnera.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 3 ust. 2 Ustawy o p.d.o.p., zarówno Inwestor, jak i Partner, jako podatnicy nie mający na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają w Polsce obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągnęli na terytorium Polski.

Generalną zasadą w polskim systemie podatkowym jest, iż w przypadku podmiotu zagranicznego pochodzącego z państwa, z którym Polska podpisała umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, zastosowanie znajdują postanowienia takiej umowy, które stanowią integralną część polskiego systemu podatkowego. Oznacza to, że pierwszeństwo stosowania mają przepisy tych umów.

Umowa z Luksemburgiem nie zawiera bezpośrednich regulacji dotyczących opodatkowania dochodu osiąganego przez osobę prawną z rezydencją podatkową w Luksemburgu z tytułu wypłat pieniężnych z dochodów lub przychodów polskiego funduszu inwestycyjnego. W myśl art. 3 ust. 2 Konwencji: "Przy stosowaniu (Umowy z Luksemburgiem) przez Umawiające się Państwo, jeżeli treści przepisu nie wynika inaczej, każde określenie nie zdefiniowane będzie miało takie znaczenie, jakie przyjmuje się według prawa danego Państwa w zakresie podatków, do których ma zastosowanie (Umowa z Luksemburgiem)".

Także Umowa z Holandią nie zawiera bezpośrednich regulacji dotyczących opodatkowania dochodu osiąganego przez osobę prawną z rezydencją podatkową w Holandii z tytułu wypłat pieniężnych z dochodów lub przychodów polskiego funduszu inwestycyjnego. W myśl art. 3 ust. 2 Umowy z Holandią: "Przy stosowaniu (Umowy z Holandią) przez Umawiające się Państwo, jeżeli z kontekst nie wynika inaczej, każde określenie, które nie zostało w niej zdefiniowane, będzie miało taki znaczenie, jakie przyjmuje się zgodnie z prawem tego Państwa w zakresie podatków, do których m zastosowanie (Umowa z Holandią), przy czym znaczenie wynikające ze stosowanego ustawodawstwa podatkowego tego Państwa będzie miało pierwszeństwo przed znaczenie nadanym określeniu przez inne przepisy prawne tego Państwa".

W konsekwencji, w zakresie zasad opodatkowania wypłat z Funduszu należy odnieść się w pierwszej kolejności do uregulowań zawartych w ustawie o p.d.o.p.

2.1. Klasyfikacja wypłat w świetle Ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4a Ustawy o p.d.o.p., przychodami dla uczestników funduszy inwestycyjnych są otrzymane dochody funduszu, w przypadku, gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych. W niniejszej sprawie, statut Funduszu będzie przewidywać wypłatę dochodów Funduszu bez umorzenia certyfikatów inwestycyjnych.

Zdaniem Funduszu, przychody uzyskiwane przez Inwestora lub Partnera z takich wypłat powinny być klasyfikowane jako przychody w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 4a Ustawy o p.d.o.p. W konsekwencji, przychody te nie będą kwalifikowane jako dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych, D których mowa w art. 10 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p. Dodatkowo, zdaniem Funduszu, analogiczna zasada powinna znaleźć zastosowanie do wypłat z przychodów ze zbycia lokat Funduszu. Skoro Ustawodawca zdecydował się na wyłączenie z zakresu dochodów (przychodów) podlegających szczególnym zasadom opodatkowania p.d.o.p. udziału w zyskach funduszu, to tym bardziej brak jest podstaw, aby do dochodów (przychodów) określonych w art. 10 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p. zaliczyć wypłaty z przychodów ze zbycia lokat funduszu. W związku z powyższym, zarówno uzyskiwane przez Inwestora lub Partnera wypłaty z dochodów Funduszu (na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 13 Ustawy o Funduszach Inwestycyjnych), jak i wypłaty z przychodów ze zbycia lokat Funduszu (na podstawie art. 198 Ustawy o Funduszach Inwestycyjnych) powinny być klasyfikowane jako przychody w rozumieniu art. 12 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p., lecz nie dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych określone w art. 10 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p.

2.2. Klasyfikacja wypłat w świetle Umowy z Luksemburgiem oraz Umowy z Holandią

Klasyfikacja na gruncie Ustawy o p.d.o.p. wypłat uzyskiwanych przez Inwestora oraz Partnera od Funduszu ma istotne znaczenie dla klasyfikacji tych wypłat w świetle - odpowiednio:

* Umowy Luksemburgiem oraz

* Umowy z Holandią.

Biorąc pod uwagę fakt, iż w świetle Ustawy o p.d.o.p. uzyskiwane przez Inwestora wypłaty dochodów Funduszu, jak i wypłaty z przychodów ze zbycia lokat Funduszu nie stanowią dochodu z udziału w zyskach osób prawnych, wypłaty te nie mogą być uznane za dywidendy w rozumieniu art. 10 ust. 3 Umowy z Luksemburgiem.

Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 3 Umowy z Luksemburgiem, określenie "dywidendy" oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji".

Podobnie, uwzględniając fakt, iż w świetle Ustawy o p.d.o.p. wypłaty uzyskiwane przez Partnera wypłaty z dochodów Funduszu, jak i wypłaty z przychodów ze zbycia lokat Funduszu nie stanowią dochodu z udziału w zyskach osób prawnych, wypłaty te nie mogą być uznane za dywidendy w rozumieniu art. 10 ust. 5 Umowy z Holandią. Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 5 Umowy z Holandią, określenie "dywidendy" użyte (w art. 10 Umowy z Holandią) oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub praw do udziału w zyskach, akcji w górnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw do udziału w zyskach, jak również dochód z wierzytelności dających prawo uczestniczenia i zyskach oraz dochód z innych praw w spółce, który według prawa Państwa, w którym spółki wypłacająca dywidendy ma siedzibę, jest pod względem podatkowym traktowany jak dochód z akcji".

Tym samym do opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez Inwestora lub Partnera z tytułu wypłat pieniężnych otrzymywanych z Funduszu bez wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych (wypłat z dochodów Funduszu lub przychodów ze zbycia lokat Funduszu) mogą znaleźć zastosowanie wyłącznie uregulowania zawarte w art. 7 Umowy z Luksemburgiem oraz art. 7 Umowy z Holandią (w świetle tych przepisów zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład). Biorąc zatem pod uwagę fakt iż ani Inwestor, ani też Partner nie posiada zakładu na terytorium Polski, uzyskiwane przez Inwestora i Partnera wypłaty z dochodów Funduszu (na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 13 Ustawy o Funduszach Inwestycyjnych), jaki wypłaty z przychodów ze zbycia lokat Funduszu (na podstawie art. 198 Ustawy o Funduszach Inwestycyjnych), powinny być opodatkowane wyłącznie w państwie rezydencji podatkowej podatnika, tj. w Luksemburgu w przypadku Inwestora oraz w Holandii w przypadku Partnera.

Na marginesie Fundusz zauważył, że rozważanie klasyfikacji powyższych wypłat w świetle art. 13 ust. 4 Konwencji (dochód ze zbycia majątku ruchomego) jest bezprzedmiotowe, ze względu na fakt, iż uzyskanie tych wypłat nie wiąże się ze zbyciem certyfikatów inwestycyjnych na rzecz Funduszu.

Dodatkowo, Fundusz wskazał, iż zaprezentowane przez niego stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, m.in. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 lutego 2011 r., sygn. IPPB5/423-877/10-2/AJ i IPPB5/423-876/10-2/AJ, a w ostatnim okresie także w interpretacji z dnia 30 kwietnia 2012 r., sygn. IPPB5/423-90/12-4/AS, jak również w interpretacji z dnia 24 kwietnia 2012 r., sygn. IPPB5/423-43/12-4/lŚ oraz z dnia 22 marca 2012 r., sygn. IPPB5/423-31/12-2/AM.

Ad. Pytanie Nr 5 oraz Pytanie Nr 6)

Zdaniem Wnioskodawcy opisane w punkcie 2.3 zdarzenia przyszłego, wypłaty pieniężne z umorzenia certyfikatów inwestycyjnych uzyskiwane przez Inwestora od likwidowanego Funduszu, w tym wypłaty dokonane poprzez potrącenie wzajemnych wierzytelności Inwestora i Funduszu, będą kwalifikowane jako przychody w rozumieniu art. 12 Ustawy o p.d.o.p., nie będą kwalifikowane jak dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p., z tego względu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 Umowy z Luksemburgiem, a w konsekwencji Fundusz nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od powyższych wypłat dokonywanych na rzecz Inwestora.

Co więcej, Fundusz stoi na stanowisku, że opisane w punkcie 2.3 zdarzenia przyszłego wypłaty pieniężne z umorzenia certyfikatów inwestycyjnych uzyskiwane przez Partnera od likwidowanego Funduszu, w tym wypłaty dokonane poprzez potrącenie wzajemnych wierzytelności Partnera i Funduszu, będą kwalifikowane jako przychody w rozumieniu art. 12 Ustawy o p.d.o.p., nie będą kwalifikowane jako dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p., z tego względu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 Umowy z Holandią, a w konsekwencji Fundusz nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od powyższych wypłat dokonywanych na rzecz Partnera.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 3 ust. 2 Ustawy o p.d.o.p., zarówno Inwestor, jak i Partner, jako podatnicy nie mający na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają w Polsce obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągnęli na terytorium Polski.

Generalną zasadą w polskim systemie podatkowym jest, iż w przypadku podmiotu zagranicznego pochodzącego z państwa, z którym Polska podpisała umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, zastosowanie znajdują postanowienia takiej umowy, które stanowią integralną część polskiego systemu podatkowego. Oznacza to, że pierwszeństwo stosowania mają przepisy tych umów.

Umowa z Luksemburgiem nie zawiera bezpośrednich regulacji dotyczących opodatkowania dochodu osiąganego przez osobę prawną z rezydencją podatkową w Luksemburgu z tytułu wypłat pieniężnych z likwidowanego polskiego funduszu inwestycyjnego. W myśl art. 3 ust. 2 Konwencji: "Przy stosowaniu (Umowy z Luksemburgiem) przez Umawiające się Państwo, jeżeli z treści przepisu nie wynika inaczej, każde określenie nie zdefiniowane będzie miało takie znaczenie, jakie przyjmuje się według prawa danego Państwa w zakresie podatków, do których ma zastosowanie (Umowa z Luksemburgiem)".

Także Umowa z Holandią nie zawiera bezpośrednich regulacji dotyczących opodatkowania dochodu osiąganego przez osobę prawną z rezydencją podatkową w Holandii z tytułu wypłat pieniężnych z tytułu wypłat pieniężnych z likwidowanego polskiego funduszu inwestycyjnego. W myśl art. 3 ust. 2 Umowy z Holandią: "Przy stosowaniu (Umowy z Holandią) przez Umawiające się Państwo, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, każde określenie, które nie zostało w niej zdefiniowane, będzie miało takie znaczenie, jakie przyjmuje się zgodnie z prawem tego Państwa w zakresie podatków, do których ma zastosowanie (Umowa z Holandią), przy czym znaczenie wynikające ze stosowanego ustawodawstwa podatkowego tego Państwa będzie miało pierwszeństwo przed znaczeniem nadanym określeniu przez inne przepisy prawne tego Państwa".

W konsekwencji, w zakresie zasad opodatkowania wypłat z Funduszu należy odnieść się w pierwszej kolejności do uregulowań zawartych w ustawie o p.d.o.p.

3.1. Klasyfikacja wypłat w świetle Ustawy o p.d.o.p.

Zdaniem Funduszu, wypłaty z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w likwidowanym funduszu należy uznać za przychody, o których mowa w art. 12 Ustawy o p.d.o.p. Jednocześnie stwierdzić należy, że przychody z tytułu umorzenia certyfikatów w likwidowanym Funduszu nie stanowią dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 Ustawy o p.d.o.p. W opinii Funduszu, uzyskiwane przez Inwestora lub Partnera środki pieniężne w związku z umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych przez likwidowany Fundusz nie mogą być klasyfikowane jako dochody (przychody) w rozumieniu art. 10 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p. z tego względu, iż nie stanowią one przychodu z udziału w zyskach osób prawnych.

Zgodnie ze stanowiskiem doktryny kategoria przychodów w zyskach osób prawnych obejmuje (za wyjątkiem sytuacji wyraźnie wskazanych przez ustawodawcę podatkowego) wszelkie dochody wynikające z uprawnień korporacyjnych przysługujących w stosunku do spółki kapitałowej. Certyfikaty inwestycyjne natomiast nie są ani udziałami, ani akcjami spółek kapitałowych, a fundusz inwestycyjny zamknięty jest kategorią prawną odrębną od spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej. Certyfikaty inwestycyjne reprezentują określone prawa majątkowe uczestników mające odmienny charakter, niż prawa z akcji lub udziałów - co wynika z innej funkcji ekonomicznej, jaką te certyfikaty inwestycyjne pełnią.

Z perspektywy uczestnika, fundusz inwestycyjny jest formą zbiorowego lokowania środków pieniężnych, a nie formą prowadzenia działalności gospodarczej. Certyfikaty nie dają więc uczestnikowi prawa do udziału w samych zyskach osiąganych z działalności funduszu, tak jak to ma miejsce w odniesieniu do akcji spółek akcyjnych lub udziałów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. W rezultacie, brak jest podstaw, aby uznać, iż dochody uzyskiwane przez Inwestora z tytułu umorzenia tych certyfikatów przez likwidowany Fundusz, stanowią dochody z udziału w zyskach osób prawnych. Konkluzja ta jest prawidłowa także w odniesieniu do tych wypłat, które Inwestor lub Partner uzyskał w drodze potrącenia wzajemnych wierzytelności, odpowiednio, Inwestora lub Partnera, z jednej strony, oraz Funduszu, z drugiej strony.

3.2. Klasyfikacja wypłat w świetle Konwencji

Jak wskazano powyżej, klasyfikacja na gruncie Ustawy o p.d.o.p. wypłat pieniężnych z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych, uzyskiwanych przez Inwestora oraz Partnera od likwidowanego Funduszu, ma istotne znaczenie dla klasyfikacji tych wypłat w świetle, odpowiednio, Umowy z Luksemburgiem oraz Umowy z Holandią.

Biorąc pod uwagę fakt, iż w świetle Ustawy o p.d.o.p. uzyskiwane przez Inwestora wypłaty od likwidowanego Funduszu (w związku z umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych) nie stanowią dochodu z udziału w zyskach osób prawnych, wypłaty te nie mogą być uznane za dywidendy w rozumieniu art. 10 ust. 3 Umowy z Luksemburgiem. Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 3 Umowy z Luksemburgiem, określenie "dywidendy" oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji".

Podobnie, uwzględniając fakt, iż w świetle Ustawy o p.d.o.p. uzyskiwane przez Partnera wypłaty od likwidowanego Funduszu (w związku z umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych) nie stanowią dochodu z udziału w zyskach osób prawnych, wypłaty te nie mogą być uznane za dywidendy w rozumieniu art. 10 ust. 5 Umowy z Holandią. Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 5 Umowy z Holandią, określenie "dywidendy" użyte (w art. 10 Umowy z Holandią) oznacza dochód z akcji, akcji, gratisowych lub praw do udziału w zyskach, akcji w górnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw do udziału w zyskach, jak również dochód z wierzytelności dających prawo uczestniczenia zyskach oraz dochód z innych praw w spółce, który według prawa Państwa, w którym spółki wypłacająca dywidendy ma siedzibę, jest pod względem podatkowym traktowany jak dochód z akcji".

Tym samym do opodatkowania tych dochodów mogą znaleźć zastosowanie wyłącznie uregulowania zawarte w art. 7 Umowy z Luksemburgiem oraz art. 7 Umowy z Holandią (w świetle tych przepisów zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład). Biorąc pod uwagę fakt, iż ani Inwestor, ani też Partner nie posiada zakładu na terytorium Polski, wypłaty pieniężne z umorzenia certyfikatów inwestycyjnych uzyskiwane przez Inwestora oraz Partnera od likwidowanego Funduszu, w tym wypłaty dokonane poprzez potrącenie wzajemnych wierzytelności, odpowiednio Inwestora lub Partnera, z jednej strony, oraz Funduszu, z drugiej strony, powinny być opodatkowane wyłącznie w państwie rezydencji podatkowej podatnika, tj. w Luksemburgu - w przypadku Inwestora oraz w Holandii - w przypadku Partnera.

Na marginesie, Fundusz zauważył, że rozważanie klasyfikacji powyższych wypłat w świetle art. 13 ust. 4 Konwencji (dochód ze zbycia majątku ruchomego) jest bezprzedmiotowe, ze względu na fakt, iż, w świetle art. 246 ust. 3 Ustawy o Funduszach Inwestycyjnych, z dniem otwarcia likwidacji fundusz nie może wykupywać certyfikatów inwestycyjnych, a zatem nie dochodzi do zbycia certyfikatów inwestycyjnych przez Inwestora lub Partnera na rzecz Funduszu. Niemniej jednak, niezależnie od tego, czy przedmiotowe dochody powinny zostać ostatecznie uznane za zyski przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 7 Umowy z Luksemburgiem oraz art. 7 Umowy z Holandią, czy też za zyski ze sprzedaży majątku w rozumieniu art. 13 ust. 4 Umowy z Luksemburgiem oraz art. 13 ust. 4 Umowy z Holandią, w obu tych przypadkach skutki podatkowe będą identyczne. Przepisy Umowy z Luksemburgiem oraz Umowy z Holandią pozwalają bowiem na opodatkowanie obu rodzajów przychodów (objętych zakresem przedmiotowym art. 7 albo art. 13 właściwej umowy o unikaniu) wyłącznie przez umawiające się państwo, w którym podmiot osiągający dochód jest rezydentem podatkowym (tekst jedn.:, odpowiednio:

* w Luksemburgu - w przypadku Inwestora oraz

* w Holandii - w przypadku Partnera).

Zaprezentowane przez Fundusz stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, m.in. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 września 2011 r. sygn. IPPB5/423-627/11-2/AJ, z dnia 11 lipca 2011 r. sygn. IPPB5/423-523/11-3/AJ, z dnia 7 lutego 2011 r. sygn. IPPB5/423-876/10-2/AJ, a w ostatnim okresie także w interpretacji z dnia 22 marca 2012 r., sygn. IPPB5/423-31/12-2/AM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych w zakresie:

* określenia obowiązku płatnika poboru podatku u źródła z tytułu wypłat na rzecz Inwestora z tytułu wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych, z uwzględnieniem Umowy z Luksemburgiem o unikaniu podwójnego opodatkowania (pytanie Nr 1) - uznaje się za prawidłowe,

* określenia obowiązku płatnika poboru podatku u źródła z tytułu wypłat na rzecz Partnera z tytułu wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych, z uwzględnieniem Umowy z Holandią o unikaniu podwójnego opodatkowania (pytanie Nr 2) - uznaje się za prawidłowe,

* określenia obowiązku płatnika poboru podatku u źródła z tytułu wypłat na rzecz Inwestora bez wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych (wypłat z dochodów Funduszu lub przychodów ze zbycia lokat Funduszu), z uwzględnieniem Umowy z Luksemburgiem o unikaniu podwójnego opodatkowania (pytanie Nr 3) - uznaje się za prawidłowe,

* określenia obowiązku płatnika poboru podatku u źródła z tytułu wypłat na rzecz Partnera bez wykupu i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych (wypłat z dochodów Funduszu lub przychodów ze zbycia lokat Funduszu), z uwzględnieniem Umowy z Holandią o unikaniu podwójnego opodatkowania (pytanie Nr 4) - uznaje się za prawidłowe,

* określenia obowiązku płatnika poboru podatku u źródła od wypłat na rzecz Inwestora z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych likwidowanego Funduszu, w tym wypłat dokonanych poprzez potrącenie wzajemnych wierzytelności Inwestora i Funduszu, z uwzględnieniem Umowy z Luksemburgiem o unikaniu podwójnego opodatkowania (pytanie Nr 5) - uznaje się za prawidłowe,

* określenia obowiązku płatnika poboru podatku u źródła od wypłat na rzecz Partnera z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych likwidowanego Funduszu, w tym wypłat dokonanych poprzez potrącenie wzajemnych wierzytelności Partnera i Funduszu, z uwzględnieniem Umowy z Holandią o unikaniu podwójnego opodatkowania (pytanie Nr 6) - uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl